Ελπίδες ότι ίσως κινηθεί η κρουαζιέρα στην Ελλάδα έστω και από τις αρχές Σεπτεμβρίου τρέφουν στην κυβέρνηση και στον κλάδο. Η κατάσταση είναι δραματική και οι εταιρείες μία προς μία, προγραμματίζουν ήδη για το 2021. Όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΝΜ ήδη δύο εταιρείες προγραμματίζουν την έναρξη δοκιμαστικών ταξιδιών από Ιταλία για Ελλάδα με προσεγγίσεις από τις αρχές Αυγούστου και Σεπτεμβρίου στο Κατάκολο, Μύκονο, Πειραιά και Κέρκυρα.
Ακούγεται ότι η εταιρεία MSC θα έρθει στην Ελλάδα τον Σεπτέμβριο. Όλα αυτά μένει να τα δούμε στην πράξη αφού οι συνθήκες αλλάζουν μέρα με την ημέρα λόγω της πανδημίας και της αρνητικής ψυχολογίας των τουριστών.
Όπως επισημαίνουν επαΐοντες της κρουαζιέρας “το θέμα που ανακύπτει είναι κατά πόσο αυτά τα λιμάνια έχουν τις κατάλληλες υποδομές, οργάνωση και προσωπικό, συμπεριλαμβανομένου και του προσωπικού ασφαλείας για την εφαρμογή και τήρηση των αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων που αναμένονται αλλά και των μέτρων ασφαλείας. Κατά περίπτωση και αν χρειάζονται θα πρέπει να γίνουν σημαντικές επιχειρησιακές, λειτουργικές και υγειονομικές παρεμβάσεις που θα απαιτήσουν ιδιαίτερη τεχνογνωσία, συντονισμός και γρήγορη λήψη αποφάσεων, μαζί με χρηματοδότηση “fast track” ώστε να είμαστε έτοιμη ως χώρα να υποδεχθούμε ξανά τα κρουαζιερόπλοια” και προσθέτουν:
“Πόσο έτοιμο είναι για παράδειγμα το Κατάκολο, σαν πρώτο λιμάνι προσέγγισης, για τη διαχείριση της φόρμας εντοπισμού επιβατών (PLF) που υποχρεωτικά θα παραδώσει το πλήρωμα του πλοίου, τη λήψη δειγμάτων από το περ. 3% των επιβατών, όπως προβλέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα αλλά και την τήρηση της τάξης, ροών διαχωρισμού επιβατών, ελέγχους ασφαλείας για όλα τα συναφή, με εκπαιδευμένο προσωπικό ασφαλείας; Το ίδιο ισχύει και για τα άλλα τέσσερα λιμάνια υποδοχής όταν θα κληθούν να εξυπηρετήσουν κρουαζιερόπλοια”.
Παράλληλα τρέχουν και οι προθεσμίες για την συμμόρφωση της Ελλάδας στις νέες απαιτήσεις του Συστήματος Εισόδου-Εξόδου στα θαλάσσια Συνοριακά Σημεία Διέλευσης, τις ονομαζόμενες και θαλάσσιες Πύλες Εισόδου για πλοία που έρχονται από τρίτες χώρες όπως Τουρκία, Ισραήλ, Αίγυπτο, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Αλβανία, Μαυροβούνιο, Βοσνία-Ερζεγοβίνη.
Η πιλοτική εφαρμογή του νέου συστήματος ξεκινά την 1η Φεβρουαρίου 2021 και η οριστική εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 2022 με πολύ σημαντικές υποδομές να πρέπει να κατασκευαστούν προκειμένου η χώρα μας να συμμορφωθεί με τις νέες απαιτήσεις.
“Η αλήθεια είναι ότι σε πολλούς από τους προορισμούς έχουμε μείνει σημαντικά πίσω με μεγάλο κίνδυνο να μην μπορέσουμε να είμαστε έτοιμοι στις παραπάνω ημερομηνίες με μεγάλο τον κίνδυνο κάποια λιμάνια να μην μπορέσουν να υποδεχτούν πλοία από τις εκτός Σένγκεν περιοχές” επισημαίνουν στελέχη της κρουαζιέρας στο ΝΜ:
“ Πόσο εύκολα και γρήγορα μπορούμε να προσαρμοστούμε σαν χώρα στα νέα δεδομένα πριν βρεθούμε εκτός του ταξιδιωτικού χάρτη Κρουαζιερόπλοιων και ημερόπλοιων κυρίως από Τουρκία και Αλβανία; Οι πληροφορίες μας από βασικούς τουριστικούς προορισμούς που δέχονται τέτοιου είδους πλοία από τρίτες χώρες -ενδεικτικά, Ρόδος, Λέσβος, Κως, Πάτμος, Σύμη, Άγιος Νικόλαος, Ηράκλειο- είναι ότι περιμένουν οδηγίες από συναρμόδια Υπουργεία για να τους πουν τι πρέπει να κάνουν και ποιος θα χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες υποδομές αν και το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας με εγκύκλιό του από 09/10/2019 έχει ενημερώσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για το τι θα πρέπει να κάνουν, χωρίς όμως να έχει προχωρήσει στην ουσία του πως και ποιος θα μελετήσει, εγκρίνει και χρηματοδοτήσει τις παρεμβάσεις, τα έργα και τις κτηριακές υποδομές που έχουν προταθεί”.