Η σημασία που δίνει η κυβέρνηση στη λιμενική πολιτική είναι μεγάλη. Τα λιμάνια αποτελούν σημαντικούς εμπορικούς, τουριστικούς και συγκοινωνιακούς κόμβους ενώ ταυτόχρονα διαδραματίζουν ανάλογα με τη θέση τους σημαντικό γεωστρατηγικό ρόλο.
Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν μόνον ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη αλλά περίπου 900 λιμενικές εγκαταστάσεις, όλων των μεγεθών και χρήσεων, που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια. Όμως με κριτήρια την γεωγραφική θέση, τον όγκο διακίνησης εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών, 57 ελληνικοί λιμένες έχουν αξιολογηθεί ως σημαντικότεροι. Επίσης, είναι σημαντικό ότι από τους παραπάνω 57 λιμένες, 25 έχουν ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΔΜ), – στο οποίο έχουν ενταχθεί συνολικά 319 ευρωπαϊκοί λιμένες – με κριτήριο ένταξης τον διακινούμενο όγκο εμπορευμάτων και τον αριθμό επιβατών.
Πέντε ελληνικοί λιμένες – Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο – έχουν ενταχθεί στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο (Core Network).
Εν μέσω πανδημίας το πλήγμα ήταν μεγάλο τόσο για τα εμπορικά λιμάνια όσο και για τα επιβατηγά-κρουαζιέρας. Με το βλέμμα στραμμένο στον τουρισμό και στις ενέργειες που πρέπει να γίνουν να να επανέλθουν όλα σε ρότα ανάπτυξης , ο σωστός σχεδιασμός για την επόμενη ημέρα είναι σημαντικός.
Ένα από τα ανερχόμενα ελληνικά λιμάνια κρουαζιέρας είναι και του Ηρακλείου Κρήτης.
Ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης, Διπλωματούχος του Τμήματος Χημικών Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ., κάτοχος MBA από το Imperial College London University, μέλος του Τ.Ε.Ε. και του διοικητικού συμβουλίου της ΕΛΙΜΕ, μιλώντας στο NM δηλώνει έτοιμος “να κολυμπήσει στα βαθιά” και να δώσει μία νέα πνοή.
«Κάθε λιμάνι έχει τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις δικές του δυνατότητες», Το λιμάνι του Ηρακλείου, έχει τεράστιες προοπτικές. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα βιώσιμο πλάνο και αποφασιστικότητα» επισημαίνει:
«Χάθηκε χρόνος που θα μπορούσε να έχει αξιοποιηθεί προκειμένου να προχωρήσουν έργα και τώρα πρέπει όλοι μας να βάλουμε πλάτη για να τον καλύψουμε.
Ευτυχώς υπάρχει σχέδιο, υπάρχει πρόγραμμα, υπάρχει και η ομάδα. Αυτά, μαζί με την όρεξη να δημιουργήσουμε κάτι καλό που θα έχει θετικό αντίκτυπο σε πελάτες, εργαζόμενους, στην τοπική κοινωνία και στο κράτος γενικότερα, πιστεύουμε ότι θα αντιστρέψουν όποια «κακή» εικόνα έχει δημιουργηθεί μέχρι σήμερα.»
Ως βασική προτεραιότητα έχει θέσει την αντικατάσταση του ασφαλτοτάπητα στο βόρειο λιμενοβραχίονα, έργο ήδη εγκεκριμένο και απαίτηση όλων όσων χρησιμοποιούν τον λιμένα, καθώς και την αντικατάσταση των γερανών οι οποίοι είναι ήδη 30 χρόνων.
“Επίσης ιδιαίτερη έμφαση δίνουμε και στη δημιουργία μίας μικρής μαρίνας ανατολικά του λιμεναρχείου. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με μεγάλο κόστος, το οποίο όμως μπορεί να αξιοποιηθεί εμπορικά. Το έργο περιλαμβάνεται στο master plan του λιμανιού” τονίζει.
Αναφερόμενος στο Λιμενικό περίπτερο, υπογραμμίζει ότι για το συγκεκριμένο θέμα “υπάρχουν κάποιες αγκυλώσεις καθώς εμπλέκεται και η αρχαιολογική υπηρεσία.”
Το μεγάλο όμως στοίχημα για όλους είναι η κρουαζιέρα, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΗ.
«Η βιομηχανία της κρουαζιέρας συνεχώς αναπτύσσεται. Είναι από τους τομείς του τουρισμού με τη μεγαλύτερη εξέλιξη διότι συνδυάζει το ταξίδι δια θαλάσσης, τη ναυτιλία, τον τουρισμό και τον ελεύθερο χρόνο.
Η ελκυστικότητα της κάθε περιοχής καθορίζει αν θα επιλεχθεί ως προορισμός για έναν τουρίστα. Εμείς είμαστε από τους τυχερούς, που ζούμε σε μία φιλόξενη και πανέμορφη χώρα, με εξαιρετικό κλίμα, καλό φαγητό και πανέμορφες θάλασσες. Οφείλουμε να το εκμεταλλευτούμε», σημειώνει ο κ. Παπαδάκης:
“Δεν είναι όμως μόνο η ελκυστικότητα των περιοχών που παίζει σημαντικό. Ένας σημαντικός παράγοντας, είναι οι υποδομές του εκάστοτε λιμανιού, οι προμήθειες που παρέχονται, καθώς και οι κατάλληλες υπηρεσίες για τη διευκόλυνση τόσο του κρουαζιερόπλοιου όσο και των επιβατών του” και ξεκαθαρίζει:
«Το λιμάνι του Ηρακλείου πρέπει να γίνει σημείο αναφοράς για όσους το επισκέπτονται. Να μετατραπεί σε ένα home port προσφέροντας υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, με υποδομές τελευταίας τεχνολογίας, και ταυτόχρονα να δίνει λύσεις και επιλογές σε εταιρίες και τουρίστες. Πρέπει επίσης να δημιουργήσουμε τις συνθήκες έτσι ώστε ο κόσμος που μας επισκέπτεται να βγαίνει και να κυκλοφορεί μέσα στην πόλη. Είμαι σίγουρος πως θα το πετύχουμε».
Ο Μηνάς Παπαδάκης μιλώντας για την επόμενη ημέρα που θα είναι δύσκολη λόγω των επιπτώσεων του κορωνοϊού δηλώνει ότι αν λειτουργήσουν όλοι συντεταγμένα, με κοινό στόχο και όραμα, τότε όλα είναι εφικτά.:
«Σήμερα περισσότερο από ποτέ, οφείλουμε να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να στηρίξουμε την κοινωνία και τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Να συντονιστούμε όλοι – δήμος, περιφέρεια, εμπορικός σύλλογος, οργανισμός λιμένος – και να κάνουμε τις απαραίτητες τομές, ώστε να βγούμε ωφελημένοι. Να εστιάσουμε στην ουσία, χωρίς μπαλώματα και προχειρότητες. Κοινός μας παρονομαστής είναι η αγάπη μας γι’ αυτόν τον τόπο».
Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα πριν ξεσπάσει η πανδημία ήταν σε πορεία ανάπτυξης.
Το 2019 οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,3% σε σύγκριση με το 2018 και ανήλθαν στα 556 εκατ. Ευρώ.
Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 89,8% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 83,1% των συνολικών επισκέψεων επιβατών.