της Όλγας Μπαλαφούτη
Το πρόσφατο deal της Taxibeat με τον γερμανικό κολοσσό Daimler, έφερε ξανά στο προσκήνιο την άλλη εικόνα της Ελλάδας. Αυτή που μέσα στην κρίση καταφέρνει να γράφει τη δική της ιστορία στην startup σκηνή, πετυχαίνοντας σημαντικές συμφωνίες παρά τις όποιες δυσκολίες και τα προβλήματα.
Ιστορίες επιτυχίας όπως η Taxibeat του Νίκου Δρανδάκη, η Avocarrot και το e-food.gr που επίσης εξαγοράστηκαν από μεγάλους γερμανικούς ομίλους και η AbZorba Games, η startup που πέρασε στα χέρια θυγατρικής της αυστριακής Novomatic, αποδεικνύουν περίτρανα ότι όταν υπάρχουν σωστές επιχειρηματικές ιδέες, υπάρχουν και επιτυχίες.
Το newmoney.gr απευθύνθηκε στον Απόστολο Αποστολάκη, πρωτοπόρο της ελληνικής σκηνής των startup, Partner & co-founder του επενδυτικού σχήματος VentureFriends, συνιδρυτή των e-shop.gr , e-food.gr και doctoranytime.gr και του ζήτησε μέσα από πέντε ερωτήσεις να περιγράψει αλλά και να συμβουλέψει τους νέους επιχειρηματίες που ξεκινούν ή θέλουν να ξεκινήσουν τη δική τους startup.
1. Τι σημαίνει να είσαι Έλληνας startuper
Σημαίνει ότι αφού θέλεις να γiνεις startuper είσαι εργατικός, έχεις συλλέξει γνώση και εμπειρίες, και έχεις τις ικανότητες και το πείσμα. Επομένως δεν υστερείς σε δυνατότητες απο ένα Ευρωπαίο η Αμερικάνο startuper. Όμως ξεκινάς από μια πιο μικρή αγορά που σημαίνει ότι πρέπει να προσπαθήσεις περισσότερο για να κερδίσες διεθνείς πελατές ή να βγεις στο εξωτερικό σε μια νέα αγορά. Πρέπει να σκεφτείς πως θα συνεργαστείς με άλλους πετυχημένους starupers να βοηθήσεις και να βοηθηθείς από αυτούς ώστε να κερδίσεις χρόνο και ενέργεια στο απαιτητικό startup ταξίδι
2. Ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα/ δυσκολίες
Η σημαντικότερη δυσκολία για ένα startup είναι να βρεθεί η τομή προϊόντος με αγορά (πελάτες) με κερδοφόρο οικονομικό αποτέλεσμα (product market fit). Ο καθένας μας μπορεί να θεωρεί ότι θα υλοποιήσει ένα τεχνολογικό προϊόν και ότι εύκολα θα υπάρχει ζήτηση για αυτό σε τιμή που θα καλύπτει (μελλοντικά έστω) τα έξοδα υποστήριξης του προϊόντος. Το 95% των startups αποτυγχάνουν στο ξεκίνημα τους διότι διαψεύδεται η προσδοκία αυτή.
3. Ποιες είναι οι συμβουλές για τους νέους επιχειρηματίες
Δουλέψτε καλά την ιδέα σας ώστε να πειστείτε πραγματικά και τεκμηριωμένα ότι υπάρχει ανάγκη για το προϊόν σας. Μετά αναζητείστε και φτιάξτε μια δυνατή ομάδα και υλοποιείστε το προϊόν ώστε να δείτε εαν είχατε δίκιο που υποστηρίζατε ότι υπάρχει ανάγκη για αυτό που κάνατε. Τα υπόλοιπα : χρηματοδότηση, υποστήριξη κλπ θα έρθουν:)
4. Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια
Το επίπεδο του οικοσυστήματος έχει ανέβει. Οι founders είναι πιο δυνατοί, έχουν αποκτήσει ωριμότητα (καταλαβαίνουν τις δυσκολίες ), εμπειρίες (έχουν δουλέψει πριν το startups) και έρχονται πιο δυνατοί να διεκδικήσουν τη θέση τους στο παγκόσμιο startup οικοσύστημα. Οι επενδυτές ομοίως έχουν ωριμάσει. Έχουν κάνει τα επιχειρηματικά τους βήματα έχουν πουλήσει εταιρείες και έχουν συγχρωτιστεί και συνεπενδύσει με σοβαρούς ξένους επενδυτές.
Επίσης υπάρχουν περισσότερα χρήματα διαθέσιμα για σοβαρές προσπάθειες. Τέλος υπάρχει πλέον ένα οικοσύστημα από σοβαρά startups που πανε καλά και ήδη βοηθάνε το ένα το άλλο. Ένας founder που ξεκινάει στο χώρο των marketplaces και του SaaS ξέρει ότι μπορεί να αλληλεπιδράσει με 6-7 πολύ σοβαρούς founders (που έχουν ήδη πετύχει τα πρώτα milestones) από καθένα τομέα.
5.Τι μάθαμε από το deal της Taxibeat
Μάθαμε για μια ακόμη φορά ότι τα ελληνικά startups αναγνωρίζονται διεθνώς παρά την κακή οικονομική πορεία της χώρας μας. Μάθαμε ότι με καλή και συνεπή προσπάθεια μπορεί μια ομάδα να πετύχει ακόμη και αν έχει λίγους πόρους.
Επομένως, μπορεί κάποιος να συμπεράνει πόσα περισσότερα μπορούν να επιτευχθούν τώρα που το οικοσύστημα είναι πιο μεγάλο, έμπειρο και πιο δυνατό.
Όσο για τα σχέδια του VentureFriends ο κ. Αποστολάκης εξηγεί στο newmoney.gr ότι έχοντας βιώσει τη δυσκολία του να επιχειρείς σε ένα μικρό οικοσύστημα το VentureFriends έχει ξεκάθαρο σκοπό να βοηθήσει τα startups που έχουν τη θέληση και δυνατότητα να δημιουργήσουν μεγάλες διεθνείς εταιρείες.
Όπως λέει ο ίδιος, η επιχειρηματική νοοτροπία του VentureFriends είναι να προσαρμόζεται στις ανάγκες των startups. “Γι’ αυτό και μέσα σε ένα χρόνο έχουμε ήδη εντάξει 20 startups στην ομάδα του VentureFriends“, επισημαίνει χαρακτηριστικά.
“Γινόμαστε πραγματικοί φίλοι και βοηθάμε με την εμπειρία μας, τις επαφές μας αλλά και με την πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Όμως το πιο σημαντικό που θέλουμε να εμφυσήσουμε είναι η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ των startups. Υπάρχει σημαντική γνώση, συνέργειες και κύκλοι επαφών των αξιόλογων ανθρώπων που ασχολούνται με startups και αυτό το δυνατό δίκτυο πρέπει να συνεργάζεται και να αλληλοϋποστηρίζεται” επισημαίνει.
“Είμαστε και εμείς ανοικτοί όπως και έχουμε έμπρακτα δείξει, θέλουμε να συνεργαζόμαστε με άλλους angels ή funds που θα υπάρχουν στο μέλλον”, καταλήγει ο κ. Αποστολάκης.