Γυρνώντας το ρολόι του χρόνου δύο με τρεις δεκαετίες πίσω, όσοι βρίσκονταν σε εφηβική και άνω ηλικία θα θυμούνται με πόση λαχτάρα αγόραζαν τα φωτογραφικά φιλμ προκειμένου να απαθανατίσουν με τις μηχανές τους λίγες στιγμές, με 12 ή 24 πόζες συνήθως.

Χαραγμένες στη μνήμη παραμένουν και οι φίρμες εκείνης της εποχής με τα φιλμ και τα χαρτιά εκτύπωσης, όπως Kodak, Agfa, Fuji κ.ά. Είναι αλήθεια ότι στη σημερινή πραγματικότητα των ψηφιακών μέσων, με την ευκολία των smartphones, μπορεί ο καθένας να συσσωρεύσει αμέτρητες φωτογραφίες κάθε στιγμή. Ωστόσο, η συναισθηματική αξία της χάρτινης φωτογραφίας παραμένει αξεπέραστη, προκαλώντας έκρηξη αναμνήσεων για όσα -πρόσωπα και καταστάσεις- έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Ενα από τα μεγαλύτερα ονόματα του συγκεκριμένου χώρου ήταν ο φημισμένος ιαπωνικός όμιλος Fuji, που στην πορεία, όπως και η ελληνική εταιρεία Fujifilm Hellas, εκτός από τα φωτογραφικά, επεκτάθηκε σε πλήθος άλλων δραστηριοτήτων. Φέτος μάλιστα ο εμβληματικός όμιλος συμπληρώνει 90 χρόνια από την ίδρυσή του το μακρινό 1934. Μισό αιώνα ζωής συμπληρώνει, όμως, στις αρχές του νέου έτους και η Fujifilm Hellas.

Αφετηρία το 1975

Ηταν το 1975 όταν η εταιρεία Γενικαί Εμπορικαί Συναλλαγαί Α.Ε. ξεκίνησε τη συνεργασία της με τη Fujifilm. Μέχρι τότε διέθετε στην αγορά ακτινογραφικά, φωτογραφικά και κινηματογραφικά φιλμ άλλων εταιρειών.

Οπως είχε εξιστορήσει σε παλαιότερη συνέντευξή του (στο περιοδικό «PhotoBusiness») ο ιδρυτής και επί δεκαετίες επικεφαλής της, Ευάγγελος Ζήσης, που έφυγε από τη ζωή το 2014, εκείνη την εποχή η Fuji ήταν σχεδόν άγνωστη στην Ελλάδα και θεώρησε ότι θα ήταν καλή ευκαιρία οι εισαγωγές των προϊόντων της. Το πράσινο φως δεν δόθηκε εύκολα, καθώς είναι γνωστή η επιμονή των Ιαπώνων στην αξιοπιστία και τη λεπτομέρεια. Η πρώτη επαφή με τη Fuji Photo Film έγινε με τον τότε γενικό διευθυντή Ευρώπης στο Ντίσελντορφ. Ακολούθησαν εγγυητικές επιστολές, μια παραγγελία ύψους 200.000 δολαρίων σε ακτινογραφικές πλάκες, η οποία διεκπεραιώθηκε άψογα, κι έτσι το 1975 άνοιξε ο δρόμος για την επίσημη και αποκλειστική αντιπροσώπευση των φωτογραφικών ειδών του ιαπωνικού ομίλου στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια, η στενή και αποκλειστική συνεργασία με τη Fujifilm ολοκληρώθηκε σε όλους τους τομείς εισάγοντας και διαθέτοντας επιτυχώς στην αγορά φωτογραφικά (φιλμ, χαρτί, εκτυπωτές, μηχανήματα εμφάνισης και εκτύπωσης φωτογραφικού χαρτιού minilab), προϊόντα γραφικών τεχνών (φιλμ και χημικά γραφικών τεχνών και τυπογραφείου, συμβατικά και ψηφιακά αλουμίνια, υλικά δοκιμίων και μηχανήματα), ακτινογραφικά (φιλμ, χημικά επεξεργασίας φιλμ, ψηφιοποιητές εικόνας, εκτυπωτές ξηρούς, θερμικούς και laser, δίκτυα μεταφοράς και αποθήκευσης εικόνας),  μαγνητικά (αποθηκευτικά μέσα LTO, miniDV, XDCAM, P2,) καθώς και smarthome προϊόντα. Το 1990, με την πρόοδο της συνεργασίας των δύο πλευρών, η επωνυμία της ελληνικής εταιρείας άλλαξε σε Fujifilm Hellas και από το 1992 εδρεύει στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στο Παλαιό Φάληρο. Τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία με επικεφαλής τον κ. Παύλο Χατζηανδρέου εστιάζει, πέρα από τα φωτογραφικά, στα ιατρικά συστήματα απεικόνισης και τα συστήματα γραφικών τεχνών. Αξίζει να αναφερθεί ότι, παρά τις προκλήσεις, εμφανίζει σχετικά σταθερές επιδόσεις στα βασικά της οικονομικά μεγέθη καταγράφοντας κερδοφόρα αποτελέσματα.

«Το κάποτε δημοφιλές πράσινο φιλμ της εταιρείας αποτελεί πια ένα προϊόν που απευθύνεται σε ένα μικρό κοινό, λάτρεις και νοσταλγούς της συγκεκριμένης τεχνολογίας»

Ο ιαπωνικός όμιλος

 

Η Fujifilm Corporation, με έδρα στο Τόκιο, ιδρύθηκε το 1934 ως παραγωγός φωτογραφικών φιλμ με την επωνυμία Fuji Photo Film Co. Στη μακρά ιστορική διαδρομή της η Fujifilm ανέπτυξε καινοτόμα προϊόντα που άνοιξαν τον δρόμο σε μια νέα εποχή. Το 1956 η εταιρεία πέτυχε την εμπορική εφαρμογή του Fujic, του πρώτου ηλεκτρονικού υπολογιστή που κατασκευάστηκε στην Ιαπωνία για τον γρήγορο, ακριβή σχεδιασμό οπτικών φακών.  Το 1961, κατόπιν εκτεταμένης έρευνας στην ξηρογραφία, υπέγραψε συμφωνία με τη Rank Xerox Limited και ίδρυσε την κοινοπραξία Fuji Xerox Co. Ltd., που το 1962 παρουσίασε το Fuji Xerox 914, το πρώτο φωτοαντιγραφικό μηχάνημα στην Ιαπωνία.

Τη δεκαετία του 1980 ανακοίνωσε την ανάπτυξη του FCR (Fuji Computed Radiography), του πρώτου ψηφιακού συστήματος διαγνωστικής απεικόνισης ακτίνων Χ στον κόσμο που χρησιμοποιεί επεξεργασία υπολογιστή. Το προϊόν ξεχώρισε τη Fujifilm ως πρωτοπόρο της ψηφιακής εποχής και έκτοτε οδήγησε στη συνεχή ψηφιοποίηση της ιατρικής περίθαλψης. Το 1988 ανέπτυξε επίσης την πρώτη πλήρως ψηφιακή φωτογραφική μηχανή στον κόσμο, η οποία κατέγραψε ψηφιακές εικόνες χρησιμοποιώντας κάρτα μνήμης. Ακόμη λάνσαρε και την QuickSnap, την πρώτη φωτογραφική μηχανή μιας χρήσης στον κόσμο αλλάζοντας την κουλτούρα της φωτογραφίας.

Κατά τη δεκαετία του 2000 ο ιαπωνικός όμιλος βρέθηκε αντιμέτωπος με την πιο σοβαρή κρίση στην ιστορία του λόγω της ταχύτατης ψηφιοποίησης. Ακολούθησε η εφαρμογή μιας νέας επιχειρηματικής στρατηγικής με επενδύσεις, εξαγορές και συγχωνεύσεις προκειμένου να διαφοροποιήσει τις δραστηριότητές του.

Το 2006 η Fujifilm εισήλθε στον τομέα των καλλυντικών και των συμπληρωματικών προϊόντων και το 2008 στη φαρμακευτική βιομηχανία. Δεδομένου του υψηλού δυναμικού ανάπτυξης του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, το 2021 εξαγόρασε το επιχειρηματικό τμήμα διαγνωστικής απεικόνισης της Hitachi.  Σήμερα μόνο στην Ευρώπη υπάρχουν πάνω από 50 εταιρείες του ομίλου που απασχολούν περισσότερα από 4.500 άτομα, εξυπηρετώντας ποικιλία βιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των ιατρικών, των επιστημών υγείας, των γραφικών τεχνών, των ηλεκτρονικών υλικών, των χημικών, των οπτικών, των μέσων εγγραφής και των φωτογραφικών τεχνολογιών.

Παύλος Χατζηανδρέου: «Πυλώνες μας η οικονομική στιβαρότητα και η προσαρμοστικότητα»

Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Fujifilm Hellas, Παύλο Χατζηανδρέου, για την ιστορική διαδρομή της εταιρείας, τη δυναμική εξέλιξή της, τα σημερινά πεδία δραστηριότητάς της και την προοπτική για το μέλλον.

– Φέτος η εταιρεία συμπληρώνει 50 χρόνια στην ελληνική αγορά. Μιλήστε μας για την πορεία της, τις προκλήσεις και πόσο έχει αλλάξει.

Οπως είναι φυσικό, σε μια μακρόχρονη περίοδο που χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά ιδιόρρυθμες συνθήκες τόσο στην παγκόσμια όσο και στην ελληνική πραγματικότητα, η εταιρεία μας έχει επιβιώσει από δύσκολες καταστάσεις και έχει γνωρίσει στιγμές άνθησης και ευημερίας.

Το ίδιο το αντικείμενο της εταιρείας, κατά τη διάρκεια αυτών των 50 ετών, έχει αλλάξει θεαματικά, συστατικό απαραίτητο για την επιβίωση ενός ζωντανού οργανισμού.
Η ψηφιοποίηση της εικόνας τόσο στον φωτογραφικό όσο και στους υπόλοιπους κλάδους δραστηριοποίησής της άλλαξε ριζικά το σκηνικό και την προϊοντική της γκάμα. Φυσικά, η εταιρεία έχει βιώσει την παγκόσμια οικονομική κρίση καθώς και την εξαιρετικά μακρόχρονη ελληνική. Εχει διαχειριστεί το χάος των capital controls, τον πανικό της περιόδου του CΟVID, την εκτίναξη του κόστους παραγωγής, ενέργειας και μεταφοράς λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των επιθέσεων των Χούθι.

Σε ένα περιβάλλον, λοιπόν, μεγάλης αβεβαιότητας, ανατροπών και τεχνολογικών αλλαγών, ανασυγκροτήθηκε όποτε ήταν απαραίτητο και συνέχισε πιο δυνατή και πιο ευέλικτη για να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις.

Από την εποχή του ιδρυτή της Ευάγγελου Ζήση μέχρι και σήμερα πυλώνες μας είναι η οικονομική στιβαρότητα και η προσαρμοστικότητα.

Οι ραγδαίες αλλαγές

– Το ευρύ κοινό έχει ταυτίσει τη Fuji με τον κόσμο της φωτογραφίας. Πόσο έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη αγορά, λόγω της εισβολής των ψηφιακών μέσων;

Η συγκεκριμένη αγορά είναι ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα για όλες τις αγορές που βασίζονται σε τεχνολογία. Αν δεν αντιδράσεις στην αλλαγή που έρχεται, θα σε ισοπεδώσει.

Εδώ και πολλά πλέον χρόνια το κάποτε δημοφιλές πράσινο φιλμ που μας καθιέρωσε στη συνείδηση των περισσοτέρων αποτελεί ένα προϊόν που απευθύνεται σε ένα μικρό κοινό, λάτρεις και νοσταλγούς της συγκεκριμένης τεχνολογίας.
Ανταποκρινόμενοι στις νέες απαιτήσεις των επαγγελματιών καθώς και των photo enthusiasts, διατηρούμε την ποιότητα για την οποία είμαστε γνωστοί μέσω της σειράς X και GFX μηχανών και φακών.

Πρέπει φυσικά να αναφέρουμε και την πιο χαριτωμένη μας πλευρά, με όλα τα προϊόντα της Instax σειράς, που απευθύνονται σε όλους όσοι θέλουν να έχουν τυπωμένες τις στιγμές τους εύκολα, γρήγορα και διασκεδαστικά.

– Η κυρίαρχη εντύπωση είναι ότι η κλασική φωτογραφία και αντίστοιχα οι φωτογραφικές μηχανές έχουν σχεδόν εξαφανιστεί σήμερα. Είναι έτσι;

Ο Ελληνας εξακολουθεί να βγάζει φωτογραφίες με τον παραδοσιακό τρόπο; Η κλασική φωτογραφία δεν έχει εξαφανιστεί, αλλά έχει δραματικά μειωθεί σε σχέση με τα χρόνια προτού τα ψηφιακά Μέσα κατακλύσουν τον κόσμο της φωτογραφίας. Η κυριαρχία των έξυπνων κινητών τηλεφώνων άλλαξε παγκοσμίως τη φωτογραφική λήψη και αποθήκευση των εικόνων. Φυσικά, ο Ελληνας καταναλωτής ακολούθησε την παγκόσμια τάση. Στην πραγματικότητα, τα κλικ αυξάνονται εκθετικά, αλλάζοντας ταυτόχρονα τον τρόπο αποθήκευσης και χρήσης των φωτογραφιών, οι οποίες πλέον κοινοποιούνται και μοιράζονται κατά βάση ψηφιακά.

Σαφώς, υπάρχουν ακόμα λάτρεις του φιλμ, και μάλιστα καθώς οι φωτογραφικές εταιρείες παγκοσμίως έχουν μειώσει δραματικά την παραγωγή του παρατηρείται συχνά το φαινόμενο έλλειψης φιλμ στις αγορές.

Ο Ελληνας, λοιπόν, χρησιμοποιεί πλέον την ψηφιακή τεχνολογία για να εξασκήσει την τέχνη ή το χόμπι του.

– Πόσα καταστήματα με φωτογραφικά είδη υπήρχαν στο παρελθόν και πόσα σήμερα;

Πέραν της ψηφιακής επιδρομής στον χώρο, άλλαξαν σημαντικά και τα κανάλια διακίνησης των προϊόντων.

Επομένως, ενώ ο αριθμός των φυσικών εξειδικευμένων μικρότερων καταστημάτων κατά την τελευταία 15ετία έχει μειωθεί κατά περίπου 1.000 σημεία, κατ’ εκτίμηση από 3.500 σε 2.500, ταυτόχρονα τα σημεία πώλησης φωτογραφικών ειδών πλέον συμπεριλαμβάνουν και πολλά ηλεκτρονικά καταστήματα καθώς και μεγάλες αλυσίδες.

O Παύλος Χατζηανδρέου με τον πρόεδρο και CEO της Fujifilm Holdings Corporation Τέιτσι Γκότο

Τα νέα πεδία και οι πυλώνες

– Σε ποια πεδία δραστηριοποιείται σήμερα η Fujifilm Hellas;

Οι βασικοί τομείς δραστηριοποίησής μας είναι ο κόσμος της φωτογραφίας, τα ιατρικά συστήματα απεικόνισης και τα συστήματα γραφικών τεχνών.

Στον φωτογραφικό κλάδο, η παρουσίαση νέων προϊόντων είναι συνεχής τόσο στις ψηφιακές μηχανές και φακούς και στα Ιnstax προϊόντα μας όσο και στους ψηφιακούς εκτυπωτές και τα αναλώσιμά τους.

Στον ιατρικό κλάδο ερχόμαστε πλέον με εξαιρετικές λύσεις νέων συστημάτων σε πολλούς τομείς όπως της ψηφιακής μαστογραφίας, της αξονικής και μαγνητικής τομογραφίας, της ακτινολογίας φορητών και μη μηχανημάτων κ.λπ.

Στον κλάδο των εκτυπώσεων, εκτός από τα συστήματα προεκτύπωσης, διαθέτουμε πλέον στην αγορά εξαιρετικές λύσεις στον κλάδο του Print On Demand με πρωτοποριακές και αξιόπιστες προτάσεις εξοπλισμού και υλικών για τους επαγγελματίες και μη του χώρου.

Υπάρχουν βέβαια και άλλες αγορές στις οποίες συμμετέχουμε σε μικρότερο βαθμό, όπως τα διαγνωστικά IVD.

– Ποια από αυτά θα χαρακτηρίζατε τα γερά χαρτιά σας;

Στα 50 χρόνια ιστορίας της εταιρείας τα αστέρια μας αλλάζουν. Σίγουρα κάποτε και για αρκετά χρόνια πρωτοστάτης ήταν το φωτογραφικό φιλμ, που αποτελεί πια ένα πολύ μικρό ποσοστό των πωλήσεών μας.

Τα τελευταία χρόνια ο ιατρικός και ο φωτογραφικός κλάδος συναγωνίζονται για την πρωτιά κατέχοντας τη μερίδα του λέοντος του κύκλου εργασιών μας (συνολικά περίπου το 75%). Εμφαση δίνεται πάντα στην προώθηση και υποστήριξη των νέων προϊόντων τεχνολογίας σε κάθε κλάδο.

– Στην πάροδο των χρόνων πόσο έχει αλλάξει ο μητρικός ιαπωνικός όμιλος;

Αρκεί να αναφέρουμε ότι σήμερα στην ομπρέλα του ομίλου συναντάμε πολλά φαινομενικά ετερόκλιτα στοιχεία, από premium brands καλλυντικών έως και φάρμακα για τον εμβολιασμό κατά σπάνιων ιών. Συνεπώς, ο ίδιος ο όμιλος έχει μεταμορφωθεί θεαματικά στα 90 χρόνια ζωής του.

Μέσα από μια επιτυχημένη στρατηγική με εμπνευσμένο όραμα, τόσο ο ιαπωνικός όμιλος όσο και η ελληνική εταιρεία κατόρθωσαν να μεγαλώσουν και να ελιχθούν κατάλληλα, ώστε να μπορούμε σήμερα εμείς να μιλάμε υπερήφανα για την ιστορία μας.

Οι επιδόσεις και το μέλλον

– Οσον αφορά τις οικονομικές επιδόσεις, είστε ικανοποιημένος από την πορεία της εταιρείας; Πώς κινείται η φετινή χρήση;  

Η εταιρεία μέσα από τις αλλεπάλληλες προκλήσεις συνέχισε πιο δυνατή και πιο ευέλικτη. Οι οικονομικές επιδόσεις της καλύπτουν τους ετήσιους στόχους μας. Για τη φετινή χρήση η πρόβλεψη είναι ότι θα επιτευχθούν οι υψηλότεροι στόχοι που έχουμε θέσει.

– Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον της εταιρείας;

Το όραμα της Fujifilm είναι να βελτιώνει τις ζωές των ανθρώπων, μέσα από τους διάφορους τομείς δραστηριοποίησής της και μέσω της καινοτομίας. Σε πλήρη ταύτιση με αυτό το όραμα και η Fujifilm Hellas στοχεύει στη συνεχή της εξέλιξη ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών της αλλά και των συνεργατών και των εργαζομένων της, με λίγα λόγια ο άνθρωπος είναι πάντα στο επίκεντρο.

Οσον αφορά την υλοποίηση του οράματος αυτού, στόχος μας είναι η αδιάλειπτη εξέλιξη και η αύξηση των παρεχόμενων προϊόντων μας καθώς και η βελτιστοποίηση των υπηρεσιών μας.
Μια υγιής ανάπτυξη, σταθερή και στοχευμένη, με τα πόδια μας γερά στο σήμερα και τα οικονομικά μας σε τάξη.

Διαβάστε ακόμη

Νικήτας Κωνσταντέλλος (ICAP CRIF): Νέα εποχή για τη «Moody’s της Ελλάδας»

Bitcoin: Αυτά είναι τα πιο ακραία σενάρια για το 2025 (γράφημα)

Τραμπ: Εκατομμύρια «στα πόδια του» για την ορκωμοσία, από Μπέζος, Ζούκερμπεργκ, Uber, Ford και General Motors

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα