Για τις επιχειρήσεις από την περιφέρεια της Ηπείρου, αυτή ήταν η τρίτη χρονιά που είχαν τη δυνατότητα να μετέχουν στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων και Ποτών FOOD & LIFE του Μονάχου, τη μεγαλύτερη έκθεση του είδους στη Γερμανία. Αρχικά, είχε προγραμματιστεί να μεταβούν στο Μόναχο 18 επιχειρήσεις, τελικά όμως έγιναν 22.
«To ενδιαφέρον από τους επιχειρηματίες της Ηπείρου για συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις είναι μεγάλο» περιγράφει στο newmoney η Σοφία Φούκη, προϊσταμένη Προώθησης και Προβολής Τοπικών Προϊόντων της περιφέρειας Ηπείρου. «Υπάρχουν φορές που δεν έχουμε αρκετό χώρο για να φιλοξενήσουμε όλους τους ενδιαφερόμενους. Κάθε φορά ζητάμε επιπλέον χώρους.»
Όπως εξηγεί η Σ. Φούκη, η επιχειρηματική νοοτροπία στην Ήπειρο έχει αλλάξει και η έμφαση δίνεται πλέον στην εξωστρέφεια.
«Μετέχουμε σε πάρα πολλές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό» μας είπε. «Οι Ηπειρώτες επιχειρηματίες και παραγωγοί έχουν καταλάβει ότι η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος. Την επιζητούν και -καθώς βλέπουν αποτελέσματα- συνεχίζουν πιο εντατικά τις προσπάθειες τους. Οι επιχειρήσεις μας έχουν αποκτήσει δυναμική και αναπτύσσονται. Αυτό μας επιτρέπει να βλέπουμε με αισιοδοξία το 2023, παρά τις δύσκολες συνθήκες που διαμορφώνονται. Είναι βασικός στόχος της περιφέρειας η προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων της Ηπείρου, είναι μία προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από οκτώ χρόνια.»
Από λουκάνικα και πέστροφες έως γάλα γαϊδούρας
Στην έκθεση FOOD & LIFE 2022 του Μονάχου, όπου βρέθηκαν πάνω από 70.000 επισκέπτες, παρουσιάστηκε μία μεγάλη γκάμα ηπειρώτικων προϊόντων: από ελαιόλαδο, τυροκομικά, μέλι, ούζο, αρωματικά φυτά και βότανα έως λουκάνικα, προϊόντα από γάλα γαϊδούρας και καπνιστή πέστροφα.
«Από τα προϊόντα που έκαναν τη μεγαλύτερη αίσθηση ήταν τα λουκάνικα, γεγονός που προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση σε μία χώρα όπως η Γερμανία» σημειώνει η Σοφία Φούκη. «Πρόκειται για προϊόντα καθετοποιημένης μονάδας από την Πρέβεζα. Σε συνδυασμό με τη νέα τοπική μπύρα της Ηπείρου, τη μπύρα Valia Calda, που έκανε και αυτή θραύση, η απήχηση ήταν πολύ μεγάλη. Στο περίπτερό μας γινόταν πανικός» περιγράφει χαρακτηριστικά.
Στην Ήπειρο, τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται επιχειρήσεις με πρωτοποριακά προϊόντα.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η «Φάρμα Μετσόβου» που προσφέρει προϊόντα από φρέσκο γάλα γαϊδούρας και έχει έδρα στο Μέτσοβο. Το γάλα γαϊδούρας έχει θεραπευτικές ιδιότητας και από πολλούς θεωρείται εφάμιλλο του μητρικού. Η «Φάρμα Μετσόβου» είναι μία καθετοποιημένη μονάδα παραγωγής τόσο τροφίμων, όσο και καλλυντικών. Ξεκίνησε με δέκα γαϊδουράκια και τώρα εκτρέφει 250, ενώ εξάγει τα προϊόντα της σε χώρες όπως Αγγλία, Γερμανία, Σουηδία.
Παράλληλα, παραδοσιακές επιχειρήσεις εξελίσσονται για να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις των καταναλωτών. Τέτοιο παράδειγμα είναι η ιχθυοκαλλιεργητική μονάδα πέστροφας Καρατζένης στο νομό Ιωαννίνων, στο χωριό Νέα Μουσιωτίτσα, που συσκευάζει και διανέμει φρέσκα ψάρια από το 1976. Τα τελευταία χρόνια έχει προσθέσει στις εγκαταστάσεις της βιοτεχνία κάπνισης πέστροφας σε ξύλο οξιάς και αυτή την καπνιστή πέστροφα παρουσίασε στην έκθεση του Μονάχου.
Όλες οι ηπειρώτικες επιχειρήσεις κατάφεραν να εξασφαλίσουν μελλοντικές συνεργασίες, που τους ανοίγουν τις πόρτες για τη γερμανική -και όχι μόνο- αγορά.
«Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά» αναφέρει η Σ. Φούκη. «Την τελευταία μέρα, καθώς υπήρχε η δυνατότητα λιανικής πώλησης, οι επιχειρήσεις διέθεσαν όλα τους τα προϊόντα. Παράλληλα, έκλεισαν σημαντικές συμφωνίες συνεργασίας με καταστήματα λιανικής σε διαφορετικές πόλεις της Γερμανίας.»
Έχοντας αποφασίσει να κεφαλαιοποιήσει την επιτυχία της FOOD & LIFE, η περιφέρεια Ηπείρου θα οργανώσει υπαίθρια έκθεση στην κεντρική πλατεία του Μονάχου, την άνοιξη του 2023, για να παρουσιάσουμε όχι μόνο τα τοπικά προϊόντα της Ηπείρου, αλλά και τους τουριστικούς προορισμούς της περιοχής.
Η 7η ελληνική συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση FOOD & LIFE περιλάμβανε συνολικά 34 επιχειρήσεις από τις περιφέρειες Ηπείρου, Αττικής και Στερεάς Ελλάδας. Παράλληλα με την παρουσία του Ελληνικού Ομαδικού Περιπτέρου στην έκθεση, πραγματοποιήθηκαν, σε συνεργασία με την ελληνο-βαυαρική κοινότητα, Β2Β- συναντήσεις μεταξύ των Ελλήνων εκθετών και Γερμανών εμπορικών αντιπροσώπων, εισαγωγέων, delicatessen, εστιατορίων και επιχειρήσεων του κλάδου τροφίμων.
Διαβάστε ακόμη
Στεγαστικά δάνεια: Με κυμαινόμενο επιτόκιο πέντε στα 10 δάνεια που χορηγήθηκαν το 2022
Λαγκάρντ για πληθωρισμό: «Η ΕΚΤ θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν» και «θα τα καταφέρουμε» (vid)
ΟΠΑΠ: Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα τις ημέρες των Χριστουγέννων