search icon

business stories

Μάικ Σπυριδάκος: Ο εφοπλιστής από το Κερατσίνι που εξοπλίζει με «made in Greece» drones την Πυροσβεστική (pics)

Ο γιος του καπετάνιου που δημιούργησε τον όμιλο SpiritWorld, η ιδέα για την κατασκευή του drone SARISA και πώς θα αποτελέσει φέτος "όπλο" στην καταπολέμηση των πυρκαγιών

Πριν από μερικά χρόνια, σε ένα γιοτ -το “Μαύρο Μαργαριτάρι”– στο οποίο φιλοξενούνταν Αμερικανοί αξιωματούχοι και Έλληνες επιχειρηματίες, ο ιδιοκτήτης σχεδόν μονολογούσε: “Κάτι πρέπει να κάνουμε για την Ελλάδα μας. Δεν γίνεται οι γείτονες να έχουν τέτοια εξέλιξη στα drones και εμείς να είμαστε στάσιμοι”. Και συζητούσε με τους παρευρισκόμενους τις ευκαιρίες που προκύπτουν από τη χρήση νέων τεχνολογιών. Λίγοι πίστευαν ότι ο ιδιοκτήτης του γιοτ και του ομίλου SpiritWorld Group, ο εφοπλιστής και επιχειρηματίας Μιχάλης Σπυριδάκος (Μάικ, όπως τον φωνάζουν οι φίλοι του), σκεφτόταν σοβαρά να πρωταγωνιστήσει στην ανάπτυξη drones.

Fast forward στο 2022: Η Latsco Shipping Limited, η ναυτιλιακή της οικογένειας Λάτση την οποία διαχειρίζεται ο Πάρις Κασσιδόκωστας- Λάτσης, δωρίζει στην Πυροσβεστική, δύο drones της SAS -εταιρείας του Σπυριδάκου- με την ονομασία SARISA. Τα drones, κατασκευάστηκαν -όπως δηλώνει και το όνομα της σάρισας– με σκοπό τις στρατιωτικές χρήσεις, όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση θα εξυπηρετούν τους Έλληνες πυροσβέστες όπως ακριβώς το οραματίστηκαν εκείνοι.

Ήτοι, θα μεταφέρουν γρήγορα και αποτελεσματικά επεκτάσεις σωλήνων και άλλα υλικά, ή θα κάνουν κατάσβεση σε μικρές εστίες φωτιάς, σε σημεία που είναι δύσκολο, ή αδύνατο να προσεγγίσει άνθρωπος. Και κάπως έτσι, ελπίζουμε ότι φέτος θα προλαβαίνουμε τις πυρκαγιές σε απόκρημνες πλαγιές εν τη γεννέσει τους και θα γλιτώσουμε από τον εφιάλτη των αναζωπυρώσεων. Οι δύο πρώτες “Σάρισες” που αποτελούνται και από έναν σταθμό εδάφους MPGS-S3, είναι έτοιμες, έχουν παραληφθεί από την Π.Υ. και το μόνο που μένει είναι η εκπαίδευση- εξπρές των πυροσβεστών στον χειρισμό τους, που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός ολίγων ημερών.

“Τεχνολογική καινοτομία με ελληνική υπογραφή” αποκαλεί τα drones που εξέλιξε η εταιρεία του ο κ. Σπυριδάκος. Για την ακρίβεια, η ομάδα των επιστημόνων και μηχανικών που έχει “επιστρατεύσει” η SAS δεν είχαν φανταστεί ότι το σύστημα SARISA, το οποίο παρουσιάσθηκε για πρώτη φορά δημοσίως στην έκθεση αμυντικού υλικού DEFEA 2021 τον Ιούνιο του 2021, σχεδιασμένο ως drone μεταφοράς οπλικού φορτίου, ως πλατφόρμα εναερίου υποστηρίξεως χερσαίων τμημάτων θα είχε και τέτοιες χρήσεις.

Η τυπική έκδοση SRS-1A, παρουσιάσθηκε με τυπικό φορτίο δύο ρουκέτες Hydra των 70 mm ενώ αργότερα, σε συνεργασία με ξένους φορείς, αναπτύχθηκε διαμόρφωση φορτίου 4 ρουκετών 55 mm ανατολικής προελεύσεως. Εφόσον ως οπλισμός υιοθετηθεί σύστημα ρουκέτες κατευθύνσεως λέιζερ, τυπικού βεληνεκούς 5.000 μέτρων, βάσει των επιδόσεων ταχύτητος και αυτονομίας του drone, αυτό μπορεί ανέτως να καλύψει απόσταση 10-15 χλμ. και κατ’ αυτό τον τρόπο να πετύχει πλήγματα ακριβείας σε αποστάσεις 15-20 χλμ. από την θέση απογειώσεως!

Μέχρι σήμερα, η SAS Technology έχει αναπτύξει τρεις βασικές αντιλήψεις οπλισμένου SARISA, που προορίζονται για κάλυψη συγκεκριμένων αναγκών ενώ κάθε μία μπορεί να εξελιχθεί περαιτέρω αναλόγως πιο εξειδικευμένων αποστολών που θα υποδεχθούν από τον επιχειρησιακό χρήστη.

Ποιος είναι ο Μάικ Σπυριδάκος

Η εξέλιξη σε χρόνο-ρεκόρ συστημάτων drone για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας ήταν σίγουρα μια έκπληξη για τα… ελληνικά δεδομένα. Όχι, ωστόσο, για όσους ξέρουν προσωπικά τον Μάικ Σπυριδάκο. Η ζωή του και η πορεία του όλη, άλλωστε, είναι μια… έκπληξη. Άλλωστε, ο ιδιοκτήτης του ομίλου SpiritWorld Group δεν ανήκει σε κάποιο “τζάκι” που του άνοιξε δρόμους στη ζωή του.

Ο, γεννημένος το 1973 Μιχάλης Σπυριδάκος, μεγάλωσε σε μια μεσοαστική οικογένεια σε μια γειτονία στο Κερατσίνι στον Πειραιά, όπου κατοικεί ακόμα. Γιος ναυτικού, καπετάνιου, άκουγε πάντα τον πατέρα του να τον ορκίζει να μην ασχοληθεί με τη ναυτιλία και τη θάλασσα. Έτσι, μάλλον… αναγκαστικά, έδωσε μέσω Πανελληνίων εξετάσεων δύο φορές για Ιατρική, χωρίς επιτυχία. Η καρδιά του, άλλωστε, ανήκε αλλού. Σκέφτηκε “θα ρισκάρω” και αποφάσισε να μπει στη ναυτιλία.

Τελειώνοντας το στρατό, ξεκίνησε σε μια σχολή Ναυτιλιακών σπουδών και παράλληλα -το 1994- μπήκε στον κλάδο της διαμεταφοράς, εργαζόμενος σε μια εταιρεία, την Condor, όπου και έμεινε 10 έτη. Εκεί, δίπλα σε ανθρώπους-γνώστες της αγοράς που τον αγκάλιασαν και με τους οποίους διατηρεί ακόμα πολύ καλές σχέσεις, πήρε τις βάσεις του και κεφαλαιοποίησε την εμπειρία τους για την μετέπειτα πορεία του.

Το 2004 είχε έρθει η ώρα να ανοίξει τα φτερά του. Τότε ήταν που προχώρησε στην δημιουργία της πρώτης εταιρείας του ομίλου, της SpiritWorld Ναυτιλιακή & Διαμεταφορική, αρχίζοντας έτσι να γράφει την ιστορία του SW Group. Η οποία και εξελίχθηκε με ταχύτατους ρυθμούς. Το freight forwarding (μεταφορά φορτίων με container) καθώς και το chartering με το οποίο ασχολήθηκε πρώτα έφερε (το 20060) το «άνοιγμα» στην Aσία, με την Spirit China Services Ltd (με έδρα στο Xονγκ Kονγκ), και με στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών των πελατών του σε Kεντρική Eυρώπη και Mεσόγειο. Ως και σήμερα, η Spirit China Services είναι η μοναδική ελληνικών συμφερόντων εταιρεία με ιδιόκτητα γραφεία στην Kίνα και η μοναδική ελληνική εταιρία μέλος του HKSOA Hong Kong Shipowners Association.

Μετά την εξαγορά της World Trade Solution Hong Kong με σκοπό να παρέχει στους πελάτες της Spirit World και της Spirit China υπηρεσίες pre loading inspection και product trading facilities από τις αγορές της Kίνας, μπήκε στον τομέα του trading, το 2009 ίδρυσε την Spirit Supplies Commercial με αποκλειστικό αντικείμενο το ship supplies and logistic service, λίγο αργότερα επεκτάθηκε στο cruise and yacht supplies και μετά στον κλάδο του HORECA δημιουργώντας παράλληλα και το πρώτο Food Logistic Center στην Eλλάδα.

Ακολούθησε η αγορά του μοντέρνου τάνκερ M/T Cptn Kostas, που «εγκαινίασε» τη συνεργασία με την Coral SA και άλλων δύο τάνκερ, ενώ μπήκε στο commodity trading και την αγορά των ενεργειακών καυσίμων (διακινεί παγκοσμίως πλέον των 450 Kmt), έχοντας αναλάβει την διαχείριση 7 tanker των EΛΠE.

Λίγο αργότερα, ίδρυσε την Spirit Tours & Yachting που ξεκίνησε από τη διαχείριση μεσαίων και μεγάλων γιοτ και επένδυσε σε Catamaran και Monohull, μπήκε στη Michael Angelo Properties μέσω της οποίας επεκτάθηκε στη διαχείριση πολυτελών ακινήτων.

Απο το 2004 που ξεκίνησε η πρώτη εταιρεία του με προσωπικό 4 ατόμων, έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν αμιγώς ελληνικό Όμιλο με προσωπικό που ξεπερνά τα 200 άτομα σε Ευρώπη και Ασία αγγίζοντας 3ψηφια νούμερα κύκλου εργασιών στο σύνολο επιλέγοντας με μεγάλη προσοχή τις ομάδες συνεργατών αλλά και τις δραστηριότητες που αναπτύσσει έχοντας σαν βασικό γνώμονα την Ελλάδα τον Έλληνα και την δυναμική που αυτός μπορεί να έχει στο παγκόσμιο στερέωμα σε εργασία, σκέψη, γνώση, οργάνωση, εξέλιξη.

Εφαρμόζοντας από την πρώτη ήμερα την φιλοσοφία του «one stop shop» σε όλο το Group, λειτουργεί μια τεράστια αλυσίδα εταιρειών οπού η μια συνδέεται και συνεργάζεται απόλυτα με την άλλη αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί και αυτόνομα μέσα στην αγορά.

Έτσι μετά τη Διαμεταφορά και το Logistic που σχεδόν ταυτόχρονα αναπτύχθηκε σε Ελλάδα και Hong Kong (2004-2006), ήρθε το chartering & το Commodity Trading, το Supplies (τροφοδοσία) όπου εξελίχθηκε να κατέχει κορυφαία θέση στη διανομή τροφίμων και προϊόντων HORECA, μετά η είσοδος στην Πλοιοκτησία και το management εμπορικών πλοίων(TANKERS & BULK),η αγορά και διαχείριση τουριστικών ακινήτων, η είσοδος στην Πλοιοκτησία σκαφών αναψυχής τύπου open cruiser και διαχείριση αυτών. Η έρευνα και ανάπτυξη τεχνολογικών προσόντων σχετικά με Drone (ΣμηΕΑ) και Anti drone συστημάτων. Η Υγεία και Η Πράσινη ενέργεια.

Η πλειονότητα των δραστηριοτήτων που υπάρχουν στην Ελλάδα (ΕU HQ) έχουν περαστεί και στο γραφείο του HONG KONG (ASIA HQ) προσδίδοντας έτσι τον άκρως εξωστρεφή χαρακτήρα του Group και δηλώνοντας ενεργά παρόν και στην συνεχώς αναπτυσσόμενη περιοχή της Κίνας.

Μια από τις δυναμικές κινήσεις του ομίλου ήταν η επιλογή του χρονικού σημείου άλλα και του τεχνολογικού αντικειμένου που μπήκε το Group με την SAS Technology τo 2020, που ήταν τα ΣμηΕΑ, δείχνοντας ότι μπορεί και η Ελλάδα να πρωτοπορήσει στο σύνθετο αυτό τεχνολογικά περιβάλλον, που είχαμε μέχρι σήμερα συνηθίσει να θεωρούμε δεδομένη την κυριαρχία εταιρειών προηγμένων τεχνολογικά χώρων, καταφέρνοντας να θεωρείται σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα ένας από τους πιο σημαντικούς τεχνολογικούς πυλώνες στην τεχνολογία των μη επανδρωμένων συστημάτων στη χώρα. Το πιο σημαντικό είναι ότι πρόκειται για μια αμιγώς ελληνική εταιρεία που έχει βασίσει την ανάπτυξη της σε αποκλειστικά ίδιους πόρους και τα μη επανδρωμένα συστήματα που σχεδιάζει και κατασκευάζει δεν είναι μαζικής παραγωγής, αλλά συστήματα που προσαρμόζονται στις ακριβείς ανάγκες του κάθε πελάτη της.

Workaholic

Είπαμε, ο Σπυριδάκος δεν είναι ο συνηθισμένος τύπος ανθρώπου, πολύ δε περισσότερο, ο συνηθισμένος τύπος εφοπλιστή/επιχειρηματία. Θα τον δει κανείς να κυκλοφορεί στο λιμάνι του Πειραιά με κοστούμι, στα πλοία του με φόρμα εργασίας, στο κέντρο της Αθήνας με αθλητικά, συνήθως πάνω στο τρίτροχο σκούτερ του, ή μέσα σε κάποιο εταιρικό μικρό ΙΧ, όπως και θα τον δει και στο θηριώδες SUV του.

Στο γραφείο του, στην Ακτή Μιαούλη, βρίσκεται από τις επτά το πρωί ως τα ξημερώματα, συχνά, οργανώνοντας προσεκτικά όχι μόνο τα επόμενα βήματα του με την ομάδα του αλλά και βάζοντας την δικιά του πινελιά στην καθημερινότητα των εταιρειών του, επειδή «αγαπάει» να ασχολείται με όλα τα «παιδιά του», όπως αποκαλεί τις εταιρείες του. Φυσικά διπλά του σε όλο αυτό είναι η φυσική οικογένειά του, η σύζυγός του Βάλια (η οποία είναι και επιχειρηματικά δίπλα του) και τα παιδιά του Κωνσταντίνος και Λευτέρης που τον στηρίζουν σε κάθε του επιλογή και κίνηση.

Όσο ψηλά και αν έχει φτάσει η καριέρα του, ο Μάικ δεν άλλαξε ποτέ. Στο γραφείο του, η πόρτα του είναι πάντα ανοιχτή για τους συνεργάτες του -σιχαίνεται τη λέξη “υπάλληλος”- ακούγοντας τα πάντα και από τους πάντες, μηδενός εξαιρουμένου όντας ο υπέρμαχος της έκφρασης «…ακούμε με προσοχή τα πάντα, λαμβάνοντας τα πάντα υπ’ όψιν μας και βγάζουμε συμπέρασμα, αποφασίζουμε», παραμένοντας δίκαιος με όποιον έχει απέναντι του.

Ετσι, μέσα στην ημέρα του μπορεί να συζητάει από μεταφορές, πετρέλαια και πλοία έως και drones, οπλικά συστήματα, τρόφιμα, πράσινη ενέργεια και υγεία.

Η τεχνολογία και τα επόμενα βήματα

Μετά τη συμμετοχή της SAS στις μεγάλες αμυντικές εκθέσεις DEFEA στην Αθήνα και IDEX στην Αίγυπτο, οι απαιτήσεις παραγωγής αυξάνονται με γρήγορους ρυθμούς και γίνονται επαφές με χώρες του εξωτερικού, καθώς τα προϊόντα της SAS διακρίνονται τόσο για την ποιότητα όσο και την και τις καινοτόμες επιχειρησιακές τους δυνατότητες. Κατά δήλωση εκπροσώπων της εταιρείας «το μέλλον διαγράφεται πολύ καλό και η εταιρεία σπεύδει να οργανώσει και να επεκτείνει τις παραγωγικές της δυνατότητες ώστε να ανταποκριθεί στις θετικές αυτές προκλήσεις». Ειδικά σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, ανταπόκριση εκτός από πανεπιστημιακά ιδρύματα και τις ιδιωτικές εταιρείες έχει ήδη υπάρξει και από τα Σώματα Ασφαλείας για συστήματα SARISA.

Μικρότερα πολυκόπτερα, όπως το Empusa EMP-6T, χρησιμοποιούνται ήδη από μονάδα των Ειδικών Δυνάμεων, σε συνεργασία με την οποία αναπτύσσονται συνεχώς νέες καινοτόμες επιχειρησιακές δυνατότητες που ξεπερνούν τον άλλο απλό ρόλο επιτήρησης και το καθιστούν ένα πολύτιμο επιχειρησιακό εργαλείο. Ένα εργαλείο τακτικής χρήσης που εντάσσει την SAS Technology στον πολύ μικρό παγκόσμιο κύκλο κατασκευαστριών εταιρειών «εξοπλισμένων» UAV. Έναν τομέα στον οποίο μέχρι σήμερα ελάχιστοι πολυεθνικού βεληνεκούς όμιλοι είχαν αγγίξει.

Ο Σπυριδάκος υπερηφανεύεται ότι και αυτή η εταιρεία του είναι ένα από τα αναχώματα στη μάστιγα του brain drain, αφού σε λιγότερο από δύο χρόνια έχει τριπλασιάσει τη δύναμη των εργαζομένων της, όλοι Έλληνες με την συντριπτική πλειονότητα των οποίων νέοι επιστήμονες πανεπιστημιακής μόρφωσης σε ειδικότητες όπως software engineering, mechanical engineering, electrical engineering. Τα στελέχη αυτά, κόντρα στο ρεύμα, μπόρεσαν να παραμείνουν στην Ελλάδα. Ή, “καλύτερα”, λέει ο ίδιος ο κ. Σπυριδάκος, “καταφέραμε να τα κρατήσουμε στην Ελλάδα, και να αξιοποιούν της ικανότητες τους στην χώρα που επένδυσε στην μόρφωση τους συμμετέχοντας στην ανάπτυξη ενός πολύ σημαντικού αλλά και ελπιδοφόρου τομέα”.

Η ελληνική ταυτότητα της προσπάθειας της SAS δεν σταματά στο προσωπικό αλλά ενισχύεται από την εξωστρεφή πολιτική της που στοχεύει κατά κύριο λόγο στην αύξηση του ελληνικού αποτυπώματος των προϊόντων της μέσα από δομικές συνεργασίες με άλλες ελληνικές σημαντικές και καινοτόμες εταιρείες. Στις συνεργασίες αυτές περιλαμβάνονται επιχειρήσεις όπως τα ΕΑΣ η ΕΑΒ και το ΕΚΕΤΑ με το οποίο μάλιστα η SAS Technology συνεργάζεται για το σύστημα anti-drone PANOPTIS όπου επίσης είναι το πρώτο και πολλά υποσχόμενο Ελληνικό σύστημα ανίχνευσης, ταυτοποίησης, εντοπισμού ιχνηλάτησης και κατάρριψης μη εξουσιοδοτημένων ΣμηΕΑ, με εφαρμογή σε Θαλάσσια Μεσα(πλοια) και εγκαταστάσεις / υποδομές στεριάς.

Συνεχίζοντας στο κομμάτι της τεχνολογίας, ο Ομιλος επικεντρώθηκε παράλληλα στις ψηφιακές τεχνολογίες και τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών μοντέλων και προτάσεων αξίας που θα επηρεάσουν το σύνολο της οικονομίας και ιδιαίτερα τον κλάδο της υγείας. Έτσι, έχοντας επίγνωση των ευρύτερων αυτών αλλαγών που συντελούνται στο σύνολο των δομών της υγείας, δημιούργησε μια ολοκληρωμένης πλατφόρμας λύσεων που θα υποστηρίζει τους ασθενείς στο ταξίδι της διάγνωσης και θεραπείας με απώτερο σκοπό την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών μέσω της εταιρείας του ομίλου «asθenis».

Στόχος της νέας εταιρείας και του ομίλου είναι να επενδύσει στο συνεχώς εξελισσόμενο πεδίο της «αναβαθμισμένης εμπειρίας ασθενών, Patient & Customer Experience (Px-Cx)» με λύσεις και υπηρεσίες καθώς και με σκευάσματα που θα επαναπροσδιορίσουν το μοντέλο σύγχρονης διαχείρισης ασθενών.

Ταυτόχρονα με τα ανωτέρω, αφουγκραζόμενη τον παλμό της αγοράς τα νέα Projects του ομίλου έχουν να κάνουν με την ηλεκτροκίνηση και τον τουρισμό και αναμένεται να κάνουν ντεμπούτο στη Διεθνή Έκθεση POSIDONIA 2022…

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΟΙΚ: Οι αυξήσεις μισθών ξεκίνησαν για όλους – Τι δείχνουν τα στοιχεία

Και το καλοκαίρι επιδότηση 900 εκατ. ευρώ στην ενέργεια

Ουρανοξύστες, κραγιόν και εσώρουχα: Οι ανορθόδοξοι οικονομικοί δείκτες της οικονομικής ύφεσης

Exit mobile version