© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οταν στα τέλη της δεκαετίας του ’90 ο κ. Σαλβαδόρ Μορένο, ο ιδιοκτήτης της ισπανικής εταιρείας cargo Swiftair, εκμεταλλευόταν την απελευθέρωση των αερομεταφορών εντός της ευρωπαϊκής επικράτειας κάνοντας το πρώτο δειλό επιχειρηματικό άνοιγμα στο εξωτερικό, και συγκεκριμένα στη χώρα μας, λίγοι ήταν αυτοί που πίστεψαν στο επιχειρηματικό ρίσκο.
Σήμερα η Swiftair έχει εξελιχθεί σε μία από τις υπολογίσιμες δυνάμεις cargo στην Ευρώπη με έναν στόλο 100 αεροσκαφών και η ελληνική θυγατρική της, η πρώτη που είχε συστήσει στο εξωτερικό το μακρινό 2000, είναι η μόνη ηγέτιδα δύναμη μετά το μεγάλο ξεκαθάρισμα που έγινε στον κλάδο μέσα στην κρίση. Με συμβόλαια με τις μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες ταχυμεταφορών, η εταιρεία σήμερα διαθέτει έναν στόλο 8 αεροσκαφών συνδέοντας όχι μόνο ελληνικά αεροδρόμια, αλλά έχοντας επεκταθεί και στα Βαλκάνια.
«Είμαστε από την πρώτη μέρα λειτουργίας του ΔΑΑ», λέει ο κ. Μίλτος Συντάκης, ο άνθρωπος που από το 2002 κρατά τα πηδάλια της Swiftair Hellas, όπως έχει μετονομαστεί εδώ και χρόνια η άλλοτε Mediterranean Air Freight. Ξεκινώντας μόλις με ένα αεροσκάφος Fairchild Metro IIΙ με δυνατότητα μεταφοράς δύο τόνων, ο ίδιος κατάφερε σήμερα όχι μόνο να διατηρήσει στην επιφάνεια την Swiftair Hellas σε μια αγορά που κάθε μεγάλο σφάλμα μπορεί να σε θέσει αυτόματα εκτός, αλλά να την αναπτύξει φτάνοντας σήμερα σε στόλο τα 8 αεροσκάφη (3 Fairchild Metro III και 5 Embraer 120F), τα οποία πετούν καθημερινά μεταφέροντας από αλληλογραφία και δέματα μέχρι και επικίνδυνα υλικά, με βάση την πιστοποίηση της εταιρείας, όπως ραδιενεργά φάρμακα, πυρομαχικά, αλλά και ό,τι άλλο μπορεί να ζητηθεί και πρέπει να παραδοθεί άμεσα δημιουργώντας γέφυρα μεταξύ των νησιών μας και της ηπειρωτικής Ελλάδας ή ακόμα και του εξωτερικού.
Παροχές
«Το πρώτο μας συμβόλαιο το 2003 ήταν με τα ΕΛ.ΤΑ. τότε. Είχαν λάβει μια επιδότηση από την Ε.Ε. και αναζητούσαν δρομολόγιο για τη Θεσσαλονίκη. Οι υπηρεσίες μας περιλαμβάνουν, κυρίως, τακτικές εμπορευματικές πτήσεις σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, λειτουργώντας ως τροφοδότης δικτύου για πολυεθνικούς φορείς ταχυμεταφορών, όπως η DHL, η UPS και η FedEx», λέει ο κ. Συντάκης και συνεχίζει: «Επίσης, ειδικευόμαστε στην παροχή εκτάκτων πτήσεων με πελάτες κυρίως από τον κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών, όπου συνήθως ζητείται η συνδρομή μας όταν βγαίνει απαγορευτικό στις θάλασσες προκειμένου να μεταφέρουμε άμεσα την παραγωγή τους που κατά βάση είναι προς εξαγωγή, στον κλάδο των Logistics, αλλά και στη φαρμακευτική βιομηχανία καθότι είμαστε πλήρως εξουσιοδοτημένοι για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων. Αυτό τον καιρό μεταφέρουμε ραδιοφάρμακα που είναι για τα διαγνωστικά κέντρα. Αυτού του είδους τα φάρμακα είναι εξαιρετικά σημαντικό να παραδίδονται άμεσα διότι ο χρόνος επηρεάζει την αποδοτικότητά τους».
Στα έκτακτα περιλαμβάνονται και πράγματα που δεν θα μπορούσε κανείς να χαρακτηρίσει «συνήθη εμπορεύματα».
«Εχουμε μεταφέρει, π.χ., πολλές εικόνες από το Αγιον Ορος ή γενικά πολύτιμα αντικείμενα που χρήζουν ειδικής διαχείρισης. Και βέβαια υπάρχουν και τα “τρελά”. Κάναμε σχετικά πρόσφατα μια αποστολή δύο τόνους λουλούδια για έναν γάμο στη Μύκονο», λέει ο κ. Συντάκης. Επίσης, σύνηθες είναι να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της Swiftair αεροπορικές εταιρείες με βλάβη σε κάποιο αεροσκάφος που έχει ξεμείνει σε κάποιο περιφερειακό αεροδρόμιο.
«Οι τακτικές γραμμές που η εταιρεία σήμερα εξυπηρετεί με βάση τα σταθερά συμβόλαια με τους πελάτες της είναι κυρίως Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο εντός της χώρας, αλλά και Αλβανία, Σλοβενία, Σερβία και Ρουμανία. Γενικότερα, οι πελάτες μάς επιλέγουν για την άμεση διαθεσιμότητά μας στα αιτήματά τους, τη σταθερότητα και την αξιοπιστία μας», σημειώνει ο κ. Συντάκης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η επέκταση στο εξωτερικό αποτελεί μονόδρομο: «Δυστυχώς η ελληνική αγορά είναι πολύ συγκεκριμένη και μικρή. Δεν είναι τυχαίο ότι είμαστε η μόνη εταιρεία cargo στην Ελλάδα, εξαιρώντας τις τακτικές επιβατικές πτήσεις των αεροπορικών εταιρειών που συνήθως μεταφέρουν και κάποια εμπορεύματα – και πάλι από άποψη σταθερών γραμμών έχουμε κρατήσει μόνο τρεις πόλεις. Το σχέδιό μας τα τελευταία χρόνια αφορά την επέκταση στο εξωτερικό. Ηδη εκτελούμε καθημερινά μία γραμμή από Αθήνα για Τίρανα εξυπηρετώντας την DHL, μια άλλη που συνδέει τη Λιουμπλιάνα με το Βελιγράδι και μια τρίτη μέσα στη Ρουμανία, από Τιμισοάρα προς Κλουζ. Θέλαμε να στήσουμε και μια βάση στη Λάρνακα προκειμένου να συνδέσουμε και προορισμούς στη Μ. Ανατολή, καθώς θεωρούμε ότι είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, όμως μετά τον πόλεμο το έχουμε παγώσει και πλέον ψάχνουμε νέες γραμμές και πελάτες στην Ευρώπη».
Στην πανδημία
Σε ό,τι αφορά την αξιοπιστία και τη συνέπεια, ο κ. Συντάκης αναφέρει χαρακτηριστικά την περίοδο της πανδημίας και των lockdown: «Ημασταν η μόνη ενεργή εταιρεία στο ΔΑΑ. Ολες οι αεροπορικές είχαν καθηλώσει τα αεροπλάνα τους, εμείς όμως όχι μόνο δουλεύαμε, αλλά αυξάναμε και τα δρομολόγια προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τη μεγάλη ανάγκη, τους πελάτες μας, αλλά και τους ανθρώπους στα νησιά που δεν είχαν καν ακτοπλοϊκή σύνδεση!».
Παράπονό του, όπως λέει, το γεγονός ότι ενώ οι πολυεθνικές εταιρείες ταχυμεταφορών ζητούσαν ολοένα περισσότερα δρομολόγια για να ανταποκριθούν στον μεγάλο φόρτο, οι τοπικές ελληνικές δεν έκαναν καν τον κόπο να ζητήσουν δρομολόγιο ώστε να υποστηρίξουν τότε τους πελάτες τους.
Σήμερα ο μεγάλος ανταγωνισμός στην εγχώρια αγορά συνδέεται κυρίως με τις αεροπορικές εταιρείες με επιβατικές πτήσεις. Γι’ αυτές είναι ένα υποπροϊόν το cargo, το οποίο και κοστολογούν πολύ φθηνά, αφού η βασική εμπορική δραστηριότητα αφορά τη μεταφορά επιβατών. «Εκεί όμως τα δρομολόγια είναι συγκεκριμένα ή μπορεί να μη βολεύουν μια τακτική εμπορική συναλλαγή. Εμείς πάλι τα καθορίζουμε όλα με βάση τις ανάγκες του πελάτη και όχι τις δικές μας. Έχουμε την ευελιξία και πάντα παραδίδουμε», τονίζει ο κ. Συντάκης.
Φέτος η Swiftair Hellas φαίνεται ότι θα πιάσει τα 15 εκατ. ευρώ σε κύκλο εργασιών, όπως λέει ο ίδιος. Η εταιρεία παραμένει σε κερδοφόρα τροχιά και απασχολεί 50 άτομα προσωπικό.
Διαβάστε ακόμη
Αναπτυξιακός νόμος: Τα 4 νέα καθεστώτα με ενισχύσεις 600 εκατ. ευρώ
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
Η αποστολή της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν: Να γίνει η Ευρώπη ανταγωνιστική ξανά
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα