search icon

business stories

Ο χάρτης των νέων επεκτάσεων σε ηλεκτρικό και μετρό ύψους €11 δισ.

Από πού θα περάσουν τα μέσα σταθερής τροχιάς τα επόμενα χρόνια - Κλειδί για τη υλοποίηση του σχεδιασμού η χρηματοδότηση

Ένα μαμούθ επενδυτικό πρόγραμμα για την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και του μετρό, μπαίνει στο σχεδιασμό για την επόμενη μέρα των μέσων σταθερής τροχιάς από την Αττικό Μετρό.

Στο ένα μέτωπο είναι η ανάπτυξη του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου με την επέκταση της γραμμής 1 και έργα ύψους 900 εκ. ευρώ. Στο άλλο μέτωπο είναι οι επεκτάσεις του μετρό σε νέες συνοικίες της Αθήνας με την προσθήκη νέων γραμμών που βρίσκονται όμως σε αρχικό στάδιο και με αδιευκρίνιστο τον τρόπο χρηματοδότησης αφού πρόκειται για έργα συνολικού ύψους  11 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Το σχέδιο για την Γραμμή 1

Για την γραμμή 1 προβλέπονται τρεις επεκτάσεις αλλά και μία τέταρτη, που αφορά την υπόγεια επέκταση προς Δραπετσώνα και Κερατσίνι, η οποία όμως θεωρείται «αμφίβολης εφικτότητας και σκοπιμότητας».

Στις τρεις επεκτάσεις της γραμμής 1 που εμφανίζονται πιο ρεαλιστικές για να προχωρήσουν είναι η υπογειοποίηση του τμήματος Νέο – Φάληρο – Πειραιάς με ένα νέο σταθμό στα Καμίνια, προϋπολογιζόμενης δαπάνης 100 εκατ. ευρώ. Το έργο σχεδιάζεται εδώ και πολλά χρόνια αλλά το τελευταίο διάστημα ξαναζεσταίνεται.

Επίσης, η επέκταση προς Νέα Ερυθραία – Καστρί – Εθνική Οδό, με υπογειοποίηση του σταθμού Κηφισιάς, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ. Στα έργα αυτά θα ενταχθεί και το κόστος της υπόγειας διακλάδωσης του ηλεκτρικού από Θησείο προς Καλλιθέα και το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με τέσσερις σταθμούς.

Το σχέδιο για την Γραμμή 2

Νέα έργα σχεδιάζονται και στη γραμμή 2 με τρεις επεκτάσεις. Υπό ωρίμανση βρίσκεται η επέκταση στο τμήμα Ανθούπολη – Ίλιον με τρεις σταθμούς, ύψους 300 εκατ. ευρώ, για την οποία συντάσσονται τεύχη για τη δημοπράτηση μελετών.

Όπως ανακοινώθηκε από τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό κ. Νίκο Κουρέτα στο «Athens Investment Forum», σύντομα θα ανατεθούν τα τοπογραφικά για την επέκταση Ίλιον – Σταθμός Προαστιακού Ανω Λιοσίων, με δύο σταθμούς και προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ.

Υπό διερεύνηση εναλλακτικών χαράξεων βρίσκεται η επέκταση Ελληνικό – Γλυφάδα με τρεις σταθμούς και προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ.

Υπολογίζεται ότι για τις επεκτάσεις των γραμμών 1 και 2, η Αττικό Μετρό θα χρειαστεί κεφάλαια που αγγίζουν τα 1,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον 1,8 δις. (με ΦΠΑ) θα κοστίσει η γραμμή 4 (Αλσος Βεϊκού – Γουδή), με ένα μεγαλεπίβολο αρχικό σχεδιασμό και την προσθήκη επιπλέον τεσσάρων τμημάτων (επεκτάσεις προς Μαρούσι, Ηλιούπολη κ.α).

Στα σκαριά η Γραμμή 5

Η διοίκηση πάντως της Αττικό Μετρό με όσα ανέφερε τις προηγούμενες μέρες δείχνει να επιλέγει ανασχεδιασμό της γιγαντιαίας γραμμής καθώς στα προτεινόμεναέργα συμπεριλαμβάνεται και μια νέα γραμμή. Πρόκειται για την γραμμή 5 με επέκταση του μετρό από τον Ευαγγελισμό προς την Ηλιούπολη και 3 νέους σταθμούς ύψους 1,8 δις. ευρώ.

Το έργο προβλέπει  κοινό τμήμα τριών σταθμών με τη γραμμή 4 (Ευαγγελισμός – Κολωνάκι – Ακαδημία), φτάνοντας με διακλάδωση από τη γραμμή 4 ως τα Άνω Λιόσια. Όπως τονίστηκε για το έργο απαιτείται τεκμηρίωση σκοπιμότητας.

Ένα εξίσου φιλόδοξο έργο με 25 σταθμούς περιλαμβάνει ο σχεδιασμός για την γραμμή 6. Αφορά το τμήμα Μελίσσια – Πέραμα και όπως περιέγραψε ο κ. Κουρέτας θα  διέρχεται από Λεωφόρο Πεντέλης προς κέντρο Χαλανδρίου, θα τέμνεται με τη γραμμή 4 στο Φάρο Ψυχικού, θα διασχίζει την περιοχή Γκύζη και θα κατευθύνεται στο κέντρο της Αθήνας (πλατεία Κλαυθμώνος) και από εκεί θα συνεχίζει δυτικά δια μέσω Π. Ράλλη προς Ι. Ρέντη, Νίκαια, Κερατσίνι για να καταλήξει στο Πέραμα. Το έργο συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ είναι σε αρχικό στάδιο σχεδιασμού και απαιτείται τεκμηρίωση σκοπιμότητας.

Τέλος στο σχεδιασμό έχει ενταχθεί και η γραμμή 7 (Λεωφόρος Αθηνών – Κέντρο Αθήνας – Αλιμος) συνολικού κόστους 1,5 δισ. με 15 σταθμούς.

Είναι φανερό ότι τα σχέδια αυτά πέρα από την ωρίμανση μελετών απαιτούν και την εξεύρεση πόρων.

Η απερχόμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό είχε μελετήσει σχέδιο για τις επεκτάσεις της γραμμής 4 που προέβλεπε παραχώρηση της λειτουργίας του μετρό για 35 χρόνια. Μάλιστα υπήρχαν και προβλέψεις για έσοδα ιδιωτών 2,5 δισ. ευρώ (ετήσια έσοδα περί τα 71,4 εκατ. ευρώ για τον παραχωρησιούχο και μέση τιμή εισιτηρίου 0,67 ευρώ).

Με βάση το ίδιο μοντέλο, το δημόσιο θα συνεισφέρει το 62% των κεφαλαίων, το 28% θα προέλθει από δάνειο των ιδιωτών και το 10% από ίδια κεφάλαια.

 

 

Exit mobile version