του Στέλιου Μορφίδη
Στην Ελλάδα της κρίσης υπάρχει μια εταιρεία που αθόρυβα στα γραφεία της στην Κηφισιά εξάγει καινοτομία και παρέχει λύσεις σε μεγάλες πολυεθνικές ανά τον κόσμο. Παράλληλα βοηθά μεγάλες εγχώριες βιομηχανίες στον μετασχηματισμό τους λίγο πριν από το «τσουνάμι» της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, και ας παραμένει η χώρα μας ψηφιακά ουραγός εντός της Ε.Ε.
Παρ’ όλα αυτά, η Accenture, παρακλάδι εδώ και 25 χρόνια του ομώνυμου παγκόσμιου κολοσσού στη συμβουλευτική, είναι σχεδόν άγνωστη στο ευρύ κοινό. Γεγονός που δεν εξηγείται και μόνο λόγω του μεγέθους της: 735 εργαζόμενοι, με σοβαρό background σπουδών, δύσκολα θα μπορούσαν να παραμείνουν κρυμμένοι σε μια αγορά όπου ο ένας ξέρει τον άλλον. Ο δε κύκλος εργασιών της εταιρείας δεν είναι και μικρός: προσεγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ με σταθερή ανοδική πορεία καθ’ όλη την περίοδο της κρίσης.
«Η αλήθεια είναι ότι ο λόγος που δέχτηκα να κάνουμε αυτή την κουβέντα και να ανοιχτούμε ως Accenture στο ευρύ κοινό είναι περισσότερο για να δείξουμε στον κόσμο, και κυρίως στη νέα γενιά των φοιτητών που έχουν όνειρα, ότι υπάρχει μια εταιρεία στην Ελλάδα που μπορεί να τους δώσει τη δυνατότητα να εξελιχθούν στο παγκόσμιο στερέωμα. Πρέπει να μπει ένα τέλος στο brain drain», μου λέει αφοπλιστικά ο κ. Κυριάκος Σαμπατακάκης, ο άνθρωπος που τα τελευταία 18 χρόνια τρέχει το ελληνικό σκέλος της εταιρείας, γνωστής έως το 2000 ως Andersen Consulting. «Να γίνουμε ευρέως γνωστοί για να κερδίσουμε πελάτες δεν χρειάζεται», προσθέτει. «Μας ξέρουν όλοι όσοι πρέπει. Οι περισσότεροι είναι ήδη πελάτες μας. Εξάλλου, επικεντρωνόμαστε σε πολύ μεγάλες επιχειρήσεις».
Η γνωριμία μας είχε γίνει λίγες ημέρες πριν, στο περιθώριο του συνεδρίου του Συνδέσμου Εταιρειών Συμβούλων Μάνατζμεντ Ελλάδος (ΣΕΣΜΑ) για «την 4η Βιομηχανική Επανάσταση και τη θέση της Ελλάδας», όπου ήταν από τους κύριους ομιλητές. Τα όσα είχε πει τότε ως «ματιά στο κοντινό μέλλον» προκάλεσαν το ενδιαφέρον των παρισταμένων. Αργότερα έμαθα και για το Παγκόσμιο Κέντρο Αριστείας Analytics που έχει στηθεί στα χρόνια της κρίσης εδώ στην Αθήνα και διενεργεί μελέτες για πολύ μεγάλες πολυεθνικές, συνήθως κατά παραγγελία από τα διάφορα εταιρικά σχήματα της Accenture.
Παγκόσμιο Κέντρο
«Δεν μπορείτε να φανταστείτε για τι ονόματα του παγκόσμιου επιχειρείν μιλάμε. Δεν μπορώ να αποκαλύψω τα ονόματα, αλλά σας διαβεβαιώ ότι μιλάμε για κολοσσούς παγκόσμιους, όλοι τους εντός του Fortune 500», λέει ο κ. Σαμπατακάκης, εννοώντας τη λίστα με τις 500 μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου που καταρτίζει ετησίως το γνωστό περιοδικό. Οπως μου εξηγεί, το κέντρο είναι στελεχωμένο σήμερα με 86 επιστήμονες της στατιστικής, της οικονομετρίας, της πληροφορικής κ.ο.κ. και εξυπηρετεί σε ποσοστό 90% πελάτες του εξωτερικού. Κάνει στατιστικές και οικονομετρικές αναλύσεις πάνω σε δεδομένα πελατών που προσπαθούν να κάνουν μελέτες πρόβλεψης, αποτίμησης και βελτιστοποίησης.
«Για παράδειγμα, τελευταία έχουμε πάρει μια δουλειά για ένα μεγάλο διυλιστήριο στις ΗΠΑ που ήθελε να του κάνουμε analytics διάβρωσης. Ποια είναι τα σημεία με τις μεγαλύτερες ανάγκες, τι πρέπει να κάνει και γενικώς να προβούμε σε κάθε ανάλυση γύρω από την αντιμετώπιση του ζητήματος έχοντας λάβει κάθε διαθέσιμο στοιχείο που υπάρχει μέσω των αυτοψιών που έχουν γίνει με κάθε διαθέσιμο τρόπο, από drones ως δορυφόρους», λέει ο κ. Σαμπατακάκης, ο οποίος επισημαίνει ότι όλες οι αποφάσεις των εταιρειών πρέπει να λαμβάνονται με βάση τα ψηφιακά δεδομένα που υπάρχουν.
Και πώς ήρθαν οι Αμερικανοί του διυλιστηρίου στην Αθήνα για να δώσουν τη δουλειά; Συνήθως αυτές τις δουλειές τις κλείνουν τα κατά τόπους τμήματα της πολυεθνικής που αργότερα θα τις στείλουν στο Κέντρο Analytics των Αθηνών. «Σε αυτή την περίπτωση ήταν η αμερικανική Accenture που μας έστειλε τη δουλειά», εξηγεί ο κ. Σαμπατακάκης.
Οπως διευκρινίζει ο ίδιος, το Κέντρο Analytics στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει αυτά τα χρόνια πολύ καλό όνομα:
«Θεωρούμαστε ένα από τα κορυφαία της Accenture σε όλο τον κόσμο. Γι’ αυτό και μας καλούν να δώσουμε λύσεις στα πιο δύσκολα προβλήματα. Είμαστε τρόπον τινά μια task force για τον πολυεθνικό όμιλο». Η φήμη του φαίνεται και από την πορεία της κυρίας Αθηνάς Κανιούρα, από τα ιδρυτικά στελέχη της ελληνικής ομάδας που έστησαν το Κέντρο Analytics στην Αθήνα. «Η Αθηνά πλέον έχει πάει στο γραφείο της Accenture στο Λονδίνο και έχει αναλάβει το κομμάτι των analytics παγκοσμίως στον όμιλο. Διαδέχθηκε πρόσφατα έναν Αμερικανό senior manager, οπότε στα χέρια της ανήκει πλέον όλο το κομμάτι του applied intelligence, όπως το ονομάζουμε στην Accenture», αναφέρει ο κ. Σαμπατακάκης.
Στόχος του μάλιστα, όπως λέει, είναι να δημιουργηθούν περισσότερα Παγκόσμια Κέντρα Καινοτομίας του ομίλου στην Ελλάδα προσφέροντας και άλλες λύσεις. «Oπως διεκδικήσαμε κομμάτια της παγκόσμιας πίτας στα analytics, μπορούμε να το κάνουμε και σε άλλους τομείς αιχμής. Ικανότητες έχουμε. Πιστεύω ότι η Ελλάδα με τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορεί να γίνει κέντρο προσέλκυσης αναβαθμισμένων υπηρεσιών πολυεθνικών. Και δεν εννοώ τα φθηνά call centers, που εσχάτως κατευθύνονται στην Ανατoλική Ευρώπη. Το Κέντρο Analytics που στήσαμε πριν από χρόνια έχει αποδείξει τι είμαστε ικανοί να κάνουμε», τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της ελληνικής εταιρείας.
Στην ελληνική αγορά η Accenture, η οποία έχει καταφέρει να συνδέσει το όνομά της με την ψηφιακή επανάσταση, προσφέρει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών βοηθώντας, μεταξύ άλλων, μεγάλες βιομηχανίες στον μετασχηματισμό τους. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε όλους τους τομείς της οικονομίας εντάσσοντάς τους σε πέντε κλάδους: χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες high tech & media, φυσικοί πόροι, υγεία και δημόσιες υπηρεσίες, προϊόντα. Οι βασικοί πυλώνες, όμως, όπως διασαφηνίζει ο κ. Σαμπατακάκης, είναι ο χρηματοπιστωτικός κλάδος, οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών και η βαριά βιομηχανία.
«Πρεσβεύουμε το νέο… και αναγνωρίζοντας ότι υπάρχει ανταγωνισμός και ότι η τεχνολογία κινείται με έντονους ρυθμούς, μια εταιρεία δεν μπορεί να μείνει στάσιμη. Εμείς θέλουμε να είμαστε η εταιρεία που φέρνει τις νέες ιδέες στην οικονομία, έτσι ώστε να τις βοηθάει, να είναι ανταγωνιστικές και να συνεχίσουν να αναπτύσσονται», σημειώνει ο κ. Σαμπατακάκης. «Είμαστε από τους πρώτους που μιλήσαμε παγκοσμίως για τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σήμερα βλέπει κανείς το digital σε κατασκευαστικές, σε εταιρείες πετρελαίου, τσιμέντου κ.ο.κ.».
Οι περισσότερες εταιρείες απευθύνονται στην Accenture για τον μετασχηματισμό τους. «Για να προετοιμαστούν για την επόμενη μέρα», αναφέρει και προσθέτει: «Κάποιες βρήκαν την ευκαιρία μέσα στην κρίση και μαζί με την αναδιάρθρωση που έκαναν ξεκίνησαν την προετοιμασία τους για την επόμενη μέρα. Αλλες το κάνουν τώρα. Το σίγουρο είναι ότι υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος». Εξάλλου, κατά τον ίδιο, «το παιχνίδι στις αγορές αλλάζει».
Οι φαρμακευτικές και οι ασφαλιστικές εταιρείες θεωρούν πλέον ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός που έχουν να αντιμετωπίσουν δεν είναι από ομοειδείς εταιρείες: «Πώς, για παράδειγμα, μια φαρμακευτική σήμερα μπορεί να ανταγωνιστεί μια εταιρεία που μέσα από τα smart watches αντλεί όλα τα βιομετρικά στοιχεία του καταναλωτή; Αντίστοιχα, πώς μια ασφαλιστική μπορεί να ανταγωνιστεί μια εταιρεία τεχνολογίας, π.χ. την Apple ή την Google, που ξέρει ακόμα καλύτερα τους καταναλωτές και τη συμπεριφορά τους; Από το πώς οδηγούν μέχρι τι αγοράζουν, τι ψάχνουν στο Διαδίκτυο κ.ο.κ.».
Γι’ αυτό και ο κ. Σαμπατακάκης τονίζει ότι τόσο το κράτος όσο και οι επιχειρήσεις πρέπει να ψηφιοποιηθούν. Οι δεύτερες ήδη το κάνουν. Για το κράτος το χάσμα παραμένει μεγάλο. Μάλιστα πέρυσι η Accenture είχε κάνει μια μεγάλη μελέτη για τα αίτια που η χώρα μας παραμένει ουραγός στις ψηφιακές εξελίξεις στην Ε.Ε. Η μελέτη τότε είχε καταδείξει:
■ Απουσία εθνικού ψηφιακού οράματος
■ Ανάγκη διαχρονικότητας και συνέχειας της ψηφιακής στρατηγικής
■ Σύγχυση μεταξύ ψηφιακής στρατηγικής και έργων τεχνολογίας, πληροφορικής & επικοινωνιών
■ Ελλειψη επαρκούς και αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα
■ Ανεπάρκεια μοντέλου ψηφιακής διακυβέρνησης
■ Συγκεκριμένο πλάνο δράσης
■ Απουσία πλαισίου παρακολούθησης απόδοσης
■ Παρωχημένο ρυθμιστικό και κανονιστικό πλαίσιο στα θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων
■ Αδυναμία διασύνδεσης και επίτευξης συνεργιών μεταξύ επιχειρήσεων και εκπαιδευτικού συστήματος
Ο κ. Σαμπατακάκης μετρά 22 χρόνια στην εταιρεία, με μια μικρή διακοπή πέντε ετών όπου είχε μεταπηδήσει σε εταιρεία υψηλής τεχνολογίας. Η επιστροφή του στην Andersen Consulting τότε έγινε μέσω Ζυρίχης, ενώ από το 2001 είναι στην Αθήνα. Εκτοτε πολλά άλλαξαν, και φυσικά η ίδια η εταιρεία, που στο μεταξύ έγινε Accenture: «Ημασταν περίπου 80 άτομα στην εταιρεία στις αρχές της περασμένης δεκαετίας και εξυπηρετούσαμε τράπεζες και ασφαλιστικές. Αργότερα ξεκινήσαμε τις δουλειές στον χώρο των τηλεπικοινωνιών και των media και τα υπόλοιπα ακολούθησαν».
Σήμερα, αν και με 735 εργαζομένους υπό τις εντολές του, θεωρεί ότι υπάρχουν ακόμη πολλά περιθώρια ανάπτυξης για την Accenture, η οποία μόνο κρίση δεν έζησε αυτά τα χρόνια στην Ελλάδα.