search icon

business stories

PAL Α.Ε.: Η ελληνική εταιρεία που εξάγει σε 30 χώρες συσκευασίες τροφίμων (pics)

Η ιστορία της οικογενειακής επιχείρησης που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’40 - Το 85% της παραγωγής της κατευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά

Το ένα φορτηγό φορτώνεται πίσω απ’ το άλλο. Οι πόρτες των κοντέινερ κλείνουν και απ’ τη Βιομηχανική Περιοχή της Κηφισιάς θα φύγουν σε όλη την Ευρώπη. «Κάθε χρόνο περίπου 4.000 κοντέινερ με προϊόντα στέλνουμε στο εξωτερικό», λέει ο κ. Βασίλης Παλαμήδης, διευθύνων σύμβουλος της PAL Α.Ε.

Η οικογενειακή εταιρεία που ξεκίνησε απ’ το 1947, μπορεί να έγινε γνωστή στο καταναλωτικό κοινό για τα μαγειρικά σκεύη που κατασκευάζει και διαθέτει στη λιανική, εντούτοις τα τελευταία περίπου 25 χρόνια έχει αλλάξει ρότα. Επεκτάθηκε στην αγορά συσκευασίας τροφίμων και στο διάστημα αυτό έχει καταφέρει να θεωρείται μία απ’ τις σημαντικές δυνάμεις στον χώρο της συσκευασίας για νωπά τρόφιμα ζωικής προέλευσης και προμαγειρεμένα φαγητά. Οχι μόνο στην Ελλάδα, όπου οι πλέον γνωστές εταιρείες προϊόντων κατόπουλου, ψαρικών, κρέατος κ.ο.κ. χρησιμοποιούν τις συσκευασίες της, αλλά και στο εξωτερικό, οπου στέλνει περίπου το 85% της παραγωγής των προϊόντων και των υλικών που βγαίνουν απ’ το εργοστάσιο της Κηφισιάς.

Επρόκειτο για έναν αναγκαστικό επαναπροσδιορισμό της ίδιας της εταιρείας που μπορεί να επιβλήθηκε καθώς στην ανατολή του 21ου αιώνα οι νέες ισορροπίες στο παγκόσμιο εμπόριο και το άνοιγμα της Κίνας δεν άφηναν πολλά περιθώρια στο μοναδικό έως τότε αντικείμενο της επιχείρησης, τελικά όμως τη βοήθησε όχι μόνο να περάσει αλώβητη τη δυσκολότερη περίοδο της ελληνικής οικονομίας αλλά σήμερα να έχει κάνει «όνομα» στη συγκεκριμένη αγορά και να έχει σημαντικές προοπτικές επενδύοντας σε ένα εξειδικευμένο κομμάτι της συσκευασίας.

Η οικογένεια

Πρώτα απ’ όλα όμως οι συστάσεις. «Εγώ είμαι η δεύτερη γενιά στην οικογενειακή επιχείρηση», λέει ο κ. Παλαμήδης. Οι γιοι μου Χρήστος και Ανδρέας, που έχουν πλέον πιο ενεργό ρόλο, είναι η τρίτη. Την επιχείρηση ξεκίνησαν ο πατέρας μου Ανδρέας και οι δύο αδελφοί του, που ορφανοί από πατέρα, εν τω μέσω του Εμφυλίου, κατέβηκαν απ’ τα χωριά της Τρίπολης στην Αθήνα για ένα καλύτερο μέλλον. Ξεκίνησαν το 1947 από ένα μικρό εργαστήριο όπου έφτιαχναν μεταλλικά σκεύη σερβιρίσματος. Αναλάμβαναν και επισκευές. Ακόμα τότε τα σκεύη ήταν επάργυρα. Σιγά-σιγά οι δουλειές μεγάλωναν, οπότε αργότερα αγόρασαν ένα οικόπεδο στο Περιστέρι, όπου και μεταφέρθηκε το εργαστήριο. Για πολλά χρόνια ασχολούνταν μόνο με επιτραπέζια σκεύη. Στα μέσα του ’70, όταν πια τελείωσα το πανεπιστήμιο και μπήκα κι εγώ στην επιχείρηση, ξεκινήσαμε να ασχολούμαστε με πιο λειτουργικά σκεύη κουζίνας, κατσαρολικά κ.ο.κ.».

Η ανάληψη της διοίκησης απ’ τον κ. Παλαμήδη ουσιαστικά θα γίνει σταδιακά. Οι δουλειές πήγαιναν καλά και το ’90 ελήφθη η απόφαση για τη μετεγκατάσταση της επιχείρησης στην Κηφισιά σε μια έκταση που σήμερα ξεπερνά τα 10 στρέμματα.

«Γύρω στο 2000 πήρα την απόφαση να στραφούμε και στις συσκευασίες. Μάλιστα επειδή η ελληνική αγορά τότε είχε πολύ μεγάλο ανταγωνισμό διαπιστώσαμε ότι θα ήταν πιο εύκολο να στραφούμε στο εξωτερικό, όπερ και εγένετο. Μας βοήθησε βέβαια και μιια προηγούμενη εμπειρία που είχαμε με τα σκεύη, αφού προσπαθήσαμε λίγα χρονια πριν να κάνουμε εξαγωγές συμμετέχοντας σε εκθέσεις του εξωτερικού. Μόλις λοιπόν οι συσκευασίες ξεπέρασαν τις “βρεφικές” ασθένειες, ξεκινήσαμε να κάνουμε εξαγωγές στα Βαλκάνια. Τα θετικά βήματα μας έσπρωξαν να πάμε πιο βόρεια στην Ευρώπη. Eκτοτε συνεχίζουμε ακάθεκτοι και έχουμε καταφέρει να έχουμε σταθερές εμπορικές συνεργασίες σε 30 χώρες του εξωτερικού, οι περισσότερες στην Ευρώπη».

Η εταιρεία σήμερα απασχολεί 160 εργαζομένους και ο κύκλος εργασιών της
το 2023 ήταν 25 εκατ. ευρώ. Το 85% ήταν αποτέλεσμα των εξαγωγών

Καινοτομία

Η εταιρεία, ως εξαγωγική, δραστηριοποιείται στην παραγωγή υλικών συσκευασίας για βιομηχανίες τροφίμων, συσκευαστές και σούπερ μάρκετ σε όλη την Ευρώπη. Μέσω των υλικών συσκευασίας, έχει στοχεύσει στην αγορά του τροφίμου που της εξασφαλίζει ένα σταθερό πεδίο δράσης χωρίς ιδιαίτερους κλυδωνισμούς, έχοντας εξασφαλίσει παράλληλα σημαντική διασπορά στο πελατολόγιό της. Σήμερα βγάζει προϊόντα σε δύο τομείς του τροφίμου, εξειδικευμένους. Ο πρώτος αφορά το κλασικό «σκαφάκι» που βλέπουμε όλοι στην αγορά τυποποιημένου κρέατος ή κοτόπουλου απ’ τα σούπερ μάρκετ. «Είναι μια πρακτική συσκευασία, ιδανική για για πρωτεΐνη. Την έχουμε εξελίξει ώστε να απορροφά τον ορό του αίματος, με αποτέλεσμα να διατηρείται περισσότερο το προϊόν αλλά και να παρουσιάζει καλύτερη εικόνα στο ψυγείο. Αυτό ήταν η βάση και συνεχίζει να είναι η πρώτη επιλογή διότι είναι πολύ φθηνά και πολύ πρακτικά σαν προϊόντα. Απορροφούν το υγρό μέσα, κλείνουμε με τη μεμβράνη και πηγαίνουν στο ράφι – ψυγείο.

Ωστόσο, καθώς η αγορά αλλάζει και πλέον ο στόχος είναι η εξοικονόμηση τροφίμων, η μη σπατάλη τους, αλλά και η δυνατότητα επέκτασης των ημερών που ένα προϊόν μπορεί να καταναλώνεται και ως εκ τούτου να μένει περισσότερο στο ράφι, πλέον έχουμε βγάλει και προωθούμε πλέον μία νέα συσκευασία PET. Προφυλάσσει το τρόφιμο που βρίσκεται εντός σε ελεγχόμενη ατμόσφαιρα. Το μείγμα αερίων που μπαίνουν μέσα προφυλάσσει απ’ την αλλοίωση. Οπότε ενώ στην πρώτη συσκευασία μιλάμε για λίγες μέρες, περίπου 5, στην άλλη πλέον μιλάμε για δεκαπέντε. Είναι διάφανο, όμως το υλικό του εμποδίζει τη ζωή του οξυγόνου. Εδώ έχει μεγάλο ποσοστό αζώτου, οπότε διατηρείται. Και σε αυτή μπορούμε να βάλουμε πρωτεΐνες, τυριά, σαλάμια και έτοιμο τρόφιμο, μαγειρεμένο.

Το θετικό με τη συγκεκριμένη συσκευασία είναι ότι το υλικό της είναι απόλυτα ανακυκλώσιμο. Είναι όμως και μια διαδικασία αρκετά απαιτητική, καθώς η κάθε λεπτομέρεια έχει σημασία και οι έλεγχοι πρέπει να είναι διαρκείς. Αυτή τη στιγμή παράγουμε εκατομμύρια συσκευασίες. Μπαίνουν σε εκατομμύρια σπίτια. Στην Ελλάδα, στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Ιταλία, την Πολωνία και συνολικά σε τριάντα χώρες. Οπότε η ευθύνη είναι τεράστια!», λέει ο κ. Παλαμήδης.

Γι’ αυτόν τον λόγο εξάλλου και το συγκεκριμένο υλικό σήμερα δίνει ένα πολύ μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην PAL. «Πρόκειται για υλικό που έχει απαιτήσεις ποιότητας και δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό τρίτων χωρών! Οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες τροφίμων δεν εμπιστεύονται για τα νωπά τρόφιμα προϊόντα συσκευασίας, π.χ., απ’ την Κίνα. Εκείνα θα τα δειτε να κυριαρχούν σε άλλους τομείς, όπως το delivery ,αλλά στο νωπό τρόφιμο δεν θα δείτε. Δεν υπάρχει εμπιστοσύνη. Αντίθετα εμείς με τη σταθερή ποιότητα και τη συνέπειά μας έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε σταθερές σχέσεις», τονίζει.

Ο κ. Βασίλης Παλαμήδης, διευθύνων σύμβουλος της PAL Α.Ε., με τους γιους του Χρήστο και Ανδρέα

Πελάτες της εταιρείας είναι μεγάλες βιομηχανίες τροφίμων αλλά και διανομείς, μεσάζοντες χονδρέμποροι δηλαδή. «Κυρίως στέλνουμε στην Ευρώπή, αλλά και μέχρι Καναδά και Σιγκαπούρη. Επίσης σε όλες τις μεγάλες αγορές της λεκάνης της Μεσογείου. Σε Ισραήλ, Λίβανο, Μάλτα, Κύπρο, Αίγυπτο, Μαρόκο κ.ο.κ. Τους περισσότερους απ’ τους πελάτες μας τους γνωρίζαμε μέσα απ’ τις διεθνείς εκθέσεις. Δοκίμαζε ο ένας τον άλλον και έπειτα από κάποιο χρονικό διάστημα καταλήγαμε σε σταθερή συνεργασία», λέει ο κ. Παλαμήδης.
Η εταιρεία σήμερα απασχολεί 160 εργαζομένους και ο κύκλος εργασιών της το 2023 ήταν 25 εκατ. ευρώ. Το 85% ήταν αποτέλεσμα των εξαγωγών.

Παραγωγή 24/7

Το εργοστάσιο στην Κηφισιά ήδη έχει φτάσει στην κορύφωση της παραγωγικής δυναμικότητάς του λειτουργώντας τρεις βάρδιες το 24ωρο, επτά μέρες την εβδομάδα, γεγονός που ωθεί την εταιρεία να σχεδιάσει και νέες επεκτάσεις των εγκαταστάσεών της. «Hδη αγοράσαμε ένα όμορο οικόπεδο στο οποίο θα ξεκινήσουν σε λίγο εργασίες επέκτασης», λέει απ’ την πλευρά του ο κ. Χρήστος Παλαμήδης, που εκτελεί χρέη εμπορικού διευθυντή στην εταιρεία. «Γενικώς επενδύουμε διαρκώς. Φτιάξαμε μια γραμμή ανακύκλωσης που έχει τη δυνατότητα να παραγάγει κατάλληλο προϊόν για επαφή με τρόφιμο και εγκαταστήσαμε φωτοβολταϊκά συστήματα στην οροφή καλύπτοντας το 20% των ενεργειακών μας αναγκών. Γενικά ως στρατηγική θέλουμε να πάμε τώρα στα προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας. Αυτό σημαίνει να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία της συσκευασίας PET, που αναπτύξαμε, προσθέτοντας νέους κωδικούς προϊόντων. Εξάλλου η εταιρεία είναι απ’ τις ελάχιστες στην Ευρώπη με τη δυνατότηα παραγωγής ανακυκλωμένου φύλλου PET, κατάλληλου για επαφή με τρόφιμα. Οπότε ήδη σχεδιάζουμε τις πρώτες άμεσες επενδύσεις σε παραγωγικό εξοπλισμό που μπορεί να μας δώσει είτε μια νέα γραμμή επεξεργασίας των ρόλερ που φτιάχνουμε είτε που μπορεί να προσφέρει πολυπαραμετροποίηση στο μέγεθος του ρολού που παράγουμε ώστε να το πουλάμε αργότερα απευθείας στις βιομηχανίες τροφίμων που κάνουν την τελική μεταποίηση του προϊόντος με βάση τις δικές τους προδιαγραφές. Γενικά, εκτός απ’ τις έτοιμες συσκευασίες, πουλάμε και τα jumbo ρολά που παράγουμε ώστε να γίνει η μεταποίησή τους απ’ τις βιομηχανίες», σημειώνει.

Οι κτιριακές εγκαταστάσεις της εταιρείας PAL στην Κηφισιά, σε μια έκταση που σήμερα ξεπερνά τα 10 στρέμματα. Απο εδώ κάθε χρόνο αποστέλονται περίπου 4.000 κοντέινερ με προϊόντα στο εξωτερικό

Ανακύκλωση

«Πρέπει να αντιληφθείτε ότι ο τομέας αυτός είναι ανεξάντλητος. Συνέχεια αλλάζουν τα στάνταρ, γίνονται όλο και πιο απαιτητικά. Πιο πολλές ποιότητες και οι απαιτήσεις επίσης μεγάλες», λέει ο κ. Βασίλης Παλαμήδης. «Είναι η σπατάλη τροφίμων, η ρύπανση του πλανήτη που αλλάζουν πολλά στην αγορά. Στην PAL έχουμε το πλεονέκτημα ότι μπορούμε να ανακυκλώνουμε συνεχώς. Το προϊόν ανακυκλώνεται πρακτικά ως 30 φορές. Αυτό είναι το προσόν αυτού του υλικού!», σημειώνει.

«Γενικά προσπαθούμε να προλάβουμε τις ανάγκες της αγοράς για το περιβαλλοντικό κομμάτι», λέει ο κ. Χρήστος Παλαμήδης. «Απ’ τη μία βλέπουμε ότι ο κόσμος θέλει να στραφεί απ’ το πλαστικό σε άλλα υλικά, απ’ την άλλη ο σύγχρονος τρόπος ζωής θέλει ολοένα περισσότερο εξοικονόμηση χρόνου, πόρων, έτοιμα γεύματα, πλυμένα, κομμένα κ.τ.λ. Και μείωση της σπατάλης. Αυτές είναι δύο αντίρροπες δυνάμεις. Είναι επιτακτική ανάγκη για να μην υπάρχει σπατάλη τροφίμων και ασφάλεια και υγιεινή, οπότε οι ανάγκες αυξάνονται μεσοπρόθεσμα και έχουμε αρκετά πράγματα να αναπτύξουμε».

Πώς όμως αναπτύσσεται ένα νέο προϊόν αυτού του είδους και πότε μπορεί να φτάσει στην παραγωγή; «Το πιο σύνθετο είναι ένα προϊόν που χρειάζεται μία νέα γραμμή παραγωγής», απαντά ο κ. Ανδρέας Παλαμήδης. «Μια απλή μετατροπή είναι ενα νέο σχήμα που να απαιτεί ένα καλούπι. Εκεί θέλει σωστό σχεδιασμό ώστε αυτό να είναι παραγωγικό, λειτουργικό και να έχει μηχανική αντοχή το τελικό προϊόν, οπότε πρέπει να γίνει σχεδιασμός με τρισδιάστατο σχέδιο της μήτρας και να σχεδιαστει και το προϊον ώστε να έχει σωστές γωνίες, πάχη κ.ο.κ. Βέβαια πρέπει να είναι κοστολογικά βατό. Εφόσον εγκριθεί, προχωράμε στην κατασκευή των απαραίτητων εξαρτημάτων.

Καμία φορά μπορεί να ζητηθεί και μια ιδιότητα επιπλέον, π.χ., ο περιέκτης να έχει επιπλέον μεμβράνη για κάποια χώρα, οπότε να την εφαρμόσουμε… Γενικά υπάρχουν περίπου 100 παράμετροι που μπορεί να καθορίσει ένας πελάτης για να βγει ένα τελικό προϊόν. Τι υλικό και τι χρώμα, τι διάρκεια ζωής θα έχει το προϊον του, σε τι θερμοκρασία θα γίνει η συσκευασία και σε τι η αποθήκευση… Από εκεί και πέρα ένα νέο σχήμα απαιτεί περίπου 3-4 μήνες. Μια νέα γραμμή παραγωγής 1-2 χρονια! Στη βιομηχανία όμως πρέπει να βλέπεις μακριά, γιατί είναι παλιός εξοπλισμός που για να τον αποσβέσεις πρέπει να έχεις σταθερές πωλήσεις 6-7 χρόνια. Αρα μιλάμε για έναν κύκλο όπου θέλεις 2 χρόνια να δεις τι ζητάει η αγορά, ποιος κατασκευαστής μηχανών μπορεί να σου δώσει τον εξοπλισμό που θα παραγάγει αυτό που ζητάει η αγορά, να βρεις χρηματοδότηση, αδειοδοτικά κ.τ.λ., να το εγκαταστήσεις και να έχεις και ζήτηση για άλλα 5 χρονια. Σε ένα περιβάλλον με πολέμους, διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα, έλλειψης προσωπικού αυτό ενέχει τεράστιες δυσκολίες», καταλήγει.

Διαβάστε ακόμη

Εβδομαδιαίες εκταμιεύσεις επιστροφών φόρων σε δικαιούχους

Γιατί οι Βρετανοί προβλέπουν επιδείνωση της «κρίσης του ελαιόλαδου» στην Ελλάδα

Νέα κόλπα με διπλή έφοδο της εφορίας σε νησιά και τουριστικές περιοχές

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version