Της Μαριάννας Τζάννε
Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου αναμένεται να έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του ΟΣΕ στο Θριάσιο. Στον Οργανισμό και στο υπουργείο Υποδομών τρέχουν να προλάβουν τις ασφυκτικές προθεσμίες της Κομισιόν καθώς το έργο (περιλαμβάνει και ακίνητο του ΟΣΕ επιφάνειας 1.758 τ..μ), είχε τεθεί ως βασική προϋπόθεση για την χρηματοδότηση του ΕΣΣΣΔΙ.
Προβλεπόταν μάλιστα ότι ως τις 31 Μαρτίου του 2019, η χώρα μας θα έπρεπε να προσκομίσει στις Βρυξέλλες πλήθος στοιχείων, όταν εμείς δεν έχουμε, δύο μήνες πριν, προκηρύξει ακόμη το διαγωνισμό. Ειδικότερα με βάση τις υποχρεώσεις μας, οφείλαμε να υποβάλλουμε στοιχεία για την οριστική παραλαβή των δημοσίων έργων υποδομής. Επιπλέον, να έχει κυρωθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο η σύμβαση παραχώρησης, να έχουν συνταχθεί εκθέσεις από ανεξάρτητο μηχανικό σχετικά με την πρόοδο των έργων και τους κινδύνους του αλλά και να υπάρχει πιστοποιητικό ολοκλήρωσης των έργων από ανεξάρτητο μηχανικό και υπογραφή σύμβασης ΣΔΙΤ.
Όπως αναφέρει η διοίκηση του Οργανισμού στις 30 Ιανουαρίου, δημοσιεύτηκε η περίληψη του διαγωνισμού στην Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε 15 μέρες από την ημερομηνία δημοσίευσης, θα μοιραστούν τα τεύχη δημοπράτησης, με το διαγωνισμό να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών υποψηφίων (ανάμεσά τους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η Goldair κ.α). Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ και στην εταιρεία ειδικού σκοπού που θα συσταθεί ο ΟΣΕ θα έχει, σύμφωνα με στελέχη του, μειοψηφική συμμετοχή.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν, ένα από τα κριτήρια του διαγωνισμού θα είναι και το ποσοστό που θα προβλέπουν οι ενδιαφερόμενοι για τον ΟΣΕ αλλά και οι πρόσθετες επενδύσεις.
Στον Οργανισμό εκτιμούν ότι η Κομισιόν θα δείξει επιείκεια για τις καθυστερήσεις του έργου, από την στιγμή που θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Σε ό,τι αφορά τις σχέσεις του Οργανισμού με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εξακολουθούν να είναι οξυμένες, γεγονός άλλωστε που επιβεβαιώθηκε και κατά την πρόσφατη ανταλλαγή εκατέρωθεν επιστολών, σχετικά με την κατάσταση των υποδομών του σιδηροδρόμου. Γκρίνιες και σοβαρές ενστάσεις εκδηλώνει ο ΟΣΕ και ως προς το θέμα της μίσθωσης των αποθηκών Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο, καθώς θεωρεί ότι με τον τρόπο αυτό η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποκτά ισχυρό πλεονέκτημα στην περιοχή καθώς δίχως να έχει πληρώσει θα έχει δικό της logistic κέντρο εντός του Θριάσιου. Το γεγονός ότι τέλη Δεκέμβρη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έσπευσε να προκαταβάλλει τα μισθώματα, ενεργοποιώντας με αυτό τον τρόπο όρο της σύμβασης αγοραπωλησίας που προέβλεπε την παραχώρησής τους από τον ΟΣΕ, έχει προκαλέσει μεγάλες αναταράξεις στο εσωτερικό των δύο ομίλων. Ο ΟΣΕ αρνήθηκε να εισπράξει τα χρήματα (η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα έχει καταθέσει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ), ορίζοντας Επιτροπή που θα αναλάβει να επιλύσει τις διαφωνίες.