Οικονομική αβεβαιότητα επικρατεί στο Παρίσι μερικούς μήνες πριν από την έναρξη του κορυφαίου αθλητικού γεγονότος του πλανήτη, των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024. Που οφείλεται αυτή η ανασφάλεια;
Μια από τις αιτίες βασικές που την προκαλούν, θεωρείται η πληθωριστική κρίση, στην οποία δεν διστάζουν να αναφερθούν ανοικτά τον τελευταίο καιρό μεγάλα media της Γαλλίας. Οι ίδιοι οι οικοδεσπότες της έχουν προβλέψει –από το 2016- ότι τα πιθανά οφέλη που μπορεί να αποφέρει η διοργάνωση προς την χώρα τους θα αγγίξουν maximum τα 10,7 δισ. ευρώ, ενώ γίνεται λόγος ακόμα για την δημιουργία 250.000 νέων θέσεων εργασίας.
Όμως, οι business τόσων δισεκατομμυρίων ευρώ δείχνουν πλέον «αβέβαιες» ως προς το τελικό οικονομικό τους αποτέλεσμα. Κάτι που προκύπτει και από επικαιροποιημένες μελέτες. Ο πληθωρισμός, συμφωνούν πολλοί, δεν επιτρέπει ακριβείς υπολογισμούς για το πραγματικό ύψος των εσόδων και τα όποια κέρδη των Γάλλων από τις επιχειρηματικές και εμπορικές δραστηριότητες οι οποίες συσχετίζονται με το αθλητικό «ραντεβού» της χρονιάς, από τις 26 Ιουλίου έως τις 11 Αυγούστου.
Μια άλλη χαρακτηριστική πτυχή του θέματος είναι ότι και η εκτίμηση από το Γαλλικό Κέντρο Αθλητικού Δικαίου και Οικονομίας (French Center for Sports Law and Economics) έχει δώσει ένα πολύ ευρύ φάσμα για τον οικονομικό αντίκτυπο των φετινών Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων του ’24 στη γαλλική πρωτεύουσα, που κυμαίνεται από 5,3 δισ. ευρώ έως 10,7 δισ. ευρώ, με ένα ποσοστό από το 33% έως το 25% του ποσού να αντιστοιχεί στα πιθανά έσοδα από τον τουρισμό.
Σημαντικές οι αποκλίσεις σε αυτή την «εξίσωση» και προφανώς κανείς «δεν κοιμάται ήσυχος πια» στην Πόλη του Φωτός, μέχρι να έρθει η ώρα του «λογαριασμού». Αναλυτές αλλά και ειδικοί όπως ο Ομότιμος Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Pantheon-Sorbonne του Παρισιού, Βλάντιμιρ Αντρέφ θέτουν θέμα αναθεώρησης των παραπάνω στοιχείων, εξ αιτίας της πληθωριστικής κρίσης και των διεθνών συνθηκών. Άλλοι μιλούν για μια «πολύ δύσκολη άσκηση»…
«Διαφυγή εσόδων» και ακρίβεια
Οι Γάλλοι σίγουρα δεν ξεκίνησαν από το μηδέν την προετοιμασία τους. Στα ρεπορτάζ ωστόσο επισημαίνεται ότι η κατασκευή των νέων ολυμπιακών υποδομών, το 84% των οποίων ολοκληρώθηκε μόλις στην εκπνοή του 2023, αναμένεται να «φέρει» επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ.
Οι δε δαπάνες της Οργανωτικής Επιτροπής του Παρισιού για τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2024 (COJOP) θα ανέλθουν σε σχεδόν 4,4 δισ. ευρώ, σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Ελεγκτικού Ιδρύματος της Γαλλίας σε έκθεσή του προς το Κοινοβούλιο που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο του 2023. Εκφράζονται πάντως οι φόβοι ότι «ένα μέρος από τα οικονομικά οφέλη θα διαφύγει τελικά για τις γαλλικές εταιρείες.».
Στα τέλη του Δεκεμβρίου μάλιστα η Οργανωτική Επιτροπή αποκάλυψε ότι είχε υπογράψει συμβάσεις συνολικής αξίας 2,3 δισ. ευρώ με 2.200 παρόχους υπηρεσιών, το 75% των οποίων μικροί ή μεσαίοι Γάλλοι επιχειρηματίες. Η ακρίβεια σαφώς ευθύνεται για τις προαναφερόμενες ανησυχίες. Στα μέσα του προηγούμενου μήνα άλλωστε οι πληροφορίες, έκαναν λόγο για εκτίναξη των τιμών στο Παρίσι ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, με τετραπλασιασμό τους στα ξενοδοχεία και διπλασιασμό τους στα μέσα μαζικής μεταφοράς (στα 4 ευρώ) έως τον Ιούλιο, σε σύγκριση με αυτές των περασμένων ετών.
Ως άλλα παραδείγματα, παρατέθηκαν η αύξηση του εισιτηρίου εισόδου στο Μουσείο του Λούβρου από 17 σε 22 ευρώ από τις 15 Ιανουαρίου 2024 και για το παλάτι των Βερσαλλιών στα 21 ευρώ, αυξημένη κατά 16,6% μέσα σε ενάμιση χρόνο.
Την ίδια χρονική περίοδο, πριν από 35-40 ημέρες, είχε καταγραφεί η εκτίμηση των αρμόδιων γαλλικών αρχών ότι το συνολικό κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων του 2024 θα ανέλθει στα 4,397 δισ. ευρώ έναντι 4,380 δις. ευρώ της περσινής πρόβλεψης, άρα μικρή διαφορά, με στόχο να καλυφθεί από τα γενικότερα έσοδα της διοργάνωσης.
Οι αρχικές προσδοκίες της Οργανωτικής Επιτροπής ήταν να εισπράξει 1,2 δισ. ευρώ από πάσης φύσεως
χορηγικές και άλλες συμφωνίες που θα υπογράψει με ιδιωτικές εταιρείες, έναντι 2,3 δισ. ευρώ με την είσοδο του 2024.
Ελαφρώς μεγαλύτερα από εκείνα που είχαν προϋπολογιστεί θα είναι και τα έσοδα από τις πωλήσεις εισιτηρίων, αλλά τα νούμερα πια έχουν τεθεί υπό αναθεώρηση και θα έχει ενδιαφέρον σε ποια επίπεδα θα κυμανθεί το καλοκαίρι η προσέλευση των ξένων τουριστών στη Γαλλία, καθώς αναμένονται 12 εκατ. επισκέπτες.
Ο προϋπολογισμός των 4,4 δισ. ευρώ θα πρέπει να καλυφθεί κατά το 1/3 από τα εισιτήρια και κατά τα υπόλοιπα 2/3 από χορηγούς και τηλεοπτικά δικαιώματα.
Η «στρατιά» των χορηγών
Υψηλά έσοδα θα προέλθουν για την διοργάνωση από τη… συνήθη «στρατιά» των χορηγών που θα συνοδεύσει τις προσπάθειες των αθλητών, των αθλητριών και των ομάδων δεκάδων χωρών.
Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται γνωστές επιχειρήσεις κάθε μεγέθους από όλους τους κλάδους, όπως ενδεικτικά οι airbnb, Alibaba, Allianz, Bridgestone, Coca Cola, Deloitte, intel, Panasonic, Omega, Toyota, Visa, Samsung, P&G, Atos (Worldwide Partners), Accor, LVMH, Orange, Carrefour, sanofi, EDF, Groupe BPCE (Premium Partners), Air France, Danone, pwc, le coq sportif, Arcelor Mital, Cisco, FDJ, Decathlon, Groupe ADP, CMA CGM κ.ά. (Official Partners) και πληθώρα Official Supporters, όπως οι Vinci, Technogym, Air Liquide, Fnac Darty, Salesforce κ.λπ.
Εσχάτως, προστέθηκε και η ζυθοποιία Anheuser-Busch InBev (παραγωγός των Budweiser, Corona και Stella Artois), για τρεις διοργανώσεις, κατονομάζοντας την Corona Cero χωρίς αλκοόλ ως την επίσημη μπύρα των Ολυμπιακών Αγώνων, στην πρώτη χορηγία από τον κλάδο. Το deal που υπέγραψε η ΔΟΕ αφορά τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι και του 2028 στο Λος Άντζελες, αλλά και τους Χειμερινούς του 2026 στο Μιλάνο.
Διαβάστε ακόμη
Καύσιμα: Μάστιγα στην αγορά οι πειραγμένες αντλίες
Οι 5 κανόνες του Αϊνστάιν για μια καλύτερη ζωή
My Happy Pet: Tο πιο πλήρες πρόγραμμα ασφάλισης κατοικίδιων από τη Eurolife FFH
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ