Εκατομμύρια Βορειοαμερικανοί θα χρησιμοποιούν ελληνικό χάρτινο καλαμάκι από τους επόμενους μήνες για να πιούν τον καφέ ή το αναψυκτικό τους.
Πίσω από την είδηση των ημερών για το μεγάλο επιχειρηματικό «ταξίδι» της Matrix Pack, το οποίο συνεχίζεται με μια νέα στρατηγική συμφωνία για τις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά και εγγυάται νέες τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης, κρύβεται μια ενδιαφέρουσα όσο και διδακτική ιστορία…
Πιθανόν πολλοί να μην περίμεναν ότι η νο 1 εταιρεία της Ευρώπης και μια από τις μεγαλύτερες διεθνώς στα χάρτινα καλαμάκια είναι ελληνική. Μάλιστα μετά την εξαγορά της βρετανικής «The Paper Straw», τον περασμένο Αύγουστο, φέρεται να κατέστη ο κορυφαίος παραγωγός σε αυτή την κατηγορία προϊόντων στον κόσμο.
Όλα όμως πάντα συμβαίνουν για κάποιον λόγο. Αθόρυβα μα ιδιαίτερα αποτελεσματικά, 13-14 περίπου χρόνια μετά την ίδρυσή της από τον Δημήτρη Πολυχρονόπουλο και ομάδα συνεργατών του το 2009, στην αρχή μιας ιδιαίτερα δύσκολης και μακράς περιόδου για την οικονομία, η Matrix Pack κατάφερε να αντιμετωπίσει επιτυχώς μια σειρά από προκλήσεις που συνάντησε στην πορεία της.
Και με αυτόν τον τρόπο εξελίχθηκε σε έναν πολυεθνικό όμιλο με ένα παγκόσμιο δίκτυο πωλήσεων σε 52 χώρες, με 5 υπερσύγχρονες μονάδες παραγωγής και εγκαταστάσεις σε 5 κράτη (Ελλάδα, Αγγλία, Βουλγαρία, Πολωνία, Ισπανία), πολλά υποστηρικτικά κέντρα logistics και ένα χαρτοφυλάκιο με πελάτες – «κολοσσούς», όπως η Coca-Cola, τα McDonald’s, τα Burger King, η Pepsico, διεθνείς αλυσίδες σούπερ μάρκετ κ.ά.
Σήμερα, η εγκατεστημένη δυναμικότητα της ετήσιας παραγωγής της υπερβαίνει τα 20 δισεκατομμύρια καλαμάκια σε χαρτί και βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες στην Ευρώπη, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ελληνικής βιομηχανίας Λυμπέρης Πολυχρονόπουλος με αφορμή το νέο deal.
«Αυτή η συμφωνία δίνει μια νέα, εκπληκτική δυναμική στον όμιλο Matrix Pack», ήταν η φράση του η οποία αποτύπωσε το στίγμα της επόμενης μέρας.
Πρόκειται για την συμπόρευση με την Virescent Paper Products και την από κοινού δημιουργία της Matrix Pack North America, που αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση υφιστάμενων και μελλοντικών πελατών, σύμφωνα με όσα τονίστηκαν στην επίσημη ενημέρωση.
Εν ολίγοις, η Matrix Pack θα αρχίσει να παράγει άμεσα και να παραδίδει καλαμάκια από χαρτί και βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες-φιλικά προς το περιβάλλον στις αγορές των ΗΠΑ και του Καναδά, με περιθώριο για 2 δισεκατομμύρια τεμάχια χάρτινα καλαμάκια και 5 δισεκατομμύρια από βιοαποδομήσιμες πρώτες ύλες.
Η παραγωγή για το επόμενο έτος θα γίνει στις εγκαταστάσεις της Virescent στο Κεντάκι με την Matrix Pack να παρέχει κατά τους πρώτους μήνες όλα τα απαραίτητα τεχνολογικά μέσα και στόχο η Matrix Pack North America να καταστεί ο μεγαλύτερος παραγωγός και ο πιο αξιόπιστος συνεργάτης στις αγορές των QSR και της HORECA στη Βόρεια Αμερική εντός του πρώτου τριμήνου του 2023.
Επιπλέον, μέσα στο έτος η Matrix Pack θα έχει την δυνατότητα να παραδίδει στην αγορά της Βόρειας Αμερικής προϊόντα fiber που παράγονται προς το παρόν στις εγκαταστάσεις της στην Ευρώπη (καπάκια για ζεστά ροφήματα, μαχαιροπίρουνα κ.λπ.).
Τα τσιγάρα και τα καλαμάκια
Η ευελιξία και τα καλά αντανακλαστικά της διοίκησης απέτρεψαν κάθε αδιέξοδο σε μια κομβική καμπή της διαδρομής της Matrix Pack και άνοιξαν αντιθέτως «νέους δρόμους», όταν ήρθε το… τέλος για τα πλαστικά καλαμάκια που γνώριζαν επί δεκαετίες εκατοντάδες εκατομμύρια καταναλωτές.
Μπροστά στην γιγάντωση του κινήματος ενάντια σε καθετί πλαστικό μιας χρήσης το 2017, το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο υπερψήφισε το 2018 την σχετική απαγόρευση η οποία μετά από μια «περίοδο χάριτος» θα άλλαζε τις καταναλωτικές συνήθειες μιας ολόκληρης ηπείρου.
«Άλλαξε η ζωή μας. Είχαμε δύο επιλογές. Η μία ήταν να απαξιώσουμε την επένδυσή μας και ουσιαστικά να κλείσουμε την εταιρεία, αφού είχαμε ένα προϊόν (πλαστικό καλαμάκι) που η χρήση του θα απαγορευόταν στη μεγαλύτερη αγορά μας, την ευρωπαϊκή.
Η άλλη επιλογή ήταν να απαντήσουμε στην πρόκληση, να βρούμε τα υλικά με τα οποία θα κατασκευάσουμε το χάρτινο καλαμάκι και το μηχανολογικό εξοπλισμό. Μέχρι τότε δεν υπήρχε βιομηχανική παραγωγή χάρτινου καλαμακίου. Υπήρχε μόνο χειροποίητη παραγωγή στην Άπω Ανατολή».
Με αυτά τα λόγια ο Λ. Πολυχρονόπουλος σε συνέντευξή του στο newmoney πριν από μερικούς μήνες, είχε περιγράψει την κατάσταση η οποία επικρατούσε τότε.
Την λύση πρόσφερε ο ριζικός μετασχηματισμός της Matrix Pack, πριν τεθεί ζήτημα επιβίωσής της και όπως είχε επίσης αποκαλύψει ο επιχειρηματίας, επειδή δεν υπήρχε πουθενά εφαρμοσμένη βιομηχανική παραγωγή στο χάρτινο καλαμάκι αξιοποιήθηκε εν μέρει η τεχνολογία που ακολουθεί η καπνοβιομηχανία για την παραγωγή ενός μικρού σωλήνα που μετατρέπεται σε τσιγάρο.
Η αναζήτηση λύσεων διήρκησε περίπου δυόμιση χρόνια, με R&D που ξεπέρασε τα 10 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε με ίδια κεφάλαια και από ελληνικές τράπεζες.
Το Φεβρουάριο μάλιστα, η Matrix Pack έγινε η πρώτη ελληνική εταιρεία που άντλησε κεφάλαια από το όχημα Venture Debt της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, EIB.
Ανακοίνωσε επίσης ότι προσέλκυσε επένδυση ύψους 18 εκατ. ευρώ με την είσοδο του επενδυτικού κεφαλαίου “SouthBridge Europe Mezzanine II” και εξέδωσε μακροπρόθεσμο πράσινο ομολογιακού δανείου ύψους 15εκατ. ευρώ που καλύφθηκε ισομερώς από δυο ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Από τη Ριτσώνα στο Κεντάκι
Η διορατικότητα θεωρείται προσόν για κάθε επιχειρηματία. Το ίδιο και η ικανότητα της έγκαιρης λήψης αποφάσεων.
Η Matrix Pack ιδρύθηκε το 2009 στην Ελλάδα, όπως προαναφέρθηκε, και σύντομα έγινε ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς, σε διεθνές επίπεδο, στα καλαμάκια ροφήματος και άλλα είδη μίας χρήσης για την εστίαση.
Όταν τέθηκε το δίλημμα «παραγωγή στην Ευρώπη ή στην Ασία» για τα χάρτινα καλαμάκια, δεν κράτησε για πολύ.
Οι λόγοι τρεις: η εξασφάλιση ποιοτικών πρώτων υλών, η αξιοπιστία της εφοδιαστικής αλυσίδας και αυτή του ανθρώπινου δυναμικού, που έπρεπε να εκπαιδευτεί για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις.
Προ λίγων μηνών η Matrix Pack εξαγόρασε στη Μ. Βρετανία τη «The Paper Straw», η οποία διαθέτει μονάδα παραγωγής και ευρεία παρουσία στην Ευρωπαϊκή αγορά, deal που επιταχύνει την ανάπτυξη του ομίλου και επιφέρει σημαντικές συνέργειες.
Τώρα ετοιμάζεται για δυναμική είσοδο στην αμερικανική αγορά, με φόντο την συμφωνία της με τη Virescent Paper Products για τη σύσταση της Matrix Pack North America που σε πρώτο στάδιο θα λειτουργήσει δύο μονάδες στις ΗΠΑ. Πλάνο που εκτός από τα καλαμάκια, περιλαμβάνει και άλλα «πράσινα» προϊόντα.
Η Matrix Pack το 2022 εμφάνισε ρυθμό ανάπτυξης άνω του 40% και πραγματοποίησε τζίρο άνω των 42 εκατ. ευρώ, ενώ στο στόχαστρό της θέτει και άλλες μεγάλες αγορές, όπως η Ινδία.
Στη Ριτσώνα λειτουργούσαν -από πριν- τρεις μονάδες παραγωγής σωλήνα, ένα εργοστάσιο κοπής χαρτιού και ένα μεγάλο εργαστήριο κατασκευής μηχανολογικού εξοπλισμού και εργοστάσιο και στη Βουλγαρία.
Η Matrix Pack απασχολούσε μέχρι πριν από λίγο καιρό περίπου 450 εργαζόμενους στην Ελλάδα και 100 στη Βουλγαρία, αριθμός που δεν αποκλείεται να έχει αυξηθεί.
Το καλοκαίρι προανήγγειλε το λανσάρισμα νέων συμπληρωματικών κατηγοριών προϊόντων, καθώς και την επένδυση σε νέα καινοτόμα προϊόντα.
Διαβάστε ακόμη
Αντρέα Ενρία: Στην Αθήνα ο επικεφαλής του SSM – Συναντήσεις με τραπεζίτες, Στουρνάρα και Σταϊκούρα
Τέλος επιτηδεύματος: Ποιοι γλιτώνουν €1.000 (και πλέον) το 2023