Οι δραματικές αλλαγές που βιώνουμε στην αγορά, οι οποίες δεν συγκρίνονται ούτε με την κρίση του 2010 ούτε με αυτή του δημοψηφίσματος του 2015, μας υποχρεώνουν να τις παρακολουθούμε από κοντά για να μπορούμε να κάνουμε τα σωστά πλάνα, ενώ με τη σωστή και έγκαιρη πληροφόρηση μπορούμε να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί.
Η απρόσμενη και απότομη αύξηση των αγορών το 2020 είναι εφήμερη, ενώ όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα δεν περιμένουμε να συνεχιστεί το ίδιο. Η αντίδραση των καταναλωτών στο δεύτερο lockdown είναι πολύ πιο ήπια από το πρώτο, ενώ πλέον ο καταναλωτής δεν αγοράζει με την προοπτική της διατήρησης υψηλών αποθεμάτων στο σπίτι του. Βασική προτεραιότητα, τόσο των προμηθευτών, όσο και των λιανεμπόρων είναι να έχουν συνεχή ροή προϊόντων στα καταστήματα ώστε τα ράφια να είναι πάντα γεμάτα και να αποφεύγονται οι ελλείψεις.
Επίσης, η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών δεν είναι η ίδια με αυτή στην αρχή της χρονιάς, το εισόδημά τους έχει μειωθεί, πολλοί βρίσκονται σε αναστολή εργασίας, με τα μεγαλύτερα προβλήματα να τα αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στον τομέα του HORECA. Oι υποχρεώσεις συσσωρεύονται, με εποχικά έξοδα όπως αυτά της θέρμανσης και των τελών κυκλοφορίας να προκύπτουν.
Η αγορά αλλάζει μέρα με τη μέρα, διαμορφώνεται νέο τοπίο, οι καταναλωτές είναι «πιεσμένοι» τόσο ψυχολογικά όσο και οικονομικά, αγωνιούν για τη δουλειά τους και η ασφάλεια και η τιμή παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή του προϊόντος και του καταστήματος. Είδαμε ότι η πανδημία επηρεάζει τις καταναλωτικές συνήθειες ενώ άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν την αγορά έχουν να κάνουν με το ΑΕΠ, την ανεργία, τον δείκτη λιανεμπορίου και τον αριθμό των καταστημάτων. Η κάθε κατηγορία προϊόντων έχει τη δική της συμπεριφορά, φανταστείτε τι γίνεται με τις διαφορετικές μάρκες μέσα στην κατηγορία.
Η τιμή παίζει όλο και μεγαλύτερο ρόλο για να μπορέσει το προϊόν να γίνει πιο ελκυστικό στον καταναλωτή. Ο όρος «Ελαστικότητα Τιμής» γίνεται μέρος της καθημερινότητάς μας, ψάχνοντας να βρεθεί ποιο είναι το επίπεδο τιμής στο οποίο θα μπορεί να το αγοράσει ο καταναλωτής χωρίς όμως να γίνονται υπερβολικές μειώσεις, που βλάπτουν την υγεία και την εικόνα του προϊόντος.
Οι προσφορές που είχαν μειωθεί σημαντικά κατά την περίοδο του πρώτου lockdown επανέρχονται με σκοπό να διορθώσουν τις όποιες αυξήσεις τιμών και να διαφοροποιήσουν τις αλυσίδες Supermarket.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι ζούμε σε μια περίοδο στην οποία ο καταναλωτής έχει μειωμένη αγοραστική δύναμη, ενώ ταυτόχρονα είναι ιδιαίτερα ενημερωμένος και επιλέγει προσεκτικά όχι μόνο προϊόντα αλλά και κανάλια και λιανέμπορους. Όλο αυτό το μείγμα εμπλουτίζεται με τις προωθητικές ενέργειες καθιστώντας ένα άκρως ανταγωνιστικό και απρόβλεπτο περιβάλλον.
Στόχος μας λοιπόν είναι να σας βοηθήσουμε να «ΒΓΑΛΕΤΕ ΤΗ ΜΑΣΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ» και να δείτε την πραγματική εικόνα. Έχοντας αναπτύξει λύσεις Forecasting βασισμένες πάνω στη γνώση που αποκτήσαμε από την επίδραση του κορωνοϊού στις διάφορες χώρες και αγορές με αποδεδειγμένη ακρίβεια 98,5%, διαπιστώσαμε ότι η επίπτωσή του είναι τελείως διαφορετική ανά κατηγορία, προϊόν και αλυσίδα Supermarket.
*Ο Παναγιώτης Μπορέτος είναι Managing Director της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI Hellas
Διαβάστε περισσότερα
To brand «Ελλάδα» φέρνει εν μέσω κορωνοϊού νέα projects στον τουρισμό
Ταμείο Ανάκαμψης: Οι 15 μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν την Ελλάδα
Γιατί σε καιρό πανδημίας οι εταιρείες επιλέγουν άντρες ως CEO;