search icon

business stories

Μανώλης Κόντος (Austriacard): Ο ψηφιακός μετασχηματισμός μιας παραδοσιακής βιομηχανίας

Πώς η άλλοτε Inform Λύκος, με ιστορία 127 ετών, μετεξελίσσεται σε διεθνή όμιλο εφαρμοσμένης τεχνολογίας ως όμιλος Austriacard, εισηγμένος στα Χρηματιστήρια Βιέννης και Αθηνών

Στην εποχή της ψηφιακής μετάβασης όλα αλλάζουν. Ακόμα και μία εταιρεία με διαδρομή άνω των 125 ετών σε έναν παραδοσιακό τομέα, όπως αυτός των εκτυπώσεων, δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει τη νέα εποχή, ειδάλλως είναι καταδικασμένη. Η Inform Λύκος, που τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί στον όμιλο Austriacard, έχει καταφέρει κάτι που λίγοι έχουν επιτύχει στον επιχειρηματικό στίβο, αποτελώντας σήμερα ένα πετυχημένο παράδειγμα μετεξέλιξης.

Μέσα σε μόλις μία επταετία έχει καταφέρει να αλλάξει τον πυρήνα της δραστηριότητάς του και από την εκτύπωση εγγράφων ασφαλείας σήμερα θεωρείται ένας διεθνής όμιλος ψηφιακών υπηρεσιών, κυρίως στον χρηματοπιστωτικό τομέα, και Νο 1 προμηθευτής και συνεργάτης των λεγόμενων challenger banks, χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων όπως η Revolut. Και ο πήχης πλέον ανεβαίνει την ώρα που η ελληνική αγορά πλέον μετά βίας αντιπροσωπεύει το 10% του κύκλου εργασιών της εισηγμένης.

«Την ψηφιακή μετάβαση στην κυριολεξία την έχουμε κάνει πράξη», λέει στο «business stories» ο κ. Μανώλης Κόντος, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Austriacard, όπως ονομάζεται πλέον, που είναι εισηγμένος στα Χρηματιστήρια Βιέννης και Αθηνών. «Επί τοις ουσίας προχωρήσαμε από την έγχαρτη επικοινωνία στην ψηφιακή. Και η ψηφιακή στη δική μας περίπτωση ξεκινά από το προφανές: να ψηφιοποιήσουμε εικόνες από έγγραφα, να τα κάνουμε όλα ηλεκτρονικά, να επιτυγχάνουμε τις προσωποποιήσεις και να συγκεντρώνουμε τις πληροφορίες, τα data, βάζοντάς τα σε πλατφόρμες, δίνοντας “τροφή” στην Tεχνητή Nοημοσύνη και αναπτύσσοντας καίριες υπηρεσίες σε μiα σειρά από κλάδους με αιχμή τις τράπεζες.

Οπότε από την εκτύπωση των λογαριασμών, τα παλιά τιμολόγια, τις λοταρίες κ.ο.κ., που έκανε παραδοσιακά η Inform Λύκος, πλέον μαζί με τη διεθνοποίησή μας και τη δημιουργία του ομίλου Austriacard έχουμε κάνει την τεράστια μετάβαση στην ψηφιακή τεχνολογία. Πλέον μιλάμε για έναν διεθνή όμιλο εφαρμοσμένης τεχνολογίας ο οποίος αυτήν τη στιγμή δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα τεχνολογικών δυνατοτήτων με δικά του μεγάλα data centers που διασφαλίζουν μαζί και με την κρυπτογράφηση την ασφάλεια των δεδομένων», προσθέτει.

Σήμερα ο όμιλος επικεντρώνεται στον σχεδιασμό και την υλοποίηση καινοτόμων και ευέλικτων λύσεων ψηφιακού μετασχηματισμού σε τομείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα όπως:

Αυτοματισμοί

Παράλληλα εξυπηρετεί παγκόσμιες αγορές αφού διαθέτει βιομηχανική παρουσία σε 9 χώρες με ηγετική θέση σε ορισμένους σημαντικούς κλάδους. Στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (π.χ. Ελλάδα, Αυστρία, Ρουμανία), όπου έχει τις δομές υποστήριξης στον τομέα των challenger banks, για τις οποίες αναλαμβάνει σχεδόν όλες τις υποδομές, από τις κάρτες έως κάθε διαδικασία ψηφιακή (μάλιστα διαθέτει ηγετική θέση). Στη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ και Καναδάς), όπου υποστηρίζει εταιρείες fintech ευρωπαϊκής προέλευσης που δραστηριοποιήθηκαν στις χώρες αυτές, αλλά και κάποιες μεγάλες περιφερειακές τράπεζες.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου μέσω εξαγορών έχει ενισχύσει την εξειδίκευσή του σε στρατηγικούς τομείς δράσης, όπως η ασφάλεια των δεδομένων, η ανίχνευση απάτης, η εξαγωγή δεδομένων μέσω της ενσωμάτωσης τεχνολογιών και υπηρεσιών Τεχνητής Νοημοσύνης. Παράλληλα έχει παρουσία σε Τουρκία, Αφρική και Μέση Ανατολή επιδιώκοντας ανάπτυξη σε πολλαπλά επίπεδα.

«Το μεγάλο στοίχημα παραμένει να μπορεί η εταιρεία να μετασχηματίσει την προσφορά της σε υπηρεσίες και προϊόντα. Εχουμε κάνει πάρα πολλά στην κατεύθυνση του μετασχηματισμού, αφού ξεκινήσαμε από το μηδέν, έχουμε όμως πολύ δρόμο ακόμα. Αυτή η εταιρεία έφτιαχνε κυρίως προϊόντα, είτε έγχαρτα είτε κάρτες. Κάναμε λοιπόν τη μετάβαση από την εποχή του χαρτιού στο ψηφιακό έγγραφο και αυτό μας δίνει πλέον πολλές προοπτικές και δυνατότητες μπαίνοντας σε νέες δραστηριότητες και διεκδικώντας σημαντική θέση σε μια διεθνή αγορά στην οποία γίνονται πολλές ανακατατάξεις», λέει ο κ. Κόντος.

Για τον μετασχηματισμό αυτό βέβαια ο όμιλος κινήθηκε αρκετά και μέσω εξαγορών, ανεβάζοντας στο άρμα του μικρότερες ομάδες, που όμως του έδωσαν τον χώρο να αναπτύξει τις νέες υπηρεσίες και εφαρμογές. Από το 2019 έως σήμερα έχει κάνει deals συνολικού ύψους 60 εκατ. ευρώ, κάτι που ο κ. Κόντος τονίζει ότι δεν πρόκειται να σταματήσει. «Πάντα κοιτάμε για ευκαιρίες που μπορούν να βοηθήσουν στην κατεύθυνση που έχουμε πάρει και για το τι μπορούμε να προσφέρουμε στις αγορές. Πρωτίστως σε αυτές που έχουμε ισχυρή παρουσία και σημαντικά μερίδια, καθότι έχουμε το απαραίτητο βήμα, αλλά από εκεί και έπειτα και στις υπόλοιπες χώρες βήμα-βήμα. Για παράδειγμα, στη Δυτική Ευρώπη, όπου είμαστε ο κύριος συνεργάτης όλων αυτών των neobanks ή challenger banks -στήνοντάς τους υποδομές και πουλώντας τους την τεχνολογία που χρειάζονται, από το πιο απλό, την κάρτα, ως κάθε ψηφιακή διαδικασία και συναλλαγή με τους πελάτες τους, αλλά και άλλα εργαλεία που βασίζονται στα data analytics, όπως τη συμπεριφορά των πελατών τους κ.ο.κ.-, το στοίχημα είναι η επέκταση στον χώρο των παραδοσιακών τραπεζών. Το ίδιο και στις ΗΠΑ. Λειτουργούμε ένα γραφείο και έχουμε μια ομάδα κατά κύριο λόγο για την υποστήριξη των fintechs, ωστόσο πλέον επιχειρούμε και άνοιγμα σε περιφερειακές τράπεζες έχοντας ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Είμαστε μια παλιά και ισχυρή εταιρεία με πετυχημένη πορεία στην Ευρώπη, ώστε να μπορούν να την εμπιστευτούν οι αμερικανικές τράπεζες έναντι κάποιας νεοφυούς επιχείρησης», λέει ο κ. Κόντος.

Μεγάλο στοίχημα, όμως, είναι και οι νέες αγορές, ακόμα και η Αφρική, την οποία γνωρίζει ο ίδιος καλά από την πολυετή καριέρα του. Πρόκειται μάλιστα για μία αγορά που είναι ανοικτή ακόμα και σε βασικά θέματα, όπως η ταυτοποίηση των πολιτών μέσα από επίσημα έγγραφα, όπως ταυτότητες και διαβατήρια.

Και πάλι, όμως, οι μεγάλες εκτυπωτικές μηχανές της πάλαι ποτέ Inform Λύκος εξακολουθούν να δουλεύουν στο εργοστάσιο στο Κορωπί, όπως και στη μονάδα της Ρουμανίας. «Εννοείται ότι ακόμα τυπώνουμε τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ, γιατί ακόμα κάποιοι επιμένουν στο έγχαρτο, όμως την ίδια ώρα έχουμε βοηθήσει αυτές τις εταιρείες στην ψηφιακή τους μετάβαση. Οι λογαριασμοί όλοι είναι στο Διαδίκτυο. Μπαίνει κάποιος στο mydei σήμερα και βρίσκει τα πάντα. Εμείς το αναπτύξαμε αυτό. Τρόπον τινά κανιβαλίσαμε τον εαυτό μας. Δεν γίνεται, όμως, διαφορετικά. Οποιος δεν εξελίσσεται είναι καταδικασμένος. Οσο και να έχει συγκεντρωθεί η αγορά. Εάν θέλεις προοπτική πρέπει να μετασχηματίζεσαι. Γι’ αυτό και πήγαμε στη ΔΕΗ και το προτείναμε. Ναι, η εκτύπωση μπορεί να συνεχιστεί, αλλά θέλουμε να είναι περιορισμένη. Θέλουμε όλη η επικοινωνία να γίνει ηλεκτρονική».

Η παραδοσιακή δραστηριότητα, εξάλλου, ήδη είναι αρκετά μικρή. «Το ερώτημα ήταν τι να κάνουμε με όλο αυτό τον τεράστιο εξοπλισμό στα εργοστάσια. Και βρήκαμε τη λύση: βιβλία! Κάνουμε εκτυπώσεις on demand σε μικρές ποσότητες. Εχουμε στήσει μια άλλη πλατφόρμα και κάνουμε κατά παραγγελία ψηφιακές εκτυπώσεις ακόμα και ελάχιστων αντιτύπων. Ογκος δηλαδή που δεν θα είχε νόημα κάποιος να παραγγείλει έξω. Και σας πληροφορώ ότι με χρήση μικρής παραγωγικής δυναμικής τα μηχανήματα δουλεύουν κανονικά και είχαμε και έναν τζίρο από αυτό 2 εκατ. ευρώ καθιστώντας τη δραστηριότητα κερδοφόρα!»

Οικονομικά αποτελέσματα

Και πάλι, όμως, ο κ. Κόντος επιμένει ότι το μέλλον της Austriacard είναι στις ψηφιακές υπηρεσίες. Και όσο οι ψηφιακές συναλλαγές θα αυξάνονται ή θα απαιτούν ασφάλεια, οργάνωση, επεξεργασία στοιχείων κ.ο.κ. τόσο θα μπορούν να επεκτείνονται οι δραστηριότητες. Ο ίδιος έχει βάλει ένα στοίχημα, οι ετήσιες πωλήσεις του ομίλου σε βάθος διετίας να ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ και παράλληλα να ενισχυθούν τα περιθώρια EBITDA. «Είναι ο πρώτος πήχης που βάλαμε και οδεύουμε προς τα εκεί», λέει.

Την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία κοινοποίησε τα οικονομικά αποτελέσματα εννεαμήνου. Σύμφωνα με αυτά, τα έσοδα του ομίλου σημείωσαν αύξηση κατά 14% σε σχέση με πέρυσι, φθάνοντας τα 298,3 εκατ. ευρώ. Μία αύξηση που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον τομέα Τεχνολογιών Ψηφιακού Μετασχηματισμού, τα έσοδα του οποίου αυξήθηκαν κατά 153,4% ως αποτέλεσμα της εστίασης του ομίλου σε αυτή την κατηγορία λύσεων.

Το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 18,1% σε 43,1 εκατ. ευρώ, με το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA να έχει βελτιωθεί στο 14,4%. Αντίστοιχα τα καθαρά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά 5,7%, φθάνοντας τα 16,8 εκατ. ευρώ.

Στην Ελλάδα τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης (συμμετέχει σε έργα ύψους 70 εκατ. ευρώ) αλλά και διαγωνισμοί, όπως ο νέος για τις ταυτότητες στον οποίο θα συμμετάσχει, βοηθούν στις σημαντικές επιδόσεις της εταιρείας. Αντίστοιχα με ενδιαφέρον περιμένει και τις προσωποποιημένες κάρτες για την πληρωμή επιδομάτων.

Η πορεία

Ολα ξεκίνησαν στα τέλη του 19ου αιώνα όταν η οικογένεια Λύκου αποφάσισε το 1897 να ιδρύσει τυπογραφείο στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Το τυπογραφείο του Παναγιώτη Λύκου δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην παροχή τυπωμένων εγγράφων (τιμολόγια, δελτία παραγγελίας κ.ά.). Στις αρχές της δεκαετίας του ’80 τα ηνία της επιχείρησης ανέλαβε ο Νικόλαος Λύκος, ο οποίος λειτούργησε με διορατικότητα και αποφασιστικότητα να εφαρμόσει στην εταιρεία τις εξελίξεις στις γραφικές τέχνες και την αναδυόμενη τότε πληροφορική. Πράγματι το 1982 υλοποιήθηκε η στρατηγική επανατοποθέτηση των εκτυπωτικών εργασιών προς την πληροφορική, γεγονός που οδήγησε στη δημιουργία της Inform Λύκος.

Δώδεκα χρόνια μετά η εταιρεία εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών και εστίασε το ενδιαφέρον της σε νέες λύσεις και πρωτοποριακές εφαρμογές. Στα χρόνια που ακολουθούν αναπτύσσεται διαρκώς και μεταμορφώνεται σταδιακά σε ακμάζουσα ελληνική πολυεθνική, με παγκόσμια εμβέλεια και διεθνές επιχειρησιακό αποτύπωμα.

Το 2000 κάνει το πρώτο βήμα διεθνοποίησης, με την επέκταση στην αγορά της Ρουμανίας, ενώ το 2007 εξαγοράζει την Austriacard, της θυγατρικής της φερώνυμης αυστριακής κεντρικής τράπεζας που παρείχε λύσεις καρτών στις αυστριακές τράπεζες. Τότε είναι που θα ξεκινήσει και ένα πλάνο συνεργιών και εξαγορών με στόχο τη γεωγραφική επέκταση της δραστηριοποίησης του ομίλου και τη βελτιστοποίηση των παρεχόμενων προϊόντων και υπηρεσιών μέσω στρατηγικών εξαγορών, συγχωνεύσεων και επενδύσεων σε επιχειρηματικότητα και τεχνογνωσία. Μάλιστα το 2009 θα συναναπτύξει το πρώτο chip για συναλλαγές από το κινητό, το οποίο σήμερα χρησιμοποιεί παγκόσμιος κατασκευαστής smartphone.

Το 2012 γίνεται η ανάπτυξη του κέντρου παραγωγής εξατομικευμένων καρτών στην Πολωνία κι έναν χρόνο μετά ακολουθεί η εξαγορά του μεγαλύτερου κέντρου παραγωγής εξατομικευμένων καρτών στην Τουρκία. Εν έτει 2014 θα δημιουργηθεί μια νέα μονάδα παραγωγής καρτών στη Ρουμανία και θα προχωρήσει η αναδιάρθρωση του ομίλου. Το 2015 θα λανσαριστεί η λύση ψηφιακού πορτοφολιού στην Αυστρία.

Το 2018 εγκαινιάστηκε ο Nautilus, ένας νέος τομέας στον κλάδο του Internet of Things, και έναν χρόνο μετά η εταιρεία προχώρησε στη σύμπραξη με την TAG Systems παρέχοντας στον όμιλο τη δυνατότητα φυσικής παρουσίας στη Λατινική Αμερική. To 2020 προχώρησε και στη δημιουργία ενός νέου κέντρου προσωποποίησης καρτών στις ΗΠΑ, ενώ έναν χρόνο αργότερα θα εξαγοράσει τις Nitecrest UK και Cloudfin. Κομβική στιγμή στην ιστορική διαδρομή της αποτέλεσε η διασυνοριακή συγχώνευση και η μετονομασία της σε Austriacard Holdings το 2023. Για να ακολουθήσει στη συνέχεια η παράλληλα εισαγωγή (dual listing) στα Χρηματιστήρια της Αθήνας και της Βιέννης.

Την ίδια χρονιά προχώρησε στην αναδιοργάνωση των τομέων δραστηριότητάς της και οργανώθηκε κατά γεωγραφικές περιοχές, τον περασμένο Δεκέμβριο ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότησή της προκειμένου να διευκολύνει την ταχύτερη επέκταση σε νέες αγορές. Εκτοτε θα προχωρήσει σε τρεις ακόμα εξαγορές: Pink Post, LSTech (εταιρεία έρευνας και Data Analytics) και Globaltrust.

Σήμερα η εταιρεία έχει παραγωγικές εγκαταστάσεις ή και κέντρα προσωποποίησης σε Ανδόρα, Αυστρία, Πολωνία, Ελλάδα, Ρουμανία, Ισπανία, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ, ενώ διαθέτει γραφεία πωλήσεων σε τέσσερεις ηπείρους, απασχολώντας περίπου 2.700 εργαζόμενους.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: Φόρος σε όλη την ηλεκτροπαραγωγή η βάση της συζήτησης με την Κομισιόν για τα τιμολόγια

Wyndham Hotels & Resorts: Τρία νέα projects στην Ελλάδα για τον μεγαλύτερο όμιλο franchising ξενοδοχείων στον κόσμο

Πώς είδε το Μαξίμου την παρέμβαση Καραμανλή – Αισθητή η απόσταση του νυν και του πρώην πρωθυπουργού

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version