© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι παρέες, λένε, γράφουν Iστορία. Το ίδιο φαίνεται ότι προσπαθούν να κάνουν σε μια παραδοσιακή ελληνική βιομηχανία, τη ναυτιλία, δύο παιδικοί φίλοι, νεαροί -κοντά στα 25-, που έχουν βάλει στοίχημα να τη μετασχηματίσουν βάζοντάς τη για τα καλά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Πρόκειται για τον Ροβέρτο Κούστα και τον Κωνσταντίνο Κυριακόπουλο, που μέσω της εταιρείας που δημιούργησαν πριν από τρία χρόνια, της DeepSea Technologies, προσπαθούν με τις λύσεις που παρέχουν να φέρουν τη ναυτιλία στον 21ο αιώνα. Η εταιρεία τους παρέχει λύσεις ώστε κάθε ενδιαφερόμενος -πλοιοκτήτης, ναυλομεσίτης- να έχει άμεση πρόσβαση στην πιο χρήσιμη πληροφόρηση για την κατάσταση όπου βρίσκεται ένα πλοίο που μπορεί να πλέει οπουδήποτε στον κόσμο.
«Η DeepSea Technologies είναι μια εταιρεία που χρησιμοποιεί πραγματικά δεδομένα για να αξιολογήσει μέσω τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) την κατάσταση και την πορεία ενός πλοίου σε πραγματικό χρόνο, ασχέτως του πού είναι αυτό. Στοιχεία από το καύσιμο που καίει η μηχανή, από την κατάσταση της ίδιας της μηχανής, αν πρέπει το κύτος να καθαριστεί και γενικά τον εντοπισμό κάθε είδους προβλήματος. Δίνουμε ένα παράθυρο στο να δει κάποιος τι συμβαίνει σε ένα πλοίο που λόγω της απόστασης και της έλλειψης της πληροφορίας πολλές φορές δεν γνωρίζουμε», λέει ο κ. Κούστας.
«Και σε αυτή την πληροφόρηση έχουν πρόσβαση ακόμα και μέσα από ένα κινητό τηλέφωνο οι άμεσοι ενδιαφερόμενοι μέσω ειδικών εφαρμογών και λύσεων που έχουμε αναπτύξει», προσθέτει ο κ. Κυριακόπουλος.
Οι δυο τους με σπουδές στην Αγγλία μηχανολόγου μηχανικού και ηλεκτρολόγου μηχανικού αντίστοιχα και μεταπτυχιακά στο Machine Learning και το ΑΙ, όπου μάλιστα ο Κωνσταντίνος κάνει και το διδακτορικό του, αλλά και το οικογενειακό τους background, γρήγορα αποφάσισαν τι θέλουν να κάνουν.
«Η ναυτιλία δυστυχώς έχει μείνει πίσω σε ό,τι αφορά τη διάχυση της πληροφόρησης. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός συνολικά στον κλάδο έχει καθυστερήσει και αυτό το κενό ερχόμαστε να καλύψουμε εμείς. Οταν τελειώσαμε τα μάστερ μας και γνωρίζοντας πόσο οπισθοδρομικός είναι ο κλάδος, αμέσως αποφασίσαμε τι έπρεπε να κάνουμε. Φανταστείτε ότι ακόμα και σήμερα πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ενημερώνονται μία φορά την ημέρα μέσα από τηλεγραφήματα του καπετάνιου για την κατάσταση του πλοίου και τις κινήσεις που έχει κάνει. Αυτό πλέον αλλάζει», τονίζει ο κ. Κούστας.
«Η αλλαγή αυτή έρχεται για όλους τους κλάδους της οικονομικής ζωής. Εμείς προσπαθούμε να τη φέρουμε σε έναν παραδοσιακό κλάδο, ο οποίος είναι παγκόσμιος και στον οποίο διαθέτουμε ως Ελλάδα την πρωτοκαθεδρία», λέει από την πλευρά του ο κ. Κυριακόπουλος.
Ηδη η διείσδυση της εταιρείας είναι εντυπωσιακή. Στα δύο χρόνια της πραγματικής λειτουργίας της κλείνει το ένα συμβόλαιο μετά το άλλο για την παροχή των υπηρεσιών της, γεγονός που την έχει βάλει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης.
«Ηδη έχουμε καταφέρει να έχουμε ένα ισχυρό πελατολόγιο. Αυτή τη στιγμή έχουμε για πελάτη τον μεγαλύτερο ναυλωτή στον κόσμο. Παράλληλα όμως επιδιώκουμε την επέκτασή του προς κάθε κατεύθυνση. Από τις ναυτιλιακές και τους ναυλομεσίτες έως τις τράπεζες, οι οποίες θέλουν να παρακολουθούν την κατάσταση των πλοίων που μπορεί να έχουν χρηματοδοτήσει, αλλά και κάθε εμπλεκόμενο στη ναυτιλιακή βιομηχανία», λέει ο κ. Κούστας.
«Σε όλους αυτούς θέλουμε να παρέχουμε τη χρήσιμη πληροφόρηση ώστε να μπορούν να υπολογίζουν το καθετί με ακρίβεια και να έχουν την καλύτερη δυνατή λειτουργία των πλοίων με τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμων αλλά και τον καλύτερο προγραμματισμό στις επισκευές. Και είναι κάτι που πλέον αλλάζει τη σχέση της πληροφόρησης μεταξύ ναυτιλιακής, ναυλομεσιτικής κ.ο.κ. Ο ένας μπορεί να καταλαβαίνει τον άλλον βλέποντας τα δεδομένα», λέει ο κ. Κυριακόπουλος.
«Η ναυτιλία για χιλιάδες χρόνια ήταν ένας κλάδος τον οποίο καθόριζε σε μεγάλο βαθμό το ένστικτο του κάθε μηχανικού, του κάθε πλοιάρχου και πλοιοκτήτη. Πλέον αυτό αλλάζει, κάθε πληροφόρηση ποσοτικοποιείται και αναλύεται ώστε να λαμβάνονται αποφάσεις στοχευμένα και μετρημένα. Είναι κάτι στο οποίο πρωτοστάτησε η αεροπορική βιομηχανία. Τώρα θα το ακολουθήσει και η ναυτιλία», προσθέτει με τη σειρά του ο κ. Κούστας.
Μαζί με το πελατολόγιο και τον κύκλο εργασιών, ο οποίος πλέον είναι εξαψήφιος, μεγαλώνει και το δυναμικό της εταιρείας.
Σήμερα απασχολεί 40 άτομα και ο στόχος, όπως λένε οι δύο ιδρυτές με βάση το πλάνο και τις συμφωνίες που κλείνουν, είναι να φτάσει στα 70 έως το τέλος της χρονιάς. «Φανταστείτε ότι πέρυσι ήμαστε μόλις 8 άτομα. Μόλις τώρα ολοκληρώσαμε και τη μετακόμιση της εταιρείας σε μεγαλύτερο χώρο στο κέντρο της Αθήνας ώστε να χωράμε», λέει ο κ. Κούστας.
Η συντριπτική πλειονότητα των εργαζομένων είναι μηχανικοί. «Νέοι άνθρωποι με πάθος και όρεξη, όπως εμείς, για να αλλάξουμε τον κόσμο. Ολοι πολύ καλά ακαδημαϊκά καταρτισμένοι».
Αυτή είναι και η μεγαλύτερη επένδυση που κάνουν και θα συνεχίσουν να κάνουν οι δύο ιδρυτές της Deep Sea Technologies, δηλαδή στο ανθρώπινο δυναμικό.
«Στόχος μας είναι να διευρύνουμε τις λύσεις που προσφέρουμε και φυσικά να αυξήσουμε το πελατολόγιό μας, οπότε η αιχμή παραμένει το ανθρώπινο δυναμικό που θα εργαστεί γι’ αυτά», λέει ο κ. Κυριακόπουλος. Ηδη, όπως λέει, η εταιρεία είναι έτοιμη να παρουσιάσει δύο νέα προϊόντα, στα οποία περιλαμβάνεται και το rooting των πλοίων.
«Με τα δεδομένα που λαμβάνουμε από το πλοίο θα μπορούμε να το κατευθύνουμε καθορίζοντας και την πορεία του ανά πάσα ώρα και στιγμή βάζοντας πάντα στην εξίσωση τον χρόνο παράδοσης αλλά και την κατανάλωση του καυσίμου. Πώς σήμερα μέσω του Google Maps μπορεί κάποιος οδηγός να καθορίσει την πορεία του στον δρόμο ή να την επανακαθορίσει λόγω ενός έκτακτου συμβάντος στον δρόμο… Κάπως έτσι θα λειτουργεί κι αυτό. Γενικά επιβάλλεται στη ναυτιλία μικρότερη κατανάλωση καυσίμων. Και καλό είναι να προετοιμαστούν τώρα πριν από την επιβολή νέων φόρων για την εκπομπή ρύπων», καταλήγει ο ίδιος.