Σε τρεις πανίσχυρους επενδυτικούς πόλους επικεντρώνεται το ενδιαφέρον για τις συμμαχίες και τα στρατόπεδα που θα διεκδικήσουν τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και αναμένεται να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές μετά το φθινόπωρο.
Πρόκειται για τον μεγάλο συνασπισμό μεταξύ της ΔΕΗ και της Motor Oil του ομίλου Βαρδινογιάννη, των Ελληνικών Πετρελαίων με την ιταλική Edison και φυσικά την εμφάνιση της πολυεθνικής Shell, η οποία μπήκε σφήνα στο ενεργειακό πόκερ, αποτελώντας αναμφίβολα έναν δυνατό παίκτη διεθνούς εμβέλειας.
Από τα τέλη του 2019 είχαν ξεκινήσει οι συζητήσεις για τη σύμπραξη με την κοινοπραξία ΔΕΗ – Motor Oil του ομίλου Κοπελούζος, στην οποία προστέθηκε και η ΤΕΡΝΑ. Στην α’ φάση του διαγωνισμού, όμως, οι δύο τελευταίες κατέβηκαν μόνες. Οι συζητήσεις αυτές, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, δεν έχουν οριστικοποιηθεί, ωστόσο δείχνουν τον βηματισμό των συμμετεχόντων και το πλαίσιο των συνεργασιών που επιθυμούν, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η πόρτα δεν έχει κλείσει.
Σε αυτό το παζλ αναζητούνται τα κομμάτια που μπορεί να προστεθούν δίπλα στη συμμετοχή της Shell ή της Μυτιληναίος, η οποία επί του παρόντος φαίνεται να συνεχίζει τη μοναχική της πορεία στον διαγωνισμό χωρίς αυτό να ακυρώνει το ενδεχόμενο κάποιας ανατροπής στο προσεχές μέλλον. Εκείνο πάντως που διαμηνύουν στελέχη της είναι ότι η εταιρεία, η οποία έχει πετύχει εντυπωσιακή αύξηση του μεριδίου της στην αγορά αερίου τον τελευταίο χρόνο, έχει βρει τον τρόπο να υπερπηδήσει τα εμπόδια που εμφανίζονταν στον δρόμο της και συνδέονταν με ζητήματα ανταγωνισμού.
Οι ισχυρές συμμαχίες της επόμενης φάσης θα καθορίσουν και τα τελικά σχήματα που θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές, με στόχο ο χρόνος όπου θα υποβληθούν να γίνει σε ευνοϊκό οικονομικό περιβάλλον ώστε να επιτευχθεί και υψηλό τίμημα.
Γιατί είναι «πολύφερνος νύφη»
Τρία είναι τα ισχυρά κίνητρα για να αποκτήσει κανείς τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και οι λόγοι για τους οποίους οι μνηστήρες κάνουν ουρά για την απόκτησή της.
Ο ρόλος του φυσικού αερίου ως μεταβατικού καυσίμου στη μετά λιγνίτη εποχή μέχρι να φτάσουμε στο «ξέφωτο» των ΑΠΕ, γεγονός που δίνει στο αέριο ένα ισχυρό όπλο για να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο τα επόμενα χρόνια στον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής.
Tο ενδιαφέρον των μνηστήρων δικαιολογείται και από τη μεγάλη προίκα της ΔEΠA Eμπορίας, που δεν είναι άλλη από την EΠA Aττικής. Η εταιρεία φυσικού αερίου, που αποτελεί συνέχεια της ιστορικής επιχείρησης φωταερίου στο Γκάζι, διαθέτει σήμερα ένα πελατολόγιο με περισσότερα από 350.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις δίνοντας αυτομάτως σε εκείνον που θα την αποκτήσει τα σκήπτρα της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η βελτίωση των όρων στις διεθνείς συμβάσεις της ΔΕΠΑ Εμπορίας και κυρίως η αναπροσαρμογή των όρων τιμολόγησης του αερίου με τον ρωσικό κολοσσό της Gazprom, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ανταγωνιστικότερα τιμολόγια το επόμενο διάστημα.
Τα επόμενα βήματα
Το έναυσμα για την επόμενη φάση της ιδιωτικοποίησης έδωσε τις προηγούμενες ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ ανακηρύσσοντας τη short list με όσους μπαίνουν στην τελική κούρσα του διαγωνισμού. Επτά από τους συνολικά εννέα επενδυτές παίρνουν το εισιτήριο της επόμενης φάσης, σηματοδοτώντας την έναρξη της μεγάλης αναμέτρησης ανάμεσα σε βαριά
ονόματα της εγχώριας ενεργειακής βιομηχανίας αλλά και αξιόμαχων διεθνών εταιρειών (ΕΛ.ΠΕ. – Edison, Motor Oil – ΔΕΗ, Κοπελούζος, ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, Shell, MET Group).
Να σημειωθεί ότι η Shell επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από απουσία δύο ετών, καθώς ύστερα από πολύμηνες διαπραγματεύσεις πούλησε στη ΔΕΠΑ το 49% που ήλεγχε σε ΕΠΑ Αττικής και ΕΔΑ Αττικής αντίστοιχα αντί 150 εκατ. ευρώ.
Εκτός διαγωνισμού βγήκαν η ολλανδική Vitol, η οποία είχε εμφανιστεί προ διετίας στην Ελλάδα για να διεκδικήσει μαζί με την Glencore τα ΕΛ.ΠΕ., και η Power Globe από το Κατάρ, περισσότερο γνωστή από το ενδιαφέρον της να επενδύσει σε πλωτό τερματικό σταθμό LNG στην Κρήτη.