Της Μαριάννας Τζάννε
Μεγαλώνει ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης αφού στο τμήμα της μεγάλης παραχώρησης Χανιά-Χερσόνησος μήκους 200 χιλιομέτρων και ύψους 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, το υπουργείο Υποδομών θα προσθέσει άλλο ένα κομμάτι που είναι από τον Κίσσαμο έως τα Χανιά.
Τις ανακοινώσεις έκανε τις προηγούμενες μέρες στην Κρήτη ο ίδιος ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, διευκρινίζοντας ότι η κίνηση του νέου τμήματος επιτρέπει την ένταξή του στο συνολικό σχεδιασμό.
Όπως σημείωσε, έχει υπογράψει την τελική χάραξη του έργου που θα είναι Κίσσαμος – Άγιος Νικόλαος (αντί Χανιά – Άγιος Νικόλαος) και για να μην υπάρξουν καθυστερήσεις το νέο τμήμα θα ενταχθεί στην διαδικασία της προαίρεσης που προβλέπει ο διαγωνισμός με την προσθήκη 32 χιλιομέτρων στην σύμβαση παραχώρησης.
Ο διαγωνισμός περνά από σήμερα στη β΄ φάση καθώς ολοκληρώθηκε η αξιολόγηση των πέντε σχημάτων που διεκδικούν τα δύο έργα. Το κομμάτι της παραχώρησης που αποτελεί και τον κύριο κορμό του ΒΟΑΚ, διεκδικούν Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P Αβαξ, Vinci και η κοινοπραξία Μυτιληναίος με την Ισπανική Acciona.
Για την ΣΔΙΤ που αφορά το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, μήκους 20 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει οι Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ σε συνεργασία με το fund Marguerite, η Μυτιληναίος με Acciona-Intertoll και η Iσραηλινή Shikun & Binui. O υπουργός Υποδομών έχει χαρακτηρίσει το επίμαχο κομμάτι ως έργο ιδιαίτερων περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Mέχρι το καλοκαίρι προβλέπεται να έχει δημοπρατηθεί και το τρίτο και τελευταίο κομμάτι του ΒΟΑΚ που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο και είναι το τμήμα από Νεάπολη έως Άγιο Νικόλαο. Για το έργο, το οποίο σχεδιάζεται να χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ (τρέχων και επόμενο) επικαιροποιούνται οι μελέτες.
Με βάση τις μετρήσεις του υπουργείου, το νέο τμήμα από Κίσσαμο έως Χανιά είναι πρώτο σε κυκλοφοριακούς φόρτους. Υπολογίζεται ότι η ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία του δρόμου ανέρχεται σε 15.500 οχήματα, με αμέσως επόμενη την κίνηση Χανιά – Ρεθύμνου με 13.000 και Ρέθυμνο – Ηράκλειο με 12.000.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υπουργείο προχώρησε στην καταγραφή των κυκλοφοριακών φόρτων του Βόρειου Οδικού Άξονα σε 21 σημεία, από τα οποία τα 11 ήταν κατά μήκος του ΒΟΑΚ και 10 σε κάθετους δρόμους. Η καταγραφή έγινε σε τέσσερις διαφορετικές περιόδου από πλευράς κυκλοφορίας, ξεκινώντας από τον περασμένο Ιούλιο και ολοκληρώθηκε το Νοέμβριο του 2018.
Ο ΒΟΑΚ είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα του οδικού δικτύου της χώρας και το δεύτερο μεγαλύτερο έργο μετά την γραμμή 4 του μετρό που υλοποιεί το υπουργείο. Είναι ενθαρρυντικό μάλιστα ότι είναι από τα έργα της νέας γενιάς που στα τεύχη προκήρυξης δεν συμπεριλήφθησαν περιορισμοί, που να βάζουν εμπόδια σε εταιρείες που έχουν εμπλακεί σε θέματα ανταγωνισμού. Εν αντιθέσει, με το μετρό που η πρόβλεψη αυτή κινδυνεύει να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου.
Με την οριστικοποίηση της τελικής χάραξης του ΒΟΑΚ, δημοπρατείται άμεσα η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού για όλο το οδικό δίκτυο της χώρας.