του Στέλιου Μορφίδη

Καινοτομία που οδήγησε σε μία μεγάλη βεντάλια νέων προϊόντων, διαρκής επένδυση στο ιστορικό εργοστάσιο Παυλίδη, μια φρέσκια επικοινωνιακή προσέγγιση που συζητείται αρκετά, αλλά και η σταθερή αγάπη του κόσμου για τη σοκολάτα, που, όπως φαίνεται, δεν τη στερήθηκε στα χρόνια της κρίσης. Οι βασικοί άξονες της στρατηγικής της Κατερίνας Βλάχου επιχειρούν να βάλουν σε μια νέα εποχή τη Mondelez Ελλάς, θυγατρική της γνωστής πολυεθνικής, κάτω από την ομπρέλα της οποίας βρίσκονται brands όπως Παυλίδης, Lacta, Merenda, Oreo, Philadelphia, Trident, Dentyne, Mikado και Halls.

Σ ε αυτή τη νέα εποχή το εργοστάσιο Παυλίδη στην οδό Πειραιώς, που μετρά πάνω από 150 χρόνια ζωής, θα εξακολουθήσει να είναι η αιχμή της εταιρείας, όπως εξηγεί στο «business stories» η κυρία Κατερίνα Βλάχου, η οποία τα τελευταία τρία χρόνια έχει αναλάβει το τιμόνι της Mondelez Hellas, που αποτελεί την εξέλιξη της Kraft Foods μετά το spin off της πολυεθνικής μερικά χρόνια πριν.

«Ενας από τους λόγους για τους οποίους είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι στην εταιρεία μας είναι το εργοστάσιο Παυλίδη που αποτελεί και την παραγωγική μας μονάδα στην Ελλάδα. Με συνεχή παρουσία άνω των 150 ετών στην οδό Πειραιώς το εργοστάσιο Παυλίδη παράγει προϊόντα σοκολάτας κορυφαίας ποιότητας, όπως η Lacta, η Υγείας Παυλίδη, η Merenda και το 3Bit. Τα υπόλοιπα προϊόντα μας είναι εισαγωγής», σημειώνει η κυρία Βλάχου.

Μέσα στα χρόνια της οικονομικής κρίσης στη χώρα έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις στο εργοστάσιο προκειμένου να είναι σύγχρονο, να πληροί απόλυτα τα στάνταρ ποιότητας και ασφάλειας και να μπορέσει να ανταποκριθεί στη νέα στρατηγική. Οπως σημειώνει η κυρία Βλάχου, «για τους καταναλωτές μας ετοιμάζουμε νέους απολαυστικούς συνδυασμούς και προϊόντα που ούτε οι ίδιοι έχουν φανταστεί. Ενδεικτικά θα μπορούσα να σας αναφέρω την επέκταση της οικογένειας της Lacta. Η καινοτομία είναι βασικός πυλώνας στη στρατηγική μας γιατί πάντα θέλουμε να προσφέρουμε στους καταναλωτές γευστικές εμπειρίες, όπως τη Lacta White, τη Lacta Extra Cocoa και τη Lacta Crispy, ενώ παρουσιάσαμε και μια μοναδική γευστική καινοτομία με το Lacta Oreo Sandwich. Επίσης, ενδυναμώσαμε την οικογένεια της Υγείας Παυλίδη με νέες γεύσεις όπως την Εκλεκτή με 70% κακάο – κόκκινα φρούτα και φουντούκια, ενώ παράλληλα προσφέρουμε νέα formats για νέες περιστάσεις κατανάλωσης και μερίδες όπως Lacta Oreo mini & Υγείας 70%, 30 gr. Τέλος, με τις νέες μπάρες Υγείας Παυλίδη έχουμε ως στόχο να μπούμε ακόμα πιο δυναμικά στην κατηγορία “Μπάρες σοκολάτες”, με δύο νέα απολαυστικά προϊόντα σε ιδανικό μέγεθος. Η ανταπόκριση του κοινού στις νέες γευστικές προτάσεις ήταν πολύ θετική».

Στόχος, όπως εξηγεί η κυρία Βλάχου, είναι να παρουσιαστούν περισσότεροι νέοι γευστικοί συνδυασμοί, κάτι που σημαίνει και νέες επενδύσεις στο εργοστάσιο. Και όλο αυτό με γνώμονα τη διεθνή στρατηγική της Mondelez, η οποία στοχεύει να ηγηθεί στο μέλλον του snacking και μάλιστα, όπως αποτυπώνεται στο μότο της, «Snacking made right». Μόνο το 2018 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 1,5 εκατ. ευρώ σε σύγχρονο εξοπλισμό που βελτιώνει ακόμη περισσότερο την παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου Παυλίδη. Ηδη ετησίως παράγονται πάνω από 12.000 τόνοι σοκολάτας που κατά κύριο λόγο καλύπτουν την ελληνική και την κυπριακή αγορά. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια γίνεται και προσπάθεια εξαγωγών, κυρίως της Merenda, η οποία κυκλοφορεί στη γαλλική αγορά με το σήμα Milka.

«Οι μάρκες μας τόσο στην κατηγορία της σοκολάτας όσο και της τσίκλας και καραμέλας έχουν ηγετικές θέσεις παρά τον έντονο ανταγωνισμό και χαιρόμαστε ιδιαίτερα που όλα αυτά τα χρόνια οι καταναλωτές μάς επιλέγουν και μας δείχνουν την αγάπη τους», τονίζει η κυρία Βλάχου.

Κέρδη

Εκ του αποτελέσματος, η προσπάθεια που γίνεται αποδίδει εξασφαλίζοντας ικανοποιητικά κέρδη. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό που αφορά τη χρήση 2017, ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 124,72 εκατ. ευρώ και τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν στα 2,79 εκατ. ευρώ, από 1,67 εκατ. ευρώ το 2016. Πλέον οι εργαζόμενοι στην εταιρεία είναι 350, εκ των οποίων οι 100 στο εργοστάσιο.

«Πέρυσι οι πωλήσεις κινήθηκαν ελαφρώς πτωτικά ακολουθώντας την τάση της αγοράς βασικών κατηγοριών μας με ταυτόχρονη μείωση αποθεμάτων σε μέρος του πελατολογίου μας», αρκείται να σχολιάσει για το 2018 η κυρία Βλάχου δεδομένου ότι ακόμα δεν έχουν δημοσιευτεί τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα. «Για φέτος πάντως είμαστε αισιόδοξοι», συνεχίζει. «Η στρατηγική μας για το 2019 έχει ως άξονα την ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα, τζίρο, κερδοφορία, μερίδια. Το 2019 είναι μια χρόνια που προμηνύει θετικά αποτελέσματα. Δεν μπορώ να σας αναφέρω νούμερα στην παρούσα φάση, ωστόσο αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι η τρέχουσα χρόνια ήδη μας προσφέρει θετικά μηνύματα από την ανταπόκριση των καταναλωτών στα προϊόντα μας. Παράλληλα θέλουμε η εταιρεία να αναγνωρίζεται ως στρατηγικός συνεργάτης στην αγορά και εξαιρετικός εργοδότης ειδικά σε νέους εργαζόμενους».

Και πόσο ενδιαφέρει τη «μαμά» Mondelez International η Ελλάδα; «Ο όμιλος έχει αντιμετωπίσει την ελληνική θυγατρική με εμπιστοσύνη, αναγνωρίζοντας τη δύναμη των μαρκών, την ποιότητα στη στρατηγική και την επικοινωνία: οι καμπάνιες μας έχουν αναγνωριστεί και βραβευτεί σε τοπικό και διεθνές επίπεδο πολλές φορές, το εξαιρετικό εργασιακό κλίμα επιβεβαιώνεται σε κάθε εσωτερική έρευνα, η εικόνα και η θέση της εταιρείας στην ευρύτερη αγορά και πάνω από όλα υπάρχουν το πάθος των ανθρώπων μας και η ικανότητά τους να προσαρμόζονται σε κάθε αλλαγή», λέει η κυρία Βλάχου. Εξάλλου, όπως τονίζει, «οι επενδύσεις σε υποδομές στο εργοστάσιο Παυλίδη όσο και η συνεχής υποστήριξη των μαρκών καθώς και η ανάπτυξη νέων και καινοτόμων προϊόντων στην ελληνική αγορά αποτελούν απόδειξη της εμπιστοσύνης και της προοπτικής».

Γέννημα θρέμμα της εταιρείας

Η κυρία Βλάχου στην κυριολεξία έχει μεγαλώσει μέσα στην εταιρεία: «Η διαδρομή μου ξεκίνησε πριν από 23 χρόνια στο Τμήμα Marketing της σοκολάτας όπου πέρασα από διάφορες θέσεις. Κάναμε πολύ ωραίες καμπάνιες και είχαμε πολύ ωραίες συνεργασίες που θυμάμαι πάντα με αγάπη. Στην πορεία μεταπήδησα στο Τμήμα Πωλήσεων ως National Account Manager. Ο χώρος των πωλήσεων μου έδωσε τη δυνατότητα να γνωρίσω την αγορά καλύτερα, να έρθω σε άμεση επαφή με τους πελάτες μας και να εμβαθύνω ακόμη περισσότερο στην αγορά του τροφίμου. Πριν από τρία χρόνια ανέλαβα τη θέση της προέδρου και διευθύνουσας συμβούλου Snacks στη Mondelez Ελλάς».

Και μόνο η δική της διαδρομή δείχνει ότι η εταιρεία δίνει ευκαιρίες εξέλιξης στους ανθρώπους της. «Αυτό γίνεται οργανωμένα», λέει. «Κάθε εργαζόμενος έχει ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης που προκύπτει μέσα από την εναλλαγή θέσεων και ρόλων, ενώ η ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού μας είναι τέτοια που του επιτρέπει να αναλαμβάνει και διεθνείς ρόλους. Οι άνθρωποι της Mondelez αποτελούν το βασικότερο κεφάλαιο της εταιρείας η οποία παρέχει εκπαίδευση και εξέλιξη, ποιοτικό και ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, αντικειμενικά συστήματα αξιολόγησης. Είναι πολύ θετικό ότι η νέα γενιά βλέπει στη Mondelez μια εταιρεία στην οποία θα ήθελε να στηρίξει το μέλλον της. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι η εταιρεία μας αναδείχτηκε το 2018 η κορυφαία επιλογή των νέων για τη μελλοντική τους απασχόληση στον τομέα των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης τροφίμων και ποτών (FMCG), λαμβάνοντας ταυτόχρονα και την 5η θέση στη συνολική κατάταξη των επιχειρήσεων όλων των κλάδων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα».

Πώς θέλει να δει την εταιρεία σε πέντε χρόνια από τώρα; «Στα μάτια του ομίλου, θα ήθελα η ελληνική εταιρεία να αποτελεί το διαμάντι της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα, την κουλτούρα και την ποιότητα της δουλειάς. Στους καταναλωτές μας θα ήθελα να συνεχίσουμε να είμαστε η πρώτη επιλογή με διαφορά. Στην αγορά θα ήθελα να είμαστε ο πιο στρατηγικός συνεργάτης και φυσικά ανάμεσα στους νέους ανθρώπους ο Νο 1 εργοδότης», λέει.

Τέλος, το κυρίαρχο δίλημμα… σοκολάτα υγείας ή γάλακτος; «Παραδέχομαι ότι από παιδί έχω μεγάλη αδυναμία στη Lacta γιατί λατρεύω τη γλυκιά της γεύση, αν και όσο μεγαλώνω εκτιμώ και απολαμβάνω όλο και περισσότερο την Υγείας Παυλίδη».

Οι φήμες για την Chipita και η καμπάνια που συζητήθηκε
Τους τελευταίους μήνες η Mondelez Hellas έχει γίνει αντικείμενο συζήτησης για δύο πράγματα. Το πρώτο είναι οι φήμες που από το περασμένο καλοκαίρι επιμένουν ότι υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον εξαγοράς ή συμμετοχής με μεγάλο ποσοστό στην Chipita. Το άλλο είναι η τελευταία καμπάνια της Lacta, που συζητήθηκε αλλά και κανιβαλίστηκε στα social media όσο λίγες, διότι μέσα στις 28 ιστορίες αγάπης που επέλεξε να προβάλει ως πραγματικές ιστορίες αγάπης ήταν και κάποιες ομόφυλων ζευγαριών.

Για το πρώτο η κυρία Βλάχου είναι κάθετη: «Εχουμε αποφασίσει να μη σχολιάζουμε φήμες και δημοσιεύματα, οπότε επιτρέψτε μου να μην πω κάτι επ’ αυτού». Αποφεύγει ακόμα και να υπονοήσει έστω με νεύμα αν όλα αυτά που λέγονται και γράφονται μπορεί να έχουν έστω μια δόση αλήθειας.

Για το δεύτερο πάντως είχε αρκετά να πει: «Φέτος θέλαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό… να μιλήσουμε για την αγάπη με άλλον τρόπο, πιο αληθινό, πιο ουσιαστικό, πιο δυνατό. Επιλέξαμε για πρωταγωνιστές μας 28 ερωτευμένα ζευγάρια, πραγματικές ιστορίες που είχαν κάτι να μας πουν, κάτι μοναδικό και παράλληλα πολύ αληθινό, και καταφέραμε να μιλήσουμε για την αγάπη μέσα από τις δικές τους αφηγήσεις. Το #actforlove είναι ένα κίνημα που ζητάει από όλο τον κόσμο να αγκαλιάσει όλες τις γεύσεις της αγάπης, όποια μορφή και να έχουν αυτές, γιατί απλά είναι αγάπη. Και η αγάπη είναι πάνω από όλα χωρίς διακρίσεις, χωρίς στερεότυπα.

Από την πρώτη στιγμή πιστέψαμε ότι αυτή η καμπάνια είναι πολύ δυνατή. Εχοντας ένα τόσο σημαντικό και δυνατό μήνυμα, ξέραμε ότι θα συζητηθεί, θα προβληματίσει, θα ξαφνιάσει. Η τόσο θερμή και θετική ανταπόκριση του κόσμου και των Μέσων έχει ξεπεράσει κάθε προσδοκία μας. Εγινε λοιπόν ένας πολύ μεγάλος ανοιχτός διάλογος μέσα από τον οποίο ο κόσμος στη συντριπτική πλειονότητά του αγκάλιασε το μήνυμα της Lacta. Φυσικά κατά τη διαδικασία αυτή υπήρξαν και ορισμένες αντιδράσεις, όπως άλλωστε είναι αναμενόμενο όταν μία μάρκα και ειδικά μία σοκολάτα αποφασίζει να πάρει θέση τόσο ανοιχτά. Η μαγεία της καμπάνιας ήταν ότι οι ίδιοι οι καταναλωτές μας απάντησαν στα αρνητικά σχόλια και κράτησαν μόνο την αγάπη».