© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ο Νίκος Βαφειάς αφουγκράστηκε εγκαίρως τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στη μεταφορά ενέργειας παγκοσμίως και έκανε την κίνησή του γρήγορα και αθόρυβα. Πιο συγκεκριμένα, η Stealth Maritime, η ιδιωτική εταιρεία δεξαμενόπλοιων του ομίλου Βαφειά, η οποία συμπλήρωσε 20 χρόνια λειτουργίας, επένδυσε συνολικά 126 εκατ. δολάρια για την απόκτηση δύο υπό ναυπήγηση πλοίων LPG σε ιαπωνικές γιάρδες και τριών μεταχειρισμένων, χωρητικότητας 35.000 κυβικών μέτρων (Medium Size Gas Carrier), ναυπηγημένων στη Hyundai της Νοτίου Κορέας.
Τα νεότευκτα πλοία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν το μεν πρώτο τον Μάρτιο του 2020 και το δεύτερο τον Αύγουστο του 2020. Τα τρία μεταχειρισμένα είναι ήδη χρονοναυλωμένα στον πετρελαϊκό κολοσσό Total το ένα και τα άλλα δύο στην επίσης γαλλικών συμφερόντων Geogas.
Η Stealth Maritime ακολούθησε τη ρότα της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρείας του ομίλου, της Stealth Gas, η οποία εισήλθε στη συγκεκριμένη αγορά των μεσαίας χωρητικότητας LPG το περασμένο καλοκαίρι αγοράζοντας το «Eco Nebula», χωρητικότητας 38.000 κυβικών μέτρων, ναυπηγημένο το 2007 στις γιάρδες της Daewoo.
Ο κ. Βαφειάς, όπως επισημαίνουν κύκλοι της εταιρείας, προχώρησε σε μια κίνηση που θα έχει άμεσα οικονομικά αποτελέσματα και ειδικά με τα τρία μεταχειρισμένα LPG που αποφέρουν αμέσως κέρδη.
Η ιδιωτική εταιρεία του ομίλου έχει στόλο που αποτελείται από 18 δεξαμενόπλοια, εκ των οποίων 12 είναι Aframax και έξι product. Με τις πέντε νέες αγορές σπάει λοιπόν το φράγμα των 20 πλοίων. Ο όμιλος Βαφειά, συμπεριλαμβανομένης και της εισηγμένης Stealth Gas, με τις νέες αγορές διαθέτει στόλο που αποτελείται από συνολικά 86 πλοία. Από αυτά 52 είναι LPG όλων των μεγεθών. Τους τελευταίους τρεις μήνες, δύο ακόμη ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων επένδυσαν σε αυτού του μεγέθους πλοία LPG (MGC). Πρόκειται για τη Thenamaris του Ντίνου Μαρτίνου και την Byzantine Maritime του Μάριου Σταφυλοπάτη. Στο παρελθόν έχουν επενδύσει η ελληνικών συμφερόντων Eletson καθώς και ο Κρίτων Λεντούδης. Είναι μια αγορά στην οποία κυριαρχούν εταιρείες νορβηγικών και νοτιοαμερικανικών συμφερόντων, αλλά τώρα εισέρχονται δυναμικά και οι Ελληνες.
Ο κ. Βαφειάς στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού έκανε μπαράζ επενδύσεων στη ναυτιλία, αν υπολογίσει κανείς τη διάρκειά του. Αγόρασε συνολικά τέσσερα πλοίατον περασμένο Ιούνιο από τρεις διαφορετικές αγορές μέσα σε εννέα ημέρες Πιο συγκεκριμένα, αγόρασε ένα φορτηγό πλοίο τύπου cape, χωρητικότητας 176.000 τόνων, ναυπηγημένο το 2005, και δύο υγραεριοφόρα, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται στα 63 εκατ. δολάρια.
Την επόμενη εβδομάδα έδωσε άλλα 26 εκατ. δολάρια και απέκτησε σε πλειστηριασμό που έγινε στη Σιγκαπούρη ένα δεξαμενόπλοιο aframax της Brightoil Petroleum, χωρητικότητας 107.000 τόνων, ναυπηγημένο το 2010. Μάλιστα είχε επικρατήσει ανάμεσα σε πολλούς ενδιαφερόμενους, μεταξύ των οποίων βρίσκονταν και άλλοι Ελληνες εφοπλιστές.
Δυναμικό comeback
Ο κ. Νίκος Βαφειάς είχε αποτραβηχτεί από τη ναυτιλία για χρονικό διάστημα πέντε ετών και επανήλθε το 2013. Η ιστορία της οικογένειας Βαφειά είναι συνδεδεμένη με το μεταναστευτικό κύμα των Ελλήνων στη διάρκεια του περασμένου αιώνα. Πρωτεργάτης ήταν ο παππούς Χαράλαμπος.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι όπου σταθεί και όπου βρεθεί, ο νεαρός Χάρης Βαφειάς μνημονεύει τον παππού του, ο οποίος ήταν παιδί πολύτεκνης οικογένειας, από το χωριό Αϊ Γιώργης της Χίου. Και ο ίδιος ο Νίκος Βαφειάς έχει εκμυστηρευτεί ότι όλα οφείλονται στον πατέρα του, Χαράλαμπο, που δημιούργησε επιχειρήσεις από το τίποτα.
«Εμείς βρήκαμε και συνεχίζουμε», συνηθίζει να λέει. Επτά παιδιά, μεγάλη η φτώχεια και ο μικρός Χαράλαμπος αναγκάστηκε να μπει στα βάσανα της βιοπάλης από νεαρός προκειμένου να συμβάλει στα έξοδα της πολύτεκνης οικογένειας ώστε να υπάρχει ένα τσουκάλι φαΐ. Στα πρώτα του βήματα έκανε εμπόριο από τη Χίο με τα γειτονικά νησιά, τα Ψαρά και τις Οινούσσες. Ομως ο τόπος δεν τον χωρούσε. Εβλεπε ότι δεν υπήρχε διέξοδος. Ανήσυχο πνεύμα καθώς ήταν, αποφάσισε να κάνει το μεγάλο σάλτο στη ζωή του. Μόλις έβγαλε κάποια χρήματα, έφυγε μετανάστης στην Αργεντινή χωρίς να γνωρίζει τη γλώσσα και, το κυριότερο, χωρίς να έχει κάποιον δικό του άνθρωπο να του σταθεί. Ηταν φιλότιμος όμως και με εμπορικό δαιμόνιο. Ετσι κατάφερε σιγά-σιγά να δικτυωθεί και να αρχίσει το εμπόριο κρέατος με την Ευρώπη. Δημιούργησε την εταιρεία Αφοί Βαφειά, η οποία συνεχίζει ακόμη και σήμερα τη δραστηριότητά της.
Η επανάσταση
Ο ένας από τους γιους του Χαράλαμπου Βαφειά, ο Νίκος, αποφάσισε να τραβήξει δικό του επιχειρηματικό δρόμο, κάνοντας τη δική του επανάσταση μέσα στην οικογένεια. Παρά το γεγονός ότι ο πάτερ φαμίλιας τον ήθελε δίπλα του στις επιχειρήσεις εμπορίας κρέατος, εκείνος αποφάσισε να προσπαθήσει να πετύχει το όνειρό του: να ασχοληθεί με τη ναυτιλία που πάντα τον μάγευε. Ο πατέρας του είδε στον νεαρό Νίκο τον εαυτό του και αναγνώρισε το δικό του ανήσυχο πνεύμα που δεν τον άφηνε να επαναπαυθεί στα σίγουρα κέρδη από την επιχείρηση κρέατος.
Ο Νίκος Βαφειάς σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και χωρίς να έχει την υποστήριξη του πατέρα του, έπεσε κατευθείαν στα βαθιά. Αγόρασε το πρώτο μεταχειρισμένο πλοίο του και το 1986 δημιούργησε την Brave Maritime Corp. Inc. που έχει φορτηγά πλοία.
Θεωρείται από τους πιο σκληρούς διαπραγματευτές στη ναυτιλία. Ψύχραιμος, προσπαθεί να έχει πάντοτε τον έλεγχο της κατάστασης. Οσον αφορά τις συνήθειές του, θεωρείται «health freak». Αν και η οικογενειακή αυτοκρατορία ξεκίνησε από την εμπορία κρεάτων, εκείνος δεν τρώει πότε κρέας αφού επέλεξε να είναι χορτοφάγος. Επίσης δεν τρώει ποτέ τηγανητά φαγητά και μακαρόνια. Αθλείται καθημερινά και του αρέσει να παίζει τένις για ένα δίωρο προτού πάει στα γραφεία της εταιρείας. Το καλοκαίρι ανοίγεται στο Αιγαίο με τη σύζυγό του Νινέτα και οικογενειακούς φίλους, με το σκάφος του «Robusto». Αγαπάει το κολύμπι, στο οποίο αφιερώνει τους καλοκαιρινούς μήνες δύο ώρες καθημερινά.