© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Στην ελληνική επιχειρηματική σκηνή δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες που μπορούν να ισχυριστούν ότι έχουν ζήσει πολλά μεγάλα γεγονότα της σύγχρονης Ιστορίας της Ελλάδας. Γεγονότα που διαμόρφωσαν τη χώρα αλλά και τους ίδιους τους Ελληνες. Η ΕΨΑ από φέτος γίνεται μέλος ενός πολύ μικρού κλαμπ εταιρειών με αιωνόβια ιστορία πίσω τους. Μόνο που φέτος οι εορτασμοί δεν συνδέονται τόσο με την πολυκύμαντη εκατονταετή πορεία της όσο με το νέο κεφάλαιο που άνοιξε στην ιστορία της, επιχειρώντας μία φρέσκια αρχή για να διεκδικήσει μία σαφώς καλύτερη θέση σε μία αγορά δυναμική αλλά εξόχως ανταγωνιστική.
Το νέο κεφάλαιο συνδέεται βέβαια με την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Μετά την περσινή συμφωνία μεταξύ της οικογένειας Τσαούτου και του fund SMERC υπό την προεδρία του κ. Νίκου Καραμούζη, το δεύτερο κατέστη βασικός μέτοχος της επιχείρησης. Μία θέση που ισχυροποιήθηκε μόλις προ μηνός με την αποεπένδυση της οικογένειας Σεπετά της Ηπειρωτικής Εταιρείας Εμφιάλωσης που κατείχε το 25%. Για την ιστορία, το SMERC κατέχει το 85% της εταιρείας μέσω της εταιρείας Αγριά Εμπορική και η οικογένεια Τσαούτου το 15%.
«Η λογική της επένδυσης που κάναμε σαν Ταμείο SMERC στην ΕΨΑ ήταν ότι είδαμε μία πολύ δυνατή μπράντα, με τρομερή ιστορία και τρομερό επιχειρηματικό DNA, ότι μπορεί να εξελιχθεί σε κάτι σύγχρονο τεχνολογικά, εμπορικά και σε επίπεδο εξαγωγών», λέει ο πρόεδρος της ΕΨΑ και Chief Investment Partner του SMERC Κώστας Καραφωτάκης. «Ηταν από τις περιπτώσεις που συμπλήρωνε όλες τις προϋποθέσεις που θέτουμε ως επενδυτικό ταμείο, που αναζητά ευκαιρίες τόσο στη βάση του “distressed asset” λόγω των προβλημάτων ρευστότητας που είχε, όσο της πραγματικής προοπτικής που έχει η εταιρεία. Για μένα ήταν χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πού πρέπει να επενδύουν τα funds. Σε εταιρείες δηλαδή σοβαρές, με υποδομή, αλλά με έλλειψη κεφαλαίων και έλλειψη δυνατής στρατηγικής εξωστρέφειας. Επομένως, είχαμε τα κεφάλαια και επίσης επιλέξαμε μία ομάδα ανθρώπων έμπειρων, με επικεφαλής τον Τάκη Πέρκιζα, προκειμένου να χτίσουμε αυτό που θεωρούμε ότι μπορεί να γίνει η ΕΨΑ», επισημαίνει.
«Και τι μπορεί να είναι αυτό;» ρωτάμε. «Να πολλαπλασιάσει το μέγεθός της, να καταστεί κερδοφόρα και εντέλει να αποκτήσει μία ηγετική θέση στον χώρο των αναψυκτικών, να πολλαπλασιάσει το μέγεθός της», απαντά ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τάκης Πέρκιζας. Ο ίδιος, έχοντας διανύσει μια επιτυχημένη πολυετή πορεία σε ανώτερες και ανώτατες θέσεις διοίκησης σε εταιρείες-ηγέτιδες καταναλωτικών προϊόντων, υπηρεσιών, λιανεμπορίου και ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει καταστρώσει ένα πενταετές πλάνο προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος.
«Η ΕΨΑ, εκτός από το ισχυρό όνομα που διαθέτει, αποτελούσε πάντα μία εταιρεία που εισήγαγε καινοτομίες, όπως το ότι ήταν η πρώτη ελληνική εταιρεία που παρήγαγε cola ή που έφτιαξε τα πρώτα βιολογικά αναψυκτικά ή τα πρώτα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη, με στέβια. Και φυσικά υπάρχει μια τεράστια κληρονομιά που ξεκινά από το ίδιο το εργοστάσιο, το οποίο είχε εγκαινιάσει ο Ελευθέριος Βενιζέλος και ήταν ο καταλύτης για την ανάπτυξη της Αγριάς εκείνα τα δύσκολα χρόνια. Πάνω σε αυτά τα θεμέλια, λοιπόν, εμείς θα χτίσουμε, επιδιώκοντας να φτάσουμε την εταιρεία εκεί που θεωρούμε ότι της αξίζει», λέει ο κ. Πέρκιζας.
Το σχέδιο
Το πενταετές πλάνο του βασίζεται σε πέντε πυλώνες. «Ο πρώτος είναι η καλύτερη απόδοση της παραγωγής και της αλυσίδας τροφοδοσίας. Στο πλαίσιο αυτό έχουμε ξεκινήσει επενδύσεις στο εργοστάσιο και στα logistics ώστε αφενός να αυξήσουμε την παραγωγικότητα, αφετέρου να μειώσουμε το κόστος ανά παραγόμενο προϊόν. Ηδη τον πρώτο χρόνο υλοποίησης του σχεδίου έχουμε επενδύσει 5 εκατ. ευρώ, το οποίο για τα σημερινά μεγέθη της εταιρείας είναι μεγάλα. Το δεύτερο είναι η αναγέννηση του brand. Η ΕΨΑ είναι ήδη Νο1 ελληνική εταιρεία στο μυαλό των καταναλωτών, εξαιρώντας τα προϊόντα cola. Εκεί, λοιπόν, χτίζουμε, ώστε να κάνουμε πιο μοντέρνα τα προϊόντα, διατηρώντας την ποιότητα για την οποία είναι γνωστή η εταιρεία. Στο πλαίσιο αυτό λανσάρουμε τώρα τέσσερις νέες γεύσεις στην αγορά. Πορτοκάλι cola, yuzu cola, πορτοκάλι με γιασεμί, και λεμόνι με ιβίσκο. Ο τρίτος πυλώνας αφορά την πανελλαδική επέκταση και αναβάθμισή μας στα σημεία πώλησης. Εδώ πραγματικά υπάρχει μία μεγάλη ευκαιρία διότι ως σήμερα η ΕΨΑ είχε ισχνή, σχεδόν μηδενική παρουσία στη νότια Ελλάδα. Οπότε ήδη δουλεύουμε τον τρόπο επέκτασής μας σε αυτές τις περιοχές συνάπτοντας πάνω από 30 νέες συνεργασίες στο χονδρεμπόριο αλλά και το οργανωμένο λιανεμπόριο.
Ο επόμενος πυλώνας έχει να κάνει με τη μεγιστοποίηση των ευκαιριών στο εξωτερικό και την ανάπτυξη των εξαγωγών μας. Ηδη η ΕΨΑ έχει παρουσία σε 35 χώρες, εκ των οποίων 4-5 έχουν έναν σοβαρό όγκο (σ.σ.: Αμερική, Αυστραλία, Γερμανία, Κίνα). Στόχος μας είναι να εδραιώσουμε σε αυτές τις αγορές την παρουσία μας με νέες συνεργασίες. Τέλος, ο πέμπτος πυλώνας έχει να κάνει με την εκπαίδευση των ανθρώπων μας. Ολα τα νέα συστήματα που βάζουμε θα κληθούν να τα διαχειριστούν, οπότε εκπαιδεύσεις, νέες προσλήψεις σε όλα τα τμήματα και αναβάθμιση όλων των συστημάτων και των διαδικασιών αποτελούν σημαντικό στοιχείο για την επιτυχία του εγχειρήματος», εξηγεί ο κ. Πέρκιζας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η εταιρεία μπορεί να σταματήσει τη ζημιογόνα πορεία της εντός τριετίας και σε βάθος πενταετίας να ακολουθεί τον μέσο όρο κερδοφορίας του κλάδου.
Συνέργειες
Στη νέα εποχή της ΕΨΑ σημαντικό ρόλο παίζουν και οι συνέργειες με άλλες εταιρείες στις οποίες το SMERC έχει εισέλθει μετοχικά. Οπως με τη Σ. Μεντεκίδης ΑΒΕΕ, την εταιρεία εμφιάλωσης των μεταλλικών νερών Διός και Σέλι με την οποία ήδη έχει ξεκινήσει συνεργασία για κοινές προμήθειες αλλά και για το δίκτυο πωλήσεων. «Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει την πλατφόρμα ακόμα και για μία συγχώνευση, με δεδομένο ότι πολλές φορές ο κ. Καραμούζης έχει μιλήσει δημοσίως για την ανάγκη δημιουργίας μεγαλύτερων εταιρικών οντοτήτων. «Για να πας σε συμφωνίες με άλλες εταιρείες, πρέπει πρώτα να περάσεις από τον μονόδρομο της γιγάντωσης της ίδιας της εταιρείας σου. Αυτή τη στιγμή η εταιρεία είναι πολύ μικρή για κάτι τέτοιο. Βέβαια δεν αποκλείουμε τίποτα για το μέλλον. Αλλωστε είμαστε επενδυτικό fund. Η λογική μας είναι πάντα να δημιουργούμε κάτι μεγάλο και δημιουργικό», λέει ο κ. Καραφωτάκης.
Ο ίδιος πάντως υπογραμμίζει ότι η ΕΨΑ θα συνεχίσει να είναι απόλυτα συνυφασμένη με την Αγριά και τον Βόλο: «Επιταχύνουμε την ανάπτυξη των εργασιών στην περιοχή, επομένως αυξάνονται οι ανάγκες για εργαζομένους και οι προσλήψεις που κάνουμε. Αυτός είναι ο τόπος της ΕΨΑ και πάντα θα είμαστε αρωγοί της προσπάθειας ανάπτυξης του Βόλου. Η ΕΨΑ ποτέ δεν θα πάει αλλού. Είμαστε κάθετοι σε αυτό. Εξάλλου το λέει και το όνομά της: Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς».
Διαβάστε ακόμη
Σπάνε και πάλι τα ρεκόρ οι ελληνικές εξαγωγές: Αύξηση 50% σε 5 χρόνια (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ