Η εποχή αυτή στην Ιαπωνία είναι μαγευτική. Η κλιματική κρίση καθυστέρησε αρκετά φέτος την αλλαγή των χρωμάτων στα φύλλα των δέντρων στους απέραντους κήπους του Τόκιο και του Κιότο μεταφέροντας το φθινόπωρο μέσα στον Δεκέμβριο.
Κάτι που μπορεί να διακρίνει κανείς ακόμα και από τον επιβλητικό ουρανοξύστη της Japan Tobacco στην καρδιά της επιχειρηματικής συνοικίας της ιαπωνικής πρωτεύουσας ή από το μεγάλο εργοστάσιό της στην περιφέρεια Κανσάι, στα προάστια του Κιότο, όπου η φύση δένει αρμονικά με τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της περιοχής.
Η ιαπωνική εταιρεία, της οποίας βασικός μέτοχος είναι το Δημόσιο, αποτελεί σήμερα έναν από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές στην Ελλάδα, καθώς έχει στην ιδιοκτησία της το εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ, το οποίο μετεξελίσσει σε εξαγωγικό παραγωγικό hub για όλη την Ευρώπη γνωστών προϊόντων της με τις ετικέτες Camel και Winston.
Και η Ελλάδα έχει να επιτελέσει τον δικό της ρόλο στη στρατηγική επέκτασης που έχει η ιαπωνική πολυεθνική επί ευρωπαϊκού εδάφους, όπως διαβεβαιώνει στο «business stories» ο αντιπρόεδρος του ομίλου, αρμόδιος για τις Επενδυτικές Σχέσεις, Κατσουχίτο Σουμιτόμο, στο περιθώριο ενημερωτικής εκδήλωσης που διοργάνωσε η μητρική εταιρεία στο Τόκιο με δημοσιογράφους απ’ όλο τον κόσμο προκειμένου να εξηγήσει το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης μέσω της ενίσχυσης της παρουσίας της στην ανερχόμενη κατηγορία των προϊόντων θερμαινόμενου καπνού, όπου έχει το brand Ploom, αλλά και να παρουσιάσει τη βασική μονάδα παραγωγής των συγκεκριμένων προϊόντων στο εργοστάσιο του Κιότο. Σημειωτέον πως μόλις πρόσφατα η ελληνική θυγατρική του διεθνούς βραχίονα, JTI, ανέλαβε και την ευθύνη της ισραηλινής αγοράς.
Ο κ. Ακίρα Γιαμαγκούτσι, διευθυντής του σκέλους των Προϊόντων Μειωμένου Ρίσκου (RRP), σημείωσε ότι ο όμιλος σκοπεύει να επεκτείνει το δίκτυο των χωρών όπου διατίθεται σήμερα το Ploom σε τουλάχιστον 40 μέσα στην επόμενη διετία: «Μέχρι σήμερα το Ploom X διατίθεται σε 24 αγορές. Εχουμε βάλει στόχο να ξεπεράσουμε τις 40 ως το 2026 και είμαστε σε τροχιά να το πετύχουμε», εξηγούσε ο ίδιος, ο οποίος επί σειρά ετών είχε ως έδρα τη Γενεύη, τα κεντρικά γραφεία της διεθνούς δομής της Japan Tobacco International – JTI. Σημειωτέον ότι η συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντος εισήχθη από πέρυσι και στην ελληνική αγορά. Η επέκταση αυτή βέβαια αναμένεται να συνοδευτεί και με σημαντικές επενδύσεις προκειμένου υποστηριχθεί το υφιστάμενο δίκτυο που θα φτάσουν ως το 2026 περίπου τα 450 δισ. γεν (σ.σ.: περίπου 2,8 δισ. ευρώ)
«Η στρατηγική μας έχει τρεις στόχους. Αφενός ως το 2026 να αυξήσουμε περίπου 2,5 φορές το δίκτυό μας στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων. Δεύτερον, μέσω της κερδοφορίας μας να έχουμε καταφέρει να ανακτήσουμε το ποσό της επένδυσης που θα κάνουμε την προσεχή τριετία (τα 450 δισ. γεν) και, τρίτον, να πετύχουμε την ανάπτυξη που υπολογίζουμε μέσα στις αγορές-στόχους που έχουμε καθορίσει», σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Σουμιτόμο.
Το Ploom είναι το πλέον ταχέως αναπτυσσόμενο προϊόν θερμαινόμενου καπνού στην Ιαπωνία, το οποίο διευρύνει το αποτύπωμά του σε αγορές-κλειδιά της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Μάλιστα στη χώρα μας εκτιμάται ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα αντιστοιχούν πλέον στο 20% τουλάχιστον επί των συνολικών πωλήσεων προϊόντων καπνού, ιδίως καθώς πλέον όλες οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες έχουν ρίξει στην ελληνική αγορά τις δικές τους προτάσεις. «Αυτό από μόνο του είναι ικανό για μία επέκταση στο εργοστάσιο της Ξάνθης ώστε να παράγονται και στικ θερμαινόμενου καπνού;», ρωτάμε τον κ. Σουμιτόμο. «Θα εξαρτηθεί από την εξέλιξη των όγκων των πωλήσεων και συνολικά της ανάπτυξης στις αγορές που στοχεύουμε τα επόμενα χρόνια», απάντησε ο ίδιος, υπενθυμίζοντας πως προς το παρόν η παραγωγή αυτών των προϊόντων γίνεται μόνο από δύο εργοστάσια στον κόσμο: το πρώτο στο Κανσάι, το οποίο άνοιξε τις πόρτες του για τους δημοσιογράφους, και το δεύτερο αυτό που έχει ο όμιλος στην Πολωνία.
Για τον ίδιο, πάντως, η σπουδή όλων των μεγάλων παικτών του χώρου να υιοθετήσουν και να προωθήσουν τα νέα προϊόντα δημιουργεί νέες συνθήκες και κυρίως ένα νέο πεδίο ανταγωνισμού στην αγορά, από το οποίο βέβαια όλοι κερδίζουν κυρίως λόγω της χαλαρότερης φορολογικής αντιμετώπισης από τις κυβερνήσεις. Εντούτοις είναι απόλυτος όταν λέει πως το παραδοσιακό τσιγάρο θα συνεχίσει να έχει απήχηση.
«Οι καπνιστές που είναι λάτρεις των παραδοσιακών τσιγάρων δεν πρόκειται να αλλάξουν. Γι’ αυτό και θα συνεχίσουμε να τους παρέχουμε τα προϊόντα που θέλουν, πιστοί πάντα στην ποιότητα. Από εκεί και έπειτα όμως έχουν αναπτυχθεί οι λύσεις που θεωρούμε ότι περιορίζουν τους κινδύνους και δημιουργείται ένα αυξανόμενο κοινό στο οποίο πλέον απευθυνόμαστε», λέει. Βέβαια ο ίδιος εκτιμά ότι σε βάθος δεκαετίας οι ισορροπίες στην αγορά θα αλλάξουν: «Μετά το 2035 η αγορά των προϊόντων “μικρότερου ρίσκου” θα είναι η μεγαλύτερη. Και γι’ αυτό βλέπετε ό,τι κάνουμε και θα κλιμακώσουμε στο μέλλον αυτές τις επενδύσεις. Γενικά προσπαθούμε να καθορίσουμε το μέλλον επενδύοντας κεφάλαια που θα στηρίξουν τελικά και την κερδοφορία μας».
Στην ενημερωτική εκδήλωση στα κεντρικά γραφεία της πολυεθνικής επιστρατεύτηκε ο αντιπρόεδρος και επιστημονικός διευθυντής του Κέντρου Ερευνας και Ανάπτυξης (Scientific Product Assessment Center) του ομίλου με έδρα τη Γιοκοχάμα, Ιαν Τζόουνς, προκειμένου να εξηγήσει τις καινοτομίες αλλά και το καλύτερο δυνατό ποιοτικό και γευστικό για τον χρήστη αποτέλεσμα στο οποίο κατάφερε να φτάσει η Japan Tobacco έπειτα από χρόνια ερευνών προκειμένου να παρουσιάσει την πρότασή της στην κατηγορία των θερμαινόμενων προϊόντων καπνού. Προϊόντων που, όπως είπε ο κ. Τζόουνς, περιορίζουν τους κινδύνους.
Η τάση
Η τάση προς τα νέα προϊόντα φαίνεται ξεκάθαρα στις παγκόσμιες έρευνες. Σύμφωνα με τη Statista, η παγκόσμια αγορά καπνού το 2023 έφτασε συνολικά σε πωλήσεις ύψους 965 δισ. δολαρίων καταγράφοντας ετήσια αύξηση 2,56%. Εξ αυτών τα 854 δισ. αφορούσαν πωλήσεις παραδοσιακών τσιγάρων. Τα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού, σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor International, έφτασαν πέρυσι τα 35,2 δισ. δολάρια καταγράφοντας αύξηση 12% και παραμένοντας η κατηγορία με την πλέον δυναμική ανάπτυξη. Η δε εκτίμηση για φέτος είναι ότι θα φτάσουν τα 40,6 δισ. δολάρια, με την Ιαπωνία να αποτελεί αδιαμφισβήτητα τη μεγαλύτερη αγορά της κατηγορίας με 11,23 δισ. δολάρια (!), που αναλογεί στο 38% της συνολικής αγοράς καπνικών στη χώρα. Στην Ευρώπη η μεγαλύτερη αγορά της κατηγορίας είναι η Ιταλία με 5,18 δισ. δολάρια, ενώ η Ελλάδα είναι μέσα στην πρώτη πεντάδα τής κατά κεφαλήν κατανάλωσης τέτοιων προϊόντων.
Το ερώτημα είναι αν αυτή η δυναμική μπορεί να συνεχιστεί την ώρα που σε κάποιες από τις παραπάνω χώρες έχει ήδη αρχίσει να συζητείται το ενδεχόμενο εξίσωσης της φορολογίας των προϊόντων θερμαινόμενου καπνού με αυτή των παραδοσιακών τσιγάρων. Στην Ιαπωνία, λόγω της αύξησης των αμυντικών δαπανών της χώρας, έχει προταθεί η εξίσωση των φόρων στην αγορά καπνού, ενώ κάτι αντίστοιχο συζητείται και στην Ιταλία. «Γενικά θεωρούμε δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα υπάρξει εξίσωση της φορολογίας. Και γι’ αυτό είμαστε έτοιμοι να προτάξουμε την τιμολογιακή μας πολιτική ώστε να διατηρήσουμε τον ρυθμό ανάπτυξης που έχουμε και να πετύχουμε τους στόχους των όγκων που θέλουμε», λέει ο κ. Σουμιτόμο.
Το ενδιαφέρον επίσης με τα προϊόντα θερμαινόμενου καπνού είναι ότι με όχημα αυτά οι καπνοβιομηχανίες, όπως η Japan Tobacco, απευθύνονται πλέον κατευθείαν στον τελικό καταναλωτή επενδύοντας στη δημιουργία σημείων πώλησης. Μάλιστα στο Τόκιο η εταιρεία παρουσίασε στους δημοσιογράφους το project ενός πολυώροφου καταστήματος στο οποίο το ισόγειο λειτουργούσε ως χώρος δειγματισμού και πώλησης των προϊόντων Ploom, στο υπόγειο μπορούσε ο επισκέπτης να έχει μια ολιγόλεπτη χαλαρωτική εμπειρία virtual reality μέσω του «Ploom Dive» και στον πρώτο όροφο λειτουργούσε μια cozy cafeteria όπου ο επισκέπτης μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα προϊόντα. Ενα πρότζεκτ βέβαια που επινοήθηκε κυρίως για να δώσει λύσεις στο ιδιαίτερα αυστηρό πλαίσιο απαγόρευσης του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους. Σημειωτέον πως στην Ιαπωνία απαγορεύεται το κάπνισμα σε όλους τους δημόσιους χώρους, εξωτερικούς και εσωτερικούς, και επιτρέπεται μόνο σε ειδικούς κλειστούς χώρους εντός κτιρίων υπό συγκεκριμένες τεχνικές προδιαγραφές!
Το αποτύπωμα στην Ελλάδα
Η Japan Tobacco τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει σημαντικά στο εργοστάσιο της ΣΕΚΑΠ στην Ξάνθη, από την εξαγορά του το 2018, ανανεώνοντάς το πλήρως μέσα από παρεμβάσεις που ξεπέρασαν τα 40 εκατ. ευρώ και καθιστώντας το πλέον μία από τις βάσεις για την παραγωγή γνωστών ετικετών όπως το Camel και το Winston όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μια και στη Γηραιά Ηπειρο λειτουργεί συνολικά μόλις πέντε εργοστάσια. Αυτή η κίνηση έχει στηρίξει τη φθίνουσα εγχώρια καπνοπαραγωγή, αλλά και μια παραδοσιακή βιομηχανική δραστηριότητα της χώρας που έχει επίσης περιοριστεί. Μάλιστα από τον περασμένο μήνα έχει ανατεθεί στην ελληνική θυγατρική, JTI Hellas, και η ευθύνη της ισραηλινής αγοράς.
Συνολικά ο ιαπωνικός όμιλος λειτουργεί σήμερα 36 εργοστάσια που συνδέονται με τον καπνό και απασχολεί 46.000 υπαλλήλους διεθνώς. Τα συνολικά έσοδά του το 2023 ήταν 2,84 τρισ. γεν (17,75 δισ. ευρώ) και τα καθαρά κέρδη 482,3 δισ. γεν (3 δισ. ευρώ).
Διαβάστε ακόμη
Τα 3+1 προγράμματα για στέγαση και ενεργειακή αναβάθμιση
Wall Street: Η τεχνολογία παρέσυρε στο «κόκκινο» τους δείκτες μετά τα back to back κέρδη
Προϋπολογισμός: Προς υπερπλεόνασμα-έκπληξη και το 2024
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα