Όποια πέτρα και αν σηκώσεις θα βρεις έναν… Έλληνα. Το λένε με χιούμορ αρκετοί απ’ όσους διατηρούν σχέσεις με την ομογένεια στο εξωτερικό και δεν έχουν τόσο άδικο.
Οι Greeks αποδεικνύονται πολυμήχανοι «σαν τον Οδυσσέα»: δεν αφήνουν απάτητο κανένα κομμάτι της αγοράς και καμιά ευκαιρία να πάει χαμένη.
Ο Νίκος Πασπάλης ανήκει στην μεγάλη εκείνη «ομάδα» των επιχειρηματιών που για κάποιον λόγο βρέθηκαν μακριά από την πατρίδα, αλλά δεν άργησαν να ανακαλύψουν την δική τους «Ιθάκη».
Ο επονομαζόμενος και ως ο «βασιλιάς των μαργαριταριών» κατάφερε όχι μόνο να αναπτύξει τις business του στον συγκεκριμένο χώρο, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο κλάδος εν μέσω κρίσεων συνεχίζοντας μια παράδοση δεκαετιών, αλλά «ανοίχθηκε» πολύ περισσότερο και τα τελευταία χρόνια κέρδισε μια θέση ανάμεσα στους billionaires της Αυστραλίας.
Ο Nicholas Paspaley και η οικογένειά του δεν «σταμάτησαν» στην καλλιέργεια μαργαριταριών με το luxury brand τους (Paspaley Pearls). Στην γκάμα τους περιλαμβάνονται επιχειρηματικά εγχειρήματα και επενδύσεις σε μια σειρά δραστηριοτήτων –κατά καιρούς- σε στεριά και θάλασσα, από έναν στόλο δεκάδων αλιευτικών σκαφών, μια μονάδα επισκευής και συντήρησης πλοίων και μια τοπική αεροπορική εταιρεία, μέχρι την… κτηνοτροφία-τις φάρμες τους με αγελάδες, τη γεωργία, την οινοποιία, μετοχές σε ορυχεία και πλούσια παρουσία στο real estate με ιδιοκτησίες σε Αυστραλία και ΗΠΑ (π.χ. Νέα Υόρκη).
Με όχημα το Paspaley Group ο Πασπάλης διαθέτει ή διαχειρίζεται ένα μεγάλο portfolio από βιομηχανικά, οικιστικά, εμπορικά και retail ακίνητα, ενώ προχώρησε σε ανάπλαση του επιβλητικού The Charles Darwin Centre…
Παλαιότερες πληροφορίες ήθελαν την οικογένεια του να διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της 21 αεροπλάνα και 120 «ψαράδικα» και να ελέγχει το 60% της εκεί παραγωγής μαργαριταριών, ενώ η περιουσία του διατηρείται τα τελευταία χρόνια πάνω από το «όριο»… του δισεκατομμυρίου (1,09 δισ. δολ. φέτος με βάση τα περσινά εισοδήματα του, 1,25 δισ. δολ. το 2020).
Ο όμιλος (που αριθμεί 1.200 εργαζόμενους, με έδρα το Ντάργουιν και εκτελεστικό πρόεδρο τον ίδιο) έχει εισέλθει, επίσης, με έναν… ευρηματικό τρόπο και στον κλάδο των τροφίμων, με το Pearl Meat.
Μια λιχουδιά η οποία παράγεται από τον προσαγωγό μυ του στρειδιού που γεννά το μαργαριτάρι Pinctada maxima (ο οποίος ξεπλένεται σε αλμυρό νερό και καταψύχεται) κι έχει υιοθετηθεί από μερικούς εκ των κορυφαίων δυτικών σεφ ως αποκλειστικό και σπάνιο συστατικό των συνταγών τους, καθώς «βγαίνουν» από την θάλασσα μόλις 6 τόνοι κάθε χρόνο!
Αυτή την εποχή, η εταιρεία ασχολείται με τη νέα καμπάνια για την προβολή της νέας signature collection των μαργαριταρένιων κοσμημάτων της (Wild by Paspaley) και γενικά τρέφει υψηλές προσδοκίες για τις πωλήσεις της μετά και το φετινό διεθνές restart του τουρισμού.
Αναπτύσσει, παράλληλα, μια παγκόσμια αλυσίδα αποτελούμενη από 9 boutiques για τις λιανικές πωλήσεις της, όπως και τις ηλεκτρονικές της μέσω της e-Boutique της, με έναν από τους νέους προορισμούς της την αγορά του Χονκ Κονγκ.
Το Καστελόριζο, οι Ιάπωνες και οι εξαγωγές
Από το ακριτικό Καστελόριζο κρατούν οι «ρίζες» της οικογένειας του ομογενή billionaire. Σε μια ιστορία που ξεκινά πάνω από έναν αιώνα πριν. Η πρώτη γενιά της μετανάστευσε το 1919 κοντά στο τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και η καλλιέργεια/επεξεργασία των μαργαριταριών της ξεκίνησε με πρωτοπόρο τον (συνονόματο) πατέρα του, Νικόλα.
Ο προορισμός μετά την φυγή από το ελληνικό νησί ήταν το Kimberley, «το σπίτι των πιο όμορφων μαργαριταριών στον κόσμο» όπως το μοναχικό και πανάκριβο Pinctada maxima. Η ιδέα είχε μπει από την πρώτη ημέρα…
Αν δει κάποιος τις παλιές φωτογραφίες με τους δύτες και τα… σκάφανδρα της εποχής, αντιλαμβάνεται την τεχνογνωσία που υπήρχε τότε, πολύ πριν γίνει πιο μαζική η παραγωγή της πολύτιμης αυτής «πρώτης ύλης» για κοσμήματα.
Δεν ήταν, όμως, πάντα όλα εύκολα. Στο αποκορύφωμα της η περιοχή που επέλεξαν κάποτε οι Έλληνες επιχειρηματίες για να εγκατασταθούν αντιπροσώπευε το 75% της παγκόσμιας παραγωγής μαργαριταριών, με περισσότερα από 400 πλοία να αλιεύουν έως και 2.000 τόνους από αυτά ετησίως.
Στα ‘50s η «βιομηχανία» μαργαριταριών αποδεκατίσθηκε, με την υπεραλίευση να δημιουργεί προβλήματα και την λύση να δίνει ή συνεργασία με Ιάπωνες ειδικούς για την ανάπτυξη μοναδικών τεχνικών καλλιέργειας τις επόμενες δεκαετίες.
Σήμερα, η Paspaley θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς καλλιεργημένων μαργαριταριών του πλανήτη, σε 20 τουλάχιστον «φάρμες» του είδους. Εξήγαγε μάλιστα στο peak της το 90% της παραγωγής της, προμηθεύει σε «βάθος» δεκαετιών πολλά μεγάλα κοσμηματοπωλεία και έφθασε να κερδίζει ετησίως περί τα 200 εκατ. δολ.
Ο επικεφαλής της Νίκος Πασπάλης ο νεότερος, μπήκε στις business των μαργαριταριών το 1969 και προΐσταται ανάμεσα σε άλλα και του δικτύου καταστημάτων της το οποίο, όπως προαναφέρθηκε, εκτείνεται σε διάφορες χώρες.
Δεν ξεχνά, φυσικά, ποτέ την Ελλάδα και καταγωγή του: για να γιορτάσει την 100ή επέτειο από την άφιξη της οικογένειας του στην ήπειρο όπου μεγαλούργησε επιχειρηματικά, λάνσαρε την συλλογή με την ονομασία Megisti.
Οι μεγάλοι οίκοι και η Όπρα
Η ελληνική φίρμα πολύτιμων μαργαριταριών έχει συνεργασθεί ως τώρα με κορυφαίους οίκους και σχεδιαστές κοσμημάτων, όπως οι Tiffany & Co, Harry Winston, David Yurman και Mikimoto, είδε ένα από αυτά να πωλείται πάνω από 100.000 ευρώ και τη φημισμένη σταρ της αμερικανικής TV Όπρα Γουίνφρεϊ να επισκέπτεται την Αυστραλία και να διαφημίζει τις πέρλες της οικογένειας Πασπάλη.
Διαβάστε ακόμη:
Το πλαφόν στο φυσικό αέριο συνεχίζει να διχάζει την ΕΕ – Νέο έκτακτο συμβούλιο υπουργών σε έναν μήνα
Ανατροπή: Νωρίτερα οι αυξήσεις 7% στις συντάξεις
Βρετανία: Οι εννέα μεγάλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Ρίσι Σούνακ