Το κυβερνητικό σχέδιο για την δημιουργία μιας υπερσύγχρονης σιδηροδρομικής γραμμής στην Πάτρα, το οποίο υπογειοποιεί τμήμα του έργου μήκους 5,16 χιλιομέτρων και προβλέπει μεγάλες αναπλάσεις στον αστικό ιστό σε συνολική έκταση 70 στρεμμάτων, παρουσίασε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής.
Το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 514 εκατομμυρίων, αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του β’ εξαμήνου του 2021. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες ο υπουργός με την ολοκλήρωσή του, το ταξίδι από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, θα έχει διάρκεια 1 ώρα και 40΄.
Σε πρώτη φάση, εκτιμάται ότι η υπεραστική επιβατική κίνηση, θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο.
Τη νέα σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή της Πάτρας, παρουσίασε ο κ. Καραμανλής, στο 8ο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο στην Πάτρα (Regional Growth Conference 2020), επισημαίνοντας ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση, ήρθε και έταξε ένα φαραωνικό έργο, που ούτε μπορούσε να υλοποιήσει, ούτε το χρειάζεται πραγματικά η πόλη». Όπως εξήγησε, η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον Προαστιακό και το κυριότερο, δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ.
Σημείωσε δε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση έταζε κάτι που δεν μπορούσε να κάνει και έλεγε ότι δήθεν το προχωρά, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχε ούτε καν μελέτες.
Όπως αναφέρθηκε, η αρχική εκτίμηση του Υπουργείου προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, συνολικά γύρω στα 2 χιλιόμετρα. Ωστόσο από τις προτάσεις που έγιναν και την αξιολόγηση των δεδομένων, τελικά αποφασίστηκε να υπογειοποιηθεί μεγαλύτερο κομμάτι της γραμμής.
Ο κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε επίσης ότι η σιδηροδρομική γραμμή θα ακολουθήσει την ίδια ακριβώς χάραξη, στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα γίνει υπόγειο.
Η υπογειοποίηση θα γίνει από την οδό Κανελλοπούλου που θα είναι η κάθοδος, με άνοδο την περιοχή της ακτής Δυμαίων, μήκους 5,16 χιλ.
«Μιλάμε δηλαδή πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.
Τόνισε επίσης ότι ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.
Κατά το υπουργείο ο νέος σχεδιασμός πληροί 7 βασικές αρχές:
Πρώτον: Είναι ρεαλιστικός και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.
Δεύτερον: Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς. Δεν την κόβει στα δύο.
Τρίτον: Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα.
Τέταρτον: Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.
Πέμπτον: Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.
Έκτον: Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.
Και έβδομον: Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».
Σημείωσε, ότι καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια.
Επιπλέον το έργο, θα είναι πλήρως ηλεκτροδοτούμενο σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής, χωρίς τις ρυπογόνες ντίζελ αμαξοστοιχίες.
«Έπρεπε να συμπληρωθεί ένας ολόκληρος χρόνος από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία για να εξαγγείλει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ένα μικρό μέρος όσων είχαν αποφασιστεί για το τρένο στην Πάτρα πριν μία διετία», δήλωσε χθες ο πρώην υπουργός Υποδομών κ. Χρίστος Σπίρτζης. .