© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Θεωρείτο από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματίες στην «κακοτράχαλη» αγορά του αυτοκινήτου, στην οποία, παρά τις πολλές ολισθηρές «στροφές» διέγραψε μια ανοδική πορεία για περίπου 25 χρόνια. Στη συνέχεια, όμως, άρχισε η μεγάλη κατηφόρα…
Ο λόγος για τον Πάνο Δάβαρη, τον άνθρωπο που έφερε τα κορεατικά αυτοκίνητα Hyundai και Κia στην Ελλάδα, εισάγοντας ουσιαστικά μια νέα κατηγορία, αλλά στο τέρμα της διαδρομής επήλθε η κατάρρευση και χρειάστηκε ο Ομιλος Βασιλάκη να διαδραματίσει τον ρόλο του «Λευκού Ιππότη». Δεδομένων των μεγάλων δανειακών ανοιγμάτων και του αντίστοιχα «ηχηρού κανονιού», οι μετέπειτα εξελίξεις τον ανέδειξαν «survivor», αφού μπορεί να έχασε τις αντιπροσωπείες αλλά παρέμεινε στη θέση του προέδρου των εν λόγω εταιρειών, ενώ δεν δίστασε να κάνει και άλλα επιχειρηματικά βήματα στον χώρο του αυτοκινήτου και όχι μόνο…
Από πέρυσι, ωστόσο, βρίσκεται στο στόχαστρο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών για τους «λογαριασμούς» του παρελθόντος. Ετσι, είδε αρχικά να απειλούνται τα μετοχικά πακέτα του στις δύο παραπάνω εταιρείες και πρόσφατα, πριν από λίγες ημέρες, να βγαίνει στο σφυρί το luxury boutique hotel που διατηρεί στη δημοφιλή Αράχωβα, το οποίο και απέκτησε η Centric Συμμετοχών του Ρ. Οντόνι.
Η αφετηρία της διαδρομής
Το ημερολόγιο έγραφε «Αύγουστος 1990» όταν ο Πάνος Δάβαρης και η σύζυγός του Pίτσα Συγγελίδη -αδελφή του Πολυχρόνη Συγγελίδη- ανέλαβαν την αποκλειστική αντιπροσώπευση της Hyundai Motor Company στην Eλλάδα, κάνοντας μια εντυπωσιακή «εκκίνηση». Στην πρώτη κιόλας χρονιά κέρδισαν μερίδιο πάνω από 4%, μπαίνοντας στο top 10 των 41 αντιπροσώπων που υπήρχαν τότε.
H πορεία ήταν ανοδική, με τα κορεατικά μοντέλα να καθιερώνονται ως μια αξιόπιστη οικονομική επιλογή. Ετσι, το 1999 η γκάμα διευρύνθηκε, μέσω της Autodeal, με την Kia, που έγραψε και αυτή σημαντικές επιδόσεις. Ο Δάβαρης, βλέποντας μπροστά, ήταν από τους πρώτους που λάνσαραν τα καινοτόμα, τότε, χρηματοδοτικά προγράμματα με τη μηδενική προκαταβολή.
Αλλωστε, όπως δήλωνε ο ίδιος στα τέλη της δεκαετίας του ’90, «στον σκληρό επιχειρηματικό αγώνα των μεριδίων επικρατούν όχι αυτοί που ακολουθούν τις απαιτήσεις της αγοράς, αλλά αυτοί που με οξυδέρκεια τις προβλέπουν και με δυναμισμό τις διαμορφώνουν». Κάτι που επιβεβαίωσε όσο έπνεε ούριος άνεμος στα πανιά του, αλλά και αργότερα.
Η αντίστροφη μέτρηση και ο «Λευκός Ιππότης»
H αντίστροφη μέτρηση άρχισε από την περίοδο που η Ελλάδα μπήκε στην περιπέτεια της οικονομικής κρίσης. Αφενός η ραγδαία καθίζηση στην αγορά αυτοκινήτου, αφετέρου ο σκληρός ανταγωνισμός από τις ευρωπαϊκές φίρμες έπληξαν σοβαρά τις πωλήσεις της Π&P Δάβαρη.
Ακόμη και τον Mάιο του 2015 ο Πάνος Δάβαρης δήλωνε συγκρατημένα αισιόδοξος ότι «υπάρχουν περιθώρια να δούμε την εγχώρια αγορά να ξεπερνά τις 80.000 μονάδες ετησίως». Λίγες ημέρες αργότερα, όμως, ήρθαν τα capital controls που έδωσαν τη χαριστική βολή στην πραγματική οικονομία και βέβαια στο δικό του επιχειρηματικό οικοδόμημα.
Εναν χρόνο μετά, οι τρεις εταιρείες του Ομίλου Δάβαρη (Hyundai Ελλάς, Autodeal και Autopoint) βρέθηκαν στο χείλος του γκρεμού, με το σύνολο των υποχρεώσεων σε τράπεζες, προμηθευτές, Eφορία και IKA να φτάνουν τα 202 εκατ. ευρώ. H διαπραγμάτευση με τις τράπεζες, τον Ομιλο Bασιλάκη και τον ισχυρό άνδρα των Hyundai/Kia, Chung Mong-Koo, κράτησαν μήνες, οδηγώντας τελικά σε ένα αναγκαστικό deal διάσωσης.
Η συμφωνία εξυγίανσης βάσει του άρθρου 106 β του Πτωχευτικού Κώδικα κατατέθηκε στο δικαστήριο λίγο πριν εκπνεύσει το 2016 και το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών την επικύρωσε το καλοκαίρι του 2017.
Κεντρικός πυλώνας του σχεδίου, που ολοκληρώθηκε επίσημα τον Δεκέμβριο του 2017, ήταν ο Ομιλος Βασιλάκη, στα χέρια του οποίου πέρασε το 70% των εταιρειών Hyundai και Kia στην Ελλάδα (μέσω συμμετοχής της εταιρείας Derasco η οποία είναι 100% θυγατρική του ομίλου Autohellas), με το 30% και τη θέση του προέδρου να διατηρεί ο Πάνος Δάβαρης.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονταν στο σχέδιο, υπήρξε γενναίο κούρεμα των δανειακών υποχρεώσεων, με αποτέλεσμα οι δύο εταιρείες να μεταβιβαστούν με δάνεια 20 εκατ. ευρώ και με τον Ομιλο Βασιλάκη να δρομολογεί ΑΜΚ και επενδύσεις ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Hyundai Hellas εμφάνιζε στις 30/9/2016 υποχρεώσεις προς τις τράπεζες ύψους 78,9 εκατ. ευρώ και προς άλλους (Εφορία, προμηθευτές κ.ά.) 23 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα η Autodeal (KIA Motors) εμφάνιζε τραπεζικό δανεισμό 32,4 εκατ. ευρώ και οφειλές προς άλλους 12,9 εκατ. ευρώ. Αλλα 9,8 εκατ. δάνεια και 45 εκατ. ευρώ μη τραπεζικές υποχρεώσεις κουβάλαγε η εταιρεία Autopoint.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας μεταβιβάστηκαν προς τις τράπεζες εταιρικά και προσωπικά ακίνητα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Ρόδο, Αράχωβα, Κύθνο κ.α., ενώ ο Πάνος Δάβαρης έλαβε νέα δάνεια για την εξόφληση των παλαιότερων.
Το διαζύγιο, η προεδρία και η PBS Motion
Στο φόντο αυτών των αρνητικών εξελίξεων σε επιχειρηματικό επίπεδο, από τα μέσα του 2011 οργίαζαν οι φήμες περί διαζυγίου του με την κυρία Ρίτσα Συγγελίδη. Αφορμή για αυτά τα σχόλια έδινε, όπως λεγόταν τότε, η απουσία του Πάνου Δάβαρη από τις οικογενειακές συνάξεις στο σαλέ του πατριάρχη της οικογένειας Συγγελίδη, Γιώργου Συγγελίδη, στο Λουγκάνο της Ελβετίας. Στη συνέχεια γινόταν λόγος για ένταση στις σχέσεις τους εξαιτίας της απόφασης της κυρίας Συγγελίδη να αγοράσει οικόπεδο στην περιοχή της Φιλοθέης, όπου και ανεγέρθηκε η εντυπωσιακή κατοικία της, με τον ίδιο να φέρεται ότι μετακόμισε σε άλλο σπίτι στην περιοχή της Εκάλης. Ο Πάνος Δάβαρης, πάντως, επίσημα έως και τώρα δηλώνει ως τόπο κατοικίας του τη βίλα της Φιλοθέης. Επίσης, μετά το deal διάσωσης από τον Ομιλο Βασιλάκη παραμένει έως και σήμερα πρόεδρος των εταιρειών Hyundai Ελλάς ΑΒΕΕ και ΚΙΑ Ελλάς ΑΒΕΕ, με αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Γιώργο Βασιλάκη.
Υπάρχει μάλιστα και μια ξεχωριστή συμφωνία που αφορά την επαγγελματική του σχέση, καθώς η εταιρεία του Astir SP ΙΚΕ έχει σύμβαση παροχής υπηρεσιών με τη Hyundai Ελλάς, βάσει της οποίας αμείβεται με 13.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) τον μήνα. Από το 2009 και πριν ακόμη την κατάρρευση του ομίλου του, ο Π. Δάβαρης έκανε ένα ακόμη βήμα στην αγορά αυτοκινήτου ιδρύοντας, μαζί με τους γιους του Δημήτρη και τον Κωνσταντίνο την P.B.S. Motion S.A. Η Power Beauty & Soul δραστηριοποιήθηκε στην αγορά εισάγοντας τα πανάκριβα μοντέλα της Aston Martin.
Και αυτή η εταιρεία, ωστόσο, δεν πήγε καλά. Οπως προκύπτει από τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό για τη χρήση του 2019, ο τζίρος της ανήλθε σε 169.853,27 ευρώ και τα αποτελέσματα προ φόρων σε ζημίες 185.249,51 ευρώ -και οι συσσωρεμένες ζημίες σε 1,4 εκατ. ευρώ-, με τις συνολικές υποχρεώσεις να ανέρχονται σε 1,5 εκατ. ευρώ.
Στις οικονομικές καταστάσεις που υπέγραφε ο Π. Δάβαρης (ως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος) στις 30 Σεπτεμβρίου 2020 γινόταν αναφορά στις συνέπειες της πανδημίας, διαβλέποντας ότι «αναμένεται να επιφέρουν μείωση στον κύκλο εργασιών κατά τη διάρκεια του τριμήνου Απριλίου-Μαΐου-Ιουνίου της τάξεως 60%, γεγονός που θα επηρεάσει τον κύκλο εργασιών του 2ου εξαμήνου περίπου κατά 60% σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο». Παρ’ όλα αυτά, διατυπωνόταν η εκτίμηση ότι η ρευστότητα της εταιρείας ήταν σε ικανοποιητικά επίπεδα «λόγω και της πρόσφατης ανανέωσης και αύξησης των πιστωτικών ορίων δανεισμού», της εντατικοποίησης των προσπαθειών μείωσης του πιστωτικού κινδύνου των πελατών και της συνεχιζόμενης μέχρι σήμερα ροής πληρωμών από τους πελάτες της. Με τα δεδομένα αυτά η διοίκηση εκτιμούσε ότι δεν υφίστανται οι συνθήκες εκείνες που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σοβαρή αμφιβολία για τη δυνατότητα συνέχισης της δραστηριότητας της…
Οπως όμως αποκαλύπτει σήμερα το «ΘΕΜΑ», η Γενική Συνέλευση που έγινε στις 7 Ιουνίου 2021 αποφάσισε τη λύση και εκκαθάριση της P.B.S. Motion S.A., διορίζοντας στη θέση του εκκαθαριστή τον κ. Κ. Ασπρογέρακα.
Στη δίνη των πλειστηριασμών
Παράλληλα, από πέρυσι βρέθηκαν στο στόχαστρο των πλειστηριασμών τα πακέτα μετοχών του Π. Δάβαρη στις εταιρείες Hyundai Ελλάς ΑΒΕΕ και ΚΙΑ Ελλάς ΑΒΕΕ.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για 2.100.000 ενεχυριασμένες ονομαστικές μετοχές εκδόσεως της εταιρείας Hyundai Ελλάς ΑΒΕΕ και 210.000 ενεχυριασμένες ονομαστικές μετοχές εκδόσεως της εταιρείας ΚΙΑ Ελλάς ΑΒΕΕ, που επρόκειτο να εκπλειστηριαστούν ως σύνολο για κάθε εταιρεία, με τις τιμές εκκίνησης να έχουν οριστεί σε 8,1 εκατ. ευρώ για τις πρώτες και σε 4,060 εκατ. ευρώ για τις δεύτερες.
Ο αρχικός αυτός πλειστηριασμός, με επισπεύδουσα τη Cepal για απαίτηση ύψους 2,45 εκατ. ευρώ, είχε προγραμματιστεί για τις 24 Νοεμβρίου 2021, αλλά λίγες ημέρες πριν τέθηκε σε αναστολή. Ωστόσο, στη συνέχεια αναρτήθηκε νέος πλειστηριασμός για τα ίδια μετοχικά πακέτα για τις 26 Ιανουαρίου 2022, με την ίδια συνολική τιμή πρώτης προσφοράς (στα 12.160.000 ευρώ) και με επισπεύδουσες τις Intrum (ως ειδική διάδοχο της Τράπεζας Πειραιώς), την Εθνική Τράπεζα, την doValue (ειδική διάδοχο της Eurobank) και την Qquant Master Servicer (ειδική διάδοχο της Attica Bank), με το συνολικό ποσό των απαιτήσεών τους να ανέρχεται σε 3,66 εκατ. ευρώ.
Και αυτός ο πλειστηριασμός, όμως, ανεστάλη λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» που εκείνες τις ημέρες έπληξε την Αττική, με αποτέλεσμα να μη λειτουργήσουν τα δικαστήρια και να ανασταλούν όλες οι ενέργειες αυτών και των συμβολαιογράφων.
Εκτοτε δεν υπήρξε κάποια εξέλιξη, κάτι που σημαίνει ότι έγιναν κάποιες κινήσεις προς διευθέτηση της υπόθεσης.
Το σφυρί για το «Elafivolia» στην Αράχωβα
Δεν συνέβη το ίδιο όμως για το luxury boutique hotel που διατηρεί ο Πάνος Δάβαρης στην Αράχωβα, το οποίο βγήκε στο σφυρί την Τετάρτη 18 Μαΐου και τελικά άλλαξε χέρια. Ο πλειστηριασμός στρέφεται κατά της εταιρείας «Δάβαρης Αράχωβα Μονοπρόσωπη ΕΠΕ» και αφορά ένα αγροτεμάχιο άρτιο και οικοδομήσιμο, με συγκρότημα δύο κατοικιών, το οποίο βρίσκεται στην θέση «Τρουβουλός» της Αράχωβας. Το αργοτεμάχιο έχει προέλθει από τη φυσική συνένωση 4 μικρότερων με τη συνολική επιφάνεια να φτάνει τα 2.976,27 τ.μ. και αποκτήθηκε από την εταιρεία το 2004.
Πρόκειται ουσιαστικά για το ξενοδοχείο «Elafivolia», η γενική κατάσταση συντήρησης του οποίου κρίνεται πολύ καλή. Αποτελείται από δύο κτίρια με υπόγεια, ισόγεια και πρώτο όροφο που έχουν συνολικό εμβαδόν 670 τ.μ., ενώ διαθέτει μεγάλη εξωτερική πισίνα και όλες τις ανέσεις. Το «Elafivolia» διαθέτει δύο junior σουίτες και δύο superior (των 109 τ.μ. και 115 τ.μ.), με τις τιμές να κυμαίνονται από 162 ευρώ έως 380 ευρώ τη βραδιά.
Το ποσό της οφειλής ανέρχεται σε 512.870 ευρώ, ενώ στον πλειστηριασμό με επισπεύδουσα τη Cepal η τιμή πρώτης προσφοράς έχει οριστεί στις 902.000 ευρώ. Μετά από διαδοχικά «χτυπήματα» το ακίνητο κατακυρώθηκε στο ποσό των 1.115.000 ευρώ. Το ακίνητο απέκτησε η Centric Συμμετοχών, όπως επιβεβαίωσε με ανακοίνωσή της τη Δευτέρα 23 Μαΐου. Το ακίνητο βαρύνεται με υποθήκη υπέρ της Alpha Bank για 1,079 εκατ. ευρώ (από το 2016), προσημείωση για 376.073 ευρώ υπέρ της Alpha Bank (από το 2018), κατάσχεση υπέρ της ΔΟΥ Χολαργού για 3,12 εκατ. ευρώ εγγραφείσα τον Ιανουάριο του 2018, ενώ η κατάσχεση από την επισπεύδουσα έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021. Οπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, όπου διαχειριστής είναι ο ίδιος ο Πάνος Δάβαρης, το 2020 ο κύκλος εργασιών ήταν μόλις 4.600 ευρώ, έναντι 17.500 ευρώ που ήταν τόσο το 2019, όσο και το 2018.
Διαβάστε ακόμη
Τουριστική «απόβαση» από τις ΗΠΑ: 500.000 Αμερικανοί στην Ελλάδα για διακοπές
«Πόλεμος» στο εσωτερικό της ΕΚΤ – Τι συμβαίνει με τους μισθούς των εργαζομένων (pics)
Τα σερβίτσια, o γιος του Ρότζερ Μουρ, τα τσιμέντα και η βασιλική οικογένεια της Ολλανδίας