Μια χρυσή ευκαιρία, μεγαλύτερη των Ολυμπιακών αγώνων για τον τομέα των υποδομών στην Ελλάδα, προβλέπεται να δημιουργήσουν τα κονδύλια που θα εισρεύσουν στην χώρα μας από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και από το νέο ΕΣΠΑ.
Οι συνολικοί πόροι υπολογίζονται σε πάνω από 60 δισ. ευρώ με τη μόχλευση και ιδιωτικών κεφαλαίων, για τους οποίους ο κατασκευαστικός κλάδος μπορεί να ελπίζει σε ραγδαία ανάκαμψη, μετά την μιζέρια των 10 προηγούμενων ετών. Αρκεί να διορθωθούν οι στρεβλώσεις του παρελθόντος, να γίνει αποτελεσματικότερη η διοίκηση και οι τεχνικές εταιρείες να «παραιτηθούν» από τις συνήθεις πρακτικές των προσφυγών και των ενστάσεων που το μόνο που καταφέρνουν είναι να καθυστερούν την υλοποίηση των έργων.
Τον τόνο της επόμενης μέρας, έδωσαν χθες εκπρόσωποι του τεχνικού κλάδου μιλώντας στο Athens Investment Forum, παρουσία και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή.
Ο υπουργός, μίλησε για το κυβερνητικό σχέδιο στον τομέα των υποδομών με έργα ύψους 13 δισ. ευρώ, όπως ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) που έχει αρχίσει να ωριμάζει, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το βόρειο τμήμα του Ε65, η υπερυψωμένη λεωφόρος της Θεσσαλονίκης, έργα του σιδηροδρόμου ύψους 550 εκατ. ευρώ αλλά και τα αντιπλημμυρικά σε συνεργασία με τους πέντε παραχωρησιούχους των οδικών αξόνων.
Ο κ. Καραμανλής σχολίασε και τις μετοχικές εξελίξεις στο κλάδο κάνοντας δύο αναγνώσεις. Όπως είπε, η εμφάνιση επενδυτικών funds στον τομέα των υποδομών μπορεί να ερμηνευτεί και ως αφελληνισμός των κατασκευών. Ωστόσο, η άλλη όψη είναι ότι δίνουν προστιθέμενη αξία στον κλάδο.
Την αυτοκριτική του έκανε ο κ. Γιώργος Περδικάρης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος μιλώντας στο συνέδριο επισήμανε την μεγάλη ευκαιρία που έχει ο κλάδος και δεν πρέπει να χάσει. «Θα είμαστε ασυγχώρητοι απέναντι στην πατρίδα και τις επόμενες γενιές αν δεν πετύχουμε ούτε τώρα που έχουμε ευκαιρία να αλλάξουμε την πορεία της χώρας».
Το στέλεχος του ισχυρού επιχειρηματικού ομίλου, ανάφερε ότι επιβάλλεται να κινητοποιηθούν όλοι σε αυτή την μεγάλη πρόκληση όπως η πολιτεία, ο τεχνικός κόσμος και όλοι οι φορείς και εξήγησε πως κεφάλαια άνω των 60 δισ. θα έρθουν στην χώρα τα επόμενα λίγα χρόνια και με τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερα.
Όμως τονίστηκε, ο χρόνος μέσα στον οποίο πρέπει να απορροφηθούν οι νέοι πόροι είναι πολύ λίγος για αυτό θα χρειαστεί να αλλάξει ο συνήθης τρόπος λειτουργίας του κράτους. Ταμπού δεν μπορεί να είναι η εμπλοκή του ιδιωτικό τομέα εκεί που το δημόσιο δεν μπορεί ή αργεί να ανταποκριθεί όπως στην ωρίμανση των έργων.
«Και εμείς σαν κατασκευαστές οφείλουμε να αλλάξουμε. Πρέπει να σταματήσουν οι τεράστιες εκπτώσεις και οι διαρκείς δικαστικές αντιπαραθέσεις. Πρέπει πολιτεία και κλάδος να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες, να τις κάνουμε πιο διαφανείς και λιγότερο επίφοβες και με ατέρμονες αντιπαραθέσεις» υπογράμμισε ο κ. Περδικάρης.
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ επισήμανε τις αλλαγές που παρατηρούνται το τελευταίο διάστημα στις κατασκευές με την εμφάνιση ξένων επενδυτών και με επίκεντρο τον όμιλο Ελλάκτωρ.
«Υπάρχουν έννοιες όπως επιθετικές εξαγορές, proxy fights, κ.α.» κάτι που δίνει την ευκαιρία να αποκτήσουν οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες ένα διεθνές προφίλ, σημείωσε το στέλεχος της εταιρείας.
Αναφέρθηκε επίσης στην φτωχή κατασκευαστική αγορά και στις πολύ αργές διαδικασίες υλοποίησης των έργων.
Όπως είπε, ο συνολικός προϋπολογισμός δημοπρατούμενων έργων την περίοδο 2010-2013 ήταν 3 δισ. Την επόμενη τριετία ήταν 1,7 δισ. και το φετινό οκτάμηνο πλησιάζει το 1,8 δισ. ευρώ το ύψος των δημοπρατήσεων.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ αναφέρθηκε στο παράδειγμα της γραμμής 4 του μετρό, λέγοντας ότι είναι ένα έργο που ανακοινώθηκε το 2014, δημοπρατήθηκε το 2017 και ακόμα και σήμερα δεν έχουν ανοίξει οι οικονομικές προσφορές.
Με αυτούς τους ρυθμούς δεν μπορεί να υπάρξει ανάκαμψη, δήλωσε. «Το ΣτΕ αποφασίζει ποιος και σε ποιο χρόνο θα ολοκληρώσει ένα έργο!».
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΑΒΑΞ κ. Κώστας Μιτζάλης επισήμανε ότι «η πανδημία επηρέασε τις ήδη αργές διαδικασίες των έργων που υλοποιούνται». Όπως είπε «είναι ανάγκη να απλοποιηθούν οι διαδικασίες, με σφιχτά χρονοδιαγράμματα, στενότερη συνεργασία και επάρκεια πόρων». Πρόσθεσε πως είναι «απαραίτητη μια πανστρατιά για όσο το δυνατόν πιο γρήγορη δημοπράτηση έργων ενόψει του Ταμείου Ανάκαμψης». Για το νέο θεσμικό πλαίσιο είπε πως απαιτούνται βελτιώσεις που θα βοηθήσουν και δεν θα περιπλέξουν τις διαδικασίες.
Την ανάγκη να αλλάξει ο νόμος των δημοσίων συμβάσεων 4412/2016 επισήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat κ. Πέτρος Σουρέτης και αναφέρθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης που όπως είπε απευθύνεται σε δράσεις που συνδέονται με έργα και υποδομές (πράσινη ανάπτυξη, ενεργειακή εξοικονόμηση, ψηφιακός μετασχηματισμός κ.α) που θα δώσουν μεγάλη δυναμική στον κλάδο.
Ο ίδιος είπε πως υπάρχουν αυτή τη στιγμή πολλά ώριμα έργα που μπορούν να προχωρήσουν. «Μέτρησα τουλάχιστον δέκα μεγάλα έργα οδοποιίας που είναι ώριμα. Πέντε έργα σταθερής τροχιάς, είκοσι μονάδες επεξεργασίας αστικών αποβλήτων, μεγάλα λιμενικά έργα, μεγάλα φράγματα όπως το Φράγμα Χαβρία και φυσικά το Ελληνικό».
Για νέα σιδηροδρομικά έργα 600 εκατ. με μειοδοτικούς διαγωνισμούς και άλλα 3 δισ. με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου έκανε λόγο και ο επικεφαλής της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστος Βίνης. Η ΕΡΓΟΣΕ θα κινήσει άμεσα τις διαγωνιστικές διαδικασίες και για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου για το μεγάλο συμμάζεμα των εργολαβιών του σιδηροδρόμου.
Ο κ. Βίνης ανέφερε ότι με μειοδοτικό διαγωνισμό θα τρέξουν τα έργα της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου ενώ με ανταγωνιστικό διάλογο τα έργα που διασυνδέουν το σιδηροδρομικό δίκτυο με λιμάνια.
Τις επόμενες εκατό ημέρες δημοπρατούνται έργα όπως στα τμήματα Λάρισα – Βόλος, Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και Ροδοδάφνη – Ρίο, ενώ υπογράφονται συμβάσεις όπως για την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, την ολοκλήρωση των αντιπλημμυρικών έργων στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός, κ.α.