«Κάναμε υπομονή δέκα χρόνια, νομίζω ήταν αρκετά. Η προσπάθεια που έχει γίνει είναι μεγάλη και συνεχίζεται. Βλέπω εφικτό να έχουμε τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο ένα δίκτυο 10 υδατοδρομίων για να ξεκινήσουμε τις πρώτες πτήσεις με υδροπλάνα στην Ελλάδα…».
Ο Νικόλας Χαραλάμπους ως επιχειρηματίας χαρακτηρίζεται για την επιμονή του προς τους στόχους του. Οι προοπτικές του project δεν αμφισβητήθηκαν, άλλωστε.
Συνάντησε, όμως, πολλά προβλήματα και εμπόδια. Από τα κυριότερα, η ελληνική γραφειοκρατία και οι κατά καιρούς ασάφειες ή τα κενά του νομικού πλαισίου. Διευθετήθηκαν όλα με μια σειρά από παρεμβάσεις, χάρη και στην θετική διάθεση της κυβέρνησης τα τελευταία χρόνια απέναντι στο νέο μεταφορικό μέσο.
Το 2013 άρχισε ένας αγώνας που αποδείχτηκε «μαραθώνιος», για την «επιστροφή» των υδροπλάνων στη χώρα – μετά από μια παλαιότερη, όχι επιτυχημένη, απόπειρα- , αλλά φαίνεται να πλησιάζει η ώρα για να ανάψουν τις μηχανές τους.
Πλέον, υπάρχει γεγονός: το πρώτο ελληνικό υδροπλάνο είναι εδώ. Ένα CESSNA Caravan C208, της αμερικάνικης κατασκευάστριας εταιρείας ΤΕΧΤRON.
Ο ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριάς του, Hellenic Seaplanes, ο κ.Χαραλάμπους, μιλάει στο newmoney για τις εξελίξεις.
«Εκτός από τα 3 πλήρως αδειοδοτημένα υδατοδρόμια σε Πάτρα, Κέρκυρα, Παξούς, πιστεύω ότι θα είναι έτοιμα και άλλα ως το φθινόπωρο.
Σε Σκόπελο, Αλόννησο Σκύρο, σε Τήνο, Πάτμο, σε Καλαμάτα, Κυλλήνη και ακολουθούν αμέσως τα υδατοδρόμια της Χαλκίδας και σε Κύμη, Κάρυστο, Αιδηψό.
Τα περισσότερα διαθέτουν άδεια ίδρυσης και έχει ξεκινήσει η κατασκευή τους. Η Σκύρος για παράδειγμα τελείωσε και έπονται η Σκόπελος και η Αλόννησος, ενώ έχουν βγει και αρκετά υδάτινα πεδία. Δεν θέλω να λέω πολλά, αλλά, ναι, είναι εφικτό να αρχίσουν οι πτήσεις Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο», λέει.
Οι εταιρείες οι οποίες εμπλέκονται στο project έχουν προαναγγείλει την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πανελλαδικού δικτύου έως και 150 υδατοδρομίων ή υδάτινων πεδίων, τα προσεχή χρόνια. Προηγουμένως, μέσα από επιμέρους δίκτυα θα πραγματοποιηθούν πιλοτικές πτήσεις, πριν από την έναρξη των εμπορικών.
Βασικό ζητούμενο, να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των αδειοδοτήσεων για να μην χαθεί άλλος χρόνος, με δεδομένες και τις καθυστερήσεις που προέκυψαν λόγω των διπλών εθνικών εκλογών.
Ο Νικόλας Χαραλάμπους επιβεβαιώνει ότι το επενδυτικό πλάνο των 250 εκατ. ευρώ σε βάθος 5ετίας παραμένει ενεργό για την Hellenic Seaplanes και αποκαλύπτει το χρονοδιάγραμμα της για την απόκτηση αμφίβιων αεροσκαφών:
«Θα έρθει άλλο ένα υδροπλάνο τον Σεπτέμβριο, το δεύτερο δηλαδή και ένα τρίτο το Νοέμβριο.
Μέχρι το τέλος του έτους θα έχουμε 3 αεροσκάφη και έως το καλοκαίρι του 2024 θα προστεθούν άλλα 2, σύνολο 5.
Αν ξεκινήσουμε με αυτό τον ρυθμό, τα επόμενα 3 χρόνια θα φτάσουμε σε έναν στόλο αποτελούμενο από 20 αεροσκάφη, όπως έχουμε πει.».
Τα δυο νέα υδροπλάνα της θα προέρχονται από την καναδική Viking Air και θα είναι το πιο δημοφιλές μοντέλο του κλάδου, τα DHC-6 Twin Otter Series 400, 19 επιβατών με κόστους έκαστου 8 εκατ. ευρώ.
Το business plan προβλέπει, επίσης, την πιθανή εξαγορά ηλεκτροκίνητου υδροπλάνου σε μια διετία.
Το CESSNA Caravan C208 (τύπου VIP) μεταφέρει 10-12 άτομα, είναι καινούργιο, κοστίζει 3,5 εκατ. και θα δραστηριοποιηθεί στα δρομολόγια του Ιονίου και των Σποράδων.
Η βάση της Hellenic Seaplanes βρίσκεται στα Μέγαρα, στις εγκαταστάσεις της iFly, η οποία κάνει το operation της Cycladic Air του εφοπλιστή Νικόλα Λυκιαρδόπουλου.
Οι πιλότοι και η ασφάλιση
Ένα θέμα για τις αεροπορικές εταιρείες που θα αναλάβουν το πτητικό έργο στον τομέα των υδροπλάνων είναι η εύρεση ικανού αριθμού κατάλληλα εκπαιδευμένων πιλότων.
«Έχουμε φέρει άτομα από την Ιταλία, ο ένας είναι και εκπαιδευτής στα αμφίβια αεροσκάφη.
Εμείς, θα εκπαιδεύσουμε 3 ζεύγη πιλότων στην Ελλάδα, πάνω στο υδροπλάνο μας, μέσα στον επόμενο μήνα», αποκαλύπτει ο κ. Χαραλάμπους.
Η Hellenic Seaplanes εγκαινίασε, παράλληλα, άλλη μια συνεργασία, αυτή με την Howden Hellas Insurance & Reinsurance Brokers S.A., η οποία ασφάλισε το CESSNA Caravan C208.
Όπως επισημαίνεται, η ασφάλιση των υδροπλάνων θεωρείται σημαντικά πιο δύσκολη από αυτήν άλλων αεροσκαφών (αεροπλάνων, ελικοπτέρων) για διάφορους τεχνικούς λόγους και για αυτό οι ασφαλιστικές που αναλαμβάνουν αυτόν τον κίνδυνο θεωρούνται πολύ πιο περιορισμένες.
Νέος επενδυτής, νέοι «παίκτες»
Στην αγορά των υδροπλάνων επικρατεί μια γενικότερη κινητικότητα. Ο CEO της Hellenic Seaplanes ανακοινώνει σήμερα την είσοδο ενός νέου επενδυτή στην εταιρεία, χωρίς ωστόσο να αποκαλύπτει –δίχως την θέληση του ιδίου- το όνομά του:
«Η νέα προσθήκη στο επενδυτικό τιμ της Hellenic Seaplane, προέρχεται από τον κόσμο των πλοιοκτητών».
Στην «ομάδα» ανήκει και Έλληνας ομογενής επενδυτής με δραστηριότητες στο real estate και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, με έντονη επιχειρηματική παρουσία στις αγορές της Ασίας.
Ταυτόχρονα, εκτιμάται ότι εφόσον ανέβουν οι ταχύτητες στην διαδικασία των αδειοδοτήσεων και της κατασκευής υδατοδρομίων στη χώρα, θα εμφανισθούν νέοι «παίκτες» στον κλάδο από το εξωτερικό.
Πρώτη περίπτωση, η Trans Μaldivian Airways, η μεγαλύτερη εταιρεία υδροπλάνων του πλανήτη με έδρα της Μαλδίβες. Τον Μάρτιο του 2022, σε ρεπορτάζ του newmoney είχε αναφερθεί το ενδιαφέρον της να επεκτείνει τα δραστηριότητες της στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας.
Κλιμάκιο στελεχών της επιθεώρησε τότε δυο ελληνικά υδατοδρόμια, προχώρησε σε διερευνητικές επαφές με κυβερνητικούς παράγοντες, δήλωσε ικανοποίηση για όσα είδε και επιφυλάχθηκε για την συνέχεια.
Άλλοι δυο «παίκτες» που εξετάζουν σοβαρά την μελλοντική δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα, στον τομέα των υδροπλάνων είναι, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, η καναδική Harbour Air – η κορυφαία στην αγορά της Β. Αμερικής- και μια ακόμα εταιρεία η οποία επιχειρεί στην Ισπανία και τις Βαλεαρίδες νήσους.
Μια άλλη παράμετρος αφορά τις ευκαιρίες συνεργιών με επιχειρήσεις από άλλους κλάδους (κρουαζιέρας, αεροπορικές, τεχνολογίας κ.ά.)
«Από ότι δείχνει θα υπάρξουν διάφορες εξελίξεις αυτή την περίοδο. Μια μεγαλύτερη δραστηριοποίηση γύρω από τον κλάδο. Θα δρομολογηθούν περισσότερα υδατοδρόμια ή υδάτινα πεδία και θα αναδειχθούν οι προοπτικές νέων συνεργασιών», σχολιάζει ο κ. Χαραλάμπους και καταλήγει:«Το «παιχνίδι» ανοίγει. Έπρεπε να κάνει κάποιος την αρχή, να αντιμετωπίσει τόσα ζητήματα, για να έρθουν και άλλοι μετά…».
Διαβάστε ακόμη:
Βουτιά της τουρκικής λίρας σε νέα ιστορικά χαμηλά – Δυσοίωνες οι προβλέψεις των αναλυτών
Ηomeporting: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα πάνω από 130 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια
Handelsblatt: Πώς τα καταφέρνει τόσο καλά ο Μητσοτάκης;
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ