Του Στέλιου Μορφίδη

Από το Νυμφαίο ως τη Νέα Υόρκη η απόσταση φαντάζει μεγάλη. Για το Νίκο Λούστα, τον πολυσχιδή επιχειρηματία που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο όμορφο ορεινό χωριό της Φλώρινας, η Νέα Υόρκη αλλά και η αμερικάνικη αγορά είναι το μεγαλύτερο στοίχημα που έχει βάλει με τον εαυτό του. Και όπως φαίνεται μέχρι τώρα καταφέρνει μαζί με τον συνέταιρο του, τον Γιώργο Νίκα, να κατακτήσουν το «αμερικάνικο όνειρο» προωθώντας μέσω της Megas Yeeros το «εθνικό μας προϊόν», όπως χαρακτηρίζει ο ίδιος, το γύρο.

Ήδη, όπως αποκάλυψε, υπάρχουν σχέδια για ένα νέο εργοστάσιο παραγωγής γύρου στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος της χρονιάς. Αυτό θα είναι το δεύτερο εργοστάσιο της εταιρείας στην Αμερική το οποίο έρχεται να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες της αγοράς όπου το προϊόν παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Σημειώνεται ότι η Megas Yeeros διαθέτει ήδη στο Λίντχερστ του Νιου Τζέρσεϊ εργοστάσιο 5.000 τ.μ. που εξυπηρετεί τις αγορές των ΗΠΑ, Καναδά, Παναμά και Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Η νέα επένδυση στην Αμερική εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ έχει ήδη εντοπιστεί η περιοχή στην οποία θα ανεγερθεί το νέο εργοστάσιο.

Η εταιρεία θεωρεί πως υπάρχουν τεράστιες προοπτικές για τον γύρο καθώς είναι ένα προϊόν που «μπορεί να πάει παντού». Τα μηνύματα όπως είπε ο κ. Λούστας τόσο από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου δημιουργούνται ουρές έξω από ψητοπωλεία όσο και αλλού είναι ενθαρρυντικά και γεννούν αισιοδοξία για τη συνέχεια. «Θα πάτε σε κατάστημα μας στον Παναμά και θα δείτε τεράστιες ουρές. Αυτό κάτι λέει», υπογραμμίζει ο ίδιος.

Το όραμα του κ. Λούστα είναι «ο ελληνικός γύρος να γίνει ένα παγκόσμιο διατροφικό brand και να πάρει τη θέση που του αξίζει».

loustas yeeros 2

Ο κ. Ν. Λούστας κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ενημερωτικής συνάντησης στο εργοστάσιο του Ασπροπύργου με εκπροσώπους του Τύπου 

Επενδύσεις στην ελληνική αγορά

Η εταιρεία πάντως προγραμματίζει νέες επενδύσεις και στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, όπως τόνισε ο κ. Λούστας, το επενδυτικό πλάνο για το 2019, το οποίο έχει ήδη εγκριθεί, ανέρχεται σε 500.000 ευρώ ενώ το 2018 η εταιρεία υλοποίησε επένδυση υψηλής τεχνολογίας ύψους 1,5 εκατ. ευρώ που αφορούσε στη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής για τη νέα σειρά προψημένου γύρου My Grillers που βρίσκεται ήδη στα ράφια του σούπερ μάρκετ, σε 3 διαφορετικές γεύσεις: χοιρινό, κοτόπουλο και doner. Σημειώνεται ότι η εταιρεία, μετά από τρία χρόνια έρευνας, προχώρησε στη συγκεκριμένη επένδυση ώστε να προσφέρει στους καταναλωτές έτοιμη την αυθεντική γεύση του φρεσκοκομμένου γύρου.

Το στοίχημα του 1 δισ ευρώ

«Το στοίχημα στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι μεγάλο», σημείωσε ο κ. Λούστας υπολογίζοντας πως η αγορά των ψητοπωλείων στο σκέλος γύρος, σουβλάκι και επεξεργασμένο κρέας (μπιφτέκια κοκ) αγγίζει το 1 δισ ευρώ!

Ωστόσο στην αγορά εξακολουθεί να επικρατεί αναρχία. «Φανταστείτε ότι είμαστε ο Νο1 παίκτης στην ελληνική αγορά και ο τζίρος μας εδώ είναι μόλις 25 εκατ. ευρώ»!

Τους τελευταίους μήνες η εταιρεία έκανε και ένα «άνοιγμα» στον προψημένο γύρο στοχεύοντας τη λιανική. Στο πλαίσιο αυτό επέκτεινε τις εγκαταστάσεις της με έναν χώρο χώρο 1.000 τ.μ. που εξοπλίστηκε με τα πλέον σύγχρονα και αυτοματοποιημένα μηχανήματα, καλύπτοντας τις κοινοτικές και εθνικές νομοθεσίες για την υγιεινή και την ασφάλεια των τροφίμων.

Grillers

Τα προϊόντα προψημένου γύρου της εταιρείας που διατίθενται στη λιανική 

Ραγδαία ανάπτυξη

Η απήχηση του γύρου στη διεθνή κοινότητα αποτυπώνεται και στην ανάπτυξη της Megas Yeeros. Ο όμιλος παρά την κρίση στην ελληνική οικονομία έχει πετύχει σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια, κλείνοντας πέρυσι με τζίρο πάνω από 37 εκατ. ευρώ από δυο εκατ. ευρώ που έκανε πριν από δώδεκα χρόνια όταν ξεκίνησε. Απ’ αυτά τα 7,35 εκατ. ευρώ ήταν οι πωλήσεις της αμερικάνικης εταιρείας ενώ 5 εκατ. ευρώ ήταν οι εξαγωγές της ελληνικής εταιρείας που συνολικά τζίραρε 30 εκατ. ευρώ. Περίπου 2,2 εκατ. ευρώ ήταν οι εξαγωγές στη Γερμανία και 1,9 εκατ. ευρώ στη Βρετανία που θεωρείται μία πολύ δυναμική αγορά για την εταιρεία.

Εξίσου ψηλά τίθεται ο πήχης και για τα επόμενα χρόνια, με την εταιρεία να στοχεύει σε πωλήσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ έως το 2023 ενώ οι εξαγωγές από την Ελλάδα θα κυμανθούν στα 15-17 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι ποσοστό 30% του τζίρου της εταιρείας σήμερα προέρχεται από τις εξαγωγές.

Megas Yeeros ergostasio aspropyrgos

Το εργοστάσιο της εταιρείας στον Ασπρόπυργο 

Megas Yeeros ergostasio New Jersey

Το εργοστάσιο της Megas Yeeros στο Λίντχερστ του Νιου Τζέρσεϊ

«Όχι» στον Θεοδωρόπουλο

Αναπόφευκτα, η δυναμική και οι επιδόσεις της έχουν προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον των επενδυτών, μεταξύ των οποίων και ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος της Chipita. Ωστόσο, η διοίκηση επιμένει να απορρίπτει τις προτάσεις που δέχεται, λέγοντας πως προτιμά να κινηθεί αυτόνομα καθώς αυτή την στιγμή δεν έχει ανάγκη χρηματοδότησης ή εθελοντικών κεφαλαίων.

Είσοδος σε Χρηματιστήριο

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο εισαγωγής της εταιρείας στο ελληνικό Χρηματιστήριο, ο κ. Λούστας ξεκαθάρισε ότι στην παρούσα φάση δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Στα τέλη του 2014 μας πίεζαν να μπούμε στο ΧΑ και να γίνουμε η πρώτη εταιρεία που εισάγεται στο Χρηματιστήριο μέσα στα χρόνια της κρίσης. Όπως καταλαβαίνετε γλιτώσαμε στο παρά ένα. Μετά το καλοκαίρι του 2015 μας έλεγαν να μπούμε στην αγγλική αγορά ΑΙΜ. Λίγο μετά ήρθαν τα capital controls. Επειδή λοιπόν δεν θέλουμε διαρκώς να βάζει ο καλός Θεός το χεράκι του για να μας σώζει από κακοτοπιές είπαμε να σταματήσουμε να ασχολούμαστε με το θέμα. Στο κάτω κάτω το ελληνικό χρηματιστήριο δεν μας ενδιαφέρει. Δεν έχουμε ανάγκη χρηματοδότησης έχουμε ανάγκη να τελειοποιήσουμε το όραμά μας να γίνει ο γύρος παγκόσμιο προϊόν αλλά και να δημιουργούμε προϊόντα και ιδέες που θα φέρουν τον κλάδο σε μια νέα εποχή», λέει ο κ. Λούστας. Πάντως ο ίδιος αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο για είσοδο της εταιρείας σε διεθνές χρηματιστήριο (ο ίδιος θα προτιμούσε τις ΗΠΑ) την επόμενη τριετία ανάλογα με την ανάπτυξη που θα παρουσιάσει η εταιρεία.

Η τιμή

Ιδιαίτερη μνεία κάνει ο διευθύνων σύμβουλος της Megas Yeeros στην τιμή πώλησης του προϊόντος πίτα με γύρο στην Ελλάδα λέγοντας ότι είναι συγκριτικά πολύ χαμηλή με την τιμή πώλησης του αντίστοιχου προϊόντος στο εξωτερικό. Υπογράμμισε την ανάγκη να αυξηθεί η τιμή προκειμένου να γίνουν βιώσιμα τα 15.000 ψητοπωλεία στην χώρα που απασχολούν πάνω από 200.000 εργαζόμενους και βρίσκονται σε δυσμενή οικονομική κατάσταση. Ενδεικτικά ανέφερε ότι στην Ελλάδα μια πίτα με γύρο πωλείται στα 2,5 ευρώ ενώ στην Αγγλία στις 6,5 λίρες, στη Γερμανία 4,5 ευρώ και στην Αμερική 8,5 δολάρια.

oikogeneia

Από τη Γεωλογία… στα Gilli Diet και το γύρο

Αν και οι σπουδές του Νίκου Λούστα ήταν στην Γεωλογία, τελικά ο χώρος των επιχειρήσεων ήταν αυτός που τον κέρδισε. Ωστόσο, χάρη στον ανήσυχο χαρακτήρα του αποφάσισε να ασχοληθεί με τον χώρο των τροφίμων δημιουργώντας στη Θεσσαλονίκη μια βιοτεχνία κρέατος η οποία επεξεργαζόταν γύρους και σουβλάκια. «Ο γύρος που έτρωγα στη Θεσσαλονίκη, όταν ήμουν φοιτητής, αποτέλεσε έμπνευση για μένα», αποκαλύπτει ο ίδιος.

Μαζί με τον Γκίλι Λεβί μπήκε μέτοχος στην Gilli Diet και αργότερα δημιούργησε το πρώτο δικό του εστιατόριο στη Θεσσαλονίκη δημιουργώντας τα Sofis House και μετέπειτα το «Σουβλάκι της Λωξάνδρας». Απ’ την πώληση των Gilli Diet έβγαλε λεφτά, όπως λέει. Απ’ τα υπόλοιπα, και κυρίως το «Σουβλάκι της Λωξάνδρας» είχε ζημιές.

«Αυτό μου έδωσε και ένα μάθημα. Μην μπλέκεις με πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Εγώ τον γύρο ξέρω καλά και αυτό θα κάνω», λέει όταν ερωτάται εάν σκέφτεται και τη δημιουργία αλυσίδας εστιατορίων για τα προϊόντα της «Megas Yeeros». «Αυτή τη στιγμή έχω 1.000 πελάτες στην Ελλάδα, γιατί να εμπλακώ με κάτι άλλο;», λέει.

Στην Αθήνα κατέβηκε το 1999, όπου με την οικογένεια Νίκα, τους Δαυίδ και τη συνδρομή ενός fund κατάφερε να ιδρύσει την εταιρεία Ελληνικός Γύρος -η πρώτη προσπάθεια βιομηχανοποιημένου γύρου-, την οποία και πούλησε μετά από κάποια χρόνια. Το 2007 εγκαινίασε τη Μέγας Γύρος, μια εταιρεία η οποία έγραψε το δικό της success story ακόμη και εν μέσω κρίσης. Ο όμιλος σήμερα απασχολεί 235 εργαζόμενους. Οι εγκαταστάσεις της ελληνικής εταιρείας Megas Yeeros στον Ασπρόπυργο αποτελούνται από ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο που σχεδιάστηκε ειδικά για τις ανάγκες παρασκευής προϊόντων κρέατος και εξυπηρετεί τις τοπικές αγορές και 20 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι μια υποδειγματική μονάδα παρασκευής κρεατοσκευασμάτων που ακολουθεί τους αυστηρότερους κανόνες ποιότητας και υγιεινής. Εκεί παρασκευάζεται ο γύρος, τα σουβλάκια και τα υπόλοιπα προϊόντα κρέατος της Megas Yeeros που κυκλοφορούν στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά. Αυτή την εποχή καθημερινά παράγονται 35 τόνοι προϊόντων, εκ των οποίων 20 τόνους χοιρινό την ημέρα, 8 τόνους κοτόπουλο. Η βιομηχανία επίσης παράγει σουβλάκια, μπιφτέκια, κεμπάπ διαφόρων «κουζινών», ενώ εμπλουτίζει επίσης το προϊόν με συνδυασμούς, όπως κεμπάπ με τυρί, κεμπάπ γεμιστό με γιαούρτι, mega πολίτικο μπιφτέκι γεμιστό με φέτα κ.λπ.

politiko philadelphia

Σημειώνεται πως η εταιρεία δεν κάνει εμπόριο κρεάτων, ούτε διαθέτει παραγωγικές ή κτηνοτροφικές μονάδες. Εξαγοράζει μέσω σταθερών συμβάσεων την πρώτη ύλη, το κρέας, χοιρινό, μοσχαρίσιο, κοτόπουλο και προβαίνει σε επεξεργασία του, αναβαθμίζοντάς το ως τελικό προϊόν, παρασκευάζοντας ποικίλα προϊόντα. Το χοιρινό και το μοσχαρίσιο το αγοράζει εδώ και δώδεκα χρόνια από τους ίδιους προμηθευτές (από Δανία, Ολλανδία και Γερμανία), ενώ το κοτόπουλο το προμηθεύεται από Έλληνες παραγωγούς.