© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
«Προοδευτική Σκέψη, Καινοτόμος Δράση, Σκληρή Δουλειά». Με αυτό το μότο, που εξελίχθηκε σε αξίωμα ζωής, ο Δημήτριος Γκολέμης έθεσε τα θεμέλια πριν από έναν αιώνα σχεδόν για τη δημιουργία του Ομίλου Goldair, ενός τους μεγαλύτερους ομίλους στους τομείς του τουρισμού και των μεταφορών στη χώρα μας.
Με αφετηρία το μακρινό 1925, δραστηριοποιήθηκε αρχικά στο εμπόριο σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, για να επεκταθεί έπειτα από τη ρηξικέλευθη για την εποχή πρωτοβουλία του στην αποκλειστική αντιπροσώπευση αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα. Ως διορατικός επιχειρηματίας ο Δημήτριος Γκολέμης, προβλέποντας τον κρίσιμο ρόλο της αεροπλοΐας σε παγκόσμιο επίπεδο, ήδη από το 1955 υπέγραψε την πρώτη συμφωνία αποκλειστικής αντιπροσώπευσης της LOT Polish Airlines στη χώρα μας. Για να γίνει έτσι ο «πατέρας» αυτού του νέου και πολλά υποσχόμενου κλάδου της αγοράς.
Εκτοτε η Goldair, έχοντας στο DNA της τις συμμαχίες και τη διαρκή επέκταση σε νέα πεδία, αλλά και στο τιμόνι τους διαδόχους του ιδρυτή της, άπλωσε τις δραστηριότητές της στους τομείς των εμπορευματικών μεταφορών και logistics, της επίγειας εξυπηρέτησης και της ασφάλειας αεροδρομίων, των σιδηροδρομικών μεταφορών, των ταξιδιωτικών υπηρεσιών, αλλά και του επαγγελματικού φωτισμού. Για να καταστεί σήμερα ένας από τους ισχυρότερους, αλλά και πλέον υγιείς οικονομικά ομίλους, με περισσότερους από 5.000 εργαζόμενους. Ανάμεσα στους κεντρικούς στόχους της Goldair τα τελευταία χρόνια είναι η δημιουργία του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου, που εισέρχεται πλέον στην τελική ευθεία για την υλοποίησή του.
Η βεντάλια δραστηριοτήτων
Αυτό το μακρύ ταξίδι ξεκίνησε με την Goldair Airline Services που συστάθηκε το 1955 και δραστηριοποιείται στον τομέα της αντιπροσώπευσης αεροπορικών εταιρειών, παρέχοντας ένα πλήρες φάσμα υπηρεσιών για την ανάπτυξη της παρουσίας τους στην ελληνική αγορά. Σήμερα αντιπροσωπεύει πάνω από 20 αεροπορικές εταιρείες στον τομέα της μετακίνησης επιβατών και της μεταφοράς εμπορευμάτων.
Παράλληλα, η Goldair Handling είναι η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που λειτούργησε στην απελευθερωμένη ελληνική αγορά της επίγειας εξυπηρέτησης προς τρίτους, από το 1999, μετά την κατάργηση του μονοπωλιακού καθεστώτος, παρέχοντας υπηρεσίες επιβατών, αεροσκαφών και εμπορευμάτων. Σήμερα δραστηριοποιείται σε 26 αεροδρόμια στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα διαθέτει σημαντική και διευρυνόμενη παρουσία στο εξωτερικό.
Στον τομέα των εμπορευματικών μεταφορών και logistics ο όμιλος εισήλθε από το 1987 με την Goldair Cargo, η οποία έχει εξελιχθεί σε έναν από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της ανερχόμενης αυτής αγοράς. Με ιδιόκτητα logistic centers σε Αθήνα (85.000 τ.μ.) και Θεσσαλονίκη (7.500 τ.μ.), εξοπλισμένα με υπερσύγχρονο σύστημα διαχείρισης αποθηκών, η εταιρεία επεκτείνει διαρκώς τις δραστηριότητές της, ενώ η ολοκλήρωση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο αναμένεται να την απογειώσει.
Σε παρεμφερή πεδία εντοπίζεται η δραστηριότητα της Hellas Logistics που ιδρύθηκε το 2004, προσφέροντας ένα ευρύ φάσμα διεθνών μεταφορών (οδικές, εναέριες, θαλάσσιες) και υπηρεσίες logistics, με εξειδίκευση στη μεταφορά ευαίσθητων προϊόντων (φαρμακευτικά είδη και τρόφιμα) σε συνθήκες ελεγχόμενης θερμοκρασίας, σύμφωνα με τα πιο αυστηρά Διεθνή Πρότυπα Ποιότητας. Επίσης, η Mediterranean Logistics (MEDLOG) που ιδρύθηκε το 2009 με σκοπό την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών logistics, κυρίως για αθλητικό εξοπλισμό, διαθέτοντας ευρύ πελατολόγιο, μεταξύ των οποίων και ο πολυεθνικός κολοσσός Adidas.
Η πρώτη στις ράγες
Το 2014 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί έτος-σταθμός για τον όμιλο καθώς τότε μπήκε στις ράγες η Rail Cargo Logistics Goldair, που ήταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών και logistics στην Ελλάδα. Ως κοινοπραξία της Goldair Cargo Group και της Austrian Rail Cargo Group -από τις πιο εξειδικευμένες εταιρείες σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη, που εκτείνεται σε 16 χώρες-, η Rail Cargo Logistics Goldair έχει κάνει πράξη εδώ και μια δεκαετία την ελεύθερη αγορά σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.
Στον αστερισμό των θυγατρικών ανήκουν ακόμη η Brinks Aviation Security Services S.A. που ειδικεύεται σε υπηρεσίες προστασίας σε αεροδρόμια στην Ελλάδα, καθώς και η GoldLED που ιδρύθηκε το 2013 και δραστηριοποιείται στον τομέα του επαγγελματικού φωτισμού LED.
Τελευταίο «τέκνο» του Ομίλου Goldair είναι η Travellair, που ιδρύθηκε το 2021, με κύρια δραστηριότητα την οργάνωση και την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών (διαμονή, yachting, airport concierge, tours & activities, business trips κ.ά.).
Σε αναπτυξιακή τροχιά
Ο όμιλος σε όλες τις δραστηριότητές του συνεχίζει να κινείται σε αναπτυξιακή τροχιά παρά τις δυσκολίες, καταγράφοντας αυξημένες οικονομικές επιδόσεις. Ενδεικτικά, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία για τη χρήση του 2022, η Goldair Cargo κατέγραψε κύκλο εργασιών 98,75 εκατ. ευρώ έναντι 84,55 εκατ. ευρώ το 2021 (+16,79%), με τα καθαρά (μετά φόρων) κέρδη να πολλαπλασιάζονται στα 3,39 εκατ. ευρώ έναντι 445.524 ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Αντίστοιχα, η Goldair Handling πέτυχε κύκλο εργασιών ύψους 107,2 εκατ. ευρώ έναντι 70,1 εκατ. ευρώ το 2021, καταγράφοντας αύξηση κατά 52,81% και παραμένοντας σε κερδοφόρα τροχιά (καθαρά κέρδη 15,3 εκατ. ευρώ).
Η Goldair Α.Ε. είχε κύκλο εργασιών 15,97 εκατ. ευρώ έναντι 8,95 εκατ. ευρώ, με τα καθαρά κέρδη σχεδόν να δεκαπλασιάζονται σε 7,21 εκατ. ευρώ, έναντι 734.342 ευρώ στην προηγούμενη χρήση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, και το 2023 εξελίχθηκε με το ίδιο θετικό πρόσημο σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων, παρά τις διεθνείς αναταράξεις και τις συνέπειές τους στους τομείς όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Τούτο βέβαια ήταν αποτέλεσμα εργώδους προσπάθειας και σημαντικών επενδύσεων σε όλα τα μέτωπα. Στο πλαίσιο αυτό, η Goldair Handling εδραίωσε πέρυσι την ηγετική θέση της στον κλάδο, με τον αριθμό των πτήσεων που εξυπηρετήθηκαν στα 26 ελληνικά αεροδρόμια όπου δίνει το «παρών» να είναι αυξημένος κατά 9% σε σχέση με το 2022, αγγίζοντας τα επίπεδα του 2019. Παράλληλα, προχώρησε η εξαγορά της LGS Handling στην Κύπρο, που μετονομάστηκε σε Goldair Handling Cyprus, ενώ η εταιρεία εισήλθε στη Σερβία – και συγκεκριμένα στο αεροδρόμιο του Βελιγραδίου «Nikola Tesla» μέσω της θυγατρικής Goldair Handling Serbia. Πριν λίγες μέρες επελέγη μετά από διαγωνισμό και για το κομβικό αεροδρόμιο της Ινδίας Nagpur, σε συνέχεια της εισόδου της στα αεροδρόμια της Bagdogra και της Udaipur, το οποίο είναι το 36ο στο δίκτυο της εταιρείας.
Ακόμη, η Goldair Handling πραγματοποίησε σημαντική επένδυση ύψους 11 εκατ. ευρώ με την παραγγελία νέων λεωφορείων και εφοδίων πίστας, που στην πλειοψηφία τους χρησιμοποιούν βιώσιμες πηγές ενέργειας. Τέλος, εγκαινίασε το νέο Lounge στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας, ανακαίνισε τα υπάρχοντα Lounges στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» (εντός Σένγκεν) και στο αεροδρόμιο της Μύκονου, ενώ ετοιμάζει το νέο Lounge στο αεροδρόμιο της Ρόδου.
Αντίστοιχα, η Goldair Cargo το 2023 διατήρησε σταθερό τον αριθμό των αποστολών που διακίνησε και τον συνολικό όγκο φορτίων που διαχειρίστηκε παρά τη μειωμένη διαθεσιμότητα σε μεταφορικά μέσα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Επίσης, διατήρησε την κερδοφορία της παρά την εκτόξευση του κόστους καυσίμων και ενέργειας. Η εταιρεία ολοκλήρωσε πέρυσι την επένδυση και λειτουργία της νέας αποθήκης έκτασης 4.000 τ.μ. στην ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου Κρήτης, ενώ προχώρησε στην αγορά νέας, σύγχρονης, στεγασμένης αποθηκευτικής εγκατάστασης στον Ασπρόπυργο Αττικής, έκτασης 14.000 τ.μ., μια επένδυση ύψους 13 εκατ. ευρώ. Σταθερότητα στα οικονομικά αποτελέσματα επέδειξε και η Rail Cargo Logistics Goldair παρά την αισθητή μείωση του σιδηροδρομικού έργου λόγω του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη και των καταστροφών από τις πλημμύρες στη Θεσσαλία.
Το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Την ίδια ώρα, το στρατηγικής σημασίας project για το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο μετά από πολυετή προβλήματα εισέρχεται σε φάση υλοποίησης. Πρόκειται για μια επένδυση άνω των 200 εκατ. ευρώ, που είναι η μεγαλύτερη στον χώρο των logistics στην Ελλάδα και το δεύτερο μεγαλύτερο επενδυτικό σχέδιο εν γένει στην Αττική μετά το Ελληνικό.
Η ΘΕΚ Α.Ε. κατέθεσε τον φάκελο αδειοδότησης του κέντρου στο υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ οι τελικές μελέτες του έργου βρίσκονται σε φάση πλήρους ολοκλήρωσης. Ετσι, εντός του 2024 θα εκκινήσει και το κατασκευαστικό έργο, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι στόχος είναι να υπάρξει ανάδοχος έως τα τέλη Φεβρουαρίου. Το project θα αναπτυχθεί στην έκταση των 588 στρεμμάτων ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ και θα περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια 235.000 τ.μ. Με την ολοκλήρωσή του θα μπορεί να εξυπηρετήσει ένα ευρύ φάσμα διεθνούς και ευρωπαϊκού πελατολογίου με αυξημένες και ιδιαίτερες απαιτήσεις, καθιστώντας τη χώρα μας επίκεντρο συνδυασμένων μεταφορών και αποθήκευσης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά και πόλο έλξης σύνθετων δραστηριοτήτων στον τομέα των διαμεταφορών και της ελαφράς μεταποίησης. Σημειώνεται ότι σχήμα Hellenic Train (της Goldair) – Damco είναι ανάδοχος του διαγωνισμού και για το Θριάσιο ΙΙ που θα αναπτυχθεί στην όμορη έκταση 1.450 στρεμμάτων, κυριότητας ΟΣΕ, με το κόστος του έργου ανέρχεται σε 696 εκατ. ευρώ.
Το Θριάσιο, η είσοδος στην Ινδία και η επέκταση στην Ευρώπη
Το «business stories» συνομίλησε με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο του Ομίλου Goldair Καλλίνικο Καλλίνικο, ο οποίος περιέγραψε τις προτεραιότητες και τους στόχους του για το επόμενο διάστημα.
– Ποια είναι τα πεδία στα οποία θα ρίξει φέτος το βάρος του ο Ομιλος Goldair;
Οι υποδομές αποτελούν πάντα τον κύριο στόχο του Ομίλου Goldair για την ανάπτυξη και την προσφορά ολοκληρωμένων υπηρεσιών στους τομείς δραστηριότητάς του, καθώς και η ενδυνάμωση του στελεχιακού και εργατικού δυναμικού της εταιρείας ως ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες με πάνω από 4.800 απασχολούμενους εντός Ελλάδος.
– Στη χρήση του 2022 υπήρξαν θετικές οικονομικές επιδόσεις σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς σας παρά τις προκλήσεις και τις γενικότερες δυσκολίες. Πώς κινήθηκαν τα αποτελέσματα το 2023 και ποια εκτίμηση κάνετε για την τρέχουσα χρονιά;
Η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας καθώς και η επαναφορά της τουριστικής κίνησης σε επίπεδα καλύτερα του 2019 διατήρησαν την καλή πορεία των εταιρειών του Ομίλου Goldair το 2023, δίνοντας τη δυνατότητα για σημαντικές επενδύσεις σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς του. Για την τρέχουσα χρονιά, ελπίζουμε στη συνέχιση ανάπτυξης της οικονομίας με σταθερούς ρυθμούς ενώ παράλληλα στοχεύουμε στην οργάνωση και βελτίωση της αγοράς εργασίας, που παρουσίασε και τη μεγαλύτερη αποσταθεροποίηση στην μετά COVID εποχή. Για το project του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου βρισκόμαστε πλέον -μετά από αρκετά χρόνια καθυστερήσεων- σε φάση εκκίνησης. Η εκτίμησή μας είναι ότι το 2024 θα είναι χρονιά σημαντικών εξελίξεων για το Θριάσιο. Η ολοκλήρωση της αδειοδότησης ως επιχειρηματικού πάρκου θα δρομολογήσει την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου για ένα τόσο σημαντικό και αναγκαίο έργο υποδομής.
– Ανακοινώσατε πρόσφατα την είσοδο της Goldair Handling στο αεροδρόμιο της Nagpur στην Ινδία. Ποιες άλλες κινήσεις και σε ποια πεδία να αναμένουμε το επόμενο διάστημα;
Η Ινδία αποτελεί ένα πολύ σημαντικό project για εμάς. Πρόκειται για μια τεράστια αγορά και η εδραίωσή μας σε αυτή αποτελεί στόχο της επόμενης 10ετίας. Παράλληλα, συνεχίζουμε την επέκτασή μας στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω της εισόδου στη Σερβία και στο αεροδρόμιο του Βελιγραδίου.
– Ως επικεφαλής ενός ισχυρού ομίλου με ευρύ αντικείμενο, ποια είναι η εκτίμησή σας κυρίως για το στοίχημα ανάδειξης της Ελλάδας σε διεθνή κόμβο εμπορευματικών μεταφορών;
Η Ελλάδα διατηρεί ακόμα το στρατηγικό πλεονέκτημα στο να γίνει διεθνής κόμβος μεταφοράς εμπορευμάτων, αλλά δυστυχώς η μεγάλη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση εμπορευματικών κέντρων (Θριάσιο, Γκόνος), οι ελλείψεις και δυσλειτουργίες του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και η έλλειψη διασύνδεσης με σημαντικά λιμάνια της χώρας εμποδίζουν τη γρήγορη υλοποίηση του στόχου.
– Σχετικά με το θέμα του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου, εκκρεμεί ήδη η προσφυγή σας στο ΣτΕ. Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Η εταιρεία μας συμμετείχε στον διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του λιμένα Βόλου και συνεχίζει να έχει έντονο ενδιαφέρον για τη λειτουργία και ανάπτυξη ενός τόσο σημαντικού λιμανιού για τις εμπορευματικές μεταφορές. Για να μπορέσει η χώρα να γίνει διαμετακομιστικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη θα πρέπει να έχει σε πλήρη λειτουργία τρεις κύριες υποδομές: εμπορευματικά κέντρα, σιδηροδρομικές υποδομές και λιμάνια. Σε αυτά πιστεύουμε και σε αυτά επενδύουμε.
Διαβάστε ακόμη
POS: Μετά την παράταση έρχονται και μειώσεις για μικροποσά
Οι ειδικοί προειδοποιούν: Θα «πνιγούμε» στα σκουπίδια
Πλειστηριασμοί: Με βαπόρι και… Μύκονο τα επόμενα σφυριά (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ