Τρεις μήνες μετά την απώλεια του ιδρυτή Μπόρις Μουζενίδη, τον περασμένο Μάρτιο, από επιπλοκές του κορωνοϊού και με την πανδημία να έχει στερήσει σχεδόν το 95% του συνολικού τζίρου, η Mouzenidis Travel Greece του ομίλου Μουζενίδη, που έχει κάνει συνώνυμο το όνομά του όλα αυτά τα χρόνια με τον ελληνορωσικό τουρισμό, προσέφυγε πριν από λίγες ημέρες στη λύση της διαδικασίας εξυγίανσης, έχοντας ένα άνοιγμα στην ελληνική αγορά, κατά τις πληροφορίες, περίπου στα 65-70 εκατ. ευρώ.
Κατά σύμπτωση, οι αρνητικές εξελίξεις στον tour operator που διακινεί τον μεγαλύτερο αριθμό Ρώσων επισκεπτών στη χώρα μας μέσω και της αεροπορικής του Ellinair έγιναν γνωστές την ίδια στιγμή που, έστω και καθυστερημένα, από την ερχόμενη Δευτέρα 28 Ιουνίου ανοίγουν για πρώτη φορά 39 πτήσεις από τη Ρωσία προς ελληνικούς προορισμούς, με τη ζήτηση μάλιστα, όπως αναφέρουν πηγές, να καταγράφεται σε αυτή τη δεδομένη συγκυρία υψηλή από τη ρωσική αγορά, αν και ο κορωνοϊός και η μετάλλαξη «Δέλτα» μπορεί και πάλι να φέρουν πολύ σύντομα ανατροπές.
Οι εξελίξεις στον όμιλο, με ιστορία 25 ετών και ένα πλήρως καθετοποιημένο μοντέλο με πληθώρα εταιρειών στην ομπρέλα του σε όλη την τουριστική αλυσίδα -μεταξύ των οποίων και την αεροπορική Ellinair-, είναι καταιγιστικές και αναμένονται κι άλλες στη συνέχεια, με την εταιρεία να έχει προχωρήσει ήδη από τις 17 Ιουνίου και έως τα μέσα Ιουλίου σε προσωρινή αναστολή των εργασιών της για τις δραστηριότητες στην Ελλάδα.
«Οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου Mouzenidis και το δίκτυο του εξωτερικού λειτουργούν κανονικά, συνεχίζοντας αδιάκοπα το έργο τους, ενώ παρά τη δύσκολη χρονική συγκυρία στοχεύουν στην ενδυνάμωση του ομίλου», αναφέρει επισήμως η Mouzenidis Travel Greece, η οποία παλεύει να βρει λύση μέσω της δικαστικής οδού και της διαδικασίας εξυγίανσης.
Ο ιδρυτής του ομίλου, Μπόρις Μουζενίδης, έχασε τη ζωή του τον περασμένο Μάρτιο από επιπλοκές του κορωνοϊού, την ώρα που η πανδημία είχε στερήσει σχεδόν το 95% από τον συνολικό τζίρο του ταξιδιωτικού οργανισμού του
Η Ellinair
Ανεπισήμως, διεργασίες πραγματοποιούνται σε όλα τα επίπεδα, με τη διοίκηση υπό την προεδρία του κ. Ιωάννη Μουζενίδη, γιο του Μπόρις, να αναζητεί λύσεις και φυσικά επενδυτές.
Ξεκινώντας από την αεροπορική του ομίλου Ellinair, με έδρα τη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία έχει αναστείλει τις πωλήσεις εισιτηρίων, κάτι το οποίο θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Σημειωτέον ότι η εταιρεία, πέραν της χρήσης των οριζόντιων μέτρων στήριξης που έθεσε σε εφαρμογή το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης λόγω της πανδημίας, έχει απευθύνει ήδη από πέρυσι αίτημα για απευθείας κρατική ενίσχυση λόγω της παντελούς κατάρρευσης της αεροπορικής κίνησης εξαιτίας της πανδημίας. Στην παρούσα φάση, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η Ellinair βρίσκεται εν αναμονή των αποφάσεων της Κομισιόν, και ειδικότερα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, σε σχέση με το αίτημα που έχει υποβάλει για ενίσχυση ύψους 9,224 εκατ. ευρώ, με το επιχείρημα σχεδόν του μηδενισμού του τζίρου της λόγω της πανδημίας, έχοντας παράσχει και τις απαραίτητες διευκρινίσεις. Αν δεν υπάρξουν άλλα ερωτήματα, πιθανότατα η απόφαση της Επιτροπής να ακολουθήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα.
Πάντως, από την Ellinair αποχώρησε πρόσφατα ο κ. Θάνος Πασχάλης, στέλεχος με σημαντική πείρα στον χώρο των αερομεταφορών, ο οποίος είχε αναλάβει, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας το 2018, τον σχεδιασμό για την ανάπτυξή της όχι μόνο στις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης αλλά και στο εσωτερικό από κοινού με τον Μπόρις Μουζενίδη, όταν η αεροπορική αποφάσισε τότε να κάνει το μεγάλο άνοιγμα στην αγορά. Στην Ellinair, με βάση την τελευταία σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου, πρόεδρος είναι ο κ. Ιωάννης Μουζενίδης, ενώ στη θέση του αντιπροέδρου, διευθύνοντος συμβούλου και εκπροσώπου της εταιρείας είναι ο κ. Χριστόφορος Μελεκίδης, γεννηθείς και αυτός στη Γεωργία και κάτοικος Θεσσαλονίκης, από τους παλιότερους συνεργάτες της οικογένειας Μουζενίδη.
Επιπλέον, από το τέλος του 2020, πριν ακόμη από τον αιφνίδιο θάνατο του ιδρυτή της τον περασμένο Μάρτιο, η τότε διοίκηση του Μπόρις Μουζενίδη αποφάσισε την αύξηση κεφαλαίου ύψους 4 εκατ. ευρώ για την αεροπορική της οποίας ούτως ή άλλως τα αεροπλάνα παρέμεναν επί μακρόν καθηλωμένα στο έδαφος. Πράγματι, η αύξηση πραγματοποιήθηκε εντός του 2021 και πιστοποιήθηκε στις αρχές του περασμένου Μαΐου. Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, όπως επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» γνώστες της αγοράς, στην παρούσα φάση γεγονός είναι ότι για να ορθοποδήσει η αεροπορική σε ένα περιβάλλον που εξακολουθεί να παραμένει αβέβαιο και με τη μετάλλαξη «Δέλτα» του κορωνοϊού να επισκιάζει την πορεία της σεζόν για το θερμό δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου, χρειάζεται να βρεθεί επενδυτής, κάτι που δεν είναι και εύκολο ακριβώς λόγω των γενικότερων συνθηκών.
Οι οφειλές, ο ρόλος Σαββίδη και οι… άλλοι
Το βασικό όνομα που έχει ακουστεί ως ενδιαφερόμενος για την περίπτωση Μουζενίδη είναι αυτό του κ. Ιβάν Σαββίδη, ο οποίος πράγματι είχε πραγματοποιήσει συζητήσεις με τον Μπόρις Μουζενίδη ήδη προ πανδημίας, ακόμη και τη χρυσή περίοδο του ελληνικού τουρισμού, το 2019.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην 25ετή πορεία του ομίλου, που ξεκίνησε το 1995, όταν ο Μπόρις ίδρυσε τη Mouzenidis Travel κάνοντας την αρχή από τη Θεσσαλονίκη και δημιουργώντας το πρώτο υποκατάστημα στη Ρωσία, τα τελευταία επτά χρόνια δεν ήταν καθόλου εύκολα: η κρίση της Κριμαίας το 2014, η υποτίμηση του ρουβλιού, οι νέες επενδύσεις που απαιτούσαν καινούρια κεφάλαια και η πίεση των τιμών λόγω του ανταγωνισμού από την Τουρκία οδήγησαν σταδιακά στην επιδείνωση ως προς τα μεγέθη της εταιρείας, με τον κορωνοϊό να δίνει ένα καινούριο και ισχυρότατο χτύπημα στον όμιλο, για να καταλήξει τώρα στην -προσωρινή, όπως αναφέρει ο ίδιος- αναστολή των δραστηριοτήτων στην Ελλάδα.
Το οικονομικό άνοιγμα της Mouzenidis Travel στην τουριστική αγορά -η εταιρεία, όπως επισημαίνεται, δεν έχει οφειλές στις τράπεζες- εκτιμάται περίπου στα 65-70 εκατ. ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτές προέρχεται από οφειλές της σεζόν του 2019, οι οποίες μετακυλίστηκαν στο 2020. Ελλείψει όμως νέων εσόδων και κρατήσεων λόγω της πανδημίας και με τη μεταφορά των κουπονιών (vouchers) των πελατών, οι οποίοι είχαν πληρώσει και κάνει κρατήσεις τη σεζόν του 2020 αλλά δεν μπόρεσαν να πάνε τότε διακοπές και έτσι ζήτησαν να τα εξαργυρώσουν φέτος, το πρόβλημα στην εταιρεία επιδεινώθηκε, οδηγώντας τελικά στις εξελίξεις των προηγούμενων ημερών. Ειδικά σε σχέση με τα vouchers, ορισμένες πληροφορίες κάνουν λόγο για την έκδοση 30.000 κουπονιών αξίας περίπου 20 εκατ. ευρώ. Για τη νέα σεζόν του 2021, ακριβώς λόγω του μικρού αριθμού των πακέτων από τη Ρωσία και την ευρύτερη περιοχή (Ουκρανία κ.α.) λόγω κορωνοϊού, αλλά και της μεγαλύτερης σπουδής της αγοράς να γίνει προεξόφληση των νέων κρατήσεων, οι οφειλές είναι χαμηλές. Το ζήτημα που έχει προκύψει είναι με τις προηγούμενες υποχρεώσεις του ομίλου στους ξενοδόχους σε όλη την Ελλάδα, από τη Χαλκιδική μέχρι την Κρήτη, οι οποίοι, όπως είναι εύλογο, έχουν μεταφέρει τις επιταγές στην εφοδιαστική – τουριστική αλυσίδα.
Θεωρητικά, όπως επισημαίνουν στο «ΘΕΜΑ» αρμόδια στελέχη, θα βοηθούσε την εταιρεία να λάβει δάνεια, π.χ. 50 εκατ. ευρώ από την Αναπτυξιακή, αρκεί να κάλυπτε τα αρνητικά ίδια κεφάλαια των 19 εκατ. ευρώ που φέρεται ότι έχει με τη βοήθεια «λευκού ιππότη».
Η περίπτωση Σαββίδη είχε βγει από το κάδρο ήδη πριν από την αιφνίδια απώλεια του Μπόρις Μουζενίδη, όταν οι δύο πλευρές είχαν πραγματοποιήσει εκτεταμένες επαφές. Τώρα στην αγορά έχουν κυκλοφορήσει πληροφορίες για ενδιαφερόμενα ονόματα από τη Ρωσία, αλλά και την ευρύτερη περιοχή, λόγω της μεγάλης τεχνογνωσίας του ονόματος «Μουζενίδης» σε ό,τι έχει να κάνει με τον ελληνορωσικό τουρισμό.
Ανεπισήμως, διεργασίες πραγματοποιούνται σε όλα τα επίπεδα, με τη διοίκηση υπό την προεδρία του κ. Ιωάννη Μουζενίδη, γιο του Μπόρις, να αναζητεί λύσεις και φυσικά επενδυτές
Τα νούμερα
Με βάση τα επίσημα νούμερα προ πανδημίας, η Mouzenidis Travel, ως όμιλος, διακινούσε ετησίως πάνω από 500.000 τουρίστες στη χώρα μας, συνεργαζόταν με 1.400 ξενοδοχεία, λειτουργούσε οκτώ μονάδες με το brand Bomo Hotels και απασχολούσε 1.500 εργαζομένους, εμφανίζοντας το 2019 κύκλο εργασιών 232 εκατ. ευρώ. Το μέγεθος αυτό αυξάνεται σε περίπου 317 εκατ. ευρώ εάν συμπεριληφθούν τα έσοδα ύψους 85 εκατ. ευρώ που είχε εμφανίσει το 2019 η θυγατρική αεροπορική Ellinair. «Η εταιρεία μπορεί να χαρακτηριστεί στρατηγικής σημασίας λαμβάνοντας υπόψη το δίκτυο που έχει στο εξωτερικό, με το οποίο διαφημίζει την Ελλάδα ως τουριστικό προορισμό και έχει εισαγάγει συνάλλαγμα άνω των 2 δισ. ευρώ την τελευταία πενταετία έως το 2019», ανέφεραν χαρακτηριστικά οι επιτελείς της.
Ο όμιλος Μουζενίδη με πάνω από 25 χρόνια λειτουργίας έχει υπό την ομπρέλα του διάφορες θυγατρικές σε όλη την τουριστική αλυσίδα και δραστηριοποιείται κυρίως στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και τα Βαλκάνια, διαθέτοντας παρουσία, μέσω 46 γραφείων, σε 16 χώρες. Μέσω της θυγατρικής Ellinair συνέδεε πριν από την πανδημία ελληνικά αεροδρόμια με 31 πόλεις του εξωτερικού. Για την περίοδο της πανδημίας, όπως αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση της Mouzenidis Travel Greece, «η μόνη οικονομική στήριξη που λάβαμε μέχρι σήμερα προέρχεται από το οριζόντιο μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, ενώ βοήθημα αποτέλεσε σαφώς και η αναστολή των προθεσμιών εμφάνισης των επιταγών, αλλά και η δυνατότητα αναστολής των συμβάσεων εργασίας του προσωπικού, δεδομένου του περιορισμένου κύκλου εργασιών μας. Ωστόσο, στους κύκλους εργασιών μας, τα συνολικά ποσά που σημειώθηκαν δεν ήταν επαρκή να καλύψουν ούτε τις βασικές λειτουργικές ανάγκες της επιχείρησής μας. Η MouzenidisTravel αποτελεί τον μοναδικό tour operator στην Ελλάδα που ασχολείται αποκλειστικά με τον εισερχόμενο προς την Ελλάδα τουρισμό, γεγονός που σημαίνει ότι η πανδημία έπληξε το σύνολο της δραστηριότητάς μας, με αποτέλεσμα επί ένα συνεχόμενο έτος και πλέον να μη σημειώνεται καμία ουσιαστική εισροή κεφαλαίων. Οι αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται η εταιρεία σε ποσοστό 90% παρέμειναν κλειστές για ολόκληρη τη θερινή σεζόν του 2020».
Ψυχραιμία για τη ρωσική αγορά
Και ενώ η αγορά περιμένει με μεγάλο ενδιαφέρον τις επόμενες εξελίξεις, ψυχραιμία συνιστούν άπαντες σε σχέση με τους Ρώσους επισκέπτες που αναμένονται φέτος, τουλάχιστον σε συνάρτηση με τα προβλήματα στον όμιλο Μουζενίδη. Γιατί, κατά τα άλλα, ο κορωνοϊός εξακολουθεί να θέτει νέα δεδομένα, αφού με τη μετάλλαξη «Δέλτα» ήδη έχει σημάνει συναγερμός στην Ε.Ε. Μάλιστα η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ άσκησε κριτική στην Ελλάδα στη Σύνοδο Κορυφής στις Βρυξέλλες τις προηγούμενες ημέρες, σημειώνοντας ότι η χώρα μας επιτρέπει την είσοδο σε τουρίστες εμβολιασμένους με μη εγκεκριμένα σκευάσματα από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων, όπως το ρωσικό Sputnik V.
Ανεξάρτητα λοιπόν από το τι έπεται σε σχέση με τις τυχόν αποφάσεις που μπορεί να ληφθούν προσεχώς, τη δεδομένη στιγμή παράγοντες του ΕΟΤ στη Ρωσία ανέφεραν στο «ΘΕΜΑ» ότι είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι, σε συνέχεια και της ενημέρωσης από τη ρωσική Πολιτική Αεροπορία, από αύριο, Δευτέρα 28 Ιουνίου, ανοίγουν 39 πτήσεις προς διάφορους προορισμούς, όπως είχε ζητήσει η Ελλάδα. «Ενδιαφέρον υπάρχει, όπως καταγράφεται από τους μεγάλους tour operators της αγοράς, Tez Tour, Αnex, Coral κ.ά. Το ζήτημα είναι πόσοι τελικά θα αποφασίσουν να πετάξουν».
Οι εκτιμήσεις του περασμένου Μαρτίου, όταν είχε πραγματοποιηθεί η μεγάλη έκθεση ΜΙΤΤ στη Ρωσία, ανέφεραν ότι θα ήταν εφικτό φέτος, με την επιμήκυνση της σεζόν και σε συνδυασμό με τη συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια, ο αριθμός των επισκεπτών από την περιοχή να προσεγγίσει το μισό εκατομμύριο. Νούμερο όμως που τώρα, όπως είναι εύλογο, απομακρύνεται αφενός λόγω της μεγάλης καθυστέρησης για το ουσιαστικό άνοιγμα της αγοράς, αφετέρου λόγω των εξελίξεων που μπορεί να επιφέρει η μετάλλαξη «Δέλτα». «Ωστόσο, θα μπορούσαμε να δούμε -υπό τον όρο πάντα των ομαλών επιδημιολογικών συνθηκών- επιμήκυνση της σεζόν έως τα μέσα Νοεμβρίου», ανέφεραν οι ίδιες πηγές από τη Ρωσία.
Διαβάστε ακόμη
Τα… κεχριμπαρένια κομπολόγια που έμειναν «ορφανά»
Κίνητρα σε εταιρείες να δίνουν μικροδάνεια έως 25.000 ευρώ