Ο Joeben Bevirt είχε μία ασυνήθιστη παιδική ηλικία. Ως γιος δύο χίπηδων, ζούσε σε έναν καταυλισμό στην Βόρεια Καλιφόρνια μακριά από την πόλη. Το ιδιαίτερο περιβάλλον δεν τον ενοχλούσε, όμως πάντα τον εκνεύριζε η ανηφόρα των επτά χιλιομέτρων που έπρεπε να ανέβει για να φτάσει στο σπίτι του, πάνω σε έναν λόφο. Ονειρευόταν ένα μαγικό όχημα, που θα μπορούσε να τον σηκώσει και να τον γλυτώσει από την ανάβαση. Μερικές δεκαετίες αργότερα, ο Bevirt τα πηγαίνει αρκετά καλά, προσπαθώντας να κάνει πραγματικότητα την παιδική του φαντασίωση.
Δεν έχει φύγει μακριά από τις ρίζες του. Σε μία μεγάλη έκταση στην Santa Cruz, την οποία αγόρασε πουλώντας προηγούμενα start-ups του, ετοιμάζει κάτι εδώ και χρόνια. Θα μπορούσε κανείς να το πει ιπτάμενο αυτοκίνητο, αλλά επίσημα, πρόκειται για ένα όχημα eVTOL, δηλαδή ένα όχημα που μπορεί να απογειωθεί και να προσγειωθεί κάθετα. Ισχυρίζεται πως χωρά πέντε άτομα μαζί με τον πιλότο, τα οποία μπορεί να μεταφέρει οπουδήποτε σε απόσταση 240 χιλιομέτρων με ταχύτητα που ξεπερνά τα 320 χιλιόμετρα την ώρα. Στα 47 του, συνεχίζει να έχει ένα όνειρο που ίσως ακούγεται τραβηγμένο, αλλά σίγουρα όχι άπιαστο. Θέλει το πρωτότυπο του να αποτελέσει την βάση για ένα τεράστιο δίκτυο ταξί, από ταράτσα σε ταράτσα, που θα καθαρίσει τους υπερφορτωμένους δρόμους τον μεγαλουπόλεων. Και παρότι οι ειδικοί υπολογίζουν πως κάθε ένα ιπτάμενο ταξί θα κοστίζει από 400.000 μέχρι 1,4 εκατομμύρια δολάρια, ο Bevirt θέλει να κάνει τις πτήσεις όσο φθηνές όσο και μία απλή διαδρομή με Uber.
Μπορεί το σχέδιο του Καλιφορνέζου να ακούγεται υπερβολικά φιλόδοξο, όμως υπάρχουν κάποια μεγάλα ονόματα που πιστεύουν στο όραμα του. Η εταιρεία του Bevirt, Joby Aviation, έλαβε 400 εκατομμύρια δολάρια σε χρηματοδότηση από την Toyota, η οποία προστέθηκε στην λίστα των επενδυτών, μαζί με το Capricorn Investment Group του Jeff Skoll. Συνολικά, 720 εκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί στην Joby, κάνοντας την start-up μονόκερο, με αξιολόγηση στα 2,6 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με το Forbes. Η Toyota συνεργάζεται με την Joby ώστε να βρεθεί ο πιο οικονομικός τρόπος για την μαζική παραγωγή του οχήματος, η οποία αναμένεται να αρχίσει σε ένα εργοστάσιο στην Monterey County, επίσης στην Καλιφόρνια.
Η Joby είναι το start-up με την περισσότερη χρηματοδότηση στον τομέα του, αν και δεν υπάρχει καμία εγγύηση για την βιωσιμότητα ενός δικτύου ιπτάμενων ταξί. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου, που χρησιμοποιούνται και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απαιτούν πολύ χώρο και δεν είναι ιδιαίτερα αποδοτικές, οδηγώντας κάποιους να πιστεύουν πως η ιδέα του Bevirt δεν είναι ρεαλιστική. Άλλο ένα πιθανό εμπόδιο, φυσικά, είναι και η πιστοποίηση της ασφάλειας των οχημάτων, αν και η Joby βρίσκεται σε καλό δρόμο. Πρόσφατα ανακοινώθηκε η συμφωνία της με την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, η οποία θα δοκιμάσει το όχημα ώστε να επιταχύνει την διαδικασία της πιστοποίησης ασφαλείας από την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) και έπειτα, την μαζική παραγωγή. Αφότου έμεινε πίσω στην παραγωγή των drones, η αμερικανική κυβέρνηση έχει κάνει στόχο πρωταρχικής σημασίας την εξέλιξη μίας εγχώριας βιομηχανίας ιπτάμενων αυτοκινήτων.
Βέβαια, παρά το αρχικό προβάδισμα της, υπάρχει περίπτωση η Joby να μην είναι το start-up που θα λύσει την εξίσωση των φθηνών και ασφαλών πτήσεων με οχήματα eVTOL. Μέσα στην τελευταία δεκαετία, έχουν ξεφυτρώσει αρκετά start-up με παρόμοιους στόχους, ενώ κάποια στοχεύουν στην εξέλιξη μη επανδρωμένων ιπτάμενων ταξί. Πάντως, αν η εκτίμηση της Morgan Stanley είναι σωστή, τότε όποια εταιρεία καταφέρει να φτιάξει το δικό της δίκτυο ιπτάμενων ταξί, το 2040 θα μπορεί να έχει έσοδα που φτάνουν τα 674 δισεκατομμύρια.
Διαβάστε περισσότερα
Η σημασία του να ξέρεις να χάνεις – Τι έχουν πει για ήττες και νίκες Αμερικανοί Πρόεδροι
Ο κλάδος της τεχνολογίας οδηγεί τις ευρωαγορές
Η «κραυγαλέα» σιωπή του αμερικανικού επιχειρηματικού κόσμου απέναντι στον Τραμπ