«Οι επιχειρηματικές ευκαιρίες», είχε πει κάποτε ο ιδρυτής της Virgin, Ρίτσαρντ Μπράνσον, «είναι σαν τα λεωφορεία. Πάντα υπάρχει το επόμενο που έρχεται». Κατά μια σύμπτωση, στην Instacar, την εταιρεία που λάνσαρε την πρώτη συνδρομητική υπηρεσία αυτοκινήτου, οι επιχειρηματικές ευκαιρίες δεν έρχονται σαν τα λεωφορεία, αλλά σαν τα περισσότερα από χίλια αυτοκίνητα που έχει στο στόλο της…

Κάπως έτσι, η startup που ξεκίνησε το 2019 για να καλύψει το κενό ανάμεσα στην ενοικίαση αυτοκινήτου και το παραδοσιακό leasing, προχωρά τώρα με ταχύτητα στα επόμενα βήματά της. Τα οποία δεν είναι ακριβώς όπως θα τα περίμενε κανείς, αλλά μάλλον περισσότερο όπως η ίδια η ουσία της εταιρείας αυτή καθεαυτή: Καινοτόμα. Πολύ σύντομα, η Instacar θα είναι ένα «one stop app» το οποίο θα παρέχει το σύνολο των υπηρεσιών που σχετίζονται με αυτοκίνητο: Από τη μίσθωσή, μέχρι το service, την αλλαγή ελαστικών, το πλύσιμο, ή ακόμα και το παρκάρισμα. Και αυτό, όχι μόνο για τους χρήστες αυτοκινήτων της startup.

 

«Ιδέες είχαμε και έχουμε πολλές», λέει στο newmoney ο ένας εκ των τριών ιδρυτών και CEO της Instacar, Αντώνης Σαμοθράκης (οι έτεροι δύο είναι οι Αντώνης Ζώης και Βασίλης Δαμιανός). Αυτό που έχει επίσης, είναι και πανισχυρούς συμμάχους, καθώς, όπως αποκάλυψε πρόσφατα το newmoney, συμμετοχή 20% στην Instacar απέκτησε η Autohellas (πιστοποιήθηκε και τυπικά μέσω της Derasco Trading), ενώ στον τελευταίο funding round στη startup μπήκε και ο όμιλος Olympia της οικογένειας του Πάνου Γερμανού. Τι φέρνουν λοιπόν αυτές οι ισχυρές συμμαχίες;

Μικρή παρένθεση για όσους δεν γνωρίζουν: Η Instacar είναι μια εταιρεία η οποία ουσιαστικά σου επιτρέπει να νοικιάσεις για όσο θέλεις, το αυτοκίνητο που θέλεις, με την επιλογή αν το θέλεις να το αγοράσεις, ή αν δεν το θέλεις να το… ξεχάσεις. Στην πράξη, ένας ιδιώτης έχει όλα τα οφέλη ενός leasing, αλλά χωρίς να δεσμεύεται χρονικά και αρκετά φθηνότερα από τη βραχυχρόνια ενοικίαση.

«Το business model μας από την αρχή ήταν μια Blueground για οχήματα», εξηγεί ο κ. Σαμοθράκης. «Θέλαμε να καλύψουμε το ακριβό rent a car για βραχυχρόνια, που είναι μέχρι ένα μήνα και το παραδοσιακό leasing που είναι για 3 με 4 χρόνια. Εμείς λέμε πως έχεις όχημα με συμβόλαιο που ανανεώνεται μηνιαία, με την επιλογή να αλλάξεις όχημα. Και το βασικό target group μας είναι ιδιώτες που έρχονται στη χώρα για λίγο και δεν ξέρουν πόσο θα καθίσουν (όπως πχ στελέχη εταιρειών του εξωτερικού) και το μεγαλύτερο ποσοστό μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Γιατί το αβαντάζ είναι πως μια ΜμΕ αποκτά πρόσβαση σε σύγχρονο στόλο οχημάτων χωρίς να δεσμεύεται, χωρίς μεγάλες προκαταβολές και με ευελιξία σε περίπτωση που αλλάξουν οι ανάγκες».

Ρωτάμε τον κ. Σαμοθράκη ποια είναι η επόμενη μέρα της Instacar μέσα σε αυτές τις μάλλον… παράξενες συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια αγορά. «Ήδη το επόμενο βήμα έχει γίνει με το Instadriver application. Με αυτό, το οποίο λειτουργεί ήδη για τους υπάρχοντες πελάτες, μπορεί κάποιος να κλείνει τα ραντεβού του για συντήρηση και να έχει άμεση επικοινωνία με την ομάδα για ό,τι χρειαστεί. Πρόκειται για σύγχρονο after sales experience, για νέα εμπειρία εξυπηρέτησης». Όμως το όραμα δεν είναι ακριβώς αυτό.

Η Instacar σκοπεύει να αλλάξει κατεύθυνση, ή καλύτερα να εξελιχθεί σε έναν πάροχο όλων των ειδών υπηρεσιών σε σχέση με τη χρήση του αυτοκινήτου. «Η λογική», μας λέει ο κ. Σαμοθράκης, «είναι η δημιουργία ενός super app που θα είναι ουσιαστικά ένα one stop application για ό,τι χρειάζεται κανείς στη μίσθωση ενός οχήματος. Για να βρει όχημα, για να κλείσει ραντεβού σε συνεργείο, για βουλκανιζατέρ, για πλύσιμο, για πολλά ακόμα. Και αυτό, είτε έχει insta αυτοκίνητο, είτε όχι».

Η Instacar λοιπόν «στρίβει» προς νέα κατεύθυνση, δείχνοντας και πάλι το δρόμο για το αύριο της χρήσης αυτοκινήτου. «Δεν έχει νόημα απλά να δίνεις ένα αυτοκίνητο, επειδή αναπόφευκτα, κάποτε αυτό θα το κάνουν όλοι, δηλαδή και οι αυτοκινητοβιομηχανίες», μας εξηγεί ο CEO της εταιρείας. «Αυτό που έχει νόημα, αντίθετα, είναι να κάνεις ένα marketplace όπου θα συγκεντρώσεις όλες τις υπηρεσίες γύρω από το όχημα του πελάτη. Ένα mobility super app». Αυτό, επισημαίνει, αφορά όχι μόνο τα αυτοκίνητα αλλά και τα e-scooters και τα οχήματα μικροκινητικότητας που κερδίζουν έδαφος στις πόλεις.

Τον ρωτάμε πώς βλέπει την Instacar σε μια δεκαετία από τώρα. «Τη βλέπω να είναι το ultimate brand για ό,τι χρειάζεται κανείς για τη χρήση ενός οχήματος. Από την ενοικίαση μέχρι την αλλαγή ελαστικων, τα service, τη θέση πάρκινγκ κ.α». Και σε τι μέγεθος θα είναι; Ο ίδιος εκτιμά ότι, με δεδομένο ότι φέτος η Instacar θα κλείσει στα 8 εκατομμύρια ευρώ τζίρο για το 2022 «για να είναι πετυχημένο, σε μια δεκαετία θα πρέπει να βρίσκεται στα 100 εκατομμύρια ευρώ τουλάχιστον».

Ο κ. Σαμοθράκης λέει ότι «είναι θετικός ο ανταγωνισμός όσο υπάρχει, επειδή κάνει καλύτερο placement στο car as a service. Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι ότι έχουμε την εμπειρία για να κάνουμε το καλύτερο μάρκετινγκ, όπως συμβαίνει και τώρα, με δεδομένο το background που έχουμε, την εμπειρία (σ.σ. ο ίδιος ήταν στέλεχος της e-food). Και στο after sales service, με δεδομένο ότι η βαθμολογία μας στο Google Reviews είναι 4,8, αυτό αποδεικνύεται. Και γι’ αυτό επενδύουμε στο πώς θα εξυπηρετηθεί ο πελάτης μετά την επιλογή αυτοκινήτου, στο after sales μέσω app».

Η αρχή

Η Instacar, η startup που αναπτύσσεται και εξαπλώνεται ταχύτατα ξεκίνησε ως ιδέα από μια… δυσκολία. Ήταν Δεκέμβριο του 2017 και ο Αντώνης Σαμοθράκης ήταν ήδη εδώ και αρκετά χρόνια στέλεχος του e-food. Όταν άρχισε να παίρνει αυτοκίνητα για τους σκοπούς της εταιρείας, διαπίστωσε τη “δυσκαμψία” που υπήρχε στη διαδικασία. Παρότι το e-food έκανε τζίρους εκατομμυρίων, με το “παραδοσιακό” credit check οι εταιρείες leasing έβλεπαν απλά ότι ήταν ζημιογόνα εταιρεία και δε νοίκιαζαν. Το στέλεχος επέστρεψε στην Ελλάδα από το εξωτερικό, όπου εργαζόταν, σκεπτόμενο ότι χρειάζεται να λανσαριστεί μια πιο ευέλικτη υπηρεσία.

Τότε ήταν που βρέθηκε με τον φίλο του, Αντώνη Ζώη, ο οποίος ήξερε το αυτοκίνητο ως αντικείμενο, εργαζόμενος στην Avis από τα 18 του. Τότε είχε μια εταιρεία rent a car με 50-60 αυτοκίνητα που το χειμώνα διέθετε με τη μέρα. Ο Αντώνης Σαμοθράκης πρότεινε την ιδέα του στον Αντώνη Ζώη και εκείνος δέχτηκε να την “τρέξουν”. Σκέφτηκε το όνομα και ανέλαβε να βρει άτομα να πλαισιώσουν τον Ζώη, έχοντας ήδη μιλήσει με επενδυτές. Από τον Ιανουάριο του 2018 είχε καταθέσει στο VentureFriends το business plan του.

Τότε, όπως εξηγεί ο Αντώνης Σαμοθράκης, βρήκε ως στελέχη για να πλαισιώσουν την εταιρεία, τον Γιώργο Δεσύλλα και τον Κωνσταντίνο Δάβαρη. Είναι τα στελέχη τα οποία αργότερα θα άνοιγαν την ανταγωνιστική της Instacar startup, Flexcar. Μαζί ήταν που πήγαν στο ραντεβού (στο VFC) για να σηκώσουν τα πρώτα χρήματα για την Instacar. Μετά από το ραντεβού ωστόσο, οι σχέσεις τους θα διαρραγούν, όταν οι δύο θα θέσουν ζήτημα για τα ποσοστά που θα έχει έκαστος. Ο Αντώνης Σαμοθράκης ήταν ανένδοτος. «Αν αλλάζετε τη συμφωνία μας με τα λεφτά στο τραπέζι, όχι μόνο δε διαπραγματευόμαστε, αλλά δε συνεχίζουμε μαζί».

Οι δύο πλευρές θα τράβαγαν ξεχωριστούς δρόμους. Ο Αντώνης Σαμοθράκης, με τον Αντώνη Ζώη και τον Βασίλη Δαμιανό θα συνέχιζαν προχωρώντας την Instacar. Οι Γιώργος Δεσύλλας και Κωνσταντίνος Δάβαρης θα ίδρυαν τη Flexcar. Όμως και πριν από εκείνο το «διαζύγιο», ο δρόμος είχε ανοίξει μπροστά μας. Ο τρόπος με τον οποίο θα βλέπαμε το αυτοκίνητο, θα άλλαζε. Και αυτό, πρόκειται να αλλάξει ξανά…

Διαβάστε ακόμη

Η dream team των Ελλήνων μάνατζερ πολυεθνικών κολοσσών (pics)

Οι κορυφαίοι προορισμοί για τους Έλληνες στο εξωτερικό το φθινόπωρο (πίνακας)

Αυτό το παιδί ελληνικής καταγωγής είναι στη λίστα Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου (pics + video)