© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Από το όνομα και μόνο της DeepSea μπορεί κανείς να καταλάβει ότι πρόκειται για το πάντρεμα δύο διαφορετικών κόσμων: ενός σύγχρονου και ανερχόμενου, δηλαδή της βαθιάς μάθησης και της τεχνητής νοημοσύνης, και ενός παραδοσιακού και κραταιού, όπως η ναυτιλία.
Η δυναμικά αναπτυσσόμενη νεοφυής επιχείρηση όμως είναι και το σημείο συνάντησης δύο παιδικών φίλων, του Κωνσταντίνου Κυριακόπουλου και του Ρομπέρτο Κούστα, οι οποίοι αποφάσισαν να ενώσουν τις γνώσεις, τις αναφορές και τις ιδέες τους. Ετσι δημιούργησαν ένα λογισμικό το οποίο ήρθε να επιλύσει ένα από τα νευραλγικής σημασίας ζητήματα για την παγκόσμια ποντοπόρο ναυτιλία, εκείνο της κατανάλωσης καυσίμου.
«Ο δικός μου τομέας είναι η βαθιά μάθηση, η τεχνητή νοημοσύνη», λέει ο κ. Κυριακόπουλος. «Σπούδασα μηχανικός πληροφοριακών συστημάτων και κατόπιν έκανα διδακτορικό στη Βαθιά Μάθηση στο Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ. Στη διάρκεια αυτού του διδακτορικού μαζί με τον φίλο και συνιδρυτή της DeepSea Technologies, Ρομπέρτο Κούστα, είχαμε αυτή την ιδέα: το πώς δηλαδή μπορούμε να μεταφέρουμε και να παντρέψουμε την τεχνητή νοημοσύνη με τη ναυτιλία».
Tεχνητή νοημοσύνη
Μάλιστα εκείνο που λειτούργησε ως βασικό ερέθισμα για τον κ. Κυριακόπουλο ήταν πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να επηρεάσει επί τα βελτίω έναν κλάδο της πραγματικής οικονομίας. «Το ενδιαφέρον μου ήταν πώς μπορεί αυτή η τεχνολογία που τα τελευταία 10-15 χρόνια έχει φέρει μεγάλη πρόοδο σε πολλούς τομείς να εφαρμοστεί σε έναν τομέα της πραγματικής οικονομίας, στον οποίο μάλιστα η Ελλάδα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα. Στη ναυτιλία υπάρχει το πρόβλημα της μη προβλεψιμότητας της κατανάλωσης καυσίμου. Ολη η ναυτιλία καίει περίπου 100 δισ. δολάρια καύσιμα τον χρόνο και αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 3% όλων των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον πλανήτη. Υπάρχει λοιπόν πίεση να μειωθεί αυτό το αποτύπωμα, όχι μόνο για οικονομικούς, αλλά και για περιβαλλοντικούς λόγους.
Ενα πλοίο που μεταφέρει ένα δεδομένο φορτίο από ένα λιμάνι Α σε ένα λιμάνι Β με συγκεκριμένους εμπορικούς περιορισμούς δεν είναι δεδομένο πόσο καύσιμο θα χρησιμοποιήσει. Το ίδιο ταξίδι δεν έχει πάντα την ίδια κατανάλωση, ακόμα κι αν γίνεται στον ίδιο χρόνο, διότι το μέγιστο της κατανάλωσης εξαρτάται από καθημερινές αποφάσεις που λαμβάνονται στο πλοίο.
Οι άνθρωποι που παίρνουν αυτές τις αποφάσεις είναι ένα σύνθετο δίκτυο (ο καπετάνιος, οι μηχανικοί, το γραφείο της εταιρείας, οι ναυλωτές) και δεν μπορούν να προβλέψουν ποιος θα είναι ο αντίκτυπος των αποφάσεών τους στην κατανάλωση του πλοίου. Αρα λαμβάνονται αποφάσεις που είναι συνήθως μη βέλτιστες και έχουν ως αποτέλεσμα την υψηλότερη κατανάλωση», εξηγεί ο συνιδρυτής της εταιρείας.
H ναυτιλία
Πόσο εύκολο όμως ήταν για έναν παραδοσιακό κλάδο όπως η ναυτιλία να υιοθετήσει μια καινούρια τεχνολογία και για τους ανθρώπους της να παραχωρήσουν μέρος της απόφασής τους σε ένα λογισμικό; «Η ναυτιλία για πολλούς καλούς λόγους δεν υιοθετεί τίποτα εύκολα. Γιατί τα ρίσκα είναι μεγάλα και γιατί κάτι που μπορεί να δουλεύει στη στεριά δεν είναι υποχρεωτικό ότι θα λειτουργεί και στη θάλασσα.
Μπορείς να έχεις επιτυχία με μια νέα τεχνολογία στη ναυτιλία, αρκεί να μπορείς να αποδείξεις ότι αυτό που κάνεις δουλεύει, είναι ασφαλές και φέρνει αποτέλεσμα. Και εμείς έχουμε κληθεί να το αποδείξουμε επιστημονικά πολλές φορές. Εχουμε ξεκινήσει από εταιρείες που φημίζονται ότι είναι πρωτοπόρες στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και είχαν τον χρόνο και τη διάθεση να κάνουν μελέτες. Μία από αυτές είναι η Wallenius Wilhelmsen (σ.σ.: ο μεγαλύτερος μεταφορέας αυτοκινήτων στον κόσμο), που συμφώνησε να ανακοινώσουμε από κοινού τα αποτελέσματα που είχαμε. Δηλαδή 7% μείωση στα καύσιμα». Στην πραγματικότητα, η DeepSea προσφέρει στη ναυτιλία την κατάλληλη τεχνολογία στην κατάλληλη στιγμή, την ώρα δηλαδή που η παγκόσμια κοινότητα προετοιμάζεται για έναν δύσκολο ενεργειακά χειμώνα και η ανθρωπότητα πασχίζει να μειώσει το αποτύπωμά της στον πλανήτη.
«Οπως οι τιμές των καυσίμων έχουν ανέβει για ένα σπίτι, έτσι έχουν ανέβει και για τη ναυτιλία. Παράλληλα υπάρχουν ολοένα πιο αυστηροί κανονισμοί για την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα. Το 2023 μπαίνουν σε εφαρμογή οι νέοι κανόνες της Ε.Ε. για τα πλοία που θέλουν να φορτώνουν ή να ξεφορτώνουν στα λιμάνια της Ευρώπης. Οπότε, ναι, η ανάγκη για την υιοθέτηση τέτοιων νέων τεχνολογιών γίνεται μέρα με τη μέρα όλο και πιο επιτακτική για τις εταιρείες που αναζητούν λύσεις οι οποίες πρέπει να μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Η δική μας λύση ανήκει σε αυτές. Είναι ένα λογισμικό μέσω του οποίου ένα πλοίο μπορεί να εξοικονομήσει από 5% έως 10% καύσιμα, χωρίς να μειωθεί το εμπορικό αποτέλεσμα. Το φορτίο φτάνει εκεί που είναι να φτάσει την ίδια μέρα, την ίδια ώρα, αλλά έχοντας καταναλώσει λιγότερο καύσιμο», επισημαίνει ο κ. Κυριακόπουλος.
Η εταιρεία
Πώς όμως ξεκίνησε το ταξίδι της DeepSea, το οποίο φαίνεται πως έχει βρει ούριο άνεμο; «Ηταν το 2018. Ημασταν σε ένα καφέ στο κέντρο της Αθήνας με τον Ρομπέρτο Κούστα και είχαμε αυτή τη συζήτηση, ότι δεν μπορούσε έως τότε να χρησιμοποιηθεί η βαθιά μάθηση για να λύσει το πρόβλημα της κατανάλωσης καυσίμου στα πλοία. Και είπαμε: “Γιατί δεν το δοκιμάζουμε;”. Ετσι ξεκίνησε αυτό το μεγάλο ταξίδι στο οποίο, αν κινηθούμε σωστά, μπορούμε να πάμε μακριά».
Πλέον η εταιρεία που διατηρεί τη βάση της στην Αθήνα διαθέτει μια ομάδα 70 συνεργατών, άρτια καταρτισμένων και με αξιοζήλευτες σπουδές, έχει παρουσία και εκτός Ελλάδας, στην Ταϊλάνδη, στην Αγγλία και την Ολλανδία και σύντομα θα ανοιχτεί και στην Ιαπωνία. Για τον κ. Κυριακόπουλο η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει μπροστά της η επιτυχημένη ελληνική startup είναι πώς θα διαχειριστεί τη γρήγορη ανάπτυξη που έχει.
Το μέλλον
Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει εκ προοιμίου μια νεοφυής επιχείρηση για να πετύχει; «Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί πολύ το οικοσύστημα των startups. Υπάρχουν πολύ καλά ελληνικά ταμεία venture capital, αλλά και τα ξένα ταμεία ξέρουν την Ελλάδα και γνωρίζουν ότι έχει ταλέντο και παράγει επιτυχημένες εταιρείες. Εκείνο που χρειάζεται είναι να έχεις μια καλή ιδέα, να διαθέτεις μια ομάδα καταρτισμένη που μπορεί να την υλοποιήσει και ένα καλό σχέδιο που θα δείχνει ότι έχεις σκεφτεί τις προκλήσεις και τα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν.
Και μετά θέλει πολύ πείσμα για να συναντήσεις πάρα πολλούς επενδυτές και να βρεις εκείνον που θα σου κάνει την καλύτερη προσφορά. Αυτά είναι τα ζητούμενα στην πρώτη φάση», απαντά ο κ. Κυριακόπουλος, ο οποίος ως ειδικός στη βαθιά μάθηση είναι και ο πλέον κατάλληλος για να απαντήσει αν τελικά είμαστε καταδικασμένοι να παραδοθούμε αργά ή γρήγορα στην τεχνητή νοημοσύνη. «Νομίζω ότι δεν μπορούμε να την αποφύγουμε. Είναι κομμάτι της καθημερινότητας πια. Είναι μια τεχνολογία με πολύ μεγάλες δυνατότητες. Δεν θα έλεγα όμως ότι θα έπρεπε να της παραδοθούμε, αλλά να μάθουμε πώς να τη χρησιμοποιούμε ώστε να πολλαπλασιάσουμε τις δυνατότητες που έχουμε ως άνθρωποι. Οι τεχνολογίες αυτές δεν αντικαθιστούν πλήρως έναν άνθρωπο, αυξάνουν τις δυνατότητές του. Σίγουρα μέσω της τεχνητής νοημοσύνης θα συμβεί μια τεράστια αλλαγή στην οικονομία. Οχι άμεσα, σε 5-10 χρόνια. Αλλά πρέπει όλοι να είμαστε προετοιμασμένοι για το ποια θα είναι η θέση μας στον νέο κόσμο».
Διαβάστε ακόμη:
Ποιους συμφέρει η 10ετής παραγραφή οφειλών
Κατεστραμμένο το 40% των ενεργειακών υποδομών της Ουκρανίας – Πάνω από 1 εκατ. χωρίς ρεύμα