Της Μαριάννας Τζάννε
Σε κόμβο έρευνας και καινοτομίας για την ανάπτυξη νέων εφαρμογών που φιλοδοξούν να κατακτήσουν τις αγορές της Λατινικής Αμερικής μετατρέπει την Beat, ο Γερμανικός κολοσσός της Daimler του ομίλου Μercedes Βenz, υλοποιώντας μια νέα μεγάλη ιδιωτική επένδυση στην καρδιά της Αθήνας, που υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια ευρώ την επόμενη διετία.
Με το νέο γύρο χρηματοδότησης, οι Γερμανοί θα επενδύσουν μαζί με το τίμημα της εξαγοράς πάνω από 210 εκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα, η οποία αναβαθμίζεται σε κέντρο στρατηγικής ανάπτυξης για τον δαιδαλώδης επιχειρηματικό όμιλο. Αυτός ο σχεδιασμός μεγαλώνει θεαματικά τις ανάγκες της εταιρείας σε προσωπικό, δημιουργώντας την επόμενη χρονιά 200 νέες θέσεις εργασίας.
Το «Τhe Orbit» όπως θα είναι το όνομα των νέων γραφείων της διεθνοποιημένης πλέον ηλεκτρονικής πλατφόρμας κλήσης ταξί, θα στεγαστεί στο κτίριο της Noval του ομίλου Βιοχάλκο στην Λ. Κηφισίας και θα είναι έτοιμο τον προσεχή Μάιο.
Το κέντρο έρευνας και καινοτομίας θα αναπτύξει τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης, Machine Learning και Big Data, με βασικό στόχο να προσελκύσει έλληνες και ξένους επιστήμονες. «Κάποια ταλέντα από το εξωτερικό για να έρθουν στην Ελλάδα έχουν την απαίτηση να εργαστούν σε ένα περιβάλλον, με προχωρημένες τεχνολογίες και ένα καλό πακέτο αποδοχών. Αυτό πιστεύουμε ότι θα το πετύχουμε». Όπως εξηγεί ο κ. Νίκος Δρανδάκης, ιδρυτής της Βeat και διευθύνων σύμβουλος, ο νέος χώρος θα αξιοποιηθεί παράλληλα και για την διοργάνωση μεγάλων events με την πρόσκληση εκπροσώπων από τον κόσμο της τεχνολογίας, επιστημόνων, επιχειρηματιών, designers.
O κ. Δρανδάκης αποφεύγει να σχολιάσει το ακριβές ποσό της νέας επένδυσης της Daimler, επιβεβαιώνει ωστόσο το πλάνο επέκτασής της και το γεγονός ότι έχει την απόλυτη στήριξη του μετόχου της.
Για την μεγάλη επένδυση δεν αποκλείεται να υπάρξει και δεύτερος γύρος χρηματοδότησης πριν συμπληρωθεί η διετία, καθώς η εταιρεία βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη, ανοίγοντας τα φτερά της σε μεγάλες και πολύ απαιτητικές διεθνείς αγορές.
Σήμερα, η Beat είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εφαρμογές κλήσης ταξί από κινητό, με πάνω από 5 εκατομμύρια εγγεγραμμένους επιβάτες και 200.000 εγγεγραμμένους οδηγούς παγκοσμίως. Εκτός από την Αθήνα, όπου και παρέχει τις υπηρεσίες της με 1 εκατομμύριο χρήστες, η Beat έχει επεκταθεί στη Λατινική Αμερική όπου δραστηριοποιείται στη Λίμα (Περού), το Σαντιάγκο (Χιλή) και τη Μπογκοτά (Κολομβία) και από την επόμενη χρονιά θα επεκταθεί σε Μεντεγίν και Κάλι (Κολομβία) ενώ από τις αρχές του χρόνου θα επιστρέψει στο Μεξικό και το επόμενο καλοκαίρι στην Αργεντινή.
Με πληθυσμό 21,3 εκατομμύρια, η πόλη του Μεξικού είναι η μεγαλύτερη μητροπολιτική περιοχή του δυτικού ημισφαιρίου και η μεγαλύτερη ισπανόφωνη πόλη στον κόσμο, στην οποία έχει προβάδισμα η Uber. Η Beat έχει ξεκινήσει να στελεχώνει την τοπική ομάδα, η οποία θα απαρτίζεται αρχικά από 50 περίπου εργαζομένους, και σχεδιάζει στρατηγικές και καμπάνιες για την προσέλκυση οδηγών κι επιβατών.
Το 1/3 της μεγάλης επένδυσης αφορά την Αθήνα
Από το ύψος της συνολικής επένδυσης της Daimler στην Ελλάδα, υπολογίζεται ότι το 1/3 θα απορροφηθεί για τις δραστηριότητες της Beat στην εσωτερική αγορά και το υπόλοιπο για την επέκταση σε όλες τις χώρες της Λατινικής Αμερικής.
Η Daimler έχει επιλέξει την Beat ως όχημα για την διείσδυσή της στις μεγάλες αυτές αγορές, στις οποίες η εταιρεία έχει καταφέρει να ανταγωνίζεται διεθνή μεγαθήρια όπως η Κινεζικών συμφερόντων Didi Chuxing, η οποία εκτόπισε από την ασιατική αγορά την Αμερικάνικη Uber.
Ήδη, η Beat έχει καταφέρει να ρίξει από το βάθρο της πρώτης θέσης την αμερικανική εφαρμογή, στην Λίμα, έχοντας στο πελατολόγιό της 2 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες.
Για το 2019, η εταιρεία σχεδιάζει την ανάπτυξη νέων προϊόντων ειδικά για τη Λατινική Αμερική, προκειμένου να καλύψει διαφορετικές ανάγκες, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις της κάθε αγοράς.
Η Beat εξετάζει την παροχή υπηρεσιών στο κομμάτι των μετακινήσεων, οι οποίες θα περιλαμβάνουν τον συνεπιβατισμό (ride sharing), με επιμερισμό του κόστους ανάμεσα στους επιβάτες. Αυτό συνεπάγεται πιο οικονομικές διαδρομές και μεγαλύτερα έσοδα για τον οδηγό καθώς θα αμοίβεται από δύο πλευρές. Επιπλέον, η Beat σκοπεύει να επεκταθεί και στο κομμάτι των πολυτελών μετακινήσεων (μεγαλύτερα οχήματα, πιο πολυτελείς μάρκες, έξτρα υπηρεσίες κ.α), διαπιστώνοντας ότι αγορές όπως για παράδειγμα της Χιλής είναι πρόθυμες να υποστηρίξουν αυτού του είδους τις υπηρεσίες. Επόμενο βήμα θα είναι υπηρεσίες ηλεκτρικών scooter (ηλεκτρονικό πατίνι) αντί ΙΧ για κοντινές αποστάσεις, μια τάση ευρέως διαδεδομένη στην Βόρειο Αμερική. Ανάλογες υπηρεσίες δοκιμάζει αυτή την περίοδο, το My Taxi (η διεθνής πλατφόρμα της Daimler) στην αγορά της Λισσαβόνας στην Πορτογαλία με στόχο να επεκταθεί σε Παρίσι, Λονδίνο, πιθανότατα και στην Αθήνα.
Η Beat, έχει επιτύχει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 100% κατά τα τελευταία χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι κάθε χρόνο διπλασιάζει τον αριθμό των διαδρομών που πραγματοποιούνται μέσω της εφαρμογής της.
Ταυτόχρονα, έχει διπλασιάσει και τις θέσεις εργασίας της. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές του 2017, όταν και ολοκληρώθηκε η εξαγορά της από τη Daimler, η Beat είχε λιγότερους από 150 εργαζομένους, ενώ σήμερα απασχολεί 400 άτομα και ο αριθμός τους διαρκώς αυξάνεται. Το 50% των εργαζομένων της Beat βρίσκεται στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα και πρόκειται κυρίως για προσωπικό υψηλού μορφωτικού επιπέδου με εξειδικεύσεις σε διάφορους τομείς της Πληροφορικής και της Επιχειρησιακής Ανάπτυξης.
Στην Αθήνα, η Beat έχει πάνω από 8.000 συνεργαζόμενους οδηγούς, από τους οποίους οι ενεργοί υπολογίζονται σε 6.000. Το προηγούμενο διάστημα η εφαρμογή αντιμετώπισε κάποιες καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πελατών της, ως αποτέλεσμα της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης, καθώς κλήθηκε να καλύψει και το κενό της Uber. Ωστόσο ήδη το πρόβλημα έχει ομαλοποιηθεί και από την νέα χρονιά η ανταπόκριση της Beat θα είναι 100%.