Τις συμπληγάδες του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, υπερπήδησε χθες η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό της Βενιζέλου, λύνοντας ένα από τα μεγαλύτερα αγκάθια για την επανεκκίνηση του μετρό της Θεσσαλονίκης.
Το έργο, το οποίο έχει νεκρώσει από τις αρχές του καλοκαιριού, βρίσκεται σε κομβικό σημείο αφού η θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, επιταχύνει τις διαδικασίες ώστε να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση με τον ανάδοχο για την συνέχιση των εργασιών.
Ζητούμενο είναι ο οδικός χάρτης του έργου από δω και πέρα ώστε να κλείσουν όλες τις «τρύπες» που γεννά η αλλαγή σχεδιασμού και οι μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο που μεταφράζονται σε claims εκατομμυρίων και σε νέες διαιτησίες. Κρίσιμο σημείο παραμένει επίσης η τήρηση του νέου χρονοδιαγράμματος που κάνει λόγο για παράδοση του συνόλου της γραμμής τον Απρίλιο του 2023.
Χθες σε δηλώσεις του ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, έστειλε το μήνυμα ότι η απόφαση του ΚΑΣ πιστοποιεί με τον πιο οριστικό και αδιαμφισβήτητο τρόπο ότι η λύση την οποία έχει επιλέξει η κυβέρνηση, επιτυγχάνει την συνύπαρξη Μετρό και αρχαία.
«Είναι ώρα να αφήσουμε τις αντιπαραθέσεις που πλέον δεν έχουν κανένα νόημα, να πάψουμε να πολιτικοποιούμε το ζήτημα και να αφήσουμε τους ειδικούς να κάνουν τη δουλειά τους. Για να έχει ολοκληρωθεί επιτέλους το έργο μέχρι τον Απρίλιο του 2023».
Αυτή η απόφαση σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ανοίγει το δρόμο για να προχωρήσει το έργο καθώς θα πρέπει μέσα στους επόμενους δύο μήνες, να κατατεθεί στο υπουργείο Πολιτισμού, η μελέτη απόσπασης, μαζί με τη μελέτη επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.
Όπως είπε αυτό συμφωνήθηκε με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών κ. Γιώργο Καραγιάννη και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Αττικό Μετρό κ. Νίκο Κουρέτα.
Σημείωσε δε ότι «είναι ο βασικός όρος, τον οποίο θέτουμε, διότι αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει, είναι να εξασφαλιστεί η αρτιότητα του σταθμού, που να πληροί τις προδιαγραφές ασφαλείας για το επιβατικό κοινό, συγχρόνως όμως, μας ενδιαφέρει η ασφαλής επανατοποθέτηση και ανάδειξη με τον βέλτιστο τρόπο, των σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων».
Όπως αναφέρθηκε χθες, η επιστροφή των αρχαιοτήτων, θα έχει συντελεστεί μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου, την Άνοιξη του 2023. Η διαδικασία της απόσπασης προβλέπεται να διαρκέσει 9 μήνες.
Ωστόσο όσοι αντιδρούν με την λύση της απομάκρυνσης των αρχαίων από την Βενιζέλου, δηλώνουν έτοιμοι να πατήσουν την σκανδάλη και να προσβάλλουν την απόφαση.
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ετοιμάζεται να προσφύγει η Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
Ο πρόεδρος της Κίνησης Πολιτών κ. Φωκίων Δεληγιάννης, δήλωσε χθες πως «θα ακολουθηθεί ο οδικός χάρτης που έχει προαναγγελθεί με κατάληξη την άσκηση ένδικων μέσων στο ΣτΕ. Ούτως ή άλλως το έργο θα σταματήσει. Κι αυτοί που ενδιαφέρονται για την πρόοδό του ας μην το είχαν σταματήσει εδώ και έξι μήνες προσπαθώντας να βρουν επιχειρήματα για να ακυρώσουν την in situ λύση», πρόσθεσε ο κ. Δεληγιάννης.
Την απόφαση του ΚΑΣ σχολίασε χθες και ο πρώην υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, επί των ημερών του οποίου είχε επανεκκινήσει το έργο μετά το σταμάτημα του εργολάβου.
«Δεν μπορούμε να μην παρατηρήσουμε πως όπως και πριν το 2015, τα εργοτάξια του ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης απέκτησαν ξανά αραχνοΰφαντους ιστούς, οι εργαζόμενοι έχουν μειωθεί δραματικά, οι ρυθμοί ολοκλήρωσης του έργου μηδενίστηκαν και πάλι, οι παρατάσεις που ζητούν οι κατασκευαστές ξαναμπαίνουν στην επικαιρότητα».
Ο πρώην υπουργός αναφέρει επίσης ότι ο εκπρόσωπος της Κοινοπραξίας των κατασκευαστών από την αρχή του έργου παραιτήθηκε, ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες στις Δυτικές συνοικίες προαναγγέλθηκε ότι θα ακυρωθεί και «η ΝΔ παραμένει πιστή στις αρχές και την ιστορική παράδοση της στις υποδομές: να μην ολοκληρώνονται ποτέ τα έργα».
Το 2022 θα παραδοθεί το μετρό για Πειραιά
Την ώρα που το ΚΑΣ αποφάσιζε να ανάψει το πράσινο φως για το μετρό της Θεσσαλονίκης, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και η διοίκηση της Αττικό Μετρό, επιθεωρούσαν τα έργα στο μετρό του Πειραιά που και εδώ παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε χθες ότι, η συμβατική υποχρέωση για την ολοκλήρωση των τριών σταθμών (Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό θέατρο), θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2021. Ωστόσο, το έργο θα είναι συνολικά έτοιμο μέσα στο 2022.
Οι τρεις πρώτοι σταθμοί θα είναι έτοιμοι στις αρχές καλοκαιριού. Ωστόσο δεν θα μπορέσουν να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό, γιατί πιθανότατα δεν θα έχει ολοκληρωθεί το σύστημα κομίστρου του μετρό, λόγω καθυστερήσεων της προηγούμενης Κυβέρνησης. «Εδώ κινδυνεύουμε να έχουμε τους σταθμούς έτοιμους και να μην μπορούμε να τους λειτουργήσουμε». Όπως αναφέρθηκε, γίνεται ένας τεράστιος αγώνας δρόμου από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ, ώστε να υπάρξει η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος.
Για το τράμ η πολιτική ηγεσία του υπουργείου επιβεβαίωσε ότι λόγω των έργων της Περιφέρειας Αττικής στο «Φαληρικό Δέλτα», η παράδοση, δεν αποκλείεται να μεταφερθεί για το καλοκαίρι, καθώς τα έργα θα διαρκέσουν το λιγότερο τέσσερις με έξι μήνες. «Το θέμα λοιπόν είναι κατά πόσο θα ήταν σκόπιμο να ξεκινήσει το τραμ για ένα μήνα, να κλείσει και να ξανανοίξει. Αυτό ήταν από τα πρώτα πράγματα που έχουμε συζητήσει και με τον Δήμαρχο, και πρόκειται να κάνουμε μία συνάντηση με τον κύριο Πατούλη και τους αρμόδιους φορείς, έτσι ώστε να αποφασίσουμε από κοινού», δήλωσε χθες ο κ. Καραμανλής.