Όταν ρώταγαν τον Κάρλος Γκοσν, ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας του στη Nissan, της οποίας ηγείτο, εκείνος απαντούσε ότι ήταν «η έλλειψη συναισθήματος». Σχεδόν οκτώ χρόνια αργότερα, ο Βραζιλιανο-λιβανέζος δεν θα μπορούσε να κρύψει τα συναισθήματα πικρίας που τον πλημμυρίζουν, διαβάζοντας -ως «outsider» και ντροπιασμένος, πια- ότι το πάλαι ποτέ «βασίλειό» του, η Nissan, συγχωνεύεται με τη Honda, δημιουργώντας την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη.
«Πρόκειται για μια κίνηση πανικού», σχολιάζει, μιλώντας στο Bloomberg από τον Λίβανο, όπου βρίσκεται ως και σήμερα, από τη μέρα που το… έσκασε κρυμμένος σε ένα κουτί με μουσικά όργανα, από την Ιαπωνία. Ανεξάρτητα από το αν έχει δίκιο ή όχι -αυτό άλλωστε είναι κάτι το οποίο θα φανεί στο μέλλον- η Nissan αρνείται να σχολιάσει τα λεγόμενα του πρώην CEO της. Άλλωστε, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, έχει ξεκαθαρίσει τη θέση της με μια πολύ σκληρή ανακοίνωσή της, τις πρώτες μέρες του 2020, όταν ο Γκοσν είχε αποδράσει πια από την Ιαπωνία, όπου κρατείτο, προς τη Βηρυττό.
Από ξένος, βασιλιάς και από βασιλιάς, απόβλητος
«Η Nissan το βρίσκει αυτό εξαιρετικά δυσάρεστο», ανέφερε η ανακοίνωση της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σχολιάζοντας την απόδραση. Και εξηγούσε: «Η Nissan ανακάλυψε πολυάριθμες πράξεις κακοδιαχείρισης εκ μέρους του Γκοσν, μέσω εμπεριστατωμένης και λεπτομερειακής εσωτερικής έρευνας. Η εταιρεία αποφάσισε ότι δεν ήταν κατάλληλος να εκτελέσει τα καθήκοντά του ως εκτελεστικό μέλος και τον απομάκρυνε από όλα τα αξιώματα. Παράλληλα, η εσωτερική έρευνα ανέδειξε αδιαμφισβήτητα αποδεικτικά στοιχεία για διάφορες παραβατικές πράξεις από τον Γκοσν, συμπεριλαμβανομένης της ανακριβούς δήλωσης της αποζημίωσής του και της υπεξαίρεσης περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας για ίδιον όφελος. Οι συνέπειες της παράνομης συμπεριφοράς του Γκοσν ήταν σημαντικές. Εκτός από τη δίωξη που του ασκήθηκε στην Ιαπωνία, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συμπεριφορά του Γκοσν, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων του για την ανακριβή υποβολή δηλώσεων σχετικά με τις απολαβές του, ήταν δόλια. Οι έρευνες στη Γαλλία, σχετικά με ενδεχόμενες παραβάσεις του, συνεχίζονται. Η Nissan θα συνεχίσει να κάνει το σωστό, σε συνεργασία με τις δικαστικές και ρυθμιστικές αρχές, όπου αυτό είναι απαραίτητο.
Η αεροπορική αναχώρηση του Γκοσν από την Ιαπωνία, δεν θα επηρεάσει τη βασική πολιτική της Nissan η οποία τον θεωρεί υπεύθυνο για τις σοβαρές παραβάσεις, που αποκαλύφθηκαν από την εσωτερική έρευνα. Η εταιρεία θα συνεχίσει να λαμβάνει τα κατάλληλα νομικά μέτρα για την απόδοση ευθυνών στον Γκοσν για τη ζημιά που προκάλεσε η παράνομη συμπεριφορά του στη Nissan».
Πολύ σκληρά λόγια τα παραπάνω, όταν αφορούν τον άνθρωπο που μέχρι πρότινος αντιμετωπιζόταν στην Ιαπωνία ως «υπερήρωας» -χωρίς καμία υπερβολή, αφού ο Γκοσν είχε πρωταγωνιστήσει σε ιαπωνικό κόμικ, ως τοπικός σούπερ ήρωας. Τέτοια ήταν η φήμη του, η οποία καταστράφηκε ολοσχερώς, όταν αποκαλύφθηκε κακοδιαχείριση από μέρους του (την οποία ο ίδιος αρνείται πεισματικά ως σήμερα, διατρανώνοντας την αθωότητά του). Μέσα σε λίγα χρόνια, ο Γκοσν μετατράπηκε από «γκαϊτζίν» (ο «ξένος», άλλωστε ήταν ο πρώτος μη Ιάπωνας που ανέλαβε ηγετική θέση σε ιαπωνική εταιρεία) σε σωτήρα και λαϊκό ήρωα και από εκεί, σε ατιμασμένο προδότη και απόβλητο (την απόλυτη ταπείνωση στην ιαπωνική κουλτούρα). Πώς έφτασε όμως ως εκεί;
Ο 70χρονος πρώην CEO της Renault- Nissan (και μετέπειτα Mitsubishi), γεννήθηκε στη Βραζιλία, μεγάλωσε στο Λίβανο και σπούδασε στη Γαλλία. Είχε πάρει το παρατσούκλι «εχθρός του κόστους», αφού έγινε διάσημος για τις περικοπές που έκανε, αν και ο ίδιος αποκαλούσε τον εαυτό του «πολίτη του κόσμου», λόγω του γεγονότος ότι ταξίδευε διαρκώς.
Ταξίδευε τόσο συχνά που, κάθε μήνα πέρναγε μια βδομάδα στη Γαλλία, μία στην Ιαπωνία και τις δύο που απέμεναν ανάμεσα σε ΗΠΑ, Μαρόκο, Ρωσία, Ινδία και άλλες από τις χώρες στις οποίες οι αυτοκινητοβιομηχανίες των οποίων ηγείτο έχουν παραγωγικές μονάδες ή executive γραφεία. Μετακινούταν μόνο με ελικόπτερο και αεροπλάνο και είχε τόσο «βαρύ» πρόγραμμα, που ήταν προκαθορισμένο σε βάθος εξαμήνου, μέχρι και στο τελευταίο λεπτό!
Ο Γκοσν ανέλαβε τη Nissan κυριολεκτικά στα όρια της χρεοκοπίας. Στα χρόνια που ήταν CEO της, κατάφερε να αντιστρέψει εντελώς την κατάσταση. Να την επαναφέρει στα κέρδη, να τη βάλει στο «κλαμπ των μεγάλων» αυτοκινητοβιομηχανιών του πλανήτη, να τη φέρει «εις γάμου κοινωνία» με τη Renault Groupe και τη Mitsubishi.
Κάπως έτσι, ο Γκοσν έφτασε να θεωρείται αν όχι το σημαντικότερο, ένα από τα σημαντικότερα στελέχη της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, ένας «γκουρού» της αυτοκίνησης. Αναπόφευκτα, όπου εμφανιζόταν, καλείτο να απαντήσει γιατί αναλάμβανε την ηγεσία εταιρειών που βρίσκονταν στο χείλος της χρεοκοπίας και πώς κατάφερνε να αντιστρέψει την κατάσταση αυτή, μετατρέποντάς τη σε επιτυχία.
«Παρακολουθώ συνεχώς τα νούμερα και τις επιδόσεις», απαντούσε ο ίδιος. «Την παραγωγή, το κέρδος, την ανάπτυξη, την κάθε λεπτομέρεια». Διαφορές, έλεγε τότε, συνεχώς προκύπτουν, αλλά έχει μάθει να τις διαχειρίζεται, ανάλογα με το μέρος του κόσμου που εμφανίζονται. «Στην Ιαπωνία, οι άνθρωποι έχουν την τάση να προστατεύουν τους άλλους ανθρώπους. Αλλά, αν αρχίσεις να κοιτάζεις τους ανθρώπους και όχι τα νούμερά σου, θα βρεθείς σε μπελάδες. Αν αρχίσεις να λες “δεν είναι πολύ καλός στη δουλειά του, αλλά είναι καλός άνθρωπος”, τότε συμβιβάζεσαι».
Και εκεί που είχε καταφέρει να θεωρείται θρύλος της αυτοκινητοβιομηχανίας, εκεί που έλεγε κανείς ότι βρισκόταν στο απόγειο της δόξας του, άρχισε η πτώση. Η οποία, ως γνωστόν, όσο πιο ψηλά είναι κανείς, τόσο πιο βίαιη είναι.
Ήταν Νοέμβριος του 2018, όταν ο πρώην -πλέον- διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi συνελήφθη στην Ιαπωνία, κατηγορούμενος για οικονομικά εγκλήματα. Ήταν σοκαριστική η εικόνα. Ο άλλοτε πανίσχυρος CEO, οδηγούταν σιδηροδέσμιος σε ιαπωνική φυλακή, στην οποία θα κρατείτο, προτού αποδράσει και διαφύγει από τη χώρα. Ο Γκοσν κρύφτηκε, τον Δεκέμβριο του 2019, σε ένα κουτί με μουσικά όργανα, το οποίο μεταφερόταν αεροπορικώς στον Λίβανο. Από τότε, βρίσκεται στη Βηρυττό.
Ποτέ δεν παραδέχτηκε ότι έχει ευθύνη για το οικονομικό σκάνδαλο. Συνεχίζει να επιμένει ότι είναι αθώος και μάλιστα πέρυσι, κατέθεσε αγωγή δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά της Nissan στον Λίβανο για ζημιά στα οικονομικά και τη φήμη του. Λογικό είναι, θα σκεφτεί κανείς, όταν αυτός ο άνθρωπος βλέπει τη Nissan να γλιτώνει την καταστροφή με την ίδια «συνταγή» που την έσωσε ο ίδιος, δηλαδή με ένα super deal, να αισθάνεται πικραμένος…
Διαβάστε ακόμη
LVMH: Χρυσά… μερίσματα άνω των 30 εκατ. από την ελληνική θυγατρική φέτος
Εφορία: Αντίστροφη μέτρηση για τις «e-αποδείξεις»
Σύγκρουση δεξαμενόπλοιου με φορτηγό πλοίο νότια της Καρύστου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα