Τι μπορεί να συνδέει μια ελληνική ποτοποιία με τον Πύργο του Αϊφελ και με την υψηλότερη διάκριση στην Πόλη του Φωτός; Την απάντηση δίνει η μακρά ιστορία της Ν.Γ. Καλλικούνης Α.Ε., της παλαιότερης εγχώριας ποτοποιίας, που αποτελεί ταυτόχρονα και την παλαιότερη εν λειτουργία ελληνική μεταποιητική επιχείρηση.

Μια ιστορία που ξεκινά το μακρινό 1850 και φτάνει μέχρι σήμερα, όπου η εταιρεία, πάντα στα χέρια της οικογένειας Καλλικούνη, εξακολουθεί αδιάκοπα να δίνει το «παρών» με τα προϊόντα της τόσο στην ελληνική όσο και στις ξένες αγορές.

Το ξεκίνημα και το Παρίσι

Η αφετηρία βρίσκεται πριν από 174 χρόνια, όταν ο Γ. Καλλικούνης ιδρύει στην Καλαμάτα το πρώτο ατμοκίνητο «Πνευματοποιείο»,  εξοπλισμένο με άμβυκες απόσταξης από τη Γαλλία. Εχοντας σπουδάσει Χημεία στην Τεργέστη και συνδυάζοντας φαντασία και γνώση με μια μεγάλη ποικιλία αρωματικών φυτών, φρούτων και ριζών από την πλούσια φύση της Νότιας Ελλάδας, δημιουργεί μία μεγάλη σειρά λικέρ και αποσταγμάτων με πρωτόγνωρες γεύσεις και λεπτά αρώματα.

Το «βλέμμα» του, ωστόσο, έφτανε πολύ μακρύτερα από τη μικρή και ιδιαίτερα περιορισμένη τότε ελληνική αγορά. Ετσι, σε σύντομο χρονικό διάστημα, μόλις το 1859, αρχίζει η πορεία των προϊόντων της εταιρείας στις ξένες αγορές και στις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις.
Αναμφισβήτητα σημείο αναφοράς στη διαδρομή της είναι η συμμετοχή στην Παγκόσμια Εκθεση στο Παρίσι το 1900, στην περίφημη Exposition Mondiale, όπου κερδίζει το πρώτο χρυσό βραβείο για τα λικέρ και το brandy της μέσα στην ίδια την πατρίδα του brandy. Η Παγκόσμια Εκθεση του 1900 έμεινε στην ιστορία για πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων και το γεγονός ότι αποτέλεσε την επίσημη πρώτη για τον Πύργο του Αϊφελ. Το εμβληματικό μνημείο κατασκευάστηκε το 1889 από τον μηχανικό Γουστάβο Αϊφελ με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από τη Γαλλική Επανάσταση, αλλά και για την Παγκόσμια Εκθεση του Παρισιού το 1900 με θέμα την Τεχνολογία και την Πρόοδο.

Σε αυτή την έκθεση συμμετείχε και η Ελλάδα, ως νεοσύστατο κράτος, με τα λικέρ και τα κονιάκ της Ποτοποιίας Καλλικούνη κερδίζοντας το χρυσό βραβείο. Το ελληνικό περίπτερο μάλιστα βρισκόταν στο Grand Palais που μαζί με το Petit Palais χτίστηκαν ως εκθεσιακοί χώροι με αφορμή την έκθεση, ενώ σήμερα λειτουργούν αμφότερα ως μουσεία καλών τεχνών. Για την πρωτοφανή επιτυχία της Ποτοποιίας διοργανώθηκε τότε εορταστική εκδήλωση στην ελληνική πρεσβεία στο Παρίσι και αργότερα στην Καλαμάτα ο βασιλιάς Γεώργιος απένειμε στον Νικόλαο Καλλικούνη τον Ασημένιο Σταυρό των Ιπποτών ως αναγνώριση των υπηρεσιών του στην Ελληνική Βιομηχανία.

Μετά την κατάκτηση της ανώτατης αυτής διάκρισης στο Παρίσι, το Brandy Καλλικούνη μπήκε στο μενού και στην κάβα του ιστορικού εστιατορίου «Café Des Anglais», σημείο συνάντησης καλλιτεχνών και διανοουμένων της εποχής, ενώ ο τότε διάσημος chef Αντόλφ Ντουγκλερέ το σέρβιρε στους επιφανείς πελάτες του.

Το σημερινό εκτόπισμα

Με αυτή τη σπουδαία κληρονομιά, η Ποτοποιία Καλλικούνη συνέχισε την πορεία της αδιάκοπα τις επόμενες δεκαετίες, επιδεικνύοντας αξιοθαύμαστη αντοχή απέναντι σε πολέμους και μεγάλες οικονομικές κρίσεις. Το μόνο βέβαιο ωστόσο είναι ότι δεν παρέμεινε στάσιμη, αρκούμενη στις δάφνες του παρελθόντος της. Κάθε γενιά που διαδέχθηκε στο τιμόνι την προηγούμενη έβαλε το δικό της λιθαράκι ώστε η εταιρεία να συνεχίσει να υπάρχει και να ξεχωρίζει για τα προϊόντα της. Το πρώτο και κύριο στοίχημα ήταν ακριβώς η διατήρηση και βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων, αλλά σταδιακά και η διεύρυνση της γκάμας, ανάλογα με τις τάσεις κάθε εποχής.

Σήμερα, με την τέταρτη γενιά στα ηνία, αλλά και με την πέμπτη να έχει αναλάβει ενεργό ρόλο, η Ν.Γ. Καλλικούνης Βιομηχανία Ποτών Αποσταγμάτων και Ελαίων, διατηρώντας πάντα την έδρα της στην περιοχή της Καλαμάτας, διοικείται από τον Γεώργιο και τον Βασίλειο Καλλικούνη, πρόεδρο και αντιπρόεδρο-διευθύνοντα σύμβουλο αντίστοιχα.

Πέραν των παραδοσιακών ελληνικών ποτών, όπως είναι το ούζο, το τσίπουρο και η μαστίχα, αλλά και των διακεκριμένων brandy, τα προϊόντα που αποστάζει η Καλλικούνης περιλαμβάνουν αρωματικές βότκες, ρούμι, τζιν, σαμπούκα, τεκίλα, ουίσκι, βερμούτ, σναπ και λικέρ όλων των γεύσεων. Ετσι, αν και ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, πετυχαίνει αφενός να διατηρεί πελάτες πιστούς εδώ και δεκαετίες, αφετέρου να απευθύνεται και στο νεότερο ηλικιακά καταναλωτικό κοινό. Ολα αυτά, σε συνδυασμό με το βασικό όπλο της αδιαπραγμάτευτης ποιότητας, αποδίδουν καρπούς σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων, διασφαλίζοντας την περαιτέρω μακροζωία της ιστορικής αυτής επιχείρησης.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΛΙΚΟΥΝΗΣ: «Αφοσίωση στην παράδοση με συνεχή βελτίωση των προϊόντων»

Το «business stories» είχε μια ενδιαφέρουσα συνομιλία με τον πρόεδρο της Ν.Γ. Καλλικούνης Α.Ε., Γεώργιο Καλλικούνη, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορική διαδρομή και τους μεγάλους σταθμούς της οικογενειακής επιχείρησης, στα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, στις οικονομικές επιδόσεις, στα νέα προϊόντα και τις επόμενες συμφωνίες που υπάρχουν στα σκαριά.

– Μιλήστε μας κατ’ αρχάς για τη διαδρομή της εταιρείας, η οποία φέτος συμπληρώνει 174 χρόνια λειτουργίας. Πώς ξεκίνησε και ποιοι ήταν οι μεγάλοι σταθμοί;

Η ιστορία της εταιρείας ξεκινάει το 1850, όταν ο Γ. Καλλικούνης ιδρύει στην Καλαμάτα το πρώτο ατμοκίνητο «Πνευματοποιείο»,  εξοπλισμένο με τα καλύτερα μηχανήματα απόσταξης και παραγωγής ποτών της εποχής. Με σπουδές Χημείας στην Τεργέστη και συνδυάζοντας φαντασία και γνώση με μια μεγάλη ποικιλία αρωματικών φυτών, φρούτων, ριζών και λουλουδιών,  επιτυγχάνει την παραγωγή μιας μεγάλης σειράς λικέρ και αποσταγμάτων με πρωτόγνωρες υπέροχες γεύσεις. Φύλλα δάφνης, μέντας, αψιθιάς, ρίζες αγγελικής, αλόης, πικρόξυλο, σπόροι κέδρου, γλυκάνισου, κόλιαντρου, κακουλές, δάκρυ μαστίχας και πολλά άλλα διαβρέχονται με οινόπνευμα και αποστάζονται σε χάλκινους άμβυκες.

Γεώργιος Καλλικούνης, πρόεδρος της εταιρείας

Τα προϊόντα της Ποτοποιίας αποκτούν μεγάλη φήμη. Μάλιστα, το 1894 ο ποιητής Γεώργιος Σουρής σε ταξίδι του στην Καλαμάτα δοκίμασε τα ποτά του Καλλικούνη και έγραψε γι’ αυτά στον «Ρωμηό». Επίσης, ο βασιλιάς Γεώργιος Α’ επισκέφθηκε το εργοστάσιο Καλλικούνη και απένειμε στον Ν. Καλλικούνη τον Αργυρό Σταυρό του Ιππότη του Σωτήρος.

Το 1900 η Ποτοποιία Καλλικούνη συμμετείχε στη μεγάλη Διεθνή Εκθεση στο Παρίσι, την Exposition Mondiale, όπου και βραβεύτηκε με το χρυσό βραβείο για τα λικέρ και τα brandy της. Θα πρέπει να σημειώσω ακόμη ότι ο διάσημος Eλληνας χαράκτης και ζωγράφος Γαλάνης, μαθητής του Tουλούζ Λοτρέκ, φιλοτέχνησε διαφημιστική αφίσα για το Λικέρ Καλαμών, η οποία εκτίθεται στην αίθουσα τέχνης Ηρακλειδών μαζί με έργα του Λοτρέκ. Αργότερα, το 1960, o βασιλιάς Παύλος απένειμε στην Ποτοποιία μας τον τιμητικό τίτλο του Προμηθευτού της Βασιλικής Αυλής.
Στα νεότερα χρόνια, το 1998, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης σε εκδήλωση του ΕΒΕΑ τίμησε την Ποτοποιία Καλλικούνη απονέμοντάς της το Βραβείο «Επιχείρηση και Παράδοση», ενώ το 2015 στον πλέον έγκριτο διαγωνισμό για αλκοολούχα ποτά, στο International Wines And Spirits Competition στο Λονδίνο, βραβεύεται το Old Sport Dry Gin και το 2016 το Vermouth Pikron της εταιρείας. Ακόμη, το 2019 η εταιρεία βραβεύτηκε για τη συνολική προσφορά της με το βραβείο «Θαλής ο Μιλήσιος», όπως και το 2021 σε τιμητική εκδήλωση από τον Δήμο Καλαμάτας.

Η διαδρομή συνεχίστηκε αδιάλειπτα στον χρόνο με τις επόμενες γενιές της οικογένειας και πλέον με την πέμπτη γενιά,  η οποία εκπροσωπείται επάξια από τον Ν.Γ. Καλλικούνη, χημικό μηχανικό, και τον Ν.Β. Καλλικούνη, μηχανολόγο ηλεκτρολόγο.

– Η εταιρεία έχει αποσπάσει δηλαδή δεκάδες βραβεία.

Πράγματι, 46 χρυσά βραβεία, μετάλλια, Διπλώματα Τιμής σε εκθέσεις ποτών και κρασιών από τη Μασσαλία έως και το Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ πιστοποιούν την ανωτερότητα και την ποιότητα των προϊόντων Καλλικούνη.

Βασίλειος Καλλικούνης, αντιπρόεδρος και CEO

Τα «μυστικά» της αντοχής

– Πώς άντεξε η εταιρεία τόσα χρόνια στην αγορά; Ποια είναι τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα;

Το κύριο συστατικό της αντοχής της είναι η αφοσίωση και η συνεχής προσπάθεια βελτιστοποίησης των διαδικασιών και των προϊόντων. Επίσης, η μεγάλη ψυχική αντοχή και η επιμονή στη συνέχεια για την αντιμετώπιση των δυσκολιών, οι οποίες πολλές φορές είναι ανυπέρβλητες και φαντάζουν αξεπέραστες, όπως οι πολεμικές περίοδοι και οι μεγάλες οικονομικές κρίσεις. Η εταιρεία μας εστιάζει στο συγκριτικό πλεονέκτημα της ευελιξίας και της δυνατότητας που έχει αποκτήσει χάρη στη μεγάλη και συσσωρευμένη εμπειρία, αλλά και στη σημαντική επιστημονική γνώση και τεχνογνωσία να συνθέτει και να παράγει νέα καινοτόμα και ανταγωνιστικά προϊόντα.

– Από αυτή την πλούσια πορεία, τι έχετε κρατήσει από τις προηγούμενες γενιές της οικογένειάς σας;

Η σημαντικότερη παρακαταθήκη που μεταβιβάστηκε από τις προηγούμενες γενιές είναι η πίστη και η αφοσίωση στη συνέχεια της διαδρομής της Ποτοποιίας με συνεχή βελτίωση των προϊόντων.

– Ποια είναι τα προϊόντα που παράγει σήμερα η Ποτοποιία Καλλικούνη και ποια από αυτά θεωρείτε ότι την κάνουν να ξεχωρίζει στις προτιμήσεις των καταναλωτών;

Η εταιρεία μας παράγει σημαντικό αριθμό αλκοολούχων ποτών. Κύρια θέση κατέχουν τα παραδοσιακά αποστάγματα Ούζο και Μαστίχα Καλλικούνη, το Old Sport Gin, το Vermouth Pikron, βασισμένο σε παλιά συνταγή του 1905, τα Bitters με αρωματικά εκχυλίσματα βοτάνων, το Ρακόμελο και το Brandy Alexander. Να τονίσω ότι η παραγωγή υψηλής ποιότητας brandy είναι η πλέον απαιτητική διαδικασία της Ποτοποιίας. Η διαδικασία της απόσταξης, ο διαχωρισμός των κλασμάτων και τέλος η παλαίωση της «καρδιάς» σε δρύινα βαρέλια απαιτεί εξειδικευμένη επιστημονική γνώση, εμπειρία και αναπτυγμένη αίσθηση του προϊόντος. Το Brandy Alexander συνδυάζει όλα τα παραπάνω: είναι ένα προϊόν που παραμένει σε δρύινα βαρέλια των 250 λίτρων από 3 έως και 20 χρόνια και αποκτά με τον χρόνο μια βελούδινη υφή, ένα ιδιαίτερο άρωμα από την ανταλλαγή αρωμάτων με το ξύλο της δρυός, μία μοναδική γεύση και παρατεταμένη επίγευση.

Ο ανταγωνισμός, οι εξαγωγές και οι επιδόσεις

– Πώς χαρακτηρίζετε την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά δεδομένου και του έντονου ανταγωνισμού; Η εταιρεία διαθέτει προσβάσεις στο καταναλωτικό κοινό;

Στην αγορά των αλκοολούχων ποτών υπάρχει μεγάλος και σκληρός ανταγωνισμός από πολυεθνικές εταιρείες που δαπανούν μεγάλα ποσά για την προώθηση των προϊόντων τους. Η εταιρεία μας έχει πρόσβαση στο καταναλωτικό κοινό μέσω ορισμένων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, μεγάλων ξενοδοχείων και εξειδικευμένων σημείων πώλησης, όπως οι κάβες ποτών. Επίσης, το Old Sport Gin και το Ούζο Xenia έχουν ξεχωριστή παρουσία και πωλούνται σε όλα τα Duty Free.

– Σε πόσες και ποιες χώρες κάνετε εξαγωγές και τι ποσοστό επί των πωλήσεων αντιπροσωπεύουν αυτές;

Τα προϊόντα μας εξάγονται στην Αγγλία, στην Ολλανδία, στο Βέλγιο, στην Ιταλία, στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Κύπρο, στο Ισραήλ και τη Γερμανία. Οι εξαγωγές αντιπροσωπεύουν το 30% των συνολικών πωλήσεων.

– Σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων, είστε ικανοποιημένος από την πορεία της εταιρείας; Με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία για τη χρήση του 2022 ο κύκλος εργασιών ήταν σημαντικά αυξημένος, στα 3,8 εκατ. ευρώ. Πώς κινείται μέχρι τώρα η φετινή χρονιά;

Οι πωλήσεις της εταιρείας μας για το 2024 θα ανέλθουν στο ποσό των 4,5 εκατ. ευρώ και το 2025 εκτιμώ ότι θα ξεπεράσουν τα 5 εκατ. ευρώ.

Νέα κανάλια και προϊόντα

– Ποια είναι τα σχέδια σας για το μέλλον σε επίπεδο νέων προϊόντων και συνεργασιών;

Προσβλέπουμε σε σημαντική αύξηση των εξαγωγών σε ΗΠΑ και Γερμανία μέσω συνεργασιών με μεγάλες εταιρείες διανομής. Ηδη μια ιδιαίτερα σημαντική συνεργασία της εταιρείας έχει ξεκινήσει με μια μεγάλη εταιρεία διανομής ποτών στις ΗΠΑ στον τομέα της παραγωγής βότκας υψηλών προδιαγραφών και υψηλής καθαρότητας. Στο επίπεδο των νέων καινοτόμων προϊόντων παράγεται ήδη και πρόκειται να εμπλουτιστεί με νέες γεύσεις μία σειρά έτοιμων ανθρακούχων κοκτέιλ χαμηλού αλκοολικού τίτλου. Ακόμη, μια νέα σειρά προϊόντων, τα cream liqueurs, με βάση την κρέμα γάλακτος και γεύσεις όπως πραλίνα, λεμόνι, σοκολάτα και φουντούκι θα εισαχθούν στην αγορά στις αρχές του 2025.

Διαβάστε ακόμη 

Η Θεσσαλονίκη αλλάζει πρόσωπο: Τα μεγάλα projects (pics) 

Δημόσιο κατά ιδιωτών για τους δασικούς χάρτες

Boeing: Αποχωρεί ο επικεφαλής λομπίστας Ζιάντ «Ζ» Οτζακλι εν μέσω ανασχηματισμού της ηγεσίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα