Η νέα κυρίαρχη τάση στον κλάδο του εμπορίου είναι το «γρήγορο εμπόριο» (Q-commerce), δηλαδή η παράδοση των διαδικτυακών παραγγελιών (κυρίως προϊόντων καθημερινής χρήσης) την ίδια ημέρα και ιδανικά σε λιγότερο από μία ώρα.
Στην παροχή τέτοιων υπηρεσιών πρωτοστατούν τα μεγάλα καταστήματα και οι αλυσίδες λιανικής, όμως υπάρχει τρόπος να «μπούνε στο παιχνίδι» και τα χιλιάδες «μαγαζιά της γειτονιάς», όπως διαβεβαιώνει η Ιωάννα Αγγελιδάκη, συνιδρύτρια και διευθύντρια μάρκετινγκ (CMO) του InstaShop, της κορυφαίας εφαρμογής για grocery delivery στη Μέση Ανατολή που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα.
«Το business model του InstaShop είναι χτισμένο πάνω στη συνεργασία με τοπικά καταστήματα, σε αντίθεση με άλλα μοντέλα όπως αυτό του dark store» εξηγεί η Ι. Αγγελιδάκη. «Πολλά τοπικά καταστήματα προσπαθούν εδώ και μερικά χρόνια να εντάξουν την ψηφιακή τεχνολογία στην καθημερινή τους δραστηριότητα, για να αξιοποιήσουν την ραγδαία ανάπτυξη του καναλιού αυτού. Πολλές περιπτώσεις παγκοσμίως αποδεικνύουν πως είναι πολύ δύσκολο έως μη βιώσιμο για ένα μικρο/μεσαίο κατάστημα να μπορέσει με ίδιες δυνάμεις να χτίσει και να διατηρήσει την online παρουσία του.
Και εδώ έρχεται το InstaShop, μία πλατφόρμα που επιτρέπει σε καταστήματα που μέχρι πρότινος λειτουργούσαν με παραδοσιακό τρόπο, να αποκτήσουν και ένα επιπλέον κανάλι πώλησης, αυτό των ψηφιακών αγορών. Η ένταξη καταστημάτων στην πλατφόρμα του InstaShop γίνεται γρήγορα, εντός μερικών μόνο ημερών, χωρίς να χρειάζεται ο καταστηματάρχης να δαπανήσει χρόνο και χρήμα, αντίθετα είναι μία ιδιαίτερα εύκολη διαδικασία. Με την ένταξη του καταστήματος η ομάδα του InstaShop είναι στο πλευρό των καταστημάτων, με συνεχείς εκπαιδεύσεις του προσωπικού, με υποστήριξη στο κομμάτι του μάρκετινγκ προκειμένου να υπάρξει ροή παραγγελιών, και πάνω από όλα με την παροχή της τεχνολογίας του InstaShop που σκοπό έχει να διευκολύνει την ένταξη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, να δώσει πρόσβαση σε καταναλωτικά δεδομένα και στο τέλος της μέρας να αυξήσει τις πωλήσεις των καταστημάτων που βρίσκονται στην πλατφόρμα.»
Από τους πιο παραδοσιακούς τομείς της οικονομίας, το εμπόριο γνωρίζει πρωτοφανείς ανακατατάξεις τα τελευταία δύο χρόνια, μετά και τη σαρωτική επίδραση της πανδημίας του Covid. Ανακατάξεις που απαιτούν προσαρμογή στα νέα δεδομένα για όσους θέλουν να επιβιώσουν σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
«Ένα από τα αποτελέσματα που είχε η πανδημία της Covid-19 ηταν η αύξηση των διαδικτυακών αγορών εν γένει, αλλά και των αγορών προϊόντων σούπερ μάρκετ, μία πρωτόγνωρη διαδικασία που ξεκίνησε το 2020» σημειώνει η Ι. Αγγελιδάκη. «Όλοι μας ως καταναλωτές “αναγκαστήκαμε” πολύ γρήγορα να στρέψουμε το βλέμμα μας σε ψηφιακά κανάλια αγορών, τα οποία λόγω της μεγάλης ευκολίας που προσφέρουν, άλλαξαν και τη συμπεριφορά των καταναλωτών και σήμερα, 2 χρόνια μετά την πανδημία, βλέπουμε πως η τάση αυτή έχει παραμείνει σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Η ζήτηση παραμένει υψηλή, πολύ υψηλότερη από την περίοδο πριν την πανδημία, κάτι που μας επιβεβαιώνει την υποψία που είχαμε: οι online αγορές ήρθαν για να μείνουν.
Η στροφή αυτή προς τις online αγορές αναδιοργάνωσε επίσης το ανταγωνιστικό τοπίο, καθώς βλέπουμε νέες εταιρίες να διεισδύουν στην αγορά, γεγονός που δημιούργησε επίσης την ανάγκη για ακόμα πιο εξελιγμένες τεχνολογίες σχετικά με το ηλεκτρονικό εμπόριο, ιδίως σε ότι έχει να κάνει με τα κέντρα διανομής, το γρήγορο delivery κ.λπ.. Συνεπώς αντιλαμβανόμαστε πως οι ψηφιακές τεχνολογίες μεταμορφώνουν το τοπίο του λιανικού εμπορίου και των καταναλωτικών αγαθών.
Όσο το ανταγωνιστικό τοπίο μεγαλώνει, τόσο θα μεγαλώνουν και οι προσδοκίες των καταναλωτών όσον αφορά στο επίπεδο ποιότητας αλλά και ταχύτητας παράδοσης, μπαίνοντας πια στην εποχή του Q-commerce. Πιστεύω ότι ο συνδυασμός της τεχνολογίας που αναπτύσσεται με σκοπό να διευκολύνει το ηλεκτρονικό εμπόριο και του last mile, σε συνδυασμό με το μεγάλο δίκτυο των τοπικών καταστημάτων, θα δώσει νέα πνοή στους εμπόρους λιανικής αλλά και την δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέγουν από μία πληθώρα καταστημάτων και από μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, με ταχύτητα παράδοσης μικρότερη των 30 λεπτών.»
Όπως τονίζει η Ι. Αγγελιδάκη, βασικός παράγοντας για την επίτευξη όλων αυτών των στόχων είναι οι εργαζόμενοι, οι καλές συνθήκες εργασίας και η ασφάλειά τους:
«Στο InstaShop, μετά από ενδελεχή έρευνα, έχουμε επιλέξει με ιδιαίτερη προσοχή τις εταιρείες ταχυμεταφορών με τις οποίες συνεργαζόμαστε, οι οποίες τηρούν όλα τα πρωτόκολλα ασφάλειας των εργαζομένων. Γνωρίζουμε προσωπικά τους εκπροσώπους κάθε εταιρείας, ενώ βρισκόμαστε σε καθημερινή επικοινωνία με τους διανομείς, με σκοπό να επιλύουμε οποιοδήποτε προβληματισμό προκύπτει, διασφαλίζοντας έτσι την επιτυχή συνεργασία μας.»
Από την αποτυχία, στον θρίαμβο
Το InstaShop έγινε είδηση στην Ελλάδα πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν εξαγοράστηκε από το γερμανικό όμιλο Delivery Hero, στο ποσό – ρεκόρ (για εκείνη την εποχή) των 360 εκατομμυρίων δολαρίων.
«Παιδί» δύο Ελλήνων της διασποράς, της Ιωάννας Αγγελιδάκης και του Γιάννη Τσιώρη που γνωρίστηκαν ως φοιτητές στο Πολυτεχνείο Χανίων και μετακόμισαν στο Ντουμπάι αναζητώντας επαγγελματικές ευκαιρίες, το InstaShop ήταν ήδη κυρίαρχο στην αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Από την ίδρυσή του το 2015 το InstaShop έχει βραβευτεί ως «μία από τις πιο πολλά υποσχόμενες νεοφυείς επιχειρήσεις στον Αραβικό κόσμο (“one of the most promising startups in the Arab world”) για τρεις συνεχείς χρονιές από το Forbes. Οι υπηρεσίες του είναι πλέον διαθέσιμες σε επτά χώρες.
Όταν ρωτάμε την Ι. Αγγελιδάκη για το μυστικό της επιτυχίας, η απάντηση είναι απροσδόκητη.
«Θα έλεγα ότι στηρίζεται στην μεγάλη, πρώτη μας αποτυχία» απαντάει αναφερόμενη σε ένα ηχητικό κοινωνικό δίκτυο, το Vound, την πρώτη τους επιχειρηματική προσπάθεια. «Το Vound ήταν μέρος του ταξιδιού μας για 2 χρόνια, μας έφερε μέχρι το Σαν Φρανσίσκο για λόγους networking και προκειμένου να βρούμε επενδυτές, ενώ χτίσαμε μόνοι μας την αρχική ομάδα. Το 2015, μετά από πολλές προσπάθειες, πήραμε την δύσκολη απόφαση να αλλάξουμε ρότα. Η ιδέα του InstaShop ήρθε από το Γιάννη, ο οποίος ζούσε στο Ντουμπάι και κάθε μέρα αντιμετώπιζε προβλήματα με τις παραγγελίες του από το σούπερ μάρκετ.
Κοιτάζοντας πίσω, θα έλεγα ότι τα μαθήματα που πήραμε προσπαθώντας να αναπτύξουμε την πρώτη μας ιδέα ήταν καθοριστικά στα επόμενα μας βήματα. Μεγάλος παράγοντας είναι η ομάδα του InstaShop, ακόμα και σήμερα έχουμε μαζί μας άτομα που ήρθαν στην εταιρία από τα πρώτα της βήματα, και 7 χρόνια μετά είναι ακόμα μαζί μας. Η management ομάδα μαζί με 700 ακόμα άτομα που είναι σήμερα μαζί μας, δουλεύει καθημερινά για να φέρει το InstaShop στην πρώτη θέση στην αγορά.»
Η τελευταία ερώτηση αφορά στην εξαγορά από το γερμανικό κολοσσό Delivery Hero. Αν και ήταν το επιστέγασμα της επιτυχίας, η απόφαση δεν ήταν εύκολη.
«Η εξαγορά στην Delivery Hero ήταν μία συζήτηση που κράτησε για πάνω από ένα χρόνο» ομολογεί η Ι. Αγγελιδάκη, «αλλά στο τέλος της μέρας, η Delivery Hero ήταν και είναι η κατάλληλη εταιρία στον τομέα μας, με την οποία θα μπορούσαμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας προκειμένου να κάνουμε το InstaShop ακόμα μεγαλύτερο. Η εξαγορά ήρθε ακριβώς μετά την αποκορύφωση του Covid, μία πολύ δύσκολη περίοδο για εμάς αλλά παράλληλα μία περίοδο που απέδειξε τις δυνατότητες της εταιρίας που χτίσαμε και πόσο πιο ψηλά μπορεί να φτάσει. Και σε αυτή την πορεία, σε αυτό το μεγαλεπήβολο πλάνο, ήρθε η Delivery Hero να ενώσει μαζί μας τη γνώση και τους πόρους για να φτάσουμε εκεί που κοιτάμε. Η διοικητική ομάδα παραμένει παρούσα στα επόμενα βήματα της εταιρείας, με σκοπό την αύξηση του μεριδίου αγοράς στη Μέση Ανατολή και στην Ελλάδα.»
Διαβάστε ακόμη:
Cetracore-JetOil: Θεαματική αύξηση τζίρου, αλλά παραμένει σε ζημιογόνα τροχιά (pics)
Μια εμπειρία στο αγρόκτημα-παράδεισο στο πιο όμορφο μεσαιωνικό χωριό της Τοσκάνης
Tesla vs BYD: Ο «πόλεμος» των δισ. για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μεταφέρεται και στην Ελλάδα