© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Εχουν περάσει οκτώ χρόνια από τότε που η PepsiCo αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο εμφιάλωσης αναψυκτικών στα Οινόφυτα βάζοντας τέλος στην εγχώρια παραγωγή και εμφιάλωση των δημοφιλών προϊόντων της (Pepsi, ΗΒΗ, Lipton κ.ο.κ.) και ξεκινώντας μια μεγάλη αναδιάρθρωση στο εσωτερικό της για να συμμαζέψει τα οικονομικά της.
Το mega plant της πολυεθνικής στη Ρουμανίαανέλαβε να προμηθεύει την ελληνική αγορά και η εγχώρια παραγωγική δραστηριότητα επικεντρώθηκε κυρίως στο εργοστάσιο των σνακ της πάλαι ποτέ Tasty στον Αγιο Στέφανο, όπου, μεταξύ άλλων, παράγονται τα προϊόντα με το σήμα Lay’s, μια δραστηριότητα στην οποία πάντα υπερείχε η PepsiCo του ανταγωνισμού αποτελώντας την αδιαμφισβήτητη ηγέτιδα. Αντίθετα, η δραστηριότητα των αναψυκτικών συρρικνώθηκε, καθώς οι Ελληνες καταναλωτές αποσυνδέθηκαν από την πλέον ιστορική μάρκα στον χώρο των αναψυκτικών, την ΗΒΗ, της οποίας η συνταγή κατά τα ρουμάνικα πρότυπα και κατ’ επέκταση η γεύση δεν θύμιζαν σε τίποτα την ελληνική πορτοκαλάδα.
Τον τελευταίο χρόνο, όμως, η πολυεθνική έχει ανασκουμπωθεί. Προσπαθεί να κάνει το comeback στην ελληνική αγορά τόσο μέσα από ένα πλέγμα επενδύσεων και επέκτασης του χαρτοφυλακίου προϊόντων σνακ όσο και από τη στροφή στην εγχώρια παραγωγή αναψυκτικών μέσω συνεργασιών. Και σε συνδυασμό με το παγκόσμιο rebranding που επιχειρεί ο όμιλος καταβάλλει μια μεγάλη προσπάθεια ώστε να διεκδικήσει τη θέση που πιστεύει ότι αξίζει στην ελληνική αγορά.
Το μεγάλο στοίχημα έχει αναλάβει να το φέρει εις πέρας η νέα διευθύνουσα σύμβουλος της PepsiCo Hellas Ίνγκα Ντένγκελ (Inga Dengel). Ρωσικής καταγωγής αλλά μεγαλωμένη στη Γερμανία και με σύζυγο Eλληνα, επιχειρεί τον τελευταίο χρόνο να θέσει τις βάσεις για τη μεγάλη αντεπίθεση σε μια αγορά άκρως ανταγωνιστική. Η ίδια πάντως είναι αισιόδοξη. Σε σημείο μάλιστα που θεωρεί ότι ο κύκλος εργασιών της θυγατρικής, που τώρα είναι κάτι παραπάνω από 200 εκατ. ευρώ, μπορεί να διπλασιαστεί!
«Υπάρχουν πολλά θετικά που συμβαίνουν σήμερα στην Ελλάδα ως χώρα. Κι αυτή η θετικότητα δημιουργεί ένα μομέντουμ. Η οικονομία ανακάμπτει ταχύτερα από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές, έχει αναβαθμιστεί και αναμένονται πολλές επενδύσεις στη χώρα. Παράλληλα, ο πληθωρισμός υποχωρεί, οπότε και ο κόσμος θα δει τον αντίκτυπο αυτής της ανάπτυξης στο διαθέσιμο εισόδημά του. Και η κατανάλωση θα αυξάνεται.
Με άλλα λόγια, το περιβάλλον είναι ευνοϊκό», λέει η ίδια. «Από εκεί και έπειτα κοιτάμε τη δική μας δραστηριότητα και πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα τα προηγούμενα χρόνια. Υπήρξε σημαντική αναδιάρθρωση την τελευταία πενταετία-επταετία, που κατάφερε να οδηγήσει τελικά σε έναν πενταετή ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 7%, ο οποίος τα τελευταία δύο χρόνια έχει διπλασιαστεί στο 14%. Με αυτό το ευνοϊκό μομέντουμ ο όμιλος δεν μπορούσε παρά να το προσέξει και να ληφθούν αποφάσεις ώστε η ελληνική εταιρεία να περάσει σε μια πιο δυναμική φάση ανάκαμψης.
Ηδη το τελευταίο διάστημα καταφέραμε να ξεκλειδώσουμε επενδύσεις που βοηθούν προς αυτή την κατεύθυνση. Γι’ αυτό και λέω ότι, ναι, σήμερα είμαστε μια επιχείρηση με πωλήσεις σε Ελλάδα και Κύπρου περίπου 200 εκατ. ευρώ, όμως αυτό μπορούμε να το διπλασιάσουμε!».
Το σχέδιο της κυρίας Ντένγκελ είναι διττό, καθώς περιλαμβάνει και τις δύο μεγάλες κατηγορίες-δραστηριότητες της PepsiCo, τα σνακ και τα αναψυκτικά.
Επέκταση των σνακ
Στην πρώτη κατηγορία, όπως λέει, στόχος είναι η περαιτέρω ενίσχυση της ηγετικής θέσης που έχει σήμερα η PepsiCo στη χώρα μας με ετικέτες όπως Lay’s, Ruffles, Cheetos, Doritos κ.ά. «Επενδύουμε πολύ στα brands μας, στους ανθρώπους και στη χώρα στο κομμάτι αυτό δοκιμάζοντας διαρκώς νέα πράγματα. Πέρυσι είχαμε λανσάρει τα πατατάκια με γεύση KFC και φέτος συνεχίζουμε με τη σειρά “Flaming Hot” σε διάφορα brands μας για τους λάτρεις του πικάντικου. Οπότε γενικά υπάρχει μια ατζέντα καινοτομίας που συνεχίζουμε. Και θα ακολουθήσουν κι άλλα, καθώς προσπαθούμε να είμαστε δημιουργικοί βοηθώντας τον καταναλωτή στο να έχει περισσότερες επιλογές, να διαδρούμε μαζί του και επίσης πιστεύουμε ότι η κατηγορία των σνακ έχει ακόμα σημαντικά περιθώρια στην ελληνική αγορά».
Στις προτεραιότητες, επίσης, είναι η περαιτέρω ενίσχυση του χαρτοφυλακίου με προϊόντα που εμφανίζουν ενισχυμένο διατροφικό προφίλ (προϊόντα με λιγότερα λιπαρά, λιγότερη ή 0% ζάχαρη και αλάτι κ.ά.), τα οποία αποκτούν όλο και περισσότερο κεντρική θέση στις επιλογές του καταναλωτή.
Η PepsiCo Hellas διαθέτει σύγχρονη μονάδα παραγωγής και διανομής στον Αγιο Στέφανο όπου παράγονται τα σνακ. Είναι το εργοστάσιο της Tasty, όπως ονομαζόταν η εταιρεία πριν από την ενοποίησή της με το σκέλος των αναψυκτικών λίγα χρόνια πριν. Οι εργαζόμενοι σε αυτό είναι περίπου 250.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αναφέρει η κυρία Ντένγκελ, στη μονάδα, που ήδη μετρά 27 χρόνια λειτουργίας, έχουν επενδυθεί την τελευταία δεκαετία πάνω από 30 εκατ. ευρώ σε πρότυπο εξοπλισμό και εξελιγμένη τεχνολογία, προκειμένου να αναβαθμιστούν πολυδιάστατα η λειτουργία και η αποδοτικότητά της. Εκεί σήμερα παράγονται 42 μάρκες προϊόντων σνακ (19 είδη σνακ και 23 flavors πατάτας), συνολικά πάνω από 200 κωδικοί προϊόντων. Η ημερήσια παραγωγή φτάνει στις 500.000 συσκευασίες! «Θα έλεγα, εκτός των Doritos και των προϊόντων “Ψημένα στο Φούρνο”, σχεδόν όλα τα υπόλοιπα προϊόντα παράγονται εδώ», λέει η ίδια.
Για την παραγωγή μεγάλο μέρος των πρώτων υλών προέρχεται από τοπικά αγροτικά προϊόντα. Κάθε χρόνο η PepsiCo αγοράζει πάνω από 20.000 τόνους πατάτας από Eλληνες παραγωγούς. Μάλιστα η εταιρεία τρέχει κι ένα πρόγραμμα αγροτικής ψηφιοποίησης (Agro Digitization) για την καλλιέργεια πατάτας, μέσω του οποίου υπάρχει στενή συνεργασία με τους Ελληνες παραγωγούς παρέχοντάς τους εκπαίδευση και τεχνογνωσία.
Με το ίδιο πρόγραμμα, όπως σημειώνει η ίδια, οι Ελληνες παραγωγοί αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία για την παρακολούθηση, με άρτιο τρόπο, όλης της διαδικασίας της παραγωγής, ώστε να παράγουν πατάτες υψηλής ποιότητας. Η εταιρεία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη βελτιστοποίηση της κατανάλωσης του νερού με τη χρήση ενός ψηφιακού εργαλείου με το όνομα «Irrigation Tool», το οποίο αφορά τη διαχείριση της άρδευσης υπολογίζοντας το βέλτιστο «ισοζύγιο του νερού».
Αναψυκτικά
Μεγάλες παρεμβάσεις, όμως, έχουν ξεκινήσει και στη βασική κατηγορία προϊόντων της PepsiCo, τα αναψυκτικά, τα οποία από μια αρκετά χαμηλή βάση, σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ της πολυεθνικής, θα πρέπει να διεκδικήσουν μεγαλύτερο χώρο στις προτιμήσεις των καταναλωτών. «Δυστυχώς στην Ελλάδα το core business μας παρέμεινε στάσιμο εδώ και χρόνια. Εδώ λοιπόν χρειάζεται αρκετή δημιουργικότητα προκειμένου να πάρεις τη θέση που δικαιούσαι και μπορείς.
Σίγουρα οι συνεργάτες σου, λιανέμποροι ή επαγγελματίες του HORECA, θα σε ακούσουν. Κανείς δεν θέλει να εξαρτάται απόλυτα από έναν μεγάλο παίκτη. Ολοι χάνουν έτσι. Και επίσης υπάρχουν πολλοί τομείς μέσα στη γενικότερη αγορά των αναψυκτικών όπου ήδη διεκδικούμε σημαντική θέση, όπως στη σειρά “Χωρίς Ζάχαρη”. Αυτό εξάλλου ήταν ένα ταξίδι που ξεκινήσαμε νωρίτερα απ’ όλους και γι’ αυτό πιστεύω πολύ σε αυτό. Εδώ αφενός θα βοηθήσει το επαναλανσάρισμα που κάνουμε στο brand και αφετέρου η μεγαλύτερη διεκδίκηση θέσης στο HORECA.
Οπότε η στόχευση είναι εκεί. Υπάρχει μια ομάδα που κατάφερε να κάνει τη διαφορά στη Βόρεια Ελλάδα. Εκεί η Pepsi έχει καλή θέση, θα το διαπιστώσει κανείς από τα καίρια σημεία της εστίασης στα οποία βρισκόμαστε. Αυτό λοιπόν τώρα θα προσπαθήσουμε να το κάνουμε σε όλη τη χώρα βάζοντας αυτή την ομάδα μπροστά. Και η αλήθεια είναι πως όσο μεγαλώνεις τη θέση σου στο HORECA τόσο αυξάνεται και στη λιανική, καθώς ο καταναλωτης συνδέεται μαζί σου. Αυτό βέβαια θέλει χρόνο. Νομίζω όμως ότι μπορούμε να χτίσουμε γερά θεμέλια ώστε να διεκδικήσουμε περισσότερα».
Πέραν όμως των εμπορικών στόχων, η κυρία Ντένγκελ προχωρά και στην τροποποίηση του μοντέλου παραγωγής και προμήθειας των προϊόντων. «Πλέον στρεφόμαστε στην τοπική παραγωγή ξανά», λέει προαναγγέλλοντας μάλιστα πως έως το τέλος της χρονιάς το σύνολο των ανθρακούχων ποτών Pepsi και ΗΒΗ θα παράγεται πλέον στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά βέβαια μέσω συνεργατών. Συγκεκριμένα της ΕΨΑ, όπου εδώ και έναν χρόνο στο εργοστάσιό της στον Βόλο παράγονται τα κουτάκια με τα προϊόντα της ΗΒΗ και της Nu Aqua, στην οποία η PepsiCo είχε πουλήσει το εργοστάσιο στο Λουτράκι.
Η μονάδα ξεκίνησε εκ νέου τη λειτουργία της τον Ιούλιο του 2022, με την PepsiCo Hellas να αναλαμβάνει τη διανομή του φυσικού μεταλλικού νερού Eonio Loutraki στην αγορά, αλλά και με σχέδια για μελλοντική επέκταση σε άλλες συσκευασίες και προϊόντα. Αυτό πλέον παίρνει σάρκα και οστά, καθώς μπαίνουν στην τελική φάση οι απαραίτητες επενδύσεις ώστε να είναι σε θέση να παράγει και τα PET αναψυκτικών. Οπως λέει και η κυρία Ντένγκελ, μόνο ο επαναπατρισμός της παραγωγής των κουτιών αλουμινίου της ΗΒΗ συνέβαλε στην απλοποίηση των διαδικασιών μεταφοράς, στη μείωση τόσο του κόστους όσο και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 88%, συμφωνώντας απόλυτα με τη στρατηγική βιώσιμης ανάπτυξης και τις βασικές αξίες της PepsiCo Hellas.
«Η απόφαση που είχε ληφθεί από τον όμιλο να τερματιστεί η παραγωγική δραστηριότητα των αναψυκτικών στην Ελλάδα έγινε σε μια στιγμή όπου όλα στη χώρα κατέρρεαν. Και ξέρετε, οι μεγάλες εταιρείες παίρνουν γρήγορα και μεγάλες αποφάσεις. Τότε εκείνη η απόφαση φάνταζε σωστή. Οπότε έκλεισε το εργοστάσιο τότε θεωρώντας ότι θα μπορούσε να εξυπηρετήσει κάποια από τα πολλά εργοστάσια που είχαμε στη ΝΑ Ευρώπη. Σε αυτό βοηθούσε πολύ και το γεγονός ότι το μεταφορικό κόστος ήταν φθηνό. Ετσι, η παραγωγή δόθηκε στο mega plant της Ρουμανίας απ’ όπου γινόταν η προμήθεια. Ως ένα σημείο αυτό φάνταζε να δουλεύει.
Επειτα, όμως, ήρθε η κατακόρυφη αύξηση του μεταφορικού κόστους και σήμερα δεν φαντάζει λογικό να μεταφέρεις καθημερινά τόνους προϊόντων 1.000 χλμ.! Τόσο σε επίπεδο οικονομικό όσο όμως και σε επίπεδο περιβαλλοντικό. Ο όμιλος έχει θέσει αυστηρούς στόχους για να καταστεί ουδέτερος σε ρύπους άνθρακα. Οπότε κάπως έτσι δρομολογήθηκε και η πώληση του εργοστασίου στο Λουτράκι και η συμφωνία με την N.U. AQUA. Αργότερα βρέθηκε και η ΕΨΑ και πλέον έχουμε στραφεί στην εγχώρια παραγωγή. Γι’ αυτό και στα κουτάκια της ΗΒΗ βλέπετε πλέον και το σήμα “Νέα Συνταγή”. Οπότε μιλάμε για μια νέα αρχή», λέει.
Το μόνο προϊόν που θα συνεχίσει να παράγεται στο εργοστάσιο της Ρουμανίας είναι το Lipton, κι αυτό διότι απαιτεί ξεχωριστές γραμμές παραγωγής.
Τα περιθώρια, πάντως, για την ανάπτυξη των προϊόντων της Pepsi στην Ελλάδα είναι μεγάλα. Εξάλλου το μερίδιό της είχε υποχωρήσει σε μονοψήφιο ποσοστό. Αυτό το περιθώριο είναι που τελικά κάνει την κυρία Ντένγκελ να θεωρεί ότι η νέα εποχή της πολυεθνικής στην Ελλάδα, με τους περίπου 1.000 εργαζομένους, μπορεί να φέρει μεγαλύτερο αποτέλεσμα, ακόμα και διπλασιασμό των μεγεθών της.
Διαβάστε ακόμη
Συνέδρια: Οι απώλειες εσόδων άνω του 1 δισ. και η χαμένη ευκαιρία του Ταε Κβο Ντο
Μοtor Oil: Μπαίνει στην «πρίζα» η μονάδα φυσικού αερίου στην Κομοτηνή με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πληρωμές IRIS: Αδειάζει η «κλεψύδρα» για τους επαγγελματίες – Τα επόμενα σχέδια
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ