Πώς θα νιώθετε αν σας έλεγαν ότι μπορείτε μέσω του κινητού σας να ελέγχετε τη ζωή ενός άλλου ατόμου;
Είναι κάτι καινούριο, όπως υποδεικνύει και το όνομά του, και αποτελεί τη νέα εξέλιξη στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Όσο κι αν η δυνατότητα να ελέγχεις μέσω του κινητού σου πτυχές της ζωής κάποιου άλλου θυμίζει επεισόδιο της επιτυχημένης σειράς του Netflix, Black Mirror, οι συνέπειές του είναι περιορισμένες, καθώς ’πρωταγωνιστές’ της εφαρμογής είναι αποκλειστικά καλλιτέχνες, συγγραφείς, μουσικοί, σχεδιαστές μόδας, bloggers κ.λπ.
Πώς λειτουργεί;
Το NewNew είναι πνευματικό έργο της επιχειρηματία Courtne Smith, που ζει στο Λος Άντζελες, και δραστηριοποιείται στο επιχειρείν πολλά χρόνια. Μάλιστα, πριν λίγα χρόνια λάνσαρε την επιτυχημένη πλατφόρμα παιχνιδιών, Surprize.
O σκοπός της εφαρμογής είναι αφενός η καλλιέργεια στενών δεσμών μεταξύ των καλλιτεχνών με τους θαυμαστές τους, και αφετέρου, το κέρδος.
Οι καλλιτέχνες- μέλη του NewNew ΄πουλάνε΄ διάφορες αποφάσεις τις προσωπικής ή επαγγελματικής τους ζωής. Ζητούν από τους ακολούθους τους να έχουν λόγο στα διλήμματά τους, εκφράζοντας τη γνώμη τους σε σχετική ψηφοφορία δυο επιλογών. Φυσικά η εμπλοκή στην λήψη αποφάσεων δεν είναι δωρεάν, καθώς η ψήφος κοστίζει, ενώ εκτός από την συμμετοχή τους στην ψηφοφορία, οι ακόλουθοι μπορούν να πληρώσουν 20 δολάρια για να ζητήσουν από έναν δημιουργό του NewNew να εκπληρώσει ένα αίτημά τους, όπως να δώσει το όνομά τους σε ένα χαρακτήρα ενός βιβλίου ή σε ένα τραγούδι.
Όταν ο συγγραφέας Brandon Wong δυσκολεύτηκε να αποφασίσει τι θα παραγγείλει ένα βράδυ, ζήτησε από τους φίλους του στο NewNew να τον βγάλουν από το δίλημμα. Αυτό φυσικά όχι χωρίς αντίτιμο, καθώς οι συμμετέχοντες στο δίλημμα του δείπνου του Wong πλήρωσαν 5 δολάρια για να ψηφίσουν στη σχετική δημοσκόπηση. Τελικά ο συγγραφέας εκείνο το βράδυ απόλαυσε ένα κορεατικό γεύμα.
«Έχω επίσης καταφύγει στη βοήθεια της NewNew για να αποφασίσω ποια είναι τα κατάλληλα ρούχα που πρέπει να φορέσω ανάλογα με την περίσταση, αλλά και για πολλά άλλα προσωπικά πράγματα. Στην τελευταία δημοσκόπηση συμμετείχαν περισσότερα από 1.700 άτομα», λέει ο Wong. Ο Wong, έχει απευθυνθεί στους ‘προσωπικούς του συμβούλους’ από το NewNew προκειμένου να αποφασίσει για το είδος του επόμενου μυθιστορήματός του, τα ονόματα των χαρακτήρων, αλλά και για την πλοκή, παρέχοντας στους οπαδούς του τη δυνατότητα να συμμετάσχουν διαδραστικά στη συγγραφή του νέου του βιβλίου. «Γίνονται μέρος της δημιουργίας, και αυτό είναι κάτι φανταστικό», αναφέρει.
«Χρηματιστηριακή αγορά ανθρώπινων αξιών»
Το NewNew, περιγράφεται ως «μια χρηματιστηριακή αγορά ανθρώπινων αξιών», όπου αγοράζεις μετοχές στη ζωή άλλων ανθρώπων, προκειμένου να ελέγχεις τις αποφάσεις τους και να παρακολουθείς το αποτέλεσμα.
«Ένα μεγάλο μέρος της σύγχρονης ψυχαγωγίας βασίζεται στην ‘οικονομία της προσοχής’, στην οποία κάποιος αγοράζει στιγμές της ζωής άλλων ανθρώπων», εξηγεί ο Wong στους New York Times, «και εμείς με το NewNew πάμε ένα βήμα παραπέρα, επιτρέποντας στους ανθρώπους να ελέγχουν αυτές τις στιγμές».
«Είναι σαν να παντρεύεις το TikTok με το Big Brother, που είναι αμφότερα εξαιρετικά πετυχημένα», δήλωσε στο BBC ο ειδικός Ματ Ναβάρα, ειδικός σε θέματα μέσω κοινωνικής δικτύωσης.
Μεγαλεπήβολα Σχέδια
Το NewNew, σύμφωνα με την ιδρύτρια του, Smith, επιδιώκει να δημιουργήσει ένα κοινωνικό γράφημα γύρω από το κοινό ενδιαφέρον για βίντεο ή οπτικό περιεχόμενο, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που το Instagram δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Η διαφορά είναι ότι το NewNew δεν επικεντρώνεται στους δημιουργούς περιεχομένου, αλλά στους -όχι πια παθητικούς- οπαδούς που ενισχύουν και κατευθύνουν αυτούς τους δημιουργούς.
H Smith έχει μεγαλεπήβολα σχέδια για το NewNew και έχει στρατολογήσει δυνατούς υποστηρικτές. Στους επενδυτές της εφαρμογής περιλαμβάνεται ο Peter Thiel, ο δισεκατομμυριούχος συνιδρυτής του PayPal, το κορυφαίο αμερικανικό fund Andreessen Horowitz και ο ηθοποιός του Χόλιγουντ Will Smith. Το Snapchat έχει επίσης δηλώσει την υποστήριξη του.
«Το NewNew ενέχει μεγάλα ψυχαγωγικά οφέλη και για τις δυο πλευρές», αναφέρει η Smith. «Πέντε δολάρια είναι ένα μικρό χρηματικό ποσό για να διασκεδάσει κάποιος και να λάβει ανταμοιβή. Για κάποιους ανθρώπους είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι η ψήφος τους είναι ικανή να επηρεάσει έναν καλλιτέχνη να ζωγραφίσει ένα έργο τέχνης με μπλε ή ροζ χρώμα. Αντίστοιχα, ο δημιουργός δένεται με τους θαυμαστές του, τους οποίους αφήνει να ‘μπουν’ στη ζωή του και αποκομίζει έσοδα».
Έντονες ανησυχίες
Ωστόσο, δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι δυνατότητες της εφαρμογής παραπέμπουν σε μυθιστόρημα του Orwell και φοβούνται για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες.
Ο ψυχολόγος Stuart Duff, συνεργάτης της βρετανικής εταιρείας Pearn Kandola, αναφέρει ότι το NewNew είναι διασκεδαστικό αλλά σε σπάνιες περιπτώσεις ο δεσμός μεταξύ καλλιτέχνη και θαυμαστή μπορεί να γίνει… ανθυγιεινός.
Εκπρόσωπος του NewNew καθησυχάζει ότι η εταιρεία «διατηρεί το δικαίωμα να μπλοκάρει οποιονδήποτε χρήστη καθώς και το περιεχόμενό του σε περίπτωση που αντιβαίνει στις πολιτικές της πλατφόρμας».
Προσθέτει: «Η ασφάλεια όλων των ατόμων στην πλατφόρμα αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για εμάς. Η εταιρεία εξετάζει το περιεχόμενο που δημοσιεύεται ενδελεχώς μέσω συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης για να εντοπίσει και να εξαλείψει οποιοδήποτε ακατάλληλο περιεχόμενο».
Η νέα εφαρμογή, αν και έχει κυκλοφορήσει μόλις λίγους μήνες, έχει ήδη κεντρίσει το ενδιαφέρον περίπου 100 δημιουργών.
Ο στόχος της εταιρείας είναι να γίνει το NewNew ένα καταξιωμένο εργαλείο ψυχαγωγίας με τον ίδιο τρόπο που έχουν γίνει viral και άλλες μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων. Αναμένεται να δούμε το αν το NewNew ήρθε για να μείνει και αν είναι ικανό να γίνει το νέο trend, ακολουθώντας την πορεία του TiKTok, που επίσης αποτελεί παιδί της πανδημίας.
Διαβάστε ακόμα:
Τα «μεγάλα» πορτοφόλια από τη Μ. Ανατολή «προσγειώνονται» σε Μύκονο, Σαντορίνη αλλά και Πάρο
Ρύθμιση οφειλών: Αυτοί είναι οι όροι για 240 και 420 δόσεις για χρέη