Της Μαριάννας Τζάννε

Σχέδιο εισόδου ιδιωτών στα έργα μετρό, επεξεργάζεται η διοίκηση της Αττικό Μετρό, επαναφέροντας ένα παλαιότερο μοντέλο επέκτασης του δικτύου που προκρίνει οι επεκτάσεις για την γραμμή 4 του μετρό να υλοποιηθούν με ΣΔΙΤ ή με σύμβαση παραχώρησης.

Παρά το γεγονός ότι η διεθνής εμπειρία δεν έχει πολλά αντίστοιχα παραδείγματα και οι συνθήκες δεν έχουν ωριμάσει, η Αττικό Μετρό βρίσκεται στο στάδιο της διερεύνησης εναλλακτικών σεναρίων, με κυρίαρχο επιχείρημα ότι τα έργα μετρό έχουν πολύ μεγάλο κόστος και είναι αδύνατο να χρηματοδοτηθούν με δημόσιους πόρους.

Τους σχεδιασμούς της εταιρείας, αποκάλυψε τις προηγούμενες μέρες, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Θεόδωρος Παπαδόπουλος, μιλώντας στο συνέδριο του Economist με θέμα ο τομέας των υποδομών στην ΝΑ Ευρώπη.

Το στέλεχος της εταιρείας ανέφερε ότι η Αττικό Μετρό θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα τις μελέτες ώστε μέχρι τα τέλη του χρόνου, να είναι έτοιμη να απευθυνθεί στην αγορά για να βολιδοσκοπήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον.

Με βάση το μοντέλο που παρουσιάστηκε, το δημόσιο θα διατηρήσει το 62% του έργου, οι ιδιώτες θα συνεισφέρουν με τραπεζικό δανεισμό το 28% ενώ με ιδιωτικά κεφάλαια θα καλυφθεί το 10% της συνολικής δαπάνης.

Όπως εξήγησε ο κ. Παπαδόπουλος, μελετάται η διάρκεια την παραχώρησης να είναι για 35 χρόνια, με εκτιμώμενα έσοδα για τους ιδιώτες, στο σύνολο της περιόδου λειτουργίας τα 2,5 δισ. ευρώ.

Με βάση τις προβλέψεις, τα ετήσια έσοδα του έργου θα είναι 71,4 εκατ. ευρώ, με μέσο EBITDA 53,5 εκατ. ευρώ και με μέση τιμή εισιτηρίου τα 0,67 ευρώ. Με τα έργα αυτά υπολογίζεται να μετακινούνται ετησίως περί τα 95 εκατομμύρια επιβάτες.

Εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση για το Βεΐκου-Γουδί
 
Σήμερα από την γραμμή 4 του μετρό, έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός μόνο για το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδί, συνολικού ύψους (με ΦΠΑ) 1,7 δις. ευρώ και με 15 σταθμούς.

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο 2014-2020, με το ποσό των 488,5 εκ. ευρώ.

Ο υπόλοιπος εκτιμώμενος προϋπολογισμός ύψους 1,645 δις. ευρώ  έχει εγγραφεί στο εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και προγραμματίζεται να χρηματοδοτηθεί ως έργο phasing από την επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027. Παράλληλα υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση για το έργο από την ΕΤΕπ για δάνειο ύψους  730 εκατ. ευρώ,  το οποίο είναι δυνατόν να φτάσει έως το 1 δισ. ευρώ.

Τα υπόλοιπα τέσσερα τμήματα της γραμμής 4  υπολογίζεται να κοστίσουν 2,86 δισ. ευρώ, με την διοίκηση της Αττικό Μετρό να υποστηρίζει ότι μπορούν να υλοποιηθούν με την συνδρομή ιδιωτών τόσο στην χρηματοδότηση όσο και στην  κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του έργου. Τα νέα αυτά τμήματα της γραμμής 4 που φιλοδοξούν να προσελκύσουν ιδιωτικά κεφάλαια είναι:    

-Τμήμα Β: Γουδί – Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ. με  8 σταθμούς)
-Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός – Άνω Ηλιούπολη (μήκους 4,1 χλμ. με 3 σταθμούς)
-Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Πετρούπολη (μήκους 7,5 χλμ. με 6 σταθμούς)
-Τμήμα Ε: Μαρούσι – Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ. και 3 σταθμούς)

Η γραμμή 4 που έχει το σχήμα U έχει συνολικό μήκος 38,2 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 35 σταθμούς.

grammh44.gif

Όπως ανέφερε στο συνέδριο του Economist, ο κ. Παπαδόπουλος, η επέκταση του μετρό ώστε το δίκτυο να ξεπεράσει τα 120 χιλιόμετρα (από 80 χλμ σήμερα ) τα επόμενα χρόνια, με 105 σταθμούς (από 65 σταθμούς σήμερα), έχει εκτιμηθεί στα 12 δισ. ευρώ. Ωστόσο διαθέσιμοι πόροι υπάρχουν μόνο 4 δισ. ευρώ. Γι’ αυτό και έχουν ξεκινήσει να μελετώνται οι εναλλακτικοί τρόποι χρηματοδότησης βάζοντας στο παιχνίδι τους ιδιώτες.
 
Νέα έργα σε Αθήνα  

Σύμφωνα με την Αττικό Μετρό σχεδιάζεται η ανακατασκευή, η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός 75 οχημάτων, του τροχαίου υλικού της Γραμμής 1 του μετρό της Αθήνας, τα οποία τέθηκαν σε κυκλοφορία το 1985. Ο προϋπολογισμός του έργου που προτείνεται να ενταχθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο είναι 70 εκ. ευρώ, στον οποίο περιλαμβάνεται 5ετής εγγύηση.

Στόχος η επιμήκυνση κατά 20 χρόνια της ζωής των συρμών, η μείωση του κόστους ενέργειας και συντήρησης, η  βελτιστοποίηση της λειτουργίας και η άνεση για το επιβατικό κοινό.

Ένα δεύτερο έργο που περιλαμβάνει ο σχεδιασμός είναι η υπογειοποίηση της γραμμής 1 από Φάληρο μέχρι Πειραιά, με ταυτόχρονη κατασκευή νέου υπόγειου σταθμού στην περιοχή του Κεράνη (σταθμός Καμίνια προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ).  
 
Πότε παραδίδονται οι νέοι σταθμοί
 
Μέσα στο καλοκαίρι, η Αττικό Μετρό σχεδιάζει να παραδώσει σε κυκλοφορία τρεις σταθμούς της γραμμής 3 του μετρό προς Πειραιά, με ορίζοντα ολοκλήρωσης του συνολικού έργου, το καλοκαιριού του 2021. Πρόκειται για τους σταθμούς Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια.

Για το μετρό Θεσσαλονίκης  η λειτουργία της βασικής γραμμής τοποθετείται στο τέλος του 2020. Αντίστοιχα, η επέκταση προς Καλαμαριά για το α΄ εξάμηνο του 2021 και του σταθμού «Βενιζέλου» το 2024.

Η εταιρεία προγραμματίζει επίσης και τις πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές  συνοικίες προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ.