Ο καλός dealmaker και επενδυτής είναι σαν τον σκακιστή. Εχει ζυγίσει και αποφασίσει για την κίνηση που θα κάνει πολύ πριν φτάσει εκείνη η ώρα, περιμένοντας -αθόρυβα- τα πιόνια να έρθουν ακριβώς στη θέση που θέλει. Ετσι και ο Πάνος Γερμανός, από τους πλέον πετυχημένους επιχειρηματίες της χώρας, ετοιμάζει ήδη την επόμενη κίνησή του προτού καν στεγνώσει το μελάνι της συμφωνίας πώλησης της πολωνικής εταιρείας τηλεπικοινωνιών Play, του σημαντικότερου ίσως asset του Ομίλου Olympia. Μία κίνηση βέβαια που μαρτυρά και τη στρατηγική που ακολουθεί ο επιχειρηματίας, η οποία αποτελεί case study στα ελληνικά επιχειρηματικά χρονικά για τον τρόπο που εντοπίζει τις ευκαιρίες, επενδύει μακροπρόθεσμα και στο τέλος καρπώνεται υπεραξίες από τις οποίες ένα μεγάλο κομμάτι θα δεσμευτεί για την επόμενη επένδυση. Ενας κύκλος τον οποίο ο κ. Γερμανός, στα 70 του χρόνια, φαίνεται να απολαμβάνει και να προκαλεί.
Πέρα όμως από case study για την επενδυτική στρατηγική που ακολουθεί, ο Πάνος Γερμανός συνιστά ένα παράδειγμα σεμνότητας και ταπεινοφροσύνης διάγοντας λιτό βίο, χωρίς οικιακές βοηθούς, σωματοφύλακες, πανάκριβα αυτοκίνητα ή σοφέρ και αποφεύγοντας τα διάφορα κοσμικά γκαλά, προτιμώντας τις παρεούλες που σχηματίζονται στο χωριό του, τις Μηλιές Ηλείας, ή στην Τζια, όπου έχει την εξοχική του κατοικία. Μία στάση ζωής που ακολουθούν τόσο η εδώ και 35 έτη σύζυγός του Εφη Κόπολα όσο και οι τέσσερις θυγατέρες τους, που φροντίζουν να αποφεύγουν οποιαδήποτε έκθεση και δημοσιότητα. Στα δε αιτήματα να παραχωρήσει επιτέλους μία συνέντευξη αρκείται στο επιχείρημα: «Τα έργα μου πρέπει να μιλάνε για μένα και όχι εγώ». Είναι χαρακτηριστικό ότι η τελευταία δημόσια εμφάνισή του έγινε πριν από επτά ολόκληρα χρόνια, όταν συνόδευσε τον τότε Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια στην επίσημη επίσκεψη που πραγματοποίησε στην Πολωνία.
Κάπως έτσι, τον κ. Γερμανό υποδέχτηκε «ευγνώμων» για τη σημαντική επενδυτική παρουσία του στην Πολωνία ο τότε πρόεδρος της χώρας Μπρόνισλαβ Κομορόφσκι, παρέα με τον κ. Παπούλια. Αυτή ήταν και η μοναδική περίπτωση που ενέδωσε σε ένα φωτογραφικό ενσταντανέ. Αυτός ο μεγάλος κύκλος όμως στην Πολωνία πλέον κλείνει με την συμφωνία πώλησης της Play, επαναφέροντας τον ίδιο στο φως της δημοσιότητας. Οχι μόνο για το success story της επένδυσης που ο ίδιος και ο όμιλός του Olympia Group πλέον κεφαλαιοποιούν, αλλά κυρίως για το ποιο θα είναι το επόμενο στοίχημα που θα βάλει ο ίδιος. Οι ασφαλείς πληροφορίες που έχει το «ΘΕΜΑ» αναφέρουν ότι με το ταμείο του ομίλου Olympia να γεμίζει με 440 εκατ. ευρώ από τη συμφωνία πώλησης του 20% που κατείχε στην Play, ο κ. Γερμανός και η διοικητική ομάδα του ομίλου ήδη έχουν ξεκινήσει να καταστρώνουν το σχέδιό τους για την επόμενη επενδυτική κίνηση. Αποκαλύψεις δεν αναμένονται πριν τα μέσα με τέλη Νοεμβρίου, όταν και προσδιορίζεται η ολοκλήρωση της πώλησης στον γαλλικό όμιλο Iliad του δισεκατομμυριούχου και αποκαλούμενου και «Γάλλου Μπιλ Γκέιτς» Ξαβιέ Νιέλ.
Ωστόσο, σύμφωνα με κύκλους του ομίλου Olympia, η επόμενη κίνηση, που δεν αποκλείεται να είναι και μία σημαντική εξαγορά, θα γίνει πάνω στους τομείς που γνωρίζει πολύ καλά ο όμιλος και στους οποίους δραστηριοποιείται. Σημειωτέον ότι με την έξοδό του από την πολωνική αγορά -και συνάμα από τις τηλεπικοινωνίες- ο Ομιλος Olympia διατηρεί ισχυρή θέση σε Ελλάδα και Κύπρο στους κλάδους του λιανικού εμπορίου (Public – Media Markt), της βιομηχανίας (Συστήματα Sunlight), της διανομής προϊόντων τεχνολογίας (Westnet), του business software (SoftOne) και του real estate. (O όμιλος κατέχει από κοινού με την VNK Capital ποσοστό 10% του μετοχικού κεφαλαίου της Lamda Development S.A. μέσω του κοινού επενδυτικού σχήματος Voxcove Holdings).
Μα η Play δεν αποτελούσε σήμερα το διαμάντι του ομίλου με ηγέτιδα θέση στην πολωνική αγορά; «Ηταν το καλύτερο δυνατό σημείο τώρα να κλείσει αυτός ο κύκλος», εξηγούσαν στελέχη της αγοράς δικαιώνοντας την κίνηση του Πάνου Γερμανού. «Αφενός έχεις έναν αξιόλογο παίκτη, την Iliad, που έχει στόχο να επεκταθεί πανευρωπαϊκά και προσφέρει ένα πολύ μεγάλο αντίτιμο για τις μετοχές, 39% πάνω από την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή, αφετέρου η ίδια η Play βρίσκεται ενώπιον της ανάγκης να δαπανήσει ένα μεγάλο ποσό για να επενδύσει στα νέα δίκτυα 5G. Επιπρόσθετα, αντιμετωπίζει και τον κίνδυνο να της ζητηθεί να αλλάξει όλο τον εξοπλισμό του δικτύου της, που στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά στα συστήματα της Huawei Technologies Co στην περίπτωση που και η πολωνική κυβέρνηση ακολουθούσε τις ΗΠΑ απαιτώντας σταδιακό ξήλωμα των υπαρχουσών συστημάτων.
Μάλιστα η Play είχε προχωρήσει την περασμένη εβδομάδα στην εκτίμηση πως θα χρειαζόταν 900 εκατ. ζλότι (200 εκατ. ευρώ) για την αντικατάσταση του εξοπλισμού. Επομένως, η χρονική στιγμή μάλλον ήταν η «κατάλληλη». Αυτό βέβαια δεν ήταν το μεγαλύτερο deal του Πάνου Γερμανού, του επιχειρηματία που παρά την επιτυχία του εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το μετρό, χωρίς κανείς φυσικά να τον αναγνωρίζει. Η μεγαλύτερη συμφωνία παραμένει η πώληση του δικτύου καταστημάτων Γερμανός, που κατάφερε να στήσει ξεκινώντας από ένα μικρό μαγαζάκι στην Εμμανουήλ Μπενάκη, στο κέντρο της Αθήνας το ’80, στην Cosmote, το 2006. Μία συμφωνία που απέφερε στον ίδιο πάνω από 550 εκατ. ευρώ, τα οποία και αποτέλεσαν τη βάση για τη μετέπειτα πορεία του Ομίλου Olympia.
Από τις Μηλιές στην Αθήνα
Ας επιστρέψουμε όμως στην αρχή. Στις Mηλιές Hλείας, η ζωή τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 είναι δύσκολη και οι δουλειές ελάχιστες. H οικογένεια, με δέκα παιδιά, έχει πολλά στόματα να θρέψει. Αναγκαστικά ακολουθεί το ρεύμα της εσωτερικής μετανάστευσης καταλήγοντας στην Αθήνα. Ο Πάνος Γερμανός, επιμελής μαθητής με ιδιαίτερη κλίση στα Μαθηματικά και πολύ εργατικός, το πρωί δούλευε, κάνοντας πολλές φορές τον πλασιέ, και το βράδυ φοιτούσε στο 5ο Νυχτερινό Γυμνάσιο Εξαρχείων. Το 1969 κατάφερε να περάσει τις εξετάσεις για την εισαγωγή του στο Οικονομικό Τμήμα της Νομικής Σχολής Αθηνών, απ’ όπου αργότερα αποφοίτησε. Παιδί λαϊκής οικογένειας, θα οργανωθεί στο ΚΚΕ, για το οποίο αργότερα θα πει: «Εκεί έμαθα πολλά πράγματα για τη ζωή, για την αξία της δουλειάς. Αργότερα όμως συνειδητοποίησα ότι με το ΚΚΕ έμαθα πολλά για τη μία μόνο πλευρά της ζωής. Σιγά-σιγά άρχισα να ανακαλύπτω ότι υπήρχε και μια άλλη άποψη, ένα άλλο σύστημα αξιών. Εμαθα να αξιολογώ την πολυδιάστατη συμβολή μιας επιχείρησης στην κοινωνία». Οι σπουδές αυτές αλλά και η σκληρή δουλειά για να βγάζει τα προς το ζην αποτελούν το εισιτήριο για τη νέα ζωή.
Στράφηκε νωρίς στον κλάδο της τεχνολογίας, καθώς το επιχειρηματικό του ένστικτο τον οδήγησε στο να προβλέψει τις εξελίξεις και το μέλλον. Πρώτη φορά ασχολήθηκε με τις μπαταρίες το 1977 στην εταιρεία Union Carbide, που είχε την μπράντα Ucar, ως στέλεχος πωλήσεων και μάρκετινγκ. Φασούλι το φασούλι, τρία χρόνια μετά κατάφερε να δημιουργήσει το πρώτο κατάστημα «Γερμανός» στην Εμμανουήλ Μπενάκη 1, που ως τότε χρησιμοποιούσε ο αδελφός του για να πουλάει γραβάτες. Οι μπαταρίες έχουν και εδώ την τιμητική τους μαζί με άλλα ηλεκτρονικά είδη. Aπό το μαγαζάκι αυτό στις αρχές των 80s εκτοξεύτηκε, καθώς εκμεταλλεύτηκε τις γνωριμίες του από τη συμμετοχή του στο KKE και τους επιφανείς πελάτες που είχε το εξειδικευμένο κατάστημά του. Γι’ αυτό και δεν άργησε πολύ -για την ακρίβεια, του πήρε μόλις μία πενταετία- να δημιουργήσει τη Γερμανός Mπαταρίες A.E.
Σχεδόν ταυτόχρονα κλείνει και την πρώτη μεγάλη συμφωνία αναλαμβάνοντας την αποκλειστική αντιπροσώπευση των μπαταριών Toshiba. Δεν του έφτανε αυτό όμως. Θέλησε να γίνει από πωλητής μπαταριών παραγωγός και το 1991 εξαγόρασε το βιομηχανικό συγκρότημα Sunlight στην Ξάνθη από τον Οργανισμό Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων. Ενα από τα κομβικά σημεία της επιχειρηματικής του πορείας, το οποία σήμερα τον έχει καταστήσει, μεταξύ άλλων, παγκόσμιο παίκτη και στην παραγωγή μπαταριών για βιομηχανικά οχήματα. Ηταν η εποχή που το σλόγκαν «από ένα ρολόι μέχρι ένα ελικόπτερο» αρχίζει να βγαίνει στον αέρα.
Τα πρώτα βήματα στο εξωτερικό
Το 1992, ως άνθρωπος και επιχειρηματίας με έντονο το αίσθημα της εξωστρέφειας, έκανε τα πρώτα του βήματα στο εξωτερικό (Ρουμανία, Βουλγαρία, Σκόπια) και το 1994 επεκτείνει το αντικείμενο της Γερμανός στον χώρο της κινητής τηλεφωνίας. Ετσι, όταν ξεκίνησε η μαζική είσοδος της κινητής τηλεφωνίας στην Eλλάδα, ο Γερμανός ήταν πανέτοιμος. Γι’ αυτό και το 1998 υπέγραψε δύο συμβάσεις για την προώθηση των προϊόντων και υπηρεσιών της Cosmote και της Telestet, αποκτώντας με αυτό τον τρόπο δύο πανίσχυρους εταίρους και μετασχηματίζοντας το προφίλ των καταστημάτων «Γερμανός». Το φθινόπωρο του 1999 η Γερμανός ήταν η τελευταία δημόσια εγγραφή πριν από τη χρηματιστηριακή κρίση. Η εταιρεία μπήκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών αντλώντας 60 δισ. δραχμές με στόχο -τότε- την απόκτηση της Telestet. Σχέδιο που δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, καθώς ο έμπειρος επιχειρηματίας δεν προχώρησε στην εξαγορά διαβλέποντας την πτωτική πορεία των αξιών.
Μέχρι το 2006, όταν και έγινε το χρυσό ντιλ με την Cosmote, θα καταφέρει να δημιουργήσει το μεγαλύτερο δίκτυο λιανικών πωλήσεων κινητής τηλεφωνίας στη ΝΑ Ευρώπη, με περισσότερους από 5.000 εργαζομένους και πάνω από 1.000 καταστήματα σε επτά χώρες (Ελλάδα, Κύπρο, Ουκρανία, Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και ΠΓΔΜ).
Στο μεταξύ, το 1996, ο Πάνος Γερμανός είχε αποφασίσει να επενδύσει στην ψηφιακή τεχνολογία και λάνσαρε στην αγορά τα καταστήματα Multirama. Παρά την ανάπτυξη της εν λόγω αλυσίδας και την είσοδό της στο Χ.Α. το 2000, η προσπάθεια τελικά θα καταγραφεί ίσως ως το μόνο αποτυχημένο εγχείρημα του Πάνου Γερμανού, αφού θα αναγκαστεί στην κορύφωση της ελληνικής κρίσης να βάλει λουκέτο.
Ωστόσο, όλη η προσπάθειά του μέσω του επενδυτικού Ομίλου Olympia, που συγκροτήθηκε το 2006 με αρχική δύναμη πυρός τα κεφάλαια από την πώληση των καταστημάτων «Γερμανός» στην Cosmote, καθώς και του μεριδίου που κατείχε στα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ-Duty Free) στη Folli Follie της οικογένειας Κουτσολιούτσου (περίπου 179 εκατ. ευρώ), πλέον επικεντρώνεται στο δίκτυο των καταστημάτων Public.
Το νέο μεγάλο στοίχημα για τον ίδιο, που ως λάτρης του βιβλίου υποστήριξε προσωπικά καταφέρνοντας σε καιρούς δύσκολους να κάνει τη διαφορά. Και αγοράζοντας αντί 30 εκατ. ευρώ το διατηρητέο Μέγαρο Πάλλη, στην πλατεία Συντάγματος, από όπου ο Γεώργιος Παπανδρέου ως πρωθυπουργός είχε εκφωνήσει στις 18 Οκτωβρίου του 1944 τον λόγο της Απελευθέρωσης, θέλησε να το καταστήσει ναυαρχίδα αυτής της προσπάθειας.
Μιας προσπάθειας που συνεχίζεται με τη διαρκή άνοδο και επέκταση της Public. Σήμερα δε, ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας για τον ίδιο και τη διοικητική ομάδα του ομίλου αποτελεί το στοίχημα μετασχηματισμού της Public – Media Markt μετά τον γάμο των δύο αλυσίδων πέρυσι, αλλά και την ανάδειξη του marketplace που αποτελεί και το όχημα πάνω στο οποίο στηρίζεται η αναπτυξιακή στόχευση στο άμεσο μέλλον. Ο δεύτερος πυλώνας ανάπτυξης μετά τη συγκρότηση του Olympia Group ήταν η επένδυση στην πολωνική εταιρεία κινητής τηλεφωνίας P4, μετέπειτα Play, το 2007.
Σε ένα win-win deal, όπως αποδείχθηκε στο πέρασμα των χρόνων, ενοποίησε την αλυσίδα των εκατοντάδων καταστημάτων της Germanos Polska, που είχε παραμείνει υπό τον έλεγχό του μετά το deal της πώλησης της Germanos στην Cosmote, με την P4 που ίδρυσε η Novator Telecom Poland S.a.r.l. (όχημα του ισλανδικών συμφερόντων fund Novator), λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα το 22% του νέου σχήματος που μόλις δύο χρόνια πριν είχε λάβει άδεια κινητής τηλεφωνίας 3G.
Δεκατρία χρόνια μετά και αφού προηγήθηκε η είσοδος της εταιρείας στο Χρηματιστήριο της Βαρσοβίας, προσφέροντας στους αρχικούς μετόχους μια πρώτη γεύση των υπεραξιών που επρόκειτο να δημιουργηθούν, ο Πάνος Γερμανός και ο Ομιλος Olympia φροντίζουν να κεφαλαιοποιήσουν την ανοδική πορεία της Play λαμβάνοντας 440 εκατ. ευρώ και κλείνοντας τον συγκεκριμένο κύκλο. Αιχμή της δυναμικής επέκτασης του ομίλου αποτελεί το κομμάτι των μπαταριών.
Η Συστήματα Sunlight ΑΒΕΕ πλέον αποκτά παραγωγική βάση και επί αμερικανικού εδάφους και εξελίσσεται σε έναν ιδιαίτερα ανταγωνιστικό global player σε μια έντονα αναπτυσσόμενη αγορά. Η νέα μονάδα στη Βόρεια Καρολίνα αναμένεται να λειτουργήσει το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και θα επιτρέψει, πέραν της ενίσχυσης της παραγωγικής δυναμικότητας της εταιρείας, να τηρεί καλύτερους χρόνους παράδοσης στους διεθνείς συνεργάτες σε όλη την αμερικανική ήπειρο.
Κάτι που αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω και τα μερίδια αγοράς της εταιρείας, ιδίως σε τομείς που παρουσιάζουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σημειώνεται ότι το μερίδιο της Sunlight έχει φτάσει πλέον στο 10% της παγκόσμιας αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα βιομηχανικής χρήσης (EIVs), ενώ στρατηγική της στόχευση πλέον είναι η ανάπτυξη μπαταριών λιθίου σε νέες εφαρμογές. Μάλιστα στα πλάνα της είναι και η ανάπτυξη ενός νέου τμήματος R&D με έδρα την Αττική.
Σήμερα ο Πάνος Γερμανός επενδύει και στο project του Ελληνικού μέσω της Voxcove Holdings, μιας κοινοπραξίας με το οικογενειακό fund των Βασίλη και Νέλλης Κάτσου της Pharmathen (VNK Capital), έχοντας πάρει το 10% των μετοχών της Lamda Development.
Με αυτά και με εκείνα το επιχειρηματικό παιδί του Πάνου Γερμανού, ο Ομιλος Olympia, έχει εξελιχθεί σε έναν διεθνοποιημένο επιχειρηματικό όμιλο με 8.500 εργαζόμενους, παρουσία σε 10 χώρες και πλούσια δραστηριότητα μέσω των 6 εταιρειών του σε κλάδους όπως τα δίκτυα λιανικής και η χονδρική πώληση, η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες, η ανάπτυξη λογισμικού κ.ά. Γι’ αυτό και στην κοινή αντίληψη επικρατεί ότι αποτελεί το κατεξοχήν παράδειγμα αυτοδημιούργητου επιχειρηματία. Βέβαια, κάποιοι συνδέουν το όνομά του με διάφορες πολιτικές δυνάμεις, υπαινισσόμενοι ότι τον «υποστήριξαν» όσο έχτιζε την αυτοκρατορία του. Κάτι που αποτέλεσε μάλιστα και πεδίο ευθείας πολιτικής σύγκρουσης κατά την περίοδο επίτευξης της συμφωνίας με την Cosmote, αλλά και αργότερα, όταν επιχειρήθηκε η εμπλοκή του ονόματός του στο σκάνδαλο με την προμήθεια των Tor-M1.
Ωστόσο, η Δικαιοσύνη αποφάνθηκε για την αθωότητά του αποκαθιστώντας την καλή φήμη του επιχειρηματία. Στα του ομίλου, η στενή διοικητική ομάδα που τον περιστοιχίζει παραμένει η ίδια εδώ και πολλά χρόνια, μόνο που συχνά πυκνά ο «αρχηγός» αλλάζει τις θέσεις των παικτών, που μετακινούνται από εταιρεία σε εταιρεία του ομίλου. Κάποιοι εκτιμούν ότι πρόκειται για τακτική αύξησης της αποτελεσματικότητας και άλλοι για έναν τρόπο να σκοτώνει νωρίς τις βλέψεις για υπερίσχυση. Εξάλλου, η στάση ζωής που κρατά, η σεμνότητα και ο λιτός βίος, καθώς και το ότι «τα έργα μιλούν για εμάς» αποτελούν και το ευαγγέλιο για τα στελέχη του ομίλου.
Οποιαδήποτε παρέκκλιση απλά δεν ταιριάζει, κάτι που έχει φροντίσει να υπενθυμίζει σε όλους. Ουδείς είναι μεγαλύτερος από τον όμιλο για να προβάλλεται ή να διαφημίζεται για τη θέση του και φυσικά δεν πρέπει να προκαλεί. Οποιος ξεπεράσει την κόκκινη γραμμή, οδηγείται στην πόρτα της εξόδου. Και σε αυτό δεν μπορούν να γίνουν εξαιρέσεις. Η στάση αυτή είναι κατανοητή απ’ όλους, γι’ αυτό και οι αποχωρήσεις στελεχών είναι σπάνιες. Οταν συμβαίνουν, όμως, προκαλούν μεγάλη εντύπωση. Οπως αυτή του κ. Κώστα Καραφωτάκη, εκ των στενών συνεργατών του κ. Γερμανού και ικανού dealmaker.
Ενός ανθρώπου που από το 1997 που εισήλθε στον τότε Ομιλο Γερμανού, αναλαμβάνοντας σημαντικές θέσεις ευθύνης, έφτασε να κατέχει τη θέση του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου στον Ομιλο Olympia επί σειρά ετών. Η υποβάθμισή του το 2018 σε σύμβουλο του αντικαταστάτη του, Ρόμπυ Μπουρλά, και του προέδρου του ομίλου Γιάννη Καραγιάννη, που από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 συνοδεύει τον Πάνο Γερμανό αναλαμβάνοντας θέσεις ευθύνης, και αργότερα η αποχώρησή του από το Δ.Σ. έδωσε τροφή σε πολλές κακές γλώσσες.
Το σενάριο που συζητούσαν μάλιστα έλεγε ότι ο Πάνος Γερμανός του έδειξε την έξοδο λόγω της προσωπικής προβολής που επεδίωκε, αλλά και της ροπής προς έναν βίο και μια συμπεριφορά που δεν ταίριαζε στη φιλοσοφία του ομίλου, αλλά περισσότερο σε επενδυτικό τραπεζίτη της Wall Street ή του Citi. Μάλιστα κυκλοφορεί και ως αστικός μύθος και μία ιστορία ότι ο Πάνος Γερμανός άφηνε αιχμές κατά του κ. Καραφωτάκη λέγοντάς του: «Εσύ κυκλοφορείς με Porsche, αλλά εγώ ακόμη με ένα Golf»! Η αλήθεια βέβαια είναι ότι το αυτοκίνητο του κ. Γερμανού είναι ένα Audi A3, επίσης «ταπεινό» για τα οικονομικά του μεγέθη, ενισχύοντας την πεποίθηση ότι η παραπάνω αιχμή είναι μάλλον αστικός μύθος. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και αυτό δείχνει την επιλογή του ανθρώπου να ασχολείται με την ουσία των πραγμάτων και τις μικρές απολαύσεις στη ζωή και όχι το εφέ και τα «λούσα», κάτι που συχνά υποδηλώνει προσπάθεια κάλυψης κενών και προβλημάτων.
Πέρα από τις επιχειρήσεις, ασχολείται με την οικογένειά του, το κτήμα που έχει στην Αττική και την εξοχική κατοικία και τα αμπέλια του στην Τζια, απ’ όπου θα βγάλει και το δικό του κρασί. Πού και πού απολαμαβάνει το τσιπουράκι του σε ταβερνάκια στα παράλια της ανατολικής Αττικής ή στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τις Μηλιές, και τα γειτονικά χωριά στα ορεινά της Ηλείας, εκεί όπου δεσπόζει το δρυόδασος της Φολόης, το οποίο ο αρχαίος μύθος ήθελε να το κατοικούν οι Κένταυροι και οι Δρυάδες. Ο τόπος του πάντα αποτελεί σημείο αναφοράς. Εκεί έχει χτίσει ένα επιβλητικό σπίτι το οποίο συχνά επισκέπτεται, ενώ οι συμπατριώτες του λένε πως έχει βοηθήσει πολλούς από αυτούς. Η βοήθεια προς αυτούς που έχουν ανάγκη και προς το σύνολο αποτελεί για τον ίδιο την πιο ισχυρή σύμβαση που τιμά σε κάθε δύσκολη συνθήκη.
Τώρα με τον κορωνοϊό μέσω του Ομίλου Olympia διαμορφώθηκε ένα σχέδιο δράσης και προσφοράς για να καλυφθούν σημαντικές ανάγκες σε νοσοκομεία σε όλη τη χώρα, δημόσια σχολεία ευάλωτων οικονομικά περιοχών, αλλά και σε άλλους κοινωνικούς φορείς. Η τελική δωρεά ιατρικού και τεχνολογικού εξοπλισμού έφτασε τα 2 εκατ. ευρώ. Πολλές φορές, όμως, η πολύτιμη βοήθεια δίνεται αθόρυβα. Οπως τότε στην πύρινη λαίλαπα που κατέκαψε την Ηλεία. Ο ίδιος έστειλε νταλίκες φορτωμένες με ζωοτροφές και άλλα απαραίτητα προϊόντα στη γενέτειρά του και βοήθησε οικονομικά στην αποκατάσταση όλων των ζημιών.