Η σχέση του ισχυρού άνδρα της L’Oreal, Ζαν Πολ Αγκόν, με τη χώρα μας είναι σχεδόν καρμική, όπως συνηθίζει να λέει. Οταν το μακρινό 1981, σε ηλικία 25 ετών, του δόθηκε για πρώτη φορά η ευκαιρία να αναλάβει την τύχη μιας θυγατρικής του πολυεθνικού κολοσσού των καλλυντικών, ο κ. Αγκόν όχι μόνο ήρθε στην Ελλάδα, αλλά και κατάφερε να ανταποκριθεί στην πρόκληση θέτοντας τις βάσεις τόσο για μια εταιρεία που θα κυριαρχούσε στην ελληνική αγορά και θα είχε μάλιστα για περίπου δύο δεκαετίες παραγωγική βάση όσο και για τη δική του επαγγελματική διαδρομή προς την κορυφή.
Τ ο 1985 μπορεί να αποχώρησε από το τιμόνι της ελληνικής θυγατρικής, όμως η Ελλάδα εξελίχθηκε σε σταθμό για τη ζωή του. Εναν προορισμό που επισκέπτεται πολύ συχνά, ιδίως μετά την απόκτηση και μιας πολυτελούς κατοικίας στην Αντίπαρο, όπου συνηθίζει να πηγαίνει σε κάθε ευκαιρία. Ο ίδιος μάλιστα θεωρείται και ένας κρίκος της αλυσίδας που χρησιμοποίησαν οι ελληνικές κυβερνήσεις, ιδίως στην περίοδο της κρίσης, προκειμένου να έρθουν σε επαφή με το γαλλικό επιχειρηματικό κατεστημένο προς άγραν επενδύσεων.
Κάπως έτσι, λοιπόν, το «καλημέρα» με ελληνική και όχι τη συνήθη σπαστή γαλλική προφορά μαζί με ένα μεγάλο χαμόγελο ήρθαν αβίαστα, πολύ φυσιολογικά, όταν κατά την πρόσφατη διαδικτυακή παγκόσμια παρουσίαση του οράματός του για τη νέα δομή λειτουργίας του ομίλου L’Oreal αντιλήφθηκε ότι υπήρχε και δημοσιογράφος από την Ελλάδα. Στην παρουσίαση, που έγινε λίγες ώρες προτού αποκαλυφθεί ότι ο όμιλος θα αποσύρει για λόγους πολιτικής ορθότητας από κάθε προϊόν περιποίησης δέρματος τις λέξεις «λεύκανση», «λευκό» και «ανοιχτόχρωμο», αναλύθηκαν οι νέοι φιλόδοξοι στόχοι της L’Oreal για τη βιωσιμότητα προς το 2030 με τους οποίους επιταχύνεται ο μετασχηματισμός του επιχειρηματικού μοντέλου του ομίλου.
«Επανάσταση στο επιχειρείν»
Ενα σχέδιο με άξονες τον σεβασμό στο περιβάλλον και την κοινωνική ενσωμάτωση, που, όπως τόνισε στο διεθνές ακροατήριο ο κ. Αγκόν, συνιστά «επανάσταση» στο ίδιο το επιχειρείν και σηματωρό της παγκόσμιας επιχειρηματικότητας για το πώς πρέπει να εξελιχθούν τα πράγματα. Εξ ου και το μότο της νέας δεκαετούς στρατηγικής είναι «L’Oréal for the future».
Γιατί όμως τώρα η παρουσίαση του πλάνου, η πανδημία COVID-19 και ο οικονομικός αντίκτυπός της δεν αποτελούν τροχοπέδη; «Το αντίθετο», απάντησε ο κ. Αγκόν. «Η πανδημία ίσως τελικά βοηθά. Πρώτα απ’ όλα να αντιληφθούμε ότι υπάρχουν ανώτεροι στόχοι από τα οικονομικά αποτελέσματα ενός ομίλου (σ.σ.: οι πωλήσεις το 2019 είχαν φτάσει τα 29,87 δισ. ευρώ). Η αναγκαιότητα να κάνουμε όλοι κάτι για να προφυλάξουμε το περιβάλλον και να διασφαλίσουμε το ίδιο το μέλλον μας είναι πλέον επιτακτική. Ηδη με το επταετές πρόγραμμά μας που πλέον ολοκληρώθηκε, το ‛“Sharing beauty with all”, ξεκινήσαμε έναν μεγάλο μετασχηματισμό, ο οποίος περιμένουμε πλέον με το νέο πρόγραμμα να ολοκληρωθεί. Επανεφηύραμε τη διαδικασία παραγωγής και το 85% των προϊόντων μας, νέων ή ανανεωμένων, πλέον έχει κοινωνικό προφίλ και βελτιωμένο αποτύπωμα. Το σημαντικότερο ήταν ότι ο τρόπος σκέψης όλου του ομίλου μεταλλάχθηκε. Από τις φόρμουλες των προϊόντων έως τη συσκευασία, την αλυσίδα τροφοδοσίας. Εκτυλίσσεται μια πραγματική επανάσταση. Ως ηγέτιδα δύναμη στον κόσμο, αισθανόμαστε την ευθύνη να βγούμε μπροστά και να αποτελέσουμε παράδειγμα. Να δείξουμε στον κόσμο τι χρειάζεται για ένα καλύτερο μέλλον».
Οι μετρήσιμοι στόχοι
Οπως υπογραμμίστηκε στην παρουσίαση, το σχέδιο του ομίλου περιλαμβάνει όλο το επιχειρηματικό οικοσύστημά του: από τους προμηθευτές και τους συνεργάτες έως το 1,5 δισεκατομμύριο καταναλωτές των προϊόντων του.
Πλέον οι βασικοί στόχοι που θέτει ο όμιλος L’Oreal είναι οι εξής:
■ Εως το 2025 όλες οι εγκαταστάσεις της L’Oréal θα έχουν επιτύχει ουδετερότητα άνθρακα μέσα από τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη χρήση 100% Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
■ Εως το 2030 το 100% των πλαστικών που χρησιμοποιούνται στις συσκευασίες των προϊόντων της L’Oréal θα προέρχονται είτε από ανακυκλωμένες πηγές, είτε από πηγές βιολογικής προέλευσης.
■ Εως το 2030 η L’Oréal θα μειώσει κατά 50% ανά τελικό προϊόν, σε σύγκριση με το 2016, τις συνολικές εκπομπές της σε αέρια του θερμοκηπίου.
■ Εως το 2030 οι πελάτες της θα χρησιμοποιούν 25% λιγότερο νερό για χρήση των προϊόντων L’Oreal μέσα από την ανάπτυξη καινοτόμων φορμουλών. Επίσης, έως τότε το 100% του νερού που χρησιμοποιείται στις βιομηχανικές διαδικασίες θα ανακυκλώνεται και θα επαναχρησιμοποιείται.
■ Εως το 2030 το 100% των συστατικών βιολογικής προέλευσης για τις φόρμουλες και τα υλικά συσκευασίας θα είναι ανιχνεύσιμο και θα προέρχεται από βιώσιμες πηγές. Επίσης, κανένα από αυτά δεν θα συνδέεται με την αποψίλωση των δασών.
■ Εως το 2030 το 100% των υπαλλήλων των στρατηγικών προμηθευτών της L’Oreal θα λαμβάνουν τουλάχιστον τον βασικό μισθό διαβίωσης, καλύπτοντας τις βασικές τους ανάγκες και τις ανάγκες των εξαρτώμενων μελών τους με βάση τις βέλτιστες πρακτικές.
Προκειμένου δε να ενδυναμώσει τους καταναλωτές της να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές, η L’Oréal ανέπτυξε τον μηχανισμό «Σήμανση του Περιβαλλοντικού και Κοινωνικού Αντικτύπου» των προϊόντων της, με κλίμακα από το Α έως το Ε -πιστοποιημένο από ανεξάρτητους επιστημονικούς εμπειρογνώμονες και επικυρωμένο από ανεξάρτητο ελεγκτή- που, ξεκινώντας από τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών Garnier και προοδευτικά θα ενσωματωθεί σε όλα τα προϊόντα και όλες τις κατηγορίες. Η σήμανση, όπως εξήγησε η εκτελεστική αντιπρόεδρος και επικεφαλής Εταιρικής Υπευθυνότητας του ομίλου, Αλεξάντρα Παλτ, θα περιλαμβάνει βαθμολογία σε κλίμακα από το Α έως το Ε, με το προϊόν «Α» να θεωρείται «το καλύτερο στην κατηγορία». όσον αφορά τον περιβαλλοντικό και κοινωνικό του αποτύπωμα.
«Η βιώσιμη επανάσταση της L’Oréal μπαίνει σε νέα εποχή», τόνισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ζαν Πολ Αγκόν, προσθέτοντας: «Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο πλανήτης είναι άνευ προηγουμένου και είναι κρίσιμο να επιταχύνουμε τις προσπάθειές μας για τη διατήρηση ενός ασφαλούς λειτουργικού χώρου για την ανθρωπότητα. Εμείς θα το κάνουμε αυτό στις δικές μας επιχειρηματικές δραστηριότητες, αλλά και στη συμβολή μας στην κοινωνία γενικότερα. Γνωρίζουμε ότι οι μεγαλύτερες προκλήσεις είναι μπροστά μας και η L’Oréal θα παραμείνει πιστή στη φιλοδοξία της να λειτουργεί εντός των ορίων του πλανήτη».
Παράλληλα, ο όμιλος θα διαθέσει 150 εκατ. ευρώ μέσω ενός προγράμματος που λανσαρίστηκε τον περασμένο μήνα για την αντιμετώπιση επειγόντων κοινωνικών και περιβαλλοντικών ζητημάτων. Τα 100 εκατ. ευρώ δεσμεύονται για επενδύσεις σε έργα με περιβαλλοντικό αντίκτυπο και τα 50 εκατ. θα χρησιμοποιηθούν από το φιλανθρωπικό ταμείο της L’Oreal προς βοήθεια των ευάλωτων γυναικών.
Το «λευκό»
Η απόφαση του ομίλου να αποσύρει από κάθε προϊόν περιποίησης δέρματος τις λέξεις «λεύκανση», «λευκό» και «ανοιχτόχρωμο», στον απόηχο της κίνησης #Black Lives Matter, ήρθε σε μια στιγμή όπου η L’Oreal δεχόταν κριτική στα social media.
Μια προ μηνός ανάρτηση με την οποία γνωστοποιούσε ότι «στέκεται αλληλέγγυα με τη μαύρη κοινότητα και οποιασδήποτε μορφής αδικία» γύρισε μπούμερανγκ όταν πολλοί ήταν αυτοί που την κατηγόρησαν για υποκρισία, αφού τρία χρόνια πριν είχε διακόψει τη συνεργασία της με το διεμφυλικό μοντέλο από τη Βρετανία Μανρό Μπέργκντορφ έπειτα από σχόλιά της για συστημικό ρατσισμό.