Οι σκηνές που περιγράφουν όσοι επισκέπτονταν το κατάστημα της αλυσίδας παιχνιδάδικων “Μουστάκας” στο Περιστέρι, έμοιαζαν με τη σκηνή της ταινίας από το “Μόνος στο Σπίτι 2”. Τότε που ο ιδιοκτήτης του παιχνιδάδικου, ένας ευγενικός κύριος πλησίαζε τον Κέβιν για να τον βοηθήσει. Στην Αθήνα, ήταν περίπου κοινό μυστικό ότι ο ίδιος ο Μουστάκας, ο ιδρυτής της αλυσίδας, πλησίαζε τους πελάτες, τους έπιανε κουβέντα, φρόντιζε να είναι πάντα ευχαριστημένα τα παιδιά με τα παιχνίδια που αγόραζαν.
Η ποιότητα, η οποία στα παιχνίδια είναι συνυφασμένη με την ασφάλεια των παιδιών, για τον Γιώργο Μουστάκα ήταν το παν. «Καλό θα είναι οι κύριοι που ασχολούνται με τη βιομηχανία των παιχνιδιών και διοχετεύουν στην αγορά μη ποιοτικά προϊόντα, να σταματήσουν και να καταλάβουν ότι έχουν να κάνουν με παιδιά», έλεγε απευθυνόμενος στους ανταγωνιστές του. Και αυτή τη “συνταγή”, που έχει στο επίκεντρο το παιδί και την οικογένεια, δεν την άλλαξε ούτε στο ελάχιστο ο γιος του, Νίκος, ο οποίος έχει αναλάβει την αλυσίδα από τότε που ο ιδρυτής έφυγε από τη ζωή, πριν από τρία χρόνια. Και γι’ αυτό επιβραβεύεται ποικιλοτρόπως…
Προς επίρρωση τούτου, έρχονται τα οικονομικά αποτελέσματα έτους, από τα οποία προκύπτει ότι οι αυξήσεις του λειτουργικού κόστους, οι πληθωριστικές πιέσεις και οι άλλες διαταραχές στην παγκόσμια οικονομία δεν κατάφεραν να της ανακόψουν τη… φόρα, με αποτέλεσμα να καταγράψει για μια ακόμα χρονιά, κερδοφόρο χρήση (το 2022 είχε κέρδη προ φόρων της τάξης των 5,85 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά -26,95% σε σχέση με τα 8 εκατ. ευρώ του 2021, ενώ τα κέρδη μετά φόρων υποχώρησαν κατά 29,02% από τα 6,5 εκατ. ευρώ το 2021 στα 4,6 εκατ. ευρώ).
Τα τελευταία χρόνια η εταιρία παρουσιάζει εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης χωρίς να αλλάξει “ρότα” από την core δραστηριότητά της. Η τάση αυτή συνεχίζεται στα οικονομικά αποτελέσματα του 2022, όπου καταγράφει την παραπάνω περιγραφώμενη “έκρηξη” του τζίρου της στα 67,92 εκατ. ευρώ από 58,16 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021, υπερβαίνοντας σημαντικά και τις πωλήσεις του 2019 όταν ήταν 56,9 εκατ. Ευρώ.
Και αυτό αποτελεί “επίτευγμα”, με δεδομένο ότι η αλυσίδα καταστημάτων παιχνιδιών δεν έχει ενδώσει στις “Σειρήνες” της εισαγωγής φτηνότερων, αλλά χαμηλότερης ποιότητας παιχνιδιών από την Κίνα ή άλλες χώρες. Καθώς και ότι δεν εισήλθε σε άλλες δραστηριότητες, όπως αυτή της γενικής λιανικής, τάση που ακολουθούν τα περισσότερα “παιχνιδάδικα” για να επιβιώσουν στις δύσκολες εποχές και τον ανταγωνισμό.
Η “συνταγή”
Έτσι φτιάχτηκε άλλωστε η Μουστάκας. Με αγάπη, υπομονή και προσήλωση. Το σημερινό δίκτυο με τα 16 φυσικά καταστήματα στην Αθήνα και 5 σε Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Ρόδο, καθώς και ηλεκτρονικό κατάστημα, αλλά και τα 5 καταστήματα με το σήμα της Lego σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μέχρι τα μέσα των 80s δεν είχαν καν φυσική παρουσία στο retail. Το υπάρχον δίκτυο ενισχύεται με το άνοιγμα ενός ακόμα καταστήματος στη Λάρισα.
Ο Γιώργος Μουστάκας, ο οποίος είχε φύγει το 1960 από την Κίμωλο για να μεταφέρει τη χειροτεχνία που του είχαν μάθει οι γονείς του στην Αθήνα, κατάφερε να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα το 1968. Να ανοίξει τότε μια μικρή βιοτεχνία κατασκευής παιχνιδιών.
Το όνειρο και η αγάπη του για τα παιδιά, ήταν αυτά που κρατούσαν το πρότζεκτ ζωντανό, αλλά η επιμονή του να μην κάνει “ούτε χιλιοστό” υποχώρηση στην ποιότητα, κόστισαν στους ρυθμούς ανάπτυξης. Έτσι, το πρώτο κατάστημα “Μουστάκας” άνοιξε πολλά χρόνια αργότερα, το 1986 στο Περιστέρι.
Εκεί, έγινε και η έδρα του Ομίλου που θα συνέχιζε με την ίδια “συνταγή” και γι’ αυτό χρειάστηκε να περάσει παραπάνω από μια δεκαετία, πριν δημιουργηθεί το επόμενο στη Νέα Ερυθραία, το 1997. Το 2011, η εταιρεία εξήλθε των συνόρων της Αττικής και άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.
Μέχρι και το τέλος, ο Γιώργος Μουστάκας, ο οποίος περιγράφεται ως ένας πολύ ταπεινός, σεμνός και γλυκός άνθρωπος, συνήθιζε να πηγαίνει καθημερινά στο κατάστημα του Περιστερίου. Είχε ένα μικρό γραφειάκι δίπλα στα ταμεία και, όταν η κουβέντα με κάποιους από τους γονείς “τράβαγε” πολύ, συνήθιζε να τους προσκαλεί σε αυτό για να πιουν έναν καφέ. Παρατηρούσε τι έπαιρναν τα παιδιά και πόσο ευχαριστημένα ήταν. Εάν δεν χαμογελούσαν, συνήθιζε να επιστρέφει τα χρήματα πίσω στους γονείς τους.
Όλα αυτά τα χρόνια, ο γιος του, Νίκος, εκπαιδευόταν επιχειρηματικά στο πλευρό του πατέρα του. Παρατηρούσε και ρουφούσε σαν σφουγγάρι τις εμπειρίες από τον τρόπο διοίκησης του Γιώργου Μουστάκα και τις συμβουλές που του έδινε. Και, όταν έφυγε ο ιδρυτής από τη ζωή, σε ηλικία 83 ετών, ο Νίκος Μουστάκας είχε ήδη φέρει έναν νέο αέρα στην οικογενειακή επιχείρηση, ανοίγοντας το ηλεκτρονικό της κατάστημα.
Και συνεχίζει στην ίδια ρότα. Πάντα παρών στα καταστήματα, όπως ο πατέρας του, διατηρεί τις ίδιες αξίες. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι την περσινή χριστουγεννιάτικη περίοδο, σχολίαζε την πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης για “Το καλάθι του Αη Βασίλη”, λέγοντας ότι εξυπηρετεί τις ανάγκες της ελληνικής οικογένειας. “Η ελληνική οικογένεια θέτει ως προτεραιότητα το παιδί και τις ανάγκες του, οπότε αυτή η πρωτοβουλία είναι πάρα πολύ σημαντική. Το “Καλάθι του Αη-Βασίλη”, εκτός από πολύ καλά παιχνίδια και πολύ καλές τιμές, κρύβει μέσα του πολύ μαγεία, χαρά και πολλά παιδικά χαμόγελα». Και αυτά, θέλει να συνεχίσει ο Μουστάκας…
Με “όπλο” την ισχυρή ταμειακή του θέση (18,462 εκατ. Ευρώ) ο CEO της αλυσίδας, Νίκος Μουστάκας, προτίθεται να “ανακατέψει την τράπουλα”. Αρχικά προχωρώντας σε πολύ γενναίες (διψήφιου ποσοστού) μειώσεις τιμών στα προϊόντα της ενώ παράλληλα ενισχύει το δίκτυό της. Μετά από το άνοιγμα του νέου καταστήματος (2.000 τ.μ) στο εμπορικό κέντρο Fashion City Outlet της Λάρισας, η διοίκηση προτίθεται να προσθέτει ένα ακόμα κατάστημα κάθε ένα ή δύο χρόνια στο δίκτυο, μέχρι να τοποθετηθεί στα malls που θα αναπτυχθούν στο Ελληνικό- κάτι για το οποίο έχει ήδη εκδηλώσει ισχυρή πρόθεση…
Διαβάστε ακόμη
Επαγγελματίες: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον …ελάχιστο «μισθό» 780 ευρώ
Μετρητά τέλος στις συναλλαγές με 4 νέα μέτρα – Έλεγχοι της εφορίας με κάμερες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ