της Μαριάννας Τζάννε
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου πλέον υπάρχουν ενδείξεις για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και ο όμιλος της Intrakat είναι καλά προετοιμασμένος για να αξιοποιήσει τις προκλήσεις του μέλλοντος», είχε δηλώσει ο κ. Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, στην τακτική γενική συνέλευση των μετόχων τον περασμένο Ιούνιο.
Εναν μήνα ακριβώς πριν από την επισημοποίηση του πιο ηχηρού διαζυγίου στην ιστορία των ελληνικών επιχειρήσεων της χώρας, όταν η οικογένεια Καλλιτσάντση έπαιρνε το πηδάλιο του ομίλου Ελλάκτωρ στα χέρια της επικρατώντας στην κρίσιμη γενική συνέλευση των μετόχων της 25ης Ιουλίου με ποσοστό 53%.
Ο έλεγχος από τους αδελφούς Καλλιτσάντση ενός από τους κορυφαίους ομίλους της χώρας έφερε τη δύσκολη απόφαση για αλλαγή πορείας του κ. Δημήτρη Κούτρα, μιας από τις πλέον αναγνωρισμένες προσωπικότητες των κατασκευών στην Ελλάδα.
Ηταν ο κινητήριος μοχλός για να επισπευστεί από την επόμενη μέρα του αποτελέσματος το φλερτ με την Ιntrakat που είχε ξεκινήσει κάποιους μήνες πριν, όταν κανείς -ούτε οι πρωταγωνιστές της- δεν φανταζόταν την έκβαση αυτής της επεισοδιακής διαμάχης. Μέχρι τότε σχεδιαζόταν η συγχώνευση της Ιntrakat με τον Ακτωρα, κατά την προσφιλή τακτική του κ. Κούτρα να συσπειρωθούν οι ελληνικές εταιρείες και να φτιαχτεί η λεγόμενη «εθνική ομάδα κατασκευών».
Η Ιntrakat, μια μεσαίας κατηγορίας τεχνική εταιρεία που μέχρι πρόσφατα έδειχνε να στηρίζεται στις πλάτες των ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων για να διεκδικήσει έναν ρόλο στην αρένα των μεγάλων έργων, αποκτούσε νέα οντότητα. Σε αυτό τον αιφνίδιο μετασχηματισμό της είχε ήδη ξεκινήσει να διαδραματίζει τον ρόλο της η μεγάλη συμφωνία για την ανακατασκευή των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, συνολικού ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ.
Η σύμβαση με τη Fraport έδωσε μια διαφορετική υπόσταση στην Ιntrakat και το εισιτήριο και για άλλες, μεγάλες δουλειές, που φαίνεται ότι θα επιδιώξει ο νέος μέτοχος της εταιρείας αντλώντας δύναμη από το μεγάλο πάθος του για τις κατασκευές αλλά και από τη βαθιά γνώση του τεχνικού αντικειμένου.
Μια γνώση που σε συνδυασμό με την εμπειρία και τους κατάλληλους πολιτικούς και επιχειρηματικούς ελιγμούς τον βοηθούν να ανασταίνει έργα και να κερδίζει συμβάσεις που άλλοι θεωρούν χαμένες.
Ο κ. Κούτρας τυπικά εδώ και λίγες ημέρες είναι και ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας μετά την Ιntracom Holdings, αποκτώντας πάνω από 6 εκατομμύρια μετοχές στην τιμή των 8 εκατ. ευρώ. Αν και οι πληροφορίες τον ήθελαν να διεκδικεί μεγαλύτερο ποσοστό (άνω του 30%), ο πρώην αντιπρόεδρος της Ελλάκτωρ έχει ήδη το 20% και την ελευθερία να αποκτά στρατηγικά ποσοστά στα έργα των παραχωρήσεων που θα κερδίζει και θα εντάσσει κάτω από την ομπρέλα της Ιntrakat.
Ο κ. Κούτρας, από τη θέση του προέδρου της Ιntrakat, και ο κ. Σουρέτης από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, αποτελούν τον νέο δυνατό πόλο των κατασκευών, χωρίς να αποκλείουν συνεργασίες με άλλες εταιρείες. Το όραμά τους είναι η Ιntrakat να χτίσει μια πιο ισχυρή παρουσία στα δημόσια έργα και τις παραχωρήσεις, απόφαση όμως που απαιτεί την προκήρυξη νέων έργων αλλά και την εξασφάλιση σημαντικών πόρων σε μια όχι και τόσο ευνοϊκή συγκυρία.
Η περσινή χρονιά δεν πρόσφερε μεγάλες συγκινήσεις στις κατασκευαστικές εταιρείες. Αντιθέτως καλλιέργησε κλίμα εσωστρέφειας, ανέδειξε διαχρονικές παθογένειες και αποτέλεσε ορόσημο μεγάλων μετοχικών ανακατατάξεων και στους τρεις μεγάλους ομίλους. Ωστόσο, ο σχεδιασμός για νέα έργα ύψους 6 δισ. ευρώ που έχει εξαγγείλει μέσα στο α’ εξάμηνο του έτους ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης καλλιεργεί τις προσδοκίες για ανάκαμψη των κατασκευών τη φετινή χρονιά.
Ανοίγει δρόμο
σε νέα έργα
Οσοι αναρωτιούνται ποια θα είναι η στρατηγική του ομίλου το επόμενο διάστημα δεν έχουν παρά να κοιτάξουν την πορεία του τους τελευταίους μήνες.
Η Ιntrakat έχει κερδίσει -εάν δεν υπάρξουν νέες ενστάσεις- δύο εργολαβίες στο έργο Πάτρα – Πύργος, μετά την αδυναμία του ομίλου Καλογρίτσα να αιτιολογήσει τις προσφορές του, ενώ έχει υπογράψει μία από τις μεγαλύτερες συμβάσεις στα έργα του σιδηροδρόμου, την υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην περιοχή των Σεπολίων, συνολικού ύψους 66,8 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία συμμετέχει επίσης στον μεγάλο διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ για τα ηλεκτρονικά διόδια, σε μια κοινοπραξία-έκπληξη, καθώς βρίσκεται στο ίδιο σχήμα με την Ελλάκτωρ και την ιταλική Autostrade. Μια σύνθεση που ζυμώθηκε προτού οι δύο πρώην συνέταιροι (Κούτρας, οικογένεια Καλλιτσάντση) ακολουθήσουν χωριστούς δρόμους.
Στην αγορά έχουν προεξοφλήσει ότι πρόκειται για μια πολύ ανταγωνιστική συμμαχία με μεγάλες αξιώσεις. Οι δεσμευτικές προσφορές για το έργο αναμένεται να υποβληθούν τον επόμενο μήνα. Εκτός από τα έργα του σιδηροδρόμου, στα οποία η Ιntrakat εισήλθε με την εργολαβία της ΕΡΓΟΣΕ για πρώτη φορά πέρυσι, πληροφορίες αναφέρουν ότι το δίδυμο Κούτρα – Σουρέτη έχει μεγάλες βλέψεις και για τις εργολαβίες του ΟΛΠ. Η εταιρεία εκδηλώνει σοβαρό ενδιαφέρον για το μεγάλο έργο της κρουαζιέρας ύψους 169 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει παγώσει λόγω προσφυγών στο ΣτΕ μεγάλων ομίλων. Τα έργα του ΟΛΠ μονοπωλεί τα τελευταία χρόνια η ΤΕΚΑΛ, συμφερόντων Παναγιώτη Ψαλτάκου, μια εταιρεία με την οποία η Ιntrakat έχει συμμαχίσει και στο διαγωνισμό για το εμπορευτικό κέντρο στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Η ΤΕΚΑΛ έχει μπει από καιρό στα ραντάρ του τεχνικού κόσμου της χώρας, καθώς έχει πετύχει προνομιακή σχέση με τους Κινέζους της COSCO αναλαμβάνοντας με απευθείας αναθέσεις μεγάλους διαγωνισμούς στο κορυφαίο λιμάνι της Ευρώπης.
Εάν κερδίσει κάποιους από τους νέους διαγωνισμούς, τότε η Ιntrakat θα καταφέρει να ανεβάσει και το ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων, που σήμερα ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ.
Η υλοποίηση έργων real estate, ΑΠΕ και μεγάλων τουριστικών πρότζεκτ, στα οποία δραστηριοποιείται επενδυτικά η μητρική Intracom Holdings, είναι ο άλλος τομέας από τον οποίο επωφελείται η Ιntrakat με την ενεργό συμμετοχή και μελών της οικογένειας Κόκκαλη.
Ο όμιλος έχει υπογράψει συμφωνία για την ανάπτυξη 100 στρεμμάτων που έχει εξαγοράσει στο Καλό Λιβάδι Μυκόνου, σε συνεργασία με το πανίσχυρο βρετανικό fund London & Regional Properties.
Το σχέδιο της Intrakat προβλέπει την ανάπτυξη δύο ξενοδοχείων και μεγάλων βιλών επιφάνειας 10.000 τ.μ. και αξίας άνω των 10 εκατ. ευρώ εκάστη.
Η Μύκονος και το κέντρο της Αθήνας είναι οι δύο πόλοι ανάπτυξης για τον όμιλο της Intracom Holding στον τουριστικό τομέα. Η εταιρεία έχει εκμισθώσει στην οδό Κολοκοτρώνη, κοντά στην παλιά Βουλή, τριώροφο διατηρητέο κτίριο ιδιοκτησίας του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, επιφάνειας 4.160 τ.μ., το οποίο θα μετατρέψει σε πεντάστερο ξενοδοχείο 44 κλινών.
Με βάση τον σχεδιασμό, οι εργασίες ανακατασκευής θα ξεκινήσουν τον προσεχή Ιούνιο, με σκοπό τη μετατροπή του σε boutique hotel.
Μεγάλες ελπίδες τρέφει ο όμιλος Κόκκαλη τόσο για την αξιοποίηση της έκτασης των 250 στρεμμάτων της Κέκροψ στο Ψυχικό, που διεκδικείται δικαστικά, όσο και για την ανάπτυξη των ΑΠΕ.
Πρόκειται για έναν τομέα στον οποίο η εταιρεία έχει από καιρό αποφασίσει να αναπτύξει με έμπειρο εταίρο της αγοράς. H εταιρεία ήδη διαθέτει ένα αιολικό πάρκο στη Bοιωτία, δυναμικότητας 21 MW, με άδεια επέκτασης κατά 12 MW. Στόχος της Ιntrakat είναι να αυξήσει τον βηματισμό της στα έργα αιολικής ενέργειας και σε υβριδικές υποδομές.