search icon

business stories

Μελόνι εναντίον Stellantis: Γιατί κήρυξε πόλεμο στην αυτοκινητοβιομηχανία

Η ιταλίδα πρωθυπουργός εντείνει τον αγώνα της κατά της Stellantis στο όνομα του οικονομικού πατριωτισμού αλλά κάνει «άνοιγμα» στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες

Η Τζόρτζια Μελόνι φαίνεται πως βρήκε τον ιδανικό στόχο για την καμπάνια «οικονομικού πατριωτισμού» που διεξάγει.

Τους τελευταίους μήνες, η ιταλική κυβέρνηση έχει εμπλακεί σε μια διευρυνόμενη σειρά συγκρούσεων με την Stellantis, η οποία είναι μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, κατηγορώντας την πως δεν επενδύει αρκετά στην Ιταλία.

Η Stellantis – στην οποία ανήκουν δώδεκα brands από την Alfa Romeo και τη Maserati έως την Peugeot, τη Citroën και τη Jeep – βρίσκεται εδώ και καιρό στο στόχαστρο της Μελόνι.

Όταν ήταν βουλευτής στα έδρανα της αντιπολίτευσης, η Μελόνι ήταν ένας από τους πιο σφοδρούς αντιπάλους της γαλλο-ιταλικής συγχώνευσης μεταξύ της Fiat-Chrysler και της PSA που κατασκευάζει την Peugeot, από την οποία δημιουργήθηκε η Stellantis το 2021. Τότε, η Μελόνι προειδοποιούσε ότι η συμφωνία ήταν μια επικίνδυνη γαλλική εξαγορά ενός ιταλικού κολοσσού, τροφοδοτώντας την αειθαλή γαλλο-ιταλική οικονομική αντιπαλότητα.

Τώρα που βρίσκεται στην εξουσία, η πρωθυπουργός εντείνει τον αγώνα της κατά της Stellantis στο όνομα του οικονομικού πατριωτισμού, αναγκάζοντας την εταιρεία να αλλάξει το όνομα ενός νέου μοντέλου της Alfa Romeo που κατασκευάζεται στην Πολωνία και αφαιρώντας τις ιταλικές σημαίες από τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μαρόκο.

Παρόλο που ένα σημαντικό μέρος των αυτοκινήτων της κατασκευάζεται εκτός Ιταλίας, η Stellantis είναι σήμερα η μόνη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που έχει απομείνει στη χώρα. Στον όμιλο ανήκουν όλες οι θρυλικές μάρκες αυτοκινήτων της Ιταλίας, εκτός από τη Ferrari, η οποία είναι ανεξάρτητη εταιρεία και τη Lamborghini, η οποία ανήκει πλέον στη γερμανική Audi.

Καθώς αυτή η ένταση μεταξύ της κυβέρνησης και της Stellantis υποβόσκει, η Ρώμη φλερτάρει τώρα με τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η κυβέρνηση Μελόνι και η Stellantis δεσμεύτηκαν να παράγουν 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως στη χώρα. Αλλά τόσο η κυβέρνηση όσο και τα συνδικάτα υποστηρίζουν ότι η Stellantis δεν τηρεί αυτή την υπόσχεση. 

Σύμφωνα με τα συνδικάτα, η παραγωγή στην Ιταλία μειώθηκε πάνω από 25% το α’ εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023. Κατά την ίδια ακριβώς περίοδο, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας μειώθηκαν επίσης σχεδόν στο ήμισυ σε σχέση με πέρυσι, από 10,9 δισ. ευρώ σε 5,6 δισ. ευρώ.

Μετά τη συγχώνευση με τη γαλλική PSA, η εταιρεία προχώρησε σε μείωση περισσότερων από 10.000 θέσεων εργασίας στην Ιταλία, ενθαρρύνοντας τους ηλικιωμένους εργαζόμενους να συνταξιοδοτηθούν. 

Φέτος, αρκετές γραμμές παραγωγής της Stellantis στην Ιταλία, μεταξύ άλλων για την παραγωγή των αυτοκινήτων Fiat 500 και Maserati, έχουν τεθεί σε αναμονή, με τους εργαζόμενους να λαμβάνουν μειωμένο μισθό στο πλαίσιο της λεγόμενης «cassa integrazione», ενός βραχυπρόθεσμου προγράμματος επιδότησης μισθοδοσίας.

Η Ρώμη απαγορεύει τώρα στην εταιρεία να επιδεικνύει την ιταλική της καταγωγή, αφού παράγει τα αυτοκίνητα στο εξωτερικό.

Την άνοιξη, η τελωνειακή και οικονομική αστυνομία της Ιταλίας κατέσχεσε 134 Fiat Topolino, ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που παρήγαγε η Stellantis στο Μαρόκο, επειδή έφεραν σήμα με ιταλική σημαία το οποίο, σύμφωνα με τις ιταλικές αρχές, θα μπορούσε να παραπλανήσει τους αγοραστές σχετικά με την προέλευση του αυτοκινήτου.

Τον Ιούνιο, ένας Ιταλός δικαστής έκρινε προσωρινά ότι ακόμη και το όνομα του μοντέλου – «Topolino» και «Topolino Dolcevita» – υποδηλώνουν λανθασμένα ότι το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στην Ιταλία, καθώς αποτελούν αναφορές σε ένα εμβληματικό παλιό μοντέλο της Fiat και τη θρυλική ταινία του Φεντερίκο Φελίνι.

Τα μικροσκοπικά, λιλιπούτειου μεγέθους ανοιχτοπράσινα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι αποκλεισμένα στο λιμάνι του Λιβόρνο, στην ακτή της Τοσκάνης. Έκτοτε, η Stellantis προσφέρθηκε να αφαιρέσει το αμφιλεγόμενο σήμα με τη σημαία και κάλεσε τους ιδιοκτήτες των Topolino να προσέλθουν στα συνεργεία της Fiat για να το αφαιρέσουν.

Η υπόθεση Topolino εγείρει κάποια νομικά θέματα, καθώς η Stellantis δεν ισχυρίστηκε ποτέ ότι το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε στην Ιταλία.

Φέτος, σύμφωνα με το Politico, η ιταλική κυβέρνηση απαγόρευσε στη Stellantis να ονομάσει ένα νέο μοντέλο της Alfa Romeo που παράγεται στην Πολωνία ως «Milano», υποστηρίζοντας ότι το να δοθεί το όνομα της πόλης της βόρειας Ιταλίας σε ένα αυτοκίνητο που κατασκευάζεται στο εξωτερικό θα ήταν παράνομο.

Το φλερτ με την Κίνα

Όπως και οι προκάτοχοί της, η κυβέρνηση Μελόνι προσπαθεί να πείσει τη Stellantis να συνεχίσει να παράγει στην Ιταλία, προσφέροντας οικονομική στήριξη στους αγοραστές αυτοκινήτων χαμηλών εκπομπών ρύπων.

Παρά τις μέχρι τώρα οικονομικές προσπάθειες της κυβέρνησης, η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία δεν έχει αυξηθεί, εν μέρει επειδή τα αυτοκίνητα που παράγονται εκτός Ιταλίας επωφελούνται επίσης από το επίδομα. Αυτές οι εντάσεις με την Stellantis εντείνουν παράλληλα και το φλερτ της Μελόνι με την Κίνα.

Κατά τη διάρκεια του πρώτου της ταξιδιού στο Πεκίνο στα τέλη Ιουλίου, η Μελόνι υπέγραψε αρκετές συμφωνίες συνεργασίας με την Κίνα, μεταξύ άλλων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αξιωματούχοι του υπουργείου Βιομηχανίας της Ιταλίας θα μεταβούν στο Πεκίνο το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου για να συζητήσουν περαιτέρω αυτές τις συμφωνίες, σύμφωνα με εκπρόσωπο του υπουργείου.

Η «επίθεση γοητείας» της Ρώμης προς τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχει ήδη ενοχλήσει την Stellantis, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Κάρλος Ταβάρες να προειδοποιεί ότι το «άνοιγμα» στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχει «σημαντικές κοινωνικές συνέπειες».

Η κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να εξετάσει το ενδεχόμενο να δώσει στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ορισμένες ιστορικές ιταλικές μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Autobianchi και Innocenti, που σήμερα ανήκουν στη Stellantis, σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα Il Sole 24 Ore. 

Η μεταβίβαση θα ήταν δυνατή χάρη σε ένα πρόσφατo διάταγμα που επιτρέπει στις ιταλικές αρχές να αναλάβουν τον έλεγχο εμβληματικών εμπορικών σημάτων που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί για περισσότερα από πέντε χρόνια.

«Το φλερτ με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι κακή ιδέα, αλλά οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απίθανο να αντικαταστήσουν τη Stellantis προς το παρόν», ανέφερε ο οικονομολόγος Αντρέα Γκιουρίτσιν, σημειώνοντας ότι η Ιταλία δεν είναι ιδανικός επενδυτικός προορισμός για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, εν μέρει λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς.

Διαβάστε ακόμη

Τζάκσον Χολ: Οι επενδυτές ελπίζουν για ξεκάθαρο μήνυμα μείωσης των επιτοκίων (πίνακες)

Nαυάγιο στο Παλέρμο: Ο πρόεδρος της Morgan Stanley International στους αγνοούμενους

ΕΔΕΥΕΠ: Στον αέρα ο διαγωνισμός για το νέο κτίριο (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

Exit mobile version