Τον Νοέμβριο του 2020 θα ξεκινήσουν εκτός απροόπτου και …κορωνοϊού επιτρέποντος, οι εργασίες αναβάθμισης για τη Μαρίνα Βουλιαγμένης από το επενδυτικό σχήμα του Αστέρα, μία επένδυση που θα απορροφήσει κεφάλαια ύψους 27 εκατ. ευρώ.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα των εργασιών, θα χρειαστεί διάστημα ενάμιση χρόνου περίπου προκειμένου να ολοκληρωθούν τα έργα έως το καλοκαίρι του 2022 οπότε η μαρίνα αναμένεται να λειτουργήσει με μειωμένη μεν δυναμικότητα αλλά και για μεγαλύτερα και ακόμη πιο πολυτελή σκάφη.
Απαντήσεις στη συζήτηση που έχει ανοίξει τις τελευταίες ημέρες με αφορμή το «πράσινο φως» που έδωσε το δημοτικό συμβούλιο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης για την επένδυση που σχεδιάζει το επενδυτικό σχήμα του Αστέρα Βουλιαγμένης στη μαρίνα δίνει από την πλευρά του ο δήμος, υποστηρίζοντας ουσιαστικά ότι το έργο δεν επιβαρύνει περιβαλλοντικά την περιοχή, ενώ δημιουργεί τις προϋποθέσεις για αναβάθμιση μιας υποβαθμισμένης, λόγω παλαιότητας εγκαταστάσεων, περιοχής.
Το δημοτικό συμβούλιο έδωσε θετική γνωμοδότηση με μεγάλη πλειοψηφία για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της μαρίνας, η οποία, εφόσον προχωρήσει με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό θα είναι έτοιμη την καλοκαιρινή σεζόν του 2022 να υποδεχθεί super και mega yachts.
Τι υποστηρίζει ο δήμος
Στο ερώτημα αν μεγαλώνει η Μαρίνα Βουλιαγμένης, ο δήμος επισημαίνει ότι όχι μόνο δεν μεγαλώνει -καθώς παραμένει αυστηρά εντός των θαλασσίων ορίων που ισχύουν από το 1964- αλλά μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των σκαφών που φιλοξενούνται σήμερα.
Επιπλέον υποστηρίζει ότι δεν προκύπτει από καμία μελέτη πως θα υποβαθμιστεί το θαλάσσιο περιβάλλον, «αντιθέτως η μείωση του αριθμού των σκαφών σε συνδυασμό με τα υπερσύγχρονα συστήματα αποχέτευσης και καθαρισμού των υδάτων αλλά και συνεχούς παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων εντός και εκτός μαρίνας θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητα του νερού στον κόλπο. Θεωρούμε πως η σημερινή, απαρχαιωμένη εικόνα της μαρίνας που έχει κατασκευαστεί πριν από 60 χρόνια δεν είναι της αισθητικής και της ποιότητας της περιοχής μας. Οι νέες εγκαταστάσεις, με τη σύγχρονη βιοκλιματική πράσινη αρχιτεκτονική θα συμβάλει στην αναβάθμιση μιας υποβαθμισμένης λόγω παλαιότητας εγκαταστάσεων περιοχής του δήμου μας».
Οσον αφορά το ερώτημα για τη δημιουργία τυχόν κυκλοφοριακού φόρτου στην πόλη, η εκτίμηση είναι ότι ο συνδυασμός του μειωμένου αριθμού σκαφών με τη δημιουργία 400 υπόγειων θέσεων στάθμευσης εντός της μαρίνας θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση της περιοχής.
Για κενή κινδυνολογία μιλάει ο δήμος ως προς το επιχείρημα για αν θα γίνει η περιοχή όπως οι μαρίνες Ζέας και Αλίμου; «Οι δύο μαρίνες έχουν δυναμικότητα υπερπολλαπλάσια της Μαρίνας Βουλιαγμένης. Η Μαρίνα Ζέας μπορεί να φιλοξενήσει 670 σκάφη έως 80 μέτρων, ενώ η Μαρίνα Αλίμου 1.080 σκάφη έως 50 μέτρων».
Σύμφωνα με τους επενδυτές, η λειτουργία της μαρίνας υπό τη νέα της μορφή θα δημιουργήσει 330- 350 μόνιμες θέσεις εργασίας, καθώς και 550 θέσεις εργασίας στη φάση της κατασκευής.
Οι εργασίες
Η Μαρίνα της Βουλιαγμένης μισθώθηκε από την ιδιοκτήτρια ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) μετά από διεθνή διαγωνισμό το 2012 στην Αστήρ Μαρίνα Βουλιαγμένης ΑΕΑΣ για 40 χρόνια (2012-2052) έναντι του ποσού των 40 εκατ. ευρώ. Στις υποχρεώσεις της αναδόχου εταιρείας ήταν ο εκσυγχρονισμός της μαρίνας. Τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου αφορούν στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων της μαρίνας, η οποία κατασκευάστηκε το 1964, τις παρεμβάσεις για την προστασία του θαλάσσιου και χερσαίου περιβάλλοντος, τη δημιουργία χερσαίων εγκαταστάσεων για την υποστήριξη της λειτουργίας της και τη δημιουργία πόλου τουρισμού και αναψυχής υψηλού επιπέδου.
Οι βασικές διαφορές με τη σημερινή λιμενική εγκατάσταση, σύμφωνα με τον δήμο, είναι η ανακατασκευή και επέκταση του λιμενοβραχίονα κατά 27 μέτρα, από το σημείο που σήμερα καταλήγει σκάφος που πρυμνοδετεί στον σημερινό νοτιοανατολικό λιμενοβραχίονα, με πολύ μικρή αύξηση της θαλάσσιας έκτασης της μαρίνας για λόγους ασφαλείας κατά τον ελλιμενισμό, η μείωση του αριθμού των σκαφών από 103 μεγέθους έως 50 μέτρων που προβλέπεται σήμερα, σε 59 από τα οποία τα 46 θα είναι κάτω από 40 μέτρα και μόνο το ένα θα είναι άνω των 70 μέτρων, η εγκατάσταση σύγχρονων παροχών στα σκάφη όπως ηλεκτροδότηση, υδροδότηση, σύνδεση με δίκτυο ακαθάρτων κενού αέρος και παροχή κλιματιζόμενου αέρα προκειμένου να μη λειτουργούν οι γεννήτριες και τα συστήματα κλιματισμού των σκαφών όσο αυτά είναι εντός της μαρίνας.
«Οι παροχές αυτές εκτός από αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς τα σκάφη, συμβάλλουν καταλυτικά στην αποφυγή όλων των ειδών ρύπων που εκλύονται σήμερα μέσα στον όρμο της Βουλιαγμένης από τη λειτουργία των σκαφών και της μαρίνας», υποστηρίζεται στη μελέτη.
Η συμμετοχή του δήμου Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στην όλη διαδικασία ξεκίνησε ήδη από το 2018, όταν έγινε η πρώτη διαβούλευση επί της γνωμοδότησης της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), έτσι ώστε να προχωρήσει η λήψη των λοιπών γνωμοδοτήσεων (Περιφέρεια Αττικής κ.λπ.) και των αποφάσεων από τα λοιπά αρμόδια όργανα (ΥΠΕΚΑ, Υπουργείο Ναυτιλίας κ.λπ.) για την οριστική έγκριση της ΣΜΠΕ και την έκδοση του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος μέσα από την επεξεργασία και την ομόφωνη έγκρισή του από το Συμβούλιο της Επικρατείας το καλοκαίρι του 2019. «Για το λόγο αυτό η Δημοτική Αρχή συμμετείχε από την πρώτη στιγμή στις διαδικασίες σχεδιασμού του έργου προκειμένου να εξασφαλίσει (όπως έκανε άλλωστε και το 2015 με την επένδυση στον Αστέρα Βουλιαγμένης στο ΕΣΧΑΔΑ 2) ότι η επένδυση που θα γίνει στην πόλη θα είναι σύμφωνη με τους όρους που έχουν τεθεί από τον Δήμο για όλες τις μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή, δηλαδή θα πρέπει α) να έχουν ποιοτικό αναπτυξιακό χαρακτήρα β) σεβασμό στο περιβάλλον και γ) να μην αλλοιώνουν ή να υποβαθμίζουν το υψηλό επίπεδο ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής.
Από τα πρώτα στάδια των συζητήσεων τέθηκαν όροι από μέρους του δήμου ως προαπαιτούμενα για τη σύμφωνη γνώμη από το Δημοτικό Συμβούλιο, με αποτέλεσμα να εξασφαλιστούν πολλά και σημαντικά οφέλη για την περιοχή», επισημαίνει ο δήμος. «Η συνολική δόμηση εντός της χερσαίας έκτασης της μαρίνας περιορίστηκε στα 4.800 τ.μ. από 11.000 τ.μ. που επιτρέπεται από τον ισχύοντα συντελεστή δόμησης της έκτασης, διασφαλίστηκε ο πλήρης καθαρισμός του βυθού της μαρίνας και η διατήρηση της ποιότητας των υδάτων με τα πλέον σύγχρονα συστήματα που θα εγκατασταθούν, ζητήθηκε η δημιουργία πράσινων στεγών και υπόσκαφων κατασκευών για να μην υπάρξει κανένας οπτικός ρύπος από τη νέα δόμηση αλλά και η δημιουργία επαρκών (400) υπογείων θέσεων στάθμευσης για την αποσυμφόρηση της οδού Απόλλωνος από σταθμευμένα αυτοκίνητα κ.α.».