Μια νέα γενιά 7θέσιων ηλεκτρικών αεριωθούμενων αεροσκαφών αναπτύσσει η γερμανική start-up Lilium, αποφασισμένη να κάνει την δική της επανάσταση στις αερομεταφορές.
Τα διεθνή media μιλούν για ηλεκτροκίνητα τζετ ή (κάποια εξ’ αυτών) για «ιπτάμενα taxi» στην προσπάθεια τους να προσεγγίσουν το νέο project με τον σωστότερο δυνατό τρόπο.
Η λογική του αεροταξί ταιριάζει, σαφώς, στις προδιαγραφές του συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνου, το οποίο κατά την κατασκευάστρια εταιρεία θα προσγειώνεται και θα απογειώνεται κάθετα, θα είναι αθόρυβο, υψηλών επιδόσεων και θα μπορεί να μεταφέρει επιβάτες, αλλά και αγαθά, σε σύντομες πτήσεις (εντός πόλης ή περιοχής) με απόσταση ως 155 μιλίων και με προβλεπόμενη ταχύτητα ως 175 μίλια/ανά ώρα, στα 10.000 πόδια ύψος.
Το «χρυσό» deal του 1 δισ. δολ. με την βραζιλιάνικη αεροπορική εταιρεία Azul για την πώληση 220 τέτοιων αεροπλάνων –έναντι περίπου 4,5 εκατ. δολ. το καθένα- και η ανακοίνωση για την δημιουργία ενός δικτύου αεροσκαφών eVTOL από τις δυο εταιρείες στην «χώρα του καφέ» ως το 2025 μάλλον αποτελεί μόνο την αρχή του εγχειρήματος.
Το όραμα της νεοφυούς Lilium, σύμφωνα με τη διοίκησή της, είναι να καθιερώσει ένα βιώσιμο και προσβάσιμο υψηλής ταχύτητας τρόπο περιφερειακών μεταφορών, με πτήσεις σε διάφορες τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο ως το 2025.
Σε συνεργασία με κορυφαίους παγκόσμιους εταίρους από τους κλάδους της αεροδιαστημικής, της τεχνολογίας, όπως και σε επίπεδο υποδομών, οι Γερμανοί έχουν προγραμματίσει να αρχίσουν την υλοποίηση του εμπορικού επιχειρησιακού σχεδίου τους από το 2024.
Η Lilium διαθέτει ένα ισχυρό team αποτελούμενο από 600 άτομα, εκ των οποίων περισσότεροι από 400 είναι μηχανικοί της αεροδιαστημικής και μια ηγεσία υπεύθυνη, όπως αναφέρει η εταιρεία, για την παράδοση ορισμένων από τα πιο επιτυχημένα αεροσκάφη στην ιστορία της αεροπορίας.
Η γερμανική start up ιδρύθηκε το 2015, τα κεντρικά της γραφεία και οι εγκαταστάσεις παραγωγής της βρίσκονται στο Μόναχο, ενώ, διατηρεί ενεργές «ομάδες» σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ…
Η γραμμή παραγωγής και οι δοκιμές
Η αεροπορική βιομηχανία δέχεται έντονες πιέσεις για να εξετάσει νέους τρόπους τροφοδοσίας των αεροσκαφών με καύσιμα και οι αρμόδιοι για την χάραξη της πολιτικής αναγνωρίζουν δημόσια την ανάγκη μετάβασης σε μια κοινωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Τα ηλεκτρικά τζετ (ή αεροταξί) προσφέρουν μια λύση και σύμφωνα με άλλα ρεπορτάζ θα είναι εφοδιασμένα με ειδικού τύπου μπαταρίες.
Στην περίπτωση της Lilium, το τελευταίο αεροπλάνο της είναι ένα πενταθέσιο μοντέλο, αλλά αυτό που μπαίνει σε μαζική παραγωγή και θα πωληθεί στην Azul θα είναι ένα επταθέσιο, όπως δηλώνει ο Alex Asseily, επικεφαλής στρατηγικής της στο CNBC, προσθέτοντας ότι η γραμμή παραγωγής υπολογίζεται κατά 50% ολοκληρωμένη.
Η φιλοδοξία της Lilium είναι να αυξήσει τη δυναμικότητα των στόλων που θα κατασκευάσει –όσον αφορά τον αριθμό επιβατών- μαζί με τις οικονομικές της προσδοκίες…
Τον Οκτώβριο του 2019 η Lilium προχώρησε στην πρώτη φάση των δοκιμών ενός πενταθέσιου ηλεκτρικού πρωτότυπου με τις τότε ταχύτητες του να περιορίζονται στα 62 μίλια/ανά ώρα (100 χλμ/ώρα), ενώ αναθεωρούνται προς τα κάτω οι αρχικές προβλέψεις για την τελική ταχύτητα και την αυτονομία του νέου 7θέσιου, από 186 μίλια/ανά ώρα και 186 μίλια, αντίστοιχα σε 175 μίλια/ανά ώρα και 155 μίλια…
Η Azul θεωρείται η μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική εταιρεία στη Βραζιλία σε σχέση με το γεωγραφικό εύρος των πόλεων που εξυπηρετεί και τις καθημερινές αφίξεις-αναχωρήσεις αεροπλάνων.
Ο δε John Rodgerson, CEO της Azul, δήλωσε ότι το εμπορικό σήμα, το δίκτυο διαδρομών και το πρόγραμμα αφοσίωσης της θα βοηθήσουν στη «δημιουργία των αγορών και της ζήτησης για τα τζετ Lilium στη Βραζιλία».
Η Dream Team και ο Nasdaq
Οι επενδυτές οι οποίοι συμμετέχουν στο project έχουν υποστηρίξει τη Lilium, η οποία μπαίνει σε ανταγωνισμό με εταιρείες όπως οι Airbus και BlackFly, με κεφάλαια 300 εκατ. δολ. μέχρι στιγμής.
Η νεοφυής Lilium συμπεριλαμβάνει στο πλάνο της την άντληση επιπλέον 830 εκατ. δολ., ποσό που θα αυξήσει την αποτίμηση της αξία της (valuation) από τα 2,4 δισ. δολ. κοντά στα 3,3 δισ. δολ.
Τα χρήματα συγκεντρώνονται μέσω της Qell Acquisition, μιας SPAC που ιδρύθηκε από το πρώην στέλεχος της General Motors, Barry Engle και πρόεδρος θα είναι ο πρώην CEO της Airbus, Thomas Enders.
Ο Engle δεν δίστασε να περιγράψει το ηλεκτρικό τζετ της Lilium ως «ένα εξαιρετικά κατασκευασμένο αεροσκάφος».
Μέλη της διοικητικής «Dream Team» της Lilium θα είναι ο βετεράνος της Tesla, Gabrielle Toledano και το υψηλόβαθμο στέλεχος του αεροπορικού κλάδου, Henri Courpron, οι οποίοι θα ενταχθούν επίσης στο Δ.Σ. της, μετά από την ολοκλήρωση της συγχώνευσης της με την QellSPAC.
Η νεοσύστατη εταιρεία θα εισαχθεί στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στο Nasdaq με το σύμβολο LILM.
Προηγουμένως, η γερμανική start up είχε υποβάλει από το 2018 αίτηση για πιστοποίηση στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ – διαδικασία που συνήθως μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια μέχρι να δοθεί η έγκριση-, όπως και στην ευρωπαϊκή EASA.
Ο διεθνής τύπος δεν παραλείπει, πάντως, να αναφερθεί σε συγκεκριμένα παραδείγματα εταιρειών οι οποίες είχαν αν και προαναγγείλει τα προηγούμενα χρόνια το λανσάρισμα νέων επαναστατικών αεροσκαφών, χωρίς να καταφέρουν να τηρήσουν τελικά ούτε τα χρονοδιαγράμματα, ούτε τις υποσχέσεις τους.
Δεν σημαίνει, βέβαια, ότι υπονοείται απαραίτητα κάτι για το γερμανικό project…
Διαβάστε ακόμη:
«Πετρογκάζ»: Leader στο υγραέριο, αλλά «έμεινε» από ρεύμα και φυσικό αέριο
Πυρκαγιές: Ανακοινώνονται οι αποζημιώσεις στους πληγέντες – Στο τραπέζι και η απαλλαγή από ΕΝΦΙΑ