Όσες δυσκολίες και αν έχει περάσει η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ στη διάρκεια της υπεραιωνόβιας ιστορίας της, όσο και αν έχουν αμφισβητηθεί οι προθέσεις και οι πράξεις των Αμερικανών ιδιοκτητών της, της οικογένειας των Γκλέιζερ δηλαδή, αλλά και οι… ικανότητες μέσα στα γήπεδα, δεν παύει να αποτελεί ένα από τα κορυφαία ποδοσφαιρικά brands του πλανήτη, με εξαιρετικές εμπορικές επιδόσεις.
Αν και οι περίφημοι «μπέμπηδες» έχουν να σηκώσουν κούπα στο Champions League από το 2008 και στην Premier League από την εποχή που έφυγε ο μεγάλος σερ Άλεξ Φέργκιουσον από τον πάγκο τους, το 2013, βλέποντας ταυτόχρονα την Λίβερπουλ του Γιούργκεν Κλοπ να τους πλησιάζει σε απόσταση αναπνοής από πλευράς τίτλων (20 έναντι 19), φιγουράρουν σταθερά στις πρώτες θέσεις της λίστας Deloitte με τις ομάδες που παράγουν τα περισσότερα έσοδα.
Μέσα στον γενικό …χαμό που προκάλεσε η υπόθεση της European Super League και τελικά οδηγήθηκε σε φιάσκο, η δημοφιλής Γιουνάιτεντ επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά τη δυναμική της στο αμιγώς επιχειρηματικό «κομμάτι» όταν μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες κατάφερε να αυξήσει την χρηματιστηριακή της αξία σε ποσό-ρεκόρ 289 εκατ.$, με τη μετοχή της να κερδίζει στο ταμπλό της Νέας Υόρκης ένα 11% (κατά 1,56$ στα 17,72$) έστω προσωρινά, πριν καταρρεύσει το νέο εγχείρημα και πέσουν πάλι οι τιμές στα πρότερα επίπεδα (στα +16$).
Δεν ήταν τυχαίο, πάντως, ούτε το προηγούμενο άλμα της μετοχής της στην Wall Street στα τέλη Φεβρουαρίου στο υψηλότερο σημείο του 12μηνου, όταν οι εξαγγελίες του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον, για την επιστροφή των φιλάθλων στα γήπεδα δημιούργησαν μεγάλες προσδοκίες. Ειδικότερα δε, για την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Γιουνάιτεντ, η έδρα της οποίας το Ολντ Τράφορντ διαθέτει από τις μεγαλύτερες χωρητικότητες (76.000 θέσεις) στην Ευρώπη…
Πιο σαφές δείγμα αποτελεί το νέο, πολύ πρόσφατο mega deal των «κόκκινων διαβόλων» για την κεντρική χορηγία του συλλόγου με τον γερμανικό τεχνολογικό «κολοσσό» της TeamViewer, το logo της οποίας θα εμφανίζεται από τη σεζόν 2021-22 για μια 5ετία στην φανέλα των παικτών.
Η συγκεκριμένη συμφωνία υπογράφηκε στα μέσα Μαρτίου, θεωρείται η μεγαλύτερη όλων στο ένα έτος της πανδημίας από οποιαδήποτε ομάδα στα σπορ παγκοσμίως και χαρακτηρίσθηκε από τους ανθρώπους του συλλόγου ως «σημάδι» για την εμπορική ανθεκτικότητα της Γιουνάιτεντ.
Διαφορά …100.000$ με την Μπαρτσελόνα
Σε μια περίοδο που η ποδοσφαιρική αγορά …υποφέρει και μετρά απώλειες πολλών δισεκατομμυρίων, η Μάντσεστερ θα βάζει στα ταμεία της 64,9 εκατ.$ τον χρόνο από τους Γερμανούς ή 324,5 εκατ.$ συνολικά μέχρι το 2026.
Το μέγεθος του deal φαίνεται και από τις σχετικές συγκρίσεις με τα ποσά που εισπράττουν τα άλλα «θηρία του ποδοσφαίρου από τους βασικούς σπόνσορες τους. Μόνο η «βασίλισσα» Ρεάλ Μαδρίτης «περνάει» τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, καθώς οι Ισπανοί τα έχουν βρει με την Emirates στα 82,5 εκατ.$ ετησίως (ή 413 εκατ.$ στην 5ετία 2017-2022) και μάλιστα με συμφωνία που έχει υπογραφεί πολύ πριν οι οικονομικές επιπτώσεις της πανδημίας «χτυπήσουν» την «αθλητική βιομηχανία», όπως συνέβη και με όλες τις άλλες.
Αντιθέτως, η αξία του συμβολαίου των Βρετανών με την TeamViewer υπερβαίνει κατά …100.000$ ανά αγωνιστική περίοδο, αυτή του αντίστοιχου της Μπαρτσελόνα με την Rakuten (64,8 εκατ.$) και όλων των άλλων του σχετικού Top 10, όπου ακολουθούν οι χορηγίες των Παρί Σεντ Ζερμέν (Accor, 57 εκατ.$), Αρσεναλ (Emirates, 56 εκατ.$), Λίβερπουλ (Standard Chartered, 55,3 εκατ.$), Τσέλσι (Three, 55,2 εκατ.$), Γιουβέντους (Jeep, 53,1 εκατ.$), Τόττεναμ (AIA, 50 εκατ.$) και Μπάγερν Μονάχου (Deutsche Telekom/T-Mobile, 35,5 εκατ. $).
Το 2020 η Γιουνάιτεντ ήταν 4η σε έσοδα (643 εκατ.$) πίσω από Μπαρτσελόνα, Ρεάλ, Μπάγερν, με
λειτουργικά κέρδη 166,6 εκατ.$, Debt Value: 16% και αξία 4,2 δισ.$
Το «διαζύγιο» με την General Motors
Μια από τις μεγαλύτερες απορίες της αγοράς είναι ότι αν η Μάντσεστερ δεν είχε …αποτύχει αγωνιστικά, πόσο ψηλότερα θα είχε ανεβάσει την εμπορική της αξία και τα έσοδα της;
Χειροπιαστό παράδειγμα για το πόσο «συμβαδίζει» το ποδοσφαιρικό με το επιχειρηματικό σκέλος είναι η πορεία της σχέσης του συλλόγου με τον σημερινό βασικό χορηγό του, την Αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors για την διαφήμιση της μάρκας Chevrolet στην φανέλα.
Λίγο μετά το 7ετές deal των 559 εκατ.$ του 2012, εμφανίστηκαν τα πρώτα «σύννεφα»… Η αποχώρηση του Φέργκιουσον και ο αγωνιστικός κατήφορος που ακολούθησε, με την ομάδα να κατατάσσεται μόλις 7η στο αγγλικό πρωτάθλημα και να χάνει τη συμμετοχή της στο «χρυσοφόρο» Champions League της UEFA προκάλεσε σοβαρούς προβληματισμούς στην …άλλη άκρη του Ατλαντικού ωκεανού και δεν άργησαν οι διαρροές ακόμα και για πιθανή πρόωρη διακοπή της χορηγίας της GM προς την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, λόγω των αμφιβολιών για την αποδοτικότητα της ως προς την προβολή της Chevrolet .
Παρόλα αυτά και χωρίς η ομάδα να πρωταγωνιστεί όσο θα έπρεπε η δημοτικότητα των «μπέμπηδων» και η επιρροή του brand τους σε ένα ιδιαίτερα ευρύ καταναλωτικό κοινό απέτρεψαν τη «διάλυση» της πολυετούς συμφωνίας παρότι ο σέρ Αλεξ παρακολουθούσε πλέον τους αγώνες από την κερκίδα και οι διάδοχοι του δεν είχαν βρει τον τρόπο να «πλησιάσουν» τα επιτεύγματα του…
Στελέχη που χρεώθηκαν το deal του 2012, όπως ο Joel Ewanick, διευθυντής του τμήματος μάρκετινγκ της General Motors ο οποίος έχασε τότε την δουλειά του (!) υποστήριξαν ότι η «συμπόρευση» με την Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ πρόσφερε στην Chevrolet ένα brand awareness πολλαπλάσιο του κόστους της χορηγίας και έκθεση σε 212 χώρες στον πλανήτη στα μάτια δεκάδων εκατομμυρίων τηλεθεατών του Champions League και της Premier League.
Το σημερινό «διαζύγιο» με την General Motors σε καιρούς αβεβαιότητας για το σύνολο των αγορών και των οικονομιών, φέρνει ένα νέο «γάμο», με την TeamViewer… (…η οποία, παρεμπιπτόντως, έχει κάνει μια σημαντική επένδυση και στην Ελλάδα σε έναν κλάδο αιχμής, με την δημιουργία κέντρου έρευνας και καινοτομίας στην πόλη των Ιωαννίνων).
Τα χρέη, το δάνειο, η γκρίνια και …η «κωλοτούμπα»
Τα χρέη των μεγάλων ποδοσφαιρικών ομάδων μπήκαν σε πρώτο πλάνο με αφορμή το φιάσκο της European Super League. Τον Μάρτιο είχε γίνει γνωστό ότι η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ προσέφυγε σε δανεισμό 60 εκατ. λιρών για να ισορροπήσει τον προϋπολογισμό της και να αποφύγει την μείωση μισθών σε ποδοσφαιριστές και υπαλλήλους της, με τις αναφορές του βρετανικού τύπου να μιλούν για αύξηση 16,4% των χρεών της στα 455,5 εκατ. λίρες.
Στην προσπάθεια τους να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές επιπτώσεις της πανδημίας (κυρίως από την μη πώληση εισιτηρίων και τις απώλειες εισπράξεων πολλών εκατομμυρίων) οι «μπέμπηδες» δραστηριοποιούνται σε φουλ ρυθμούς στο «μέτωπο» των χορηγιών με στόχο ένα …σερί νέων συμφωνιών, πλην αυτής με την TeamViewer.
Έτσι, προχωρούν οι συζητήσεις με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για ξεχωριστή χορηγία σε αυτόν τον τομέα μετά το τέλος της «συμπόρευσης» με την General Motors, ενώ νέα γραμμή χρηματοδότησης αναμένεται να ανοίξει για τον σύλλογο και από τις διαπραγματεύσεις για την διαφήμιση στις εμφανίσεις των προπονήσεων των ποδοσφαιρικών του σταρ…
Η άλλη όψη του νομίσματος είναι χωρίς …πρωταθλήματα και ευρωπαϊκούς τίτλους τόσα χρόνια οι οπαδοί έχουν κάθε λόγο να γκρινιάζουν κατά της ιδιοκτήτριας (από το 2005) οικογενείας των Γκλέιζερ που υποχρεώθηκε σε μια μεγαλοπρεπή «κωλοτούμπα» αυτές τις ημέρες.
Πριν ο Τζόελ Γκλέιζερ ζητήσει δημόσια συγνώμη από τους φιλάθλους με ανοικτή επιστολή του για το …ατόπημα της European Super League έλεγε …άλλα: περί «αστάθειας στο υπάρχον ευρωπαϊκό ποδοσφαιρικό οικονομικό μοντέλο», «βιώσιμης εμπορικής προσέγγισης της πυραμίδας του ποδοσφαίρου» κ.λ.π..
Διαβάστε ακόμη:
ΤUI: Οι Γερμανοί… ξανάρχονται από τα μέσα Μαΐου
Το σχέδιο για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας στα ελληνικά λιμάνια
Καταστήματα: Ποιες ημέρες θα είναι ανοιχτά – Το ωράριο λειτουργίας (vid)