Πλησιάζει τη… δεκαετία η αναμονή από τότε που τέθηκε υπό υλοποίηση το σχέδιο για την επανέναρξη των πτήσεων με υδροπλάνα στην Ελλάδα -με την ψήφιση του νέου, τότε, νόμου- , αλλά το θετικό είναι ότι οι καθυστερήσεις οι οποίες σε μεγάλο βαθμό οφείλονται σε κατά καιρούς γραφειοκρατικά ζητήματα δεν αποθάρρυναν τους εμπλεκόμενους με το project επιχειρηματίες και επενδυτές.

Τα αμφίβια σκάφη που υπόσχονται να αλλάξουν τον μεταφορικό χάρτη της χώρας και να εισφέρουν -ως μέσο- σημαντικά οφέλη στην εγχώρια οικονομία δεν πέταξαν, τελικά, ούτε αυτό το καλοκαίρι.

Κι αν υπάρχουν πιθανότητες να συμβεί αυτό σε πιλοτική μορφή το προσεχές φθινόπωρο, οι οργανωμένες πτήσεις σε ένα πλήρες και βιώσιμο για τις εταιρείες δίκτυο υδατοδρομίων απαιτούν και άλλο χρόνο. Ως πότε;

Ο πρόεδρος και CEO της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους μιλά στο newmoney για όλα: για το επενδυτικό πλάνο, τον προγραμματισμό και τις κινήσεις της εταιρείας του, αλλά και για τα «ανοικτά» θέματα του νέου κλάδου.

 

-Πότε πιστεύετε, κύριε Χαραλάμπους, ότι θα πετάξουν τελικά τα υδροπλάνα στην Ελλάδα; Γιατί το ακούμε κάθε καλοκαίρι και κάθε φορά πάει «για του χρόνου»… Τι φταίει και καθυστερούμε;

Όντως υπάρχει αδημονία για την εκκίνηση των πρώτων οργανωμένων πτήσεων με υδροπλάνα στην Ελλάδα μετά από πολλά χρόνια. Μας χαροποιεί ότι συνεχίζεται με την ίδια ένταση αυτή η αναμονή, από τη πρώτη μας χρονιά που ξεκινήσαμε το 2013, 9 χρόνια πίσω. Μας δίνει το κουράγιο να εξακολουθήσουμε αυτό τον αγώνα, ενισχύει το όραμά μας αλλά και το πείσμα μας να ολοκληρώσουμε αυτή την προσπάθεια.

Μόνο με την παρουσία ενός ισχυρού δικτύου υδατοδρομίων θα αξιοποιηθούν τα υδροπλάνα και η πτητική λειτουργία τους ως μεταφορικό μέσο, εξυπηρετώντας πολλαπλά λιμάνια και επιβάτες, αποφέροντας εμπορικά και οικονομικά οφέλη σε μία αεροπορική εταιρεία.

Η Hellenic Seaplanes σχεδιάζει να θέσει σε ισχύ τις πτήσεις των υδροπλάνων της εντός του 2023, την Άνοιξη συγκεκριμένα, θέλοντας να αξιοποιήσει τα υδατοδρόμια που θα έχουν ήδη αδειοδοτηθεί και κατασκευαστεί αλλά και αυτά που πλησιάζουν προς τα στάδια αυτά.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επιβραδύνουν την εκκίνηση των πτήσεων μας, όπως τυχόν καθυστερήσεις στις αδειοδοτήσεις υδατοδρομίων, νομικά κενά που εμφανίζονται πριν την έναρξη των πτήσεων, αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας και κυρίως η γραφειοκρατία την οποία συναντάμε συχνά και οι πρόσφατες επιπτώσεις του πολέμου που έχουν επηρεάσει την τιμή των καυσίμων, όπως προφανώς και το αεροπορικό καύσιμο.

Τα προβλήματα και οι καθυστερήσεις πηγάζουν πολλές φορές από φοβίες, πολιτικές σκοπιμότητες αλλά και άγνοια της λειτουργίας των υδροπλάνων.

Όλα όμως λύνονται και βελτιώνονται με υπομονή και επιμονή από την στιγμή που η Ελληνική Κυβέρνηση το έχει θέσει ως προτεραιότητα της στο κυβερνητικό της έργο. Το νομικό πλαίσιο πλέον έχει περιορίσει τις καθυστερήσεις και τα προσκόμματα, ενώ τα αρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος ανεβάζουν ρυθμούς στην αδειοδοτική διαδικασία.

– Χάθηκε, όμως, χρόνος…

Εμείς, εκμεταλλευόμαστε τον χρόνο και κλείνουμε κενά και ανάγκες, όπως το σύστημα κρατήσεων και το πρόγραμμα επιβράβευσης επιβατών της Hellenic Seaplanes, έτσι ώστε μαζί με τις πρώτες πτήσεις μας την άνοιξη του 2023 να μπορεί κανείς να κλείσει εύκολα και γρήγορα το εισιτήριό του μέσω αυτού.

Πρόκειται για πλατφόρμα που ετοιμάσαμε και ανυπομονούμε να τη συστήσουμε στους επιβάτες και τους συνεργάτες μας, σε τουριστικούς πράκτορες, ξενοδοχεία κ.λπ.

– Εσείς είχατε πει ότι η Ελλάδα μπορεί να μετατραπεί στις «Μαλδίβες της Ευρώπης». Πλήρως αδειοδοτημένα ξέρουμε ότι παραμένουν μόνο 3 υδατοδρόμια στην επικράτεια. Με ποιο χρονοδιάγραμμα θα υλοποιηθεί ο μεγάλος στόχος της δημιουργίας ενός συνολικού (για όλες τις εταιρείες του κλάδου) δικτύου από 140-150;

Πράγματι, η Ελλάδα έχει τη δυναμική να γίνει 3 φορές μεγαλύτερη σε μέγεθος από τις Μαλδίβες, με εναλλαγή των τουριστικών προϊόντων ανά ομάδα προορισμών, με προγραμματισμένες πτήσεις αλλά και με κοινωνικό προφίλ υποστήριξης των συγκοινωνιών. Τα υδατοδρόμια που απαρτίζουν το δίκτυο που δημιουργείται στην Ελλάδα και ενισχύεται καθημερινά με νέα αιτήματα από δήμους και λιμενικά ταμεία, βρίσκονται σε διαφορετική φάση εξέλιξης και ετοιμότητας το ένα με το άλλο.

Είναι δεδομένο ότι μέσα στο 2023 θα δούμε και άλλα υδατοδρόμια να κόβουν το νήμα της αδειοδότησης και να ενισχύουν ουσιαστικά το εθνικό δίκτυο υδατοδρομίων.

Η αρχή για το πτητικό έργο θα γίνει με δώδεκα (12) υδατοδρόμια και ειδικότερα σε Τήνο, Πάτμο, Σίφνο, Βόλο Σκόπελο Αλόννησο, Σκύρο, Χαλκίδα, Κυλλήνη, Καλαμάτα Πάτρα, Κέρκυρα και Ιωάννινα.

Ακολουθούν αδειοδοτικά η Σητεία, το Νότιο Αιγαίο με 30 υδατοδρόμια, Χίος, Ψαρά και Οινούσσες, Χαλκίδα, Αιδηψό, Κύμη, Κάρυστος και Ζάκυνθος που ξεκινάει τώρα μετά την διαγωνιστική διαδικασία με ανάδοχο την Hellenic Seaplanes.

– Είχατε μιλήσει για τιμές εισιτηρίων για ένα ταξίδι με υδροπλάνο που θα φθάνουν έως τα 90 ευρώ. Ακριβά ή όχι;

Το προσιτό κόστος χρήσης των υδροπλάνων συγκαταλέγεται στα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ως μεταφορικό μέσο, αφού η επιλογή του επιτρέπει πτήσεις value for mοney και γρήγορα ταξίδια για έναν επιβάτη. Ο μέσος χρόνος μιας πτήσης θα είναι 30 λεπτά.

Ενδεικτικά ένα ταξίδι με υδροπλάνο για μία απόσταση περίπου 170 χλμ, θα καλύπτεται σε λιγότερο από 30’ και κόστος έως 90 ευρώ, αναλόγως των αποσκευών, κατοικίδιων ή έξτρα εξοπλισμού που επιθυμεί να μεταφέρει ο επιβάτης.

Η γενική υπεροχή της επιλογής υδροπλάνου έναντι άλλου αεροπορικού μέσου όπως του αεροπλάνου/ελικόπτερου βασίζεται στο ότι έχει λιγότερο κόστος προσέγγισης σε περιοχές όπου υπάρχουν υδατοδρόμια.

Στον αντίποδα, συγκριτικά με το ακτοπλοϊκό εισιτήριο, αυτό του υδροπλάνου μπορεί να είναι ελαφρώς ακριβότερο, παρόλα αυτά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της οικονομίας του χρόνου ταξιδιού μπορεί να φτάσει και σε 8 φορές λιγότερο χρόνο.

– Το επενδυτικό πλάνο της Hellenic Seaplanes υπολογίζεται στα 250 εκατ. ευρώ σε βάθος μιας 5ετίας. Εξακολουθούν να ισχύουν αυτοί οι αριθμοί;

Στόχος είναι η σταδιακή ανάπτυξη ενός δικτύου 150 υδατοδρομίων σε όλη τη χώρα όπως σε νησιά, λιμάνια, λίμνες, αλλά και σε Περιοχές Oλοκληρωμένης Tουριστικής Aνάπτυξης (Π.O.T.A.), σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστικούς λιμένες.

Εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν ένα νέο υγιές οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, που σε όρους επιχειρηματικότητας θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων στάσεις ανεφοδιασμού καυσίμων, άρα εμπλοκή και ενδιαφέρον από εταιρείες καυσίμων, βάσεις συντηρήσεων, ενώ ενδιαφέρον δείχνουν οι εταιρείες υδροπλάνων από το εξωτερικό.

Πρόκειται για project που φέρνει επενδύσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ στην πενταετία, μέσω της κατασκευής των υδατοδρομίων (άνω των 50 εκατ. ευρώ), της αγοράς αεροσκαφών των οποίων ο αριθμός εκτιμάται για την πρώτη πενταετία σε τουλάχιστον 20 (με κόστος περί τα 130 εκατ. ευρώ), αλλά και της δημιουργίας σχολής εκπαίδευσης, ανάμεσα σε άλλα.

Εμείς, ως Hellenic Seaplanes, έχουμε ένα επενδυτικό πλάνο περί τα 250 εκατ. ευρώ και αφορά σε 50 υδατοδρόμια σε πρώτη φάση, με στόχο τη λειτουργία συνολικά 150 υδατοδρομίων και 25 αμφίβια αεροσκάφη από 10 έως 19 θέσεων.

Περιλαμβάνει συμφωνίες για την κατασκευή των υδατοδρομίων, την αγορά υδροπλάνων, τον ανεφοδιασμό τους και την διασύνδεση των υδατοδρομίων με αεροδρόμια, λιμάνια και υδάτινα πεδία.

Η παραλαβή των πρώτων υδροπλάνων έχει ήδη δρομολογηθεί μέσω της Montrose με αεροσκάφη από την Αμερικανική Textron Aviation και μέσο κόστος κτήσης τα 10 εκατομμύρια ευρώ.

– Είναι πράγματι ικανός ο κλάδος των υδροπλάνων να εισφέρει ετήσια έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία σε ετήσια βάση στην πλήρη ανάπτυξη του; Και αν ναι, πως;

Η λειτουργία των υδατοδρομίων θα μετατρέψει την Ελλάδα σε ένα μοναδικό μέρος στον πλανήτη, με ένα παγκόσμιο προορισμό για πτήσεις 15-30 λεπτών με υδροπλάνα, με πάνω από 1.000 προορισμούς σε νησιά, παράλια και λίμνες, με τη δημιουργία άνω των 1.000 άμεσων και 3.000 έμμεσων θέσεων εργασίας, να «ξαναγράψει» τον χάρτη των μεταφορών στη χώρα μας, να αλλάξει την δημογραφία του τουρισμού και στην πλήρη ανάπτυξή του να δώσει στην ελληνική οικονομία πάνω από 1 δισ. ευρώ.

– Ποιοι άλλοι κλάδοι θα επωφεληθούν από το νέο μεταφορικό μέσο και με ποιον τρόπο;

Ο αναπτυσσόμενος κλάδος των υδροπλάνων δίνει αναμφίβολα προστιθέμενη αξία στον τουρισμό ενισχύοντας και διευκολύνοντας τους τουρίστες να επισκεφθούν τον προορισμό της επιλογής τους, πραγματοποιώντας πτήσεις που διακρίνονται για την άνεση, την ταχύτητα και την ασφάλεια τους, σε ικανοποιητική τιμή.

Το υδατοδρόμιο μπορεί να συνδεθεί άμεσα ή έμμεσα με την τοπική οικονομία καθώς δύναται να προσελκύσει στο εσωτερικό του ή στον περιβάλλοντα χώρο του, αναλόγως και το μέγεθός του, εμπορικά μαγαζιά με τοπικά προϊόντα, επιχειρήσεις ενοικίασης Ι.Χ, τουριστικά γραφεία, εταιρείες οργάνωσης θεματικών εκδρομών με σκάφος κ.α.

Παράλληλα, τα υδροπλάνα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα με τον τουρισμό κρουαζιέρας.

Η Hellenic Seaplanes θα προχωρήσει σε συνεργασίες με τουριστικές και ναυτιλιακές εταιρίες για τη διαμόρφωση από κοινού ειδικών πακέτων ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων που θα αφορούν αποκλειστικά τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων προσφέροντάς τους μια luxury εμπειρία, αντίστοιχη με αυτήν που βιώνουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους με το κρουαζιερόπλοιο.

Ο επαγγελματικός-συνεδριακός τουρισμός, επίσης, αποτελεί εξίσου ένα είδος εναλλακτικού τουρισμού που μπορεί να εξυπηρετηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από τα υδροπλάνα.

Πρόκειται, παράλληλα, για ένα αεροπορικό μέσο που θα αποφέρει λύση στην απομόνωση νησιών, παραθαλάσσιων περιοχών και περιοχών κοντά σε λίμνες όπου δεν είναι δυνατή η κατασκευή αεροδρομίων. Εκεί που το οδικό μεταφορικό δίκτυο δεν είναι αρκετά καλό και ειδικά για τις περιπτώσεις των νησιών κρίνεται αναγκαίο όταν η ακτοπλοϊκή τους σύνδεση είναι δυσχερής, περισσότερο κατά τη χειμερινή περίοδο.

Το άνοιγμα του κλάδου των υδροπλάνων και των υδατοδρομίων στην Ελλάδα φέρνει μαζί του 1.000-2.000 νέες άμεσες θέσεις εργασίας και θα αναπτύξει νέες εμπορικές συνέργειες με τοπικές επιχειρήσεις, καταστήματα εστίασης κ.α.

– Έχετε κάνει επαφές ή συμφωνίες για μελλοντικές συνέργειες της Hellenic Seaplanes με επιχειρήσεις άλλων συναφών με τον τουρισμό κλάδων και με ποιες;

Θα ενισχύσουμε τις υπηρεσίες που θα παρέχουμε μέσα από στρατηγικές συνεργασίες με άλλες εταιρείες.

Με το βλέμμα στο μέλλον και την καλπάζουσα ανάπτυξη που επιδεικνύει η αγορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η Hellenic Seaplanes θα πορευτεί μαζί με τη Future Electric και την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Τazzari, της οποίας αποτελεί εμπορικό αντιπρόσωπο στην Ελλάδα, προσφέροντας ενοικιαζόμενα ηλεκτροκίνητα οχήματα στους επιβάτες που θα επιλέγουν τα υδατοδρόμια της.

Ταυτόχρονα, εστιάζοντας στο κενό που υπάρχει στην προσφορά ταχείας μεταφοράς εμπορευμάτων στην Ελλάδα, προχώρησε με τη σύναψη συνεργασίας με την PROBOTEK για την παροχή προς τους πελάτες των δύο εταιρειών μιας ολοκληρωμένης υπηρεσίας για τη μεταφορά των προϊόντων τους από τη νέα γενιά drones μεγάλης απόστασης, τα οποία θα δύνανται να ανταποκριθούν σε γρήγορες υπηρεσίες παράδοσης με ανταγωνιστικό κόστος.

Οι συνδυαστικές πτήσεις και η δημιουργία ελκυστικών τουριστικών προϊόντων αποτελεί άλλη μία προτεραιότητα της Hellenic Seaplanes και αυτό επιβεβαιώνεται από τη συνεργασία της με την εταιρεία αερομεταφοράς IFLY.

Αυτή, προβλέπει την παροχή συνδυαστικών υπηρεσιών υδροπλάνων, αεροπλάνων και ελικοπτέρων των δύο εταιριών μέσα από το σύστημα κρατήσεων της Hellenic Seaplanes.

Διαβάστε ακόμη: 

Η κρίση γεννάει κροίσους στη Ναυτιλία

Επισύνδεσης συνέχεια: Νέο θεσμικό πλάνο για την ΕΥΠ από το Μαξίμου – Πώς αντιδρούν ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ

Three Cents: Πώς το απόλυτο success story της δεκαετίας έφτασε στην …αγκαλιά της Coca Cola HBC